Toplumsal
cinsiyet, kişileri cinsiyetlerine göre toplum tarafından bazı kalıplara ve
kabullere zorlayan, doğal olmayan üst kimliklerdir. Bu çalışmanın temel amacı
2017-2018 eğitim öğretim yılında MEB tarafından hazırlanan dört adet ortaokul
matematik ders kitaplarındaki toplumsal cinsiyet rollerinin nasıl göründüğünü
incelemektir. Doküman incelemesi yöntemi ve içerik analizinin kullanıldığı bu
çalışmada, toplumsal cinsiyet alan yazınında yer alan kavramlar odağında
ortaokul matematik ders kitaplarındaki metinler incelenmiştir. Çalışmanın
bulgularında 5, 6, 7 ve 8. sınıf matematik ders kitaplarında erkeğe ve kadına
yüklenen rollerin belirgin biçimde ayrıştığı; kadınların genellikle ev içindeki
işlerde özellikle yemek yapmakla, erkeklerin ise ev dışı toplumsal yaşamla
ilişkilendirildiği görülmektedir. Ayrıca bu ders kitaplarında kadınlar iş gücü
ortamlarına katılmayıp daha çok ev kadını olarak, erkekler ise iş gücünün temel
öğesi olarak çok çeşitli mesleklerle nitelendirilmektedir. Sonuç olarak bu
çalışmada, Türkiye’deki ortaokul matematik ders kitaplarındaki kadın ve
erkeklerin basmakalıp (stereotip) betimlemelerle sunulduğu ve bu kitaplardaki
metinlerdeki kadınların iş gücüne katılma oranının erkeklere göre daha düşük
olduğu belirlenmiştir.
toplumsal cinsiyet ortaokul matematik ders kitapları matematik eğitimi eğitimde toplumsal cinsiyet
Gender is an
unnatural supra-identity that compels individuals to certain patterns and
acceptances by society according to their genders. The main purpose of this study is to examine how gender roles appear in four secondary school mathematics textbooks prepared by the Ministry of Education in the 2017-2018 academic year. In this study using the data
analysis method which is an analytical research approach, texts in the
elementary school mathematics textbooks were reviewed from the aspect of
concepts based on the gender literature. The findings of the study indicated that the roles attributed to males and females in the 5, 6, 7 and 8th grade mathematics textbooks were clearly differentiated; it is seen that females are usually associated with cooking in the household, and males are associated with social life outside the home. In addition, in these textbooks, females do not participate in the labor force, but rather as housewives, and males as a basic element of the workforce are characterized by a wide range of occupations. As a result of this study, in elementary school mathematics textbooks stereotypes of females and males in Turkey and it was served with descriptions of the books in the labor force participation rate of females in the texts is determined to be less than that of males.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 24, 2019 |
Acceptance Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 38 Issue: 2 |