Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmen Adaylarının Bilim İnsanlarına ve Çalışma Yöntemlerine İlişkin Görüşleri ve Metaforları

Year 2019, , 88 - 107, 22.05.2019
https://doi.org/10.9779/pauefd.445566

Abstract

Araştırmanın
amacı kimya ve fen bilgisi öğretmen adaylarının bilim insanlarının çalışma
yöntemlerine ilişkin görüşlerinin ve bilim insanına dair oluşturdukları
metaforların incelenmesidir. Araştırma nitel araştırma desenlerinden durum
çalışmasına uygun olacak şekilde tasarlanmıştır. Araştırma Kimya ve Fen Bilgisi
Öğretmenliği Anabilim Dalı birinci (n=16, n=27) ve son sınıflarda (n=25, n=30)
öğrenim görmekte olan öğretmen adayları ile yürütülmüştür. Araştırma verileri
araştırmacılar tarafından hazırlanmış olan dört açık uçlu soru ile
toplanmıştır. Araştırma verileri içerik analizi ile değerlendirilmiştir.
Sonuçlar genel olarak değerlendirildiğinde, ortak temaların ve farklılıkların
olduğu görülmektedir. Son sınıftaki katılımcılar daha gelişmiş görüşler sunsa
da özellikle hayal gücünün önemi gibi bazı noktalarda zayıflardır. Bu nedenle
bilimsel sorgulama ve bilimin doğası gibi temaların öğretim sürecine dahil
edilmesi önerilmektedir.

References

  • Ağgül Yalçın, F. (2012). Investigation of prospective teachers' image of scientist with respect to some variables. Ilkogretim Online, 11(3), 611-628.
  • Aktamış, H., & Dönmez, G. (2016). Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersine, bilime, fen bilimleri öğretmenine ve bilim insanına yönelik metaforik algıları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 7-30.
  • Aydın, F. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin coğrafya kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimler Dergisi (KUYEB),10 (3), 1293-1322.
  • Balkı, N., Çoban, A. K., & Aktaş, M. (2003). İlköğretim öğrencilerinin bilim ve bilim insanına yönelik düşünceleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 11-17.
  • Buldu, M. (2006). Young children’s perceptions of scientists: A preliminary study. Educational Research, 48(1), 121–132.
  • Demirbaş, M. (2009). The relationships between the scientist perception and scientific attitudes of science teacher candidates in Turkey: A case study. Scientific Research and Essays, 4(6), 565-576.
  • Driver, R., Leach, J., Millar, R., & Scott, P. (1996). Young people’s images of science. Buckingham: Open University Press.
  • Finson, Kevin D. (2002). Drawing a scientist: What we do and do not know after fifty years of drawings. School Science and Mathematics, 102(7), 335–345.
  • Kaya, V. H., Afacan, Ö., Polat, D., & Urtekin, A. (2013). İlköğretim öğrencilerinin bilim insanı ve bilimsel bilgi hakkındaki görüşleri (Kırşehir ili örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 305-325.
  • Kaya, O. N., Doğan, A., & Öcal, E. (2008). Turkish elementary school students' images of scientists. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), 32, 83-100.
  • Kılıç, Ş. (2010). Çocukların bilime ve bilim insanına yönelik tutumları ve kalıplaşmış yargıları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 439-455.
  • Korkmaz, H., & Kavak, G. (2010). İlköğretim öğrencilerinin bilime ve bilim insanına yönelik imajları. İlköğretim Online, 9(3), 1055-1079.
  • Lakoff G., & Johnson M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press.
  • Lancor, R. A. (2014). Using student-generated analogies to investigate conceptions of energy: a multidisciplinary study. International Journal of Science Education, 36(1), 1-23.
  • Levine, P. M. (2005). Metaphors and images of classrooms. Kappa Delta Pi Record, 41(4), 172-175.
  • McCarthy, D. (2015). Teacher candidates’ perceptions of scientists: Images and attributes. Educational Review, 67, 389–413.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 3,4,5,6,7 ve 8. sınıflar). Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • National Research Council. (1996). National science education standarts. Washington, DC: National Academies.
  • Özgelen, S. (2012). Turkish young children’s views on science and scientists. Educational Sciences: Theory & Practice - Special Issue, 3211-3225.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforik algılar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
  • Solomon, J., Scott, L., & Duveen, J. (1996). Large-scale exploration of pupils’ understanding of the nature of science. Science Education, 80(5), 493-508.
  • Song, J., & Kim, K.S. (1999). How Korean students see scientists: The image of the scientist. International Journal Of Science Education, 21(9), 957–977
  • Şenel, T., & Aslan, O. (2014). Okul öncesi öğretmen adaylarının bilim ve bilim insanı kavramlarına ilişkin metaforik algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 76-95.
  • Tatli, E., Önen, F., Macaroğlu Akgül, E. & Gürdal, A. (2013). Fen bilgisi öğretmenlerinin bilim ve bilim insanı algıları. A. İşman (Ed.) International Conference on New Horizons in Education proceeding book 3, (ss.182-190).Roma:Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Türkmen, H. (2008). Turkish primary students' perceptions about scientist and what factors affecting the image of the scientists. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 4(1), 55-61.
  • Ürey, M., Karaçöp, A., Göksu, V., & Çolak, K. (2017). Fen ve sosyal bilimler kökenli öğretmen adaylarının bilim insanı algıları. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 205-226.

Prospective Teachers’ Views and Metaphors about Scientists and Their Scientific Methods

Year 2019, , 88 - 107, 22.05.2019
https://doi.org/10.9779/pauefd.445566

Abstract

The aim
of this study is to determine the views of prospective science and chemistry
teachers from different grade levels on the scientific methods of scientists.
The research method is case study which is a qualitative research design. First
grade (n=27, 16) and last grade (n=30, 27) prospective Science and Chemistry
teachers participated in the present study. 4 different open-ended questions
prepared by the researchers were used in order to gather the data. Content
analysis was performed for the assessment of the research data. When the
results are considered in general, the findings contain common themes and also
some differences. Although the last grade participants presented more
sophisticated views on the topic, they were weak at certain points such as the
significance of imagination. For this reason, department courses should also
include the themes of scientific literacy and the nature of science.

References

  • Ağgül Yalçın, F. (2012). Investigation of prospective teachers' image of scientist with respect to some variables. Ilkogretim Online, 11(3), 611-628.
  • Aktamış, H., & Dönmez, G. (2016). Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersine, bilime, fen bilimleri öğretmenine ve bilim insanına yönelik metaforik algıları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 7-30.
  • Aydın, F. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin coğrafya kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimler Dergisi (KUYEB),10 (3), 1293-1322.
  • Balkı, N., Çoban, A. K., & Aktaş, M. (2003). İlköğretim öğrencilerinin bilim ve bilim insanına yönelik düşünceleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 11-17.
  • Buldu, M. (2006). Young children’s perceptions of scientists: A preliminary study. Educational Research, 48(1), 121–132.
  • Demirbaş, M. (2009). The relationships between the scientist perception and scientific attitudes of science teacher candidates in Turkey: A case study. Scientific Research and Essays, 4(6), 565-576.
  • Driver, R., Leach, J., Millar, R., & Scott, P. (1996). Young people’s images of science. Buckingham: Open University Press.
  • Finson, Kevin D. (2002). Drawing a scientist: What we do and do not know after fifty years of drawings. School Science and Mathematics, 102(7), 335–345.
  • Kaya, V. H., Afacan, Ö., Polat, D., & Urtekin, A. (2013). İlköğretim öğrencilerinin bilim insanı ve bilimsel bilgi hakkındaki görüşleri (Kırşehir ili örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 305-325.
  • Kaya, O. N., Doğan, A., & Öcal, E. (2008). Turkish elementary school students' images of scientists. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), 32, 83-100.
  • Kılıç, Ş. (2010). Çocukların bilime ve bilim insanına yönelik tutumları ve kalıplaşmış yargıları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 439-455.
  • Korkmaz, H., & Kavak, G. (2010). İlköğretim öğrencilerinin bilime ve bilim insanına yönelik imajları. İlköğretim Online, 9(3), 1055-1079.
  • Lakoff G., & Johnson M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press.
  • Lancor, R. A. (2014). Using student-generated analogies to investigate conceptions of energy: a multidisciplinary study. International Journal of Science Education, 36(1), 1-23.
  • Levine, P. M. (2005). Metaphors and images of classrooms. Kappa Delta Pi Record, 41(4), 172-175.
  • McCarthy, D. (2015). Teacher candidates’ perceptions of scientists: Images and attributes. Educational Review, 67, 389–413.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 3,4,5,6,7 ve 8. sınıflar). Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • National Research Council. (1996). National science education standarts. Washington, DC: National Academies.
  • Özgelen, S. (2012). Turkish young children’s views on science and scientists. Educational Sciences: Theory & Practice - Special Issue, 3211-3225.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforik algılar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
  • Solomon, J., Scott, L., & Duveen, J. (1996). Large-scale exploration of pupils’ understanding of the nature of science. Science Education, 80(5), 493-508.
  • Song, J., & Kim, K.S. (1999). How Korean students see scientists: The image of the scientist. International Journal Of Science Education, 21(9), 957–977
  • Şenel, T., & Aslan, O. (2014). Okul öncesi öğretmen adaylarının bilim ve bilim insanı kavramlarına ilişkin metaforik algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 76-95.
  • Tatli, E., Önen, F., Macaroğlu Akgül, E. & Gürdal, A. (2013). Fen bilgisi öğretmenlerinin bilim ve bilim insanı algıları. A. İşman (Ed.) International Conference on New Horizons in Education proceeding book 3, (ss.182-190).Roma:Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Türkmen, H. (2008). Turkish primary students' perceptions about scientist and what factors affecting the image of the scientists. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 4(1), 55-61.
  • Ürey, M., Karaçöp, A., Göksu, V., & Çolak, K. (2017). Fen ve sosyal bilimler kökenli öğretmen adaylarının bilim insanı algıları. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 205-226.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Fatma Önen Öztürk 0000-0002-6160-4671

Oya Ağlarcı 0000-0003-2073-8734

Publication Date May 22, 2019
Submission Date July 18, 2018
Acceptance Date January 24, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Önen Öztürk, F., & Ağlarcı, O. (2019). Öğretmen Adaylarının Bilim İnsanlarına ve Çalışma Yöntemlerine İlişkin Görüşleri ve Metaforları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 46(46), 88-107. https://doi.org/10.9779/pauefd.445566