Bu çalışma STEM etkinliklerini derslerine uyarlayan okulöncesi öğretmenlerinin görüşlerini almak amacıyla hazırlanmıştır. Bu doğrultuda daha önceden STEM eğitimi almış ve bu eğitimler doğrultusunda aktif uygulamalar yapmış olan, Türkiye’nin 15 ilinden 35 öğretmen belirlenerek bir çalışma grubu oluşturulmuştur. Çalışma kapsamında, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak da 5 sorudan oluşan “STEM Öğretmen Görüşme Formu” kullanılmıştır. Bu form ışığında toplanan veriler ile analizler yapılmış ve neticesinde birçok sonuca ulaşılmıştır. Genel anlamda öğretmenlerin, yöneticiler ve meslektaşları tarafından desteklenmediği için motivasyon düşüklüğü yaşadıklarını, ancak öğrencilerde görülen davranış değişiklikleri ve akademik başarılarındaki artış nedeniyle STEM çalışmalarını sürdüreceklerine dair görüşler alınmıştır.
The aim of this study is to get the opinions of preschool teachers who adapt STEM activities to their lessons. For this purpose, a working group was formed with 33 teachers from 15 provinces of Turkey, who had previously received stem training and made active practices in their classrooms in line with these trainings. Within the scope of the study, the case study method, one of the qualitative research methods, was used. As a data collection tool, "STEM Teacher Interview Form" consisting of 5 questions was prepared and used. In the light of this form, data were collected and analyzed. As a result of the analyzes, many conclusions were reached, and opinions were received that the teachers were not supported by the administrators and colleagues in general, so their motivation decreased, but they would continue their STEM studies due to the behavioral changes they saw in the students and the increase in their academic success.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Early Childhood Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | November 25, 2023 |
Acceptance Date | December 19, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 3 Issue: 2 |