Research Article
BibTex RIS Cite

A QUALITATIVE STUDY on the HISTORY PERCEPTION of TURKISH WOMEN in AMASYA

Year 2017, Volume: 6 Issue: 2, 243 - 267, 27.10.2017
https://doi.org/10.17497/tuhed.304513

Abstract

The world conditions, the problems aroused and the
sought for the solution to these problems made human to benefit from the
experiences that they have had up to now. 
Such a need yielded the birth of the science of history.  History education helps people to know their
cultural heritage and their past and in this way they develop identity. The
influence of the mother who contributed to the growth of the individual in the
first step of the education in the acquisition of this identity is important.
The purpose of this study is to investigate the history perception of Turkish
women who play a great key role throughout history.   The Turkish women as working mothers and
housewives make feel their functional existance at every level in the society
and they have responsibility as mothers. As a result, they contribute to
transfer values and experiences to the new generation. This study was carried by
using qualitative method and it provided the sensitiveness of the Turkish women
towards history and concious. The working group constitutes 13 people from
housewives, employees and women over 60 years living in Amasya through maximum
diversity sampling from purposeful sampling methods. The participants were
determined by voulantarily. The obtained data was analysed by using NVivo
qualitative data analysing program. At the end of the study, women especially
the mothers help their children know their history and the importance of
knowing history in their lives. 

References

  • Altunay Şam, E. (2007). Amasya Eğitim Fakültesinde farklı bölümlerde okuyan öğretmen adaylarının tarih dersine ilişkin tutumları. GÜ Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(3), 1-19.
  • Carr, E. H. (1996). Tarih nedir? Misket Gizem Gürtürk(Çev.), İstanbul: İletişim.
  • Collingwood, R.G. (2015). Tarih tasarımı. Çev. Kurtuluş Dinçer, Ankara: Doğubatı.
  • Güler, A., Halıcıoğlu M.B. ve Taşğın S. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Güler, İ. (2012). Tarihin toplumdaki işlevi ve yeri. İstanbul: Elif.
  • Halkin, L.E., (2000). Tarih tenkidinin unsurları. Yayına Hazırlayan: Bahaeddin Yediyıldız, Ankara:Türk Tarih Kurumu.
  • Karapehlivan Şenel, F. (2012). Tarihsel ve toplumsal süreçte kadın. Toplum ve Hekim, 27(4), 246-255.
  • Kütükoğlu, M. S. (2008). Tarih araştırmalarında usul. İstanbul: Elif.
  • Özbaran, S. (1995). Neden ve nasıl tarih? Salih Özbaran (Eds.) Tarih Öğretimi ve Ders Kitapları (s.25-33). İstanbul: Tarih Vakfı Yurt.
  • Tekeli, İ. (1998). Tarih bilinci ve gençlik. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt.
  • Tekeli, İ. (2000). Tarih öğretiminin yeniden yapılandırılması. İstanbul: Tarih Vakfı.
  • Tellioğlu, İ. (2016). İslam öncesi Türk toplumunda kadının konumu üzerine. A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 55, 209-224.
  • Uzun, H. (2006). Tarih bilimi ve tarihte nedensellik. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, 7(1), 1-13.
  • Yaşar Ekici, F. (2014). Türk aile yapısının değişimi ve dönüşümü ve bu değişim ve dönüşüme etki eden unsurların değerlendirilmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 30, 209-224. DOİ: 10.9761/JASSS2594.
  • Yıldırım, A ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.

AMASYA ÖZELİNDE TÜRK KADINININ TARİH ALGISI ÜZERİNE NİTEL BİR ÇALIŞMA

Year 2017, Volume: 6 Issue: 2, 243 - 267, 27.10.2017
https://doi.org/10.17497/tuhed.304513

Abstract

Geçmişten bugüne değişen
dünya koşulları, karşılaşılan sorunlar bunların çözüm arayışları insanlığı geçmiş
deneyimlerden faydalanmaya zaruri kılmıştır. Bu ihtiyaç tarih biliminin
doğmasını sağlamıştır. Tarih eğitimi bireyin kültürel mirası tanımasına,
geçmişe tanık olmasına bu yolla aidiyet ve kimlik duygusunun güçlenmesine
yardımcı olur. Bu kimliğin kazanımında eğitimin ilk basamağı olan ailede
bireyin yetişmesinde önemli katkısı olan annenin etkisi önemlidir.  Bu çalışmanın amacı,  tarih boyunca toplumda annelik başta olmak
üzere çok önemli sorumluluklar üstlenmiş olan Türk kadınının tarih algısını
günümüz boyutuyla incelemektir. Çalışan ve ev hanımı konumundaki Türk
kadını,  toplumun her kademesinde
işlevsel biçimde varlığını hissettirirken, aynı zamanda bir anne olarak önemli
bir sorumluluğu da yüklenmiştir, buna bağlı olarak kadınların toplumsal değer
ve birikimin gelecek nesillere aktarılmasındaki katkısı büyüktür. Nitel
araştırma yöntemi kullanılarak yapılan bu çalışma ile Türk kadınının tarihin
gerekliliği husussundaki bilinci ve tarihe gösterdikleri hassasiyet ortaya
konulmuştur. Çalışma grubunu, amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum
çeşitlilik örneklemesi yoluyla Amasya’da yaşayan ev hanımı, çalışan ve 60 yaş
üstü kadınlardan 13 kişi oluşturmaktadır. Çalışma grubunu oluşturan
katılımcılar gönüllülük esasına dayalı olarak belirlenmiştir. Katılımcılarla
yapılan görüşmeler sonucunda toplanan veriler NVivo nitel veri analizi programı
yardımıyla analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda kadınların özellikle anne
olarak kendi çocuklarına tarih sevgisini aşılamaya çalıştıkları, tarih bilmenin
önemini aile yaşantılarında da ortaya koydukları anlaşılmıştır.

References

  • Altunay Şam, E. (2007). Amasya Eğitim Fakültesinde farklı bölümlerde okuyan öğretmen adaylarının tarih dersine ilişkin tutumları. GÜ Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(3), 1-19.
  • Carr, E. H. (1996). Tarih nedir? Misket Gizem Gürtürk(Çev.), İstanbul: İletişim.
  • Collingwood, R.G. (2015). Tarih tasarımı. Çev. Kurtuluş Dinçer, Ankara: Doğubatı.
  • Güler, A., Halıcıoğlu M.B. ve Taşğın S. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Güler, İ. (2012). Tarihin toplumdaki işlevi ve yeri. İstanbul: Elif.
  • Halkin, L.E., (2000). Tarih tenkidinin unsurları. Yayına Hazırlayan: Bahaeddin Yediyıldız, Ankara:Türk Tarih Kurumu.
  • Karapehlivan Şenel, F. (2012). Tarihsel ve toplumsal süreçte kadın. Toplum ve Hekim, 27(4), 246-255.
  • Kütükoğlu, M. S. (2008). Tarih araştırmalarında usul. İstanbul: Elif.
  • Özbaran, S. (1995). Neden ve nasıl tarih? Salih Özbaran (Eds.) Tarih Öğretimi ve Ders Kitapları (s.25-33). İstanbul: Tarih Vakfı Yurt.
  • Tekeli, İ. (1998). Tarih bilinci ve gençlik. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt.
  • Tekeli, İ. (2000). Tarih öğretiminin yeniden yapılandırılması. İstanbul: Tarih Vakfı.
  • Tellioğlu, İ. (2016). İslam öncesi Türk toplumunda kadının konumu üzerine. A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 55, 209-224.
  • Uzun, H. (2006). Tarih bilimi ve tarihte nedensellik. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, 7(1), 1-13.
  • Yaşar Ekici, F. (2014). Türk aile yapısının değişimi ve dönüşümü ve bu değişim ve dönüşüme etki eden unsurların değerlendirilmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 30, 209-224. DOİ: 10.9761/JASSS2594.
  • Yıldırım, A ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
There are 15 citations in total.

Details

Journal Section Research & Theoretical Articles
Authors

Gönül Türkan Demir

Emine Altunay Şam

Publication Date October 27, 2017
Submission Date April 7, 2017
Acceptance Date September 23, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Demir, G. T., & Altunay Şam, E. (2017). AMASYA ÖZELİNDE TÜRK KADINININ TARİH ALGISI ÜZERİNE NİTEL BİR ÇALIŞMA. Turkish History Education Journal, 6(2), 243-267. https://doi.org/10.17497/tuhed.304513



ANNOUNCEMENTS:

1- APA7 Referencing Style:

As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.

2- Early Release:

According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers. 

3- Ethics Committee Approval:

In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.

4- New Publication Policy 

Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process. 




10829

 Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT