Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A QUALITATIVE STUDY on the HISTORY PERCEPTION of TURKISH WOMEN in AMASYA

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 2, 243 - 267, 27.10.2017
https://doi.org/10.17497/tuhed.304513

Öz

The world conditions, the problems aroused and the
sought for the solution to these problems made human to benefit from the
experiences that they have had up to now. 
Such a need yielded the birth of the science of history.  History education helps people to know their
cultural heritage and their past and in this way they develop identity. The
influence of the mother who contributed to the growth of the individual in the
first step of the education in the acquisition of this identity is important.
The purpose of this study is to investigate the history perception of Turkish
women who play a great key role throughout history.   The Turkish women as working mothers and
housewives make feel their functional existance at every level in the society
and they have responsibility as mothers. As a result, they contribute to
transfer values and experiences to the new generation. This study was carried by
using qualitative method and it provided the sensitiveness of the Turkish women
towards history and concious. The working group constitutes 13 people from
housewives, employees and women over 60 years living in Amasya through maximum
diversity sampling from purposeful sampling methods. The participants were
determined by voulantarily. The obtained data was analysed by using NVivo
qualitative data analysing program. At the end of the study, women especially
the mothers help their children know their history and the importance of
knowing history in their lives. 

Kaynakça

  • Altunay Şam, E. (2007). Amasya Eğitim Fakültesinde farklı bölümlerde okuyan öğretmen adaylarının tarih dersine ilişkin tutumları. GÜ Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(3), 1-19.
  • Carr, E. H. (1996). Tarih nedir? Misket Gizem Gürtürk(Çev.), İstanbul: İletişim.
  • Collingwood, R.G. (2015). Tarih tasarımı. Çev. Kurtuluş Dinçer, Ankara: Doğubatı.
  • Güler, A., Halıcıoğlu M.B. ve Taşğın S. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Güler, İ. (2012). Tarihin toplumdaki işlevi ve yeri. İstanbul: Elif.
  • Halkin, L.E., (2000). Tarih tenkidinin unsurları. Yayına Hazırlayan: Bahaeddin Yediyıldız, Ankara:Türk Tarih Kurumu.
  • Karapehlivan Şenel, F. (2012). Tarihsel ve toplumsal süreçte kadın. Toplum ve Hekim, 27(4), 246-255.
  • Kütükoğlu, M. S. (2008). Tarih araştırmalarında usul. İstanbul: Elif.
  • Özbaran, S. (1995). Neden ve nasıl tarih? Salih Özbaran (Eds.) Tarih Öğretimi ve Ders Kitapları (s.25-33). İstanbul: Tarih Vakfı Yurt.
  • Tekeli, İ. (1998). Tarih bilinci ve gençlik. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt.
  • Tekeli, İ. (2000). Tarih öğretiminin yeniden yapılandırılması. İstanbul: Tarih Vakfı.
  • Tellioğlu, İ. (2016). İslam öncesi Türk toplumunda kadının konumu üzerine. A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 55, 209-224.
  • Uzun, H. (2006). Tarih bilimi ve tarihte nedensellik. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, 7(1), 1-13.
  • Yaşar Ekici, F. (2014). Türk aile yapısının değişimi ve dönüşümü ve bu değişim ve dönüşüme etki eden unsurların değerlendirilmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 30, 209-224. DOİ: 10.9761/JASSS2594.
  • Yıldırım, A ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.

AMASYA ÖZELİNDE TÜRK KADINININ TARİH ALGISI ÜZERİNE NİTEL BİR ÇALIŞMA

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 2, 243 - 267, 27.10.2017
https://doi.org/10.17497/tuhed.304513

Öz

Geçmişten bugüne değişen
dünya koşulları, karşılaşılan sorunlar bunların çözüm arayışları insanlığı geçmiş
deneyimlerden faydalanmaya zaruri kılmıştır. Bu ihtiyaç tarih biliminin
doğmasını sağlamıştır. Tarih eğitimi bireyin kültürel mirası tanımasına,
geçmişe tanık olmasına bu yolla aidiyet ve kimlik duygusunun güçlenmesine
yardımcı olur. Bu kimliğin kazanımında eğitimin ilk basamağı olan ailede
bireyin yetişmesinde önemli katkısı olan annenin etkisi önemlidir.  Bu çalışmanın amacı,  tarih boyunca toplumda annelik başta olmak
üzere çok önemli sorumluluklar üstlenmiş olan Türk kadınının tarih algısını
günümüz boyutuyla incelemektir. Çalışan ve ev hanımı konumundaki Türk
kadını,  toplumun her kademesinde
işlevsel biçimde varlığını hissettirirken, aynı zamanda bir anne olarak önemli
bir sorumluluğu da yüklenmiştir, buna bağlı olarak kadınların toplumsal değer
ve birikimin gelecek nesillere aktarılmasındaki katkısı büyüktür. Nitel
araştırma yöntemi kullanılarak yapılan bu çalışma ile Türk kadınının tarihin
gerekliliği husussundaki bilinci ve tarihe gösterdikleri hassasiyet ortaya
konulmuştur. Çalışma grubunu, amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum
çeşitlilik örneklemesi yoluyla Amasya’da yaşayan ev hanımı, çalışan ve 60 yaş
üstü kadınlardan 13 kişi oluşturmaktadır. Çalışma grubunu oluşturan
katılımcılar gönüllülük esasına dayalı olarak belirlenmiştir. Katılımcılarla
yapılan görüşmeler sonucunda toplanan veriler NVivo nitel veri analizi programı
yardımıyla analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda kadınların özellikle anne
olarak kendi çocuklarına tarih sevgisini aşılamaya çalıştıkları, tarih bilmenin
önemini aile yaşantılarında da ortaya koydukları anlaşılmıştır.

Kaynakça

  • Altunay Şam, E. (2007). Amasya Eğitim Fakültesinde farklı bölümlerde okuyan öğretmen adaylarının tarih dersine ilişkin tutumları. GÜ Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(3), 1-19.
  • Carr, E. H. (1996). Tarih nedir? Misket Gizem Gürtürk(Çev.), İstanbul: İletişim.
  • Collingwood, R.G. (2015). Tarih tasarımı. Çev. Kurtuluş Dinçer, Ankara: Doğubatı.
  • Güler, A., Halıcıoğlu M.B. ve Taşğın S. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Güler, İ. (2012). Tarihin toplumdaki işlevi ve yeri. İstanbul: Elif.
  • Halkin, L.E., (2000). Tarih tenkidinin unsurları. Yayına Hazırlayan: Bahaeddin Yediyıldız, Ankara:Türk Tarih Kurumu.
  • Karapehlivan Şenel, F. (2012). Tarihsel ve toplumsal süreçte kadın. Toplum ve Hekim, 27(4), 246-255.
  • Kütükoğlu, M. S. (2008). Tarih araştırmalarında usul. İstanbul: Elif.
  • Özbaran, S. (1995). Neden ve nasıl tarih? Salih Özbaran (Eds.) Tarih Öğretimi ve Ders Kitapları (s.25-33). İstanbul: Tarih Vakfı Yurt.
  • Tekeli, İ. (1998). Tarih bilinci ve gençlik. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt.
  • Tekeli, İ. (2000). Tarih öğretiminin yeniden yapılandırılması. İstanbul: Tarih Vakfı.
  • Tellioğlu, İ. (2016). İslam öncesi Türk toplumunda kadının konumu üzerine. A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 55, 209-224.
  • Uzun, H. (2006). Tarih bilimi ve tarihte nedensellik. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, 7(1), 1-13.
  • Yaşar Ekici, F. (2014). Türk aile yapısının değişimi ve dönüşümü ve bu değişim ve dönüşüme etki eden unsurların değerlendirilmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 30, 209-224. DOİ: 10.9761/JASSS2594.
  • Yıldırım, A ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma ve İnceleme Makaleleri
Yazarlar

Gönül Türkan Demir

Emine Altunay Şam

Yayımlanma Tarihi 27 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 7 Nisan 2017
Kabul Tarihi 23 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Demir, G. T., & Altunay Şam, E. (2017). A QUALITATIVE STUDY on the HISTORY PERCEPTION of TURKISH WOMEN in AMASYA. Turkish History Education Journal, 6(2), 243-267. https://doi.org/10.17497/tuhed.304513



DUYURULAR: 

1- APA7 Yazım Kuralları:

Mayıs 2024 sayısından itibaren dergimiz kaynak gösterme ve alıntı yapma konusunda APA 7 (American Psychological Association) sistemini uygulacaktır. Daha fazla bilgi için lütfen TUHED şablonu ve yazım kurallarını inceleyiniz.

2- Erken Görünüm:

TUHED'in yeni yayın politikasına göre, değerlendirme süreci tamamlanan makaleler erken görünüm formatında yayınlanacaktır. Erken görünüm olarak yayınlanacak makalelere DOI ve sayfa numası tanımlanacaktır. 

3- Tam Metin İngilizce Yayın Politikası: 

Mayıs 2021 sayısından itibaren Araştırma-İnceleme ve Yayın Kritiği türündeki Türkçe çalışmaların tam metin İngilizce çevirisiyle birlikte yayınlanması sistemine geçilecektir. Buna göre yazarlar dergimize Türkçe başvuruda bulunabilecek ancak hakem değerlerndirme süreci sonrasında yayına kabul edilen çalışmaların tam metin İngilizce nüshasının düzenlenerek sisteme yüklenmesi istenilecektir. İngilizce olarak yapılan başvuruların incelenmesi ise İngilizce yapılacaktır.

4- Etik Kurul Onayı: 

25 Şubat 2020 tarihli ULAKBİM kararı gereği İnsanlar üzerindeki çalışmalar için (yaş sınırlaması olmaksızın) Etik Kurul Onayı alınmış olmalı, bu onay makalenin ilk ve son sayfaları ile Yöntem bölümünde kurum, tarih ve sayı bilgisi verilerek belirtilmeli ve imzalı Etik Kurul Onayı makale ile birlikte sisteme yüklenmelidir.  Çalışmanın etik kurul onayı gerektirmediği durumlarda bu durum yine Yöntem bölümünde açıkça ifade edilmelidir. 2020 itibariyle bu şartları yerine getirmeyen çalışmalar değerlendirilmeye alınmayacaktır. 


10829

Turkish History Education Journal's site and metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license are available at COPYRIGHT