This study aims to examine and comparatively evaluate the levels of music literacy and interest in music among pre-service teachers enrolled in music, early childhood, and elementary education programs. The research was conducted with a total of 300 pre-service teachers from different year levels. Data were collected using the Music Literacy Scale and the Music Interest Scale. The data obtained from the participants were analyzed using an independent samples t-test and a one-way analysis of variance (ANOVA) technique. The findings revealed that music literacy levels differed significantly according to the program of study and grade level. In particular, pre-service teachers in the music education program scored significantly higher across all sub-dimensions compared to those in other programs. Furthermore, second-year pre-service teachers obtained higher scores than first-year students, suggesting that music literacy develops through structured instruction and practical experiences. Regarding interest in music, no significant differences were found in relation to grade level or gender. These results indicate that while music literacy is strongly influenced by the instructional process, interest in music tends to be shaped by individual and environmental factors. In conclusion, the study emphasizes the importance of a practice-based and interest-sensitive approach to music education. It is recommended that music education programs be expanded and restructured to enhance all pre-service teachers’ musical knowledge and skills.
music interest music literacy music teacher early childhood teacher pre-service teachers elementary teacher
Bu araştırma, müzik, okul öncesi ve sınıf öğretmenliği programlarında öğrenim gören öğretmen adaylarının müzik okuryazarlık düzeyi ile müziğe yönelik ilgilerini incelemeyi ve karşılaştırmalı olarak değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Araştırma farklı sınıf düzeylerinden toplam 300 öğretmen adayıyla yürütülmüştür. Araştırma tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmada “Müzik Okuryazarlık Ölçeği” ve “Müzik İlgisi Ölçeği” aracılığıyla öğretmen adaylarından veriler toplanmıştır. Öğretmen adaylarından elde edilen veriler t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) teknikleriyle analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular müzik okuryazarlık düzeylerinin öğrenim görülen bölüm ve sınıf düzeyine göre anlamlı biçimde farklılaştığını ortaya koymuştur. Özellikle müzik öğretmenliği bölümünde öğrenim gören öğretmen adaylarının tüm alt boyutlarda diğer bölümlerdeki adaylara kıyasla daha yüksek puanlar aldığını ortaya koymuştur. Ayrıca ikinci sınıf öğretmen adaylarının birinci sınıf öğretmen adaylarına göre daha yüksek puanlara sahip olması, müzik okuryazarlığının yapılandırılmış öğretim ve uygulamalar yoluyla geliştiğine işaret etmektedir. Öğretmen adaylarının müziğe yönelik ilgileri incelendiğinde sınıf düzeyi ve cinsiyet değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Bu bulgular, müzik okuryazarlığının öğretim sürecinden güçlü bir biçimde etkilendiğini ancak müziğe yönelik ilgilerinin daha çok bireysel ve çevresel faktörlerle belirlendiğini göstermektedir. Sonuç olarak, uygulamaya dayalı ve bireysel ilgiye duyarlı bir müzik eğitiminin önemi vurgulanmaktadır. Müzik eğitimi programlarının daha geniş bir kapsama sahip olması ve tüm öğretmen adaylarının müziksel bilgi ve becerilerini geliştirecek şekilde yeniden yapılandırılması önerilmektedir.
Müzik ilgisi müzik okuryazarlığı müzik öğretmeni okul öncesi öğretmeni öğretmen adayları sınıf öğretmeni.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Music Education |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | November 17, 2025 |
| Publication Date | December 1, 2025 |
| Submission Date | October 17, 2025 |
| Acceptance Date | November 17, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 4 |