Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Investigation of Teacher Candidates’ Knowledge Levels of “Point, Line, Plane and Angle” Concepts and Misconceptions

Yıl 2015, Sayı: 26, 205 - 229, 01.12.2015

Öz

This study aims to investigate perceptions and misconceptions of classroom teacher candidates and teacher candidates that are taking teaching certificate in Mathematics on “point, line, plane and angle” concepts which will have an important role in teaching in primary level. The study was conducted through descriptive survey model. The participants of the study are 85 senior teacher candidates studying in a state university, Faculty of Education, Department of Primary Classroom Teaching and 112 mathematics teacher candidates that are taking teaching certificates in the same institution. “Geometry Basic Concepts Test” (CBCT) that was developed by the researchers was used as data collection tool. Based on the findings, perceptions of senior primary classroom teacher candidates and mathematics teacher candidates were revealed in that whether there were statistically significant differences in terms of their scores and gender. Additionally, teacher candidates’ misconceptions regarding “point, line, plane and angle” concepts were also indicated.

Kaynakça

  • Alkan, H. ve Altun, M. (1998). Matematik Öğretimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
  • Altun, M. (2005). İlköğretim İkinci Kademede (6, 7 ve 8. sınıflarda) Matematik Öğretimi, Bursa: Aktüel Alfa Akademi Yayınları.
  • Anıl, Ş. (2007). “Mutlak Değer Konusundaki Kavram Yanılgılarının Belirlenmesi ve Giderilmesi.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Aydın M. ve Kutluca T. (2010). 12. Sınıf Öğrencilerinin Süreklilikle İlgili Sahip Oldukları Kavram Yanılgılarının İncelenmesi. e-journal New World of Science Academy, 5(3), 687-701.
  • Ayyıldız, N. ve Altun, S. (2013). Matematik Dersine İlişkin Kavram Yanılgılarının Giderilmesinde Öğrenme Günlüklerinin Etkisinin İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 28(2), 71-86.
  • Baki, A. (1998). Matematik Öğretiminde İşlemsel ve Kavramsal Bilginin Dengelenmesi. 40. Kuruluş Yıldönümü Matematik Sempozyumu. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • Baki, A. (1999). Cebirle ilgili İşlem Yanılgılarının Değerlendirilmesi. III. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Bildiriler içinde (ss. 46-55). Trabzon: Karadeniz Teknik üniversitesi.
  • Bilgin, İ., Uzuntiryaki, E. ve Geban, O. (2003). Student's Misconceptions on the Concept of Chemical Equilibrium, Eğitim ve Bilim, 29,(127), 10- 17.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (17. Baskı), Ankara: Pegem Akademi.
  • Creswell, J.W., Plano Clark, V.L. Gutmann, M.L. & Hanson, W.E. (2003). Advanced mixed methods research designs. A. Tashakkori ve C. Teddlie (eds.), Handbook of mixed methods in social and behavioral research (ss. 209–240) İçinde, Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma Deseni (Çev Edt: Demir, SB), Ankara: Eğiten Kitap.
  • Cutugno, P. & Spagnol, F. (2002). “Misconceptions About Triangle in Elementary School.” [Online] Retrieved on 14.11.2015, at URL: http://math.unipa.it/~grim/SiCutugnoSpa.PDF
  • Çetin, Ö. F. ve Dane, A. (2004). Sınıf Öğretmenliği III. Sınıf Öğrencilerinin Geometrik Bilgilere Erişi Düzeyleri Üzerine, Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(2), 427- 436.
  • Dane, A. ve Başkurt H. (2012). İlköğretim 6, 7 ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Nokta, Doğru Ve Düzlem Kavramlarını Algılama Düzeyleri ve Kavram Yanılgıları, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 81-100.
  • Dane, A. (2008). İlköğretim matematik 3. sınıf öğrencilerinin tanım, aksiyom ve teorem kavramlarını anlama düzeyleri, Kastamonu Eğitim Dergisi, 16 (2), 495-506.
  • Demirci, M. P. (2003). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Isı ve Sıcaklık Konusundaki Kavram Yanılgıları ve Bu Yanılgıların İyileştirilmesinde Yapısalcı Kuramın Etkisi.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Doyuran, G. (2014). “Ortaokul Öğrencilerinin Temel Geometri Konularında Sahip Oldukları Kavram Yanılgıları.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi,Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Güngörmüş, L. (2002). “Orta öğretim Matematik Öğretiminde Kavram (Doğru, Işın, Dpğru Parçası ve Çember) Yanılgıları” Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Karasar, N. (2005) Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kiriş, B. (2008). “İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin ‘Nokta, Doğru, Doğru Parçası, Işın Ve Düzlem’ Konularında Sahip Oldukları Kavram Yanılgıları ve Bu Yanılgı Nedenlerinin Belirlenmesi.” Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Köroğlu, H., Yavuz, G. ve Ertem, S. (2003). 11.Sınıf Öğrencilerinin Geometri Dersinde Karşılaştıkları Bazı Kavram Yanılgıları Ve Çözüm Önerileri, Gazi Üniversitesi XII. Eğitim Bilimleri Sempozyumu. Ankara, Türkiye.
  • Mayer, R. E. (1987). Educational Psychology: A Cognitive Approach, New York: Harper Collins. Mikkila, M. (2001). Improving Conceptual Change Concerning Photosynthesis Through Text Design, Learning and Instruction, 11(3), 241–257.
  • Miles, M.B. & Huberman A.M. (1994). Qualitative data analiysis. (second edition), London New Delhi: Sage Publication.
  • Moss, J. & Case, R. (2001). Developing children’s understanding of the rational numbers: A new modal and experimental curriculum, Journal for Research in Mathematics Education, 30, 122-147.
  • Öksüz, C. (2010). İlköğretim Yedinci Sınıf Üstün Yetenekli Öğrencilerin Nokta, Doğru ve Düzlem Konularındaki Kavram Yanılgıları, İlköğretim-Online, 9 (2), 508–525.
  • Özerem, A. (2013). The analyis of spatial intelligence of the twelfth form students about space geometry and cognitive delusion, Egitim Arastirmalari-Eurasian Journal of Educational Research, 13 (53 A), 275-296.
  • Ubuz, B. (1999). 10. ve 11. Sınıf Öğrencilerinin Temel Geometri Konularındaki Hataları ve Kavram Yanılgıları, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(17), 95-104.
  • Strauss, A. & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Newbury Park, CA: Sage.
  • Şengül, S., Dereli. M. (2009). Geometrinin temel kavramları hakkında ilköğretim 6.sınıf öğrencilerinin kavram görüntüleri. Educational Research Assocıatıon Turkey Fırst Internatıonal Congress of Educational Research. Çanakkale, Türkiye.
  • Tanner, H. & Jones, S. (2000). Becoming a Successful Teacher of Mathematics. London: Routledge.
  • Tezcan, M. (2003). Gizli Müfredat: Eğitim Sosyolojisi Açısından Bir Kavram Çözümlemesi, Gazi Üniversitesi Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1). 53–58. Dil http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid= TDK.GTS.56405fa6c40908.28526707 tarihinde erişilmiştir. Güncel Türkçe Sözlük. [Online]: adresinden 06.06.2015
  • Tuluk, G. (2014). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Nokta, Çizgi, Yüzey ve Uzay Bilgileri ve Çoklu Temsilleri, Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(1), 361- 384.
  • Türkdoğan, A., Güler, M., Bülbül, B. Ö. ve Danişman, Ş. (2015). Türkiye’de Matematik Eğitiminde Kavram Yanılgılarıyla İlgili Çalışmalar: Tematik Bir İnceleme. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 215-236.
  • Yenilmez, K. ve Yaşa, E. (2008). İlköğretim Öğrencilerinin Geometrideki Kavram Yanılgıları, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (2), 461-483.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, Z. (2007). “İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Ondalık Sayılar Konusundaki Kavram Yanılgıları.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yılmaz, S. (2011). “7. Sınıf Öğrencilerinin Doğrular ve Açılar Konusundaki Hata ve Kavram Yanılgılarının Van Hiele Geometri Anlama Düzeyleri Açısından Analizi.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kastamonu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kastamonu.
  • Zembat, İ. Ö. (2008). Kavram Yanılgısı Nedir?. M.F. Özmantar, E. Bingölbali ve H. Akkoç (Ed.). Matematiksel Kavram Yanılgıları ve Çözüm Önerileri, (s.1-8). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.

ÖĞRETMEN ADAYLARININ “NOKTA, DOĞRU, DÜZLEM VE AÇI” KAVRAMLARI HAKKINDA BİLGİ DÜZEYLERİ VE KAVRAM YANILGILARININ İNCELENMESİ

Yıl 2015, Sayı: 26, 205 - 229, 01.12.2015

Öz

Yapılan bu çalışmada, ilkokul düzeyinde temel kavramlarının öğretilmesinde önemli rol oynayacak olan sınıf öğretmeni adayları ile matematik öğretmenliği alanında formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının “nokta, doğru, ışın ve açı” kavramları hakkındaki düşüncelerinin ve kavram yanılgılarının incelenmesi amaçlanmaktadır. Betimsel tarama modellinin kullanıldığı çalışmaya, 2014-2015 Eğitim- Öğretim yılında Marmara bölgesinde bulunan bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesi ilköğretim bölümü sınıf öğretmenliği son sınıfta öğrenim gören 85 öğretmen adayı ve aynı üniversitenin eğitimi bilimleri alanında formasyon eğitimi alan 112 matematik öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından geliştirilen Geometri Temel Kavramlar Testi (GTKT) kullanılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda ilköğretim sınıf öğretmenliği son sınıfta okuyan öğretmen adaylarıyla formasyonda öğrenim gören matematik öğretmen adaylarının GTKT testinden aldıkları puanlar arasında anlamlı farklılıkların olup olmadığı, cinsiyet değişkeni açısından anlamlı farklılığın olup olmadığı ve öğretmen adaylarının “nokta, doğru, ışın ve açı” kavramlarıyla ilgili var olan kavram yanılgıları ortaya konulmuştur.

Kaynakça

  • Alkan, H. ve Altun, M. (1998). Matematik Öğretimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
  • Altun, M. (2005). İlköğretim İkinci Kademede (6, 7 ve 8. sınıflarda) Matematik Öğretimi, Bursa: Aktüel Alfa Akademi Yayınları.
  • Anıl, Ş. (2007). “Mutlak Değer Konusundaki Kavram Yanılgılarının Belirlenmesi ve Giderilmesi.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Aydın M. ve Kutluca T. (2010). 12. Sınıf Öğrencilerinin Süreklilikle İlgili Sahip Oldukları Kavram Yanılgılarının İncelenmesi. e-journal New World of Science Academy, 5(3), 687-701.
  • Ayyıldız, N. ve Altun, S. (2013). Matematik Dersine İlişkin Kavram Yanılgılarının Giderilmesinde Öğrenme Günlüklerinin Etkisinin İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 28(2), 71-86.
  • Baki, A. (1998). Matematik Öğretiminde İşlemsel ve Kavramsal Bilginin Dengelenmesi. 40. Kuruluş Yıldönümü Matematik Sempozyumu. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • Baki, A. (1999). Cebirle ilgili İşlem Yanılgılarının Değerlendirilmesi. III. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Bildiriler içinde (ss. 46-55). Trabzon: Karadeniz Teknik üniversitesi.
  • Bilgin, İ., Uzuntiryaki, E. ve Geban, O. (2003). Student's Misconceptions on the Concept of Chemical Equilibrium, Eğitim ve Bilim, 29,(127), 10- 17.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (17. Baskı), Ankara: Pegem Akademi.
  • Creswell, J.W., Plano Clark, V.L. Gutmann, M.L. & Hanson, W.E. (2003). Advanced mixed methods research designs. A. Tashakkori ve C. Teddlie (eds.), Handbook of mixed methods in social and behavioral research (ss. 209–240) İçinde, Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma Deseni (Çev Edt: Demir, SB), Ankara: Eğiten Kitap.
  • Cutugno, P. & Spagnol, F. (2002). “Misconceptions About Triangle in Elementary School.” [Online] Retrieved on 14.11.2015, at URL: http://math.unipa.it/~grim/SiCutugnoSpa.PDF
  • Çetin, Ö. F. ve Dane, A. (2004). Sınıf Öğretmenliği III. Sınıf Öğrencilerinin Geometrik Bilgilere Erişi Düzeyleri Üzerine, Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(2), 427- 436.
  • Dane, A. ve Başkurt H. (2012). İlköğretim 6, 7 ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Nokta, Doğru Ve Düzlem Kavramlarını Algılama Düzeyleri ve Kavram Yanılgıları, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 81-100.
  • Dane, A. (2008). İlköğretim matematik 3. sınıf öğrencilerinin tanım, aksiyom ve teorem kavramlarını anlama düzeyleri, Kastamonu Eğitim Dergisi, 16 (2), 495-506.
  • Demirci, M. P. (2003). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Isı ve Sıcaklık Konusundaki Kavram Yanılgıları ve Bu Yanılgıların İyileştirilmesinde Yapısalcı Kuramın Etkisi.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Doyuran, G. (2014). “Ortaokul Öğrencilerinin Temel Geometri Konularında Sahip Oldukları Kavram Yanılgıları.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi,Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Güngörmüş, L. (2002). “Orta öğretim Matematik Öğretiminde Kavram (Doğru, Işın, Dpğru Parçası ve Çember) Yanılgıları” Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Karasar, N. (2005) Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kiriş, B. (2008). “İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin ‘Nokta, Doğru, Doğru Parçası, Işın Ve Düzlem’ Konularında Sahip Oldukları Kavram Yanılgıları ve Bu Yanılgı Nedenlerinin Belirlenmesi.” Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Köroğlu, H., Yavuz, G. ve Ertem, S. (2003). 11.Sınıf Öğrencilerinin Geometri Dersinde Karşılaştıkları Bazı Kavram Yanılgıları Ve Çözüm Önerileri, Gazi Üniversitesi XII. Eğitim Bilimleri Sempozyumu. Ankara, Türkiye.
  • Mayer, R. E. (1987). Educational Psychology: A Cognitive Approach, New York: Harper Collins. Mikkila, M. (2001). Improving Conceptual Change Concerning Photosynthesis Through Text Design, Learning and Instruction, 11(3), 241–257.
  • Miles, M.B. & Huberman A.M. (1994). Qualitative data analiysis. (second edition), London New Delhi: Sage Publication.
  • Moss, J. & Case, R. (2001). Developing children’s understanding of the rational numbers: A new modal and experimental curriculum, Journal for Research in Mathematics Education, 30, 122-147.
  • Öksüz, C. (2010). İlköğretim Yedinci Sınıf Üstün Yetenekli Öğrencilerin Nokta, Doğru ve Düzlem Konularındaki Kavram Yanılgıları, İlköğretim-Online, 9 (2), 508–525.
  • Özerem, A. (2013). The analyis of spatial intelligence of the twelfth form students about space geometry and cognitive delusion, Egitim Arastirmalari-Eurasian Journal of Educational Research, 13 (53 A), 275-296.
  • Ubuz, B. (1999). 10. ve 11. Sınıf Öğrencilerinin Temel Geometri Konularındaki Hataları ve Kavram Yanılgıları, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(17), 95-104.
  • Strauss, A. & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Newbury Park, CA: Sage.
  • Şengül, S., Dereli. M. (2009). Geometrinin temel kavramları hakkında ilköğretim 6.sınıf öğrencilerinin kavram görüntüleri. Educational Research Assocıatıon Turkey Fırst Internatıonal Congress of Educational Research. Çanakkale, Türkiye.
  • Tanner, H. & Jones, S. (2000). Becoming a Successful Teacher of Mathematics. London: Routledge.
  • Tezcan, M. (2003). Gizli Müfredat: Eğitim Sosyolojisi Açısından Bir Kavram Çözümlemesi, Gazi Üniversitesi Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1). 53–58. Dil http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid= TDK.GTS.56405fa6c40908.28526707 tarihinde erişilmiştir. Güncel Türkçe Sözlük. [Online]: adresinden 06.06.2015
  • Tuluk, G. (2014). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Nokta, Çizgi, Yüzey ve Uzay Bilgileri ve Çoklu Temsilleri, Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(1), 361- 384.
  • Türkdoğan, A., Güler, M., Bülbül, B. Ö. ve Danişman, Ş. (2015). Türkiye’de Matematik Eğitiminde Kavram Yanılgılarıyla İlgili Çalışmalar: Tematik Bir İnceleme. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 215-236.
  • Yenilmez, K. ve Yaşa, E. (2008). İlköğretim Öğrencilerinin Geometrideki Kavram Yanılgıları, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (2), 461-483.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, Z. (2007). “İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Ondalık Sayılar Konusundaki Kavram Yanılgıları.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yılmaz, S. (2011). “7. Sınıf Öğrencilerinin Doğrular ve Açılar Konusundaki Hata ve Kavram Yanılgılarının Van Hiele Geometri Anlama Düzeyleri Açısından Analizi.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kastamonu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kastamonu.
  • Zembat, İ. Ö. (2008). Kavram Yanılgısı Nedir?. M.F. Özmantar, E. Bingölbali ve H. Akkoç (Ed.). Matematiksel Kavram Yanılgıları ve Çözüm Önerileri, (s.1-8). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ahsen Seda Kılıç

Hasan Temel

Ali Şenol Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2015
Gönderilme Tarihi 12 Mayıs 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 26

Kaynak Göster

APA Kılıç, A. S., Temel, H., & Şenol, A. (2015). ÖĞRETMEN ADAYLARININ “NOKTA, DOĞRU, DÜZLEM VE AÇI” KAVRAMLARI HAKKINDA BİLGİ DÜZEYLERİ VE KAVRAM YANILGILARININ İNCELENMESİ. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(26), 205-229.