BibTex RIS Cite

TARİH ÖĞRETMENLERİNİN YENİ MÜFREDAT PROGRAMLARINDAKİ ÖLÇME-DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİNİN UYGULAMA SÜRECİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ (ERZURUM ÖRNEĞİ)

Year 2013, Issue: 20, 117 - 137, 01.06.2013

Abstract

Bu araştırmanın amacı, tarih öğretmenlerinin yeni müfredat programlarındaki ölçme-değerlendirme etkinliklerinin uygulama süreci ile ilgili görüşlerini tespit etmektir. Araştırmada nitel bir yaklaşım benimsenmiş olup veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış mülakat formu kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Erzurum’da görev yapan tarih öğretmenleri oluşturmaktadır. Bu evrenden tesadüfî yöntemle seçilmiş 15 öğretmen ise örneklemi oluşturmaktadır. Veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Bulgulara göre öğretmenlerin yeni programın ölçme ve değerlendirme etkinliklerini genel anlamda olumlu buldukları ancak bu programın önerdiği alternatif ölçme değerlendirme etkinlikleri hakkında kendilerini bilgi ve uygulama boyutunda yeterli görmedikleri, geleneksel ölçme ve değerlendirme araçlarını daha fazla kullandıkları, yeni programın ölçme ve değerlendirme boyutunu uygularken en çok zaman yetersizliği, öğrenci seviyesinin düşük olması sorunlarıyla karşılaştıkları ortaya çıkmıştır.

References

  • Adanalı, K. ve Doğanay, A. (2010). Beşinci Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretiminin Alternatif Ölçme- Değerlendirme Etkinlikleri Açısından Değerlendirilmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19/1, 271-292. http://sosyalbilimler.cukurova.edu.tr/dergi/dosyalar/2010.19.1.640.pdf adresinden 24.06.2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Aktekin, S. ve Ceylan, D. (2012). 9. Sınıf Yeni Tarih Dersi Öğretim Programı İle İlgili Öğretmen Görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 194, 253-268.
  • Alaz, A. ve Yarar, S. (2009). Ölçme-Değerlendirme Sürecinde Sınıf Öğretmenlerinin Tercihleri Ve Sebepleri. I. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi. Çanakkale. http://www.eab.org.tr/eab/oc/egtconf/pdfkitap/pdf/139.pdf adresinden 26.06.2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Anıl, D. ve Acar, M. (2008). Sınıf Öğretmenlerinin Ölçme Değerlendirme Sürecinde Karşılaştıkları Sorunlara İlişkin Görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, V/II, 44-61. http://efdergi.yyu.edu.tr/makaleler/cilt_v/aralik/d_anil.pdf adresinden 27.06.2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Çalışkan, H. ve Yiğittir, S. (2011). Sosyal Bilgilerde Ölçme ve Değerlendirme. B. Tay ve A. Öcal (Ed.). Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi (223-290). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çelikkaya, T., Karakuş, U. ve Demirbaş, Ç. Ö. (2010). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Ölçme- Değerlendirme Araçlarını Kullanma Düzeyleri ve Karşılaştıkları Sorunlar. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11/1, 57-76. http://kefad.ahievran.edu.tr/archieve/pdfler/Cilt11Sayi1/JKEF_11_1_2010_57-76.pdf adresinden 24.06.2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Dinç, E. ve Doğan, Y. (2010). İlköğretim İkinci Kademe Sosyal Bilgiler Öğretim Programı ve Uygulanması Hakkında Öğretmen Görüşleri. JSSER, 1(1), s.17-49. http://www.jsser.org/index.php/JSSER/article/viewFile/15/pdf adresinden 18.03.2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Erdoğdu, Y. (2010). Öğretmenlerin Ölçme ve Değerlendirmeye Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. International Conference on New Trends in Education and Their Implications (849-857). 11-13 November 2010 Antalya. http://www.iconte.org/FileUpload/ks59689/File/185.pdf adresinden 10.07.2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Gelbal, S. ve Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Hakkında Yeterlik Algıları ve Karşılaştıkları Sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 135-154.
  • Glesne C. (2012). Nitel Araştırmaya Giriş. A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu (Çev. Ed.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Günal, H. (2011). Tarih Öğretmenlerinin Yapılandırmacı Eğitim Uygulamaları Hakkındaki Görüşleri (Erzurum Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Kan, A. (2009). Ölçmenin Temel Kavramları. H. Atılgan (Ed.). Eğitimde Ölçme Ve Değerlendirme. (1-22). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karakuş, U. ve Demirbaş, Ç. Ö. (2011). Coğrafya Öğretmenlerinin Ölçme Ve Değerlendirme Araçlarını Kullanım Düzeyleri (Kırşehir Örneği). Milli Eğitim, 189, 71-86.
  • Kesten, A. ve Özdemir, N. (2010). Sosyal Bilgiler Öğretim Programının Ölçme-Değerlendirme Boyutunun Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi: Samsun İli Örneği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20/2, 223-236.
  • Korkmaz, Ş., Şahin, Ç. ve Aytar A. (2007). Tarih Öğretmenlerinin Tarih Öğretiminde Öğrenci Başarısını Ölçüp Değerlendirmelerine İlişkin Görüşleri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 1, 104-119.
  • Kuran, K. ve Kanatlı, F. (2009). Alternatif Ölçme Değerlendirme Teknikleri Konusunda Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6/12, 209-234. http://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/122106-2011061814036- microsoft20word20-2012_11_kuran_kanatli_.pdf adresinden 25.06.2012 tarihinde indirilmiştir.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2007). Ortaöğretim 9. Sınıf Tarih Dersi Programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. http://ttkb.meb.gov.tr/program.aspx adresinden 15.06.2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Metin, M. ve Demiryürek, G. (2009). Türkçe Öğretmenlerinin Yenilenen Türkçe Öğretim Programlarının Ölçme-Değerlendirme Anlayışı Hakkındaki Düşünceleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 37‐51. http://dergi.omu.edu.tr/index.php/EDUCATION/article/view/827/14 adresinden 24.06.2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Ören, F. Ş. ve Tatar, N. (2007). İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin Alternatif Değerlendirme Yaklaşımlarına İlişkin Görüşleri-I. Dokuz Eylül Üniversitesi, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi 22, 15-27. http://www.befjournal.com.tr/index.php/dergi/article/view/225/191 adresinden 23.06.2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Özdemir, S. M. (2010) İlköğretim Öğretmenlerinin Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Araçlarına İlişkin Yeterlilikleri ve Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 8 (4), 787-816. http://www.tebd.gazi.edu.tr/arsiv/2010_cilt8/sayi_4/787- 816.pdf adresinden 05.07.2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Şahin, Ç., Korkmaz, Ş. ve Aytar A. (2008). Ortaöğretimde Yapılan Sınavlara İlişkin Öğretmen Görüşleri. Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 173-190. http://yordam.manas.kg/ekitap/pdf/Manasdergi/sbd/sbd20/sbd-20-12.pdf adresinden 26.06.2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Şimşek, N. (2009). Sosyal Bilgilerde Ölçme ve Değerlendirme. M. Safran (Ed.). Sosyal Bilgiler Öğretimi (571-624). Ankara: Pegem Akademi.
  • Şimşek, N. (2011). Sosyal Bilgiler Dersinde Alternatif Ölçme Değerlendirme Araçlarının Kullanılması: Nitel Bir Çalışma. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21/1, 149- 168.
  • Tatar, N. ve Ören, F. Ş. (2009). İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin Alternatif Değerlendirme Yaklaşımlarına İlişkin Görüşleri-II. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17/3, 781-798.
  • Toptaş, V. (2011). Sınıf Öğretmenlerinin Matematik Dersinde Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Kullanımı İle İlgili Algıları. Eğitim ve Bilim, 36/159, 205-219.
  • Turgut, M. F. (1987). Eğitimde Ölçme Ve Değerlendirme Metotları. Ankara: Saydam Matbaacılık.
  • Turgut, M. F. ve Baykul, Y. (2010). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi
  • Yelken, T. Y. (2010). Oluşturmacı Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları. M. Safran (Ed.). Tarih Nasıl Öğretilir? Tarih Öğretmenleri İçin Özel Öğretim Yöntemleri (358-364). İstanbul: Yeni İnsan Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, F. ve Öztürk, B. K. (2009). Türkçe Dersi Öğretim Programının Ölçme Değerlendirme Ögesi Hakkında Öğretmen Görüşleri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3/37, 92-108. http://egitim.cu.edu.tr/efdergi/download/2009.3.37.329.pdf adresinden 27.06.2012 tarihinde indirilmiştir.

History Teachers’ Opinion About The Implementation Process of Assessment and Evaluation Activities in New Curriculum Programs (Erzurum Sample)

Year 2013, Issue: 20, 117 - 137, 01.06.2013

Abstract

The aim of this research is to determine the history teachers’ opinion about the implementation process of assessment and evaluation activities in new curriculum programs. In this research, a qualitative approach is adopted and semi structured interview for is used as the data collection tool. History teachers working in Erzurum constitute the universe of this research. 15 teachers chosen from this universe with the random method constitute the sample. Collected data is analysed with the content analysis. According to findings, teachers approve the assessment and evaluation activities of the new program in general terms, but they do not find themselves adequate about the alternative assessment and evaluation activities that this program propose considering the knowledge and implementation, they use mostly the assessment and evaluation instruments which is expressed as the traditional, mostly the insufficient time, students’ low learning level face problems.

References

  • Adanalı, K. ve Doğanay, A. (2010). Beşinci Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretiminin Alternatif Ölçme- Değerlendirme Etkinlikleri Açısından Değerlendirilmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19/1, 271-292. http://sosyalbilimler.cukurova.edu.tr/dergi/dosyalar/2010.19.1.640.pdf adresinden 24.06.2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Aktekin, S. ve Ceylan, D. (2012). 9. Sınıf Yeni Tarih Dersi Öğretim Programı İle İlgili Öğretmen Görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 194, 253-268.
  • Alaz, A. ve Yarar, S. (2009). Ölçme-Değerlendirme Sürecinde Sınıf Öğretmenlerinin Tercihleri Ve Sebepleri. I. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi. Çanakkale. http://www.eab.org.tr/eab/oc/egtconf/pdfkitap/pdf/139.pdf adresinden 26.06.2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Anıl, D. ve Acar, M. (2008). Sınıf Öğretmenlerinin Ölçme Değerlendirme Sürecinde Karşılaştıkları Sorunlara İlişkin Görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, V/II, 44-61. http://efdergi.yyu.edu.tr/makaleler/cilt_v/aralik/d_anil.pdf adresinden 27.06.2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Çalışkan, H. ve Yiğittir, S. (2011). Sosyal Bilgilerde Ölçme ve Değerlendirme. B. Tay ve A. Öcal (Ed.). Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi (223-290). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çelikkaya, T., Karakuş, U. ve Demirbaş, Ç. Ö. (2010). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Ölçme- Değerlendirme Araçlarını Kullanma Düzeyleri ve Karşılaştıkları Sorunlar. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11/1, 57-76. http://kefad.ahievran.edu.tr/archieve/pdfler/Cilt11Sayi1/JKEF_11_1_2010_57-76.pdf adresinden 24.06.2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Dinç, E. ve Doğan, Y. (2010). İlköğretim İkinci Kademe Sosyal Bilgiler Öğretim Programı ve Uygulanması Hakkında Öğretmen Görüşleri. JSSER, 1(1), s.17-49. http://www.jsser.org/index.php/JSSER/article/viewFile/15/pdf adresinden 18.03.2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Erdoğdu, Y. (2010). Öğretmenlerin Ölçme ve Değerlendirmeye Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. International Conference on New Trends in Education and Their Implications (849-857). 11-13 November 2010 Antalya. http://www.iconte.org/FileUpload/ks59689/File/185.pdf adresinden 10.07.2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Gelbal, S. ve Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Hakkında Yeterlik Algıları ve Karşılaştıkları Sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 135-154.
  • Glesne C. (2012). Nitel Araştırmaya Giriş. A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu (Çev. Ed.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Günal, H. (2011). Tarih Öğretmenlerinin Yapılandırmacı Eğitim Uygulamaları Hakkındaki Görüşleri (Erzurum Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Kan, A. (2009). Ölçmenin Temel Kavramları. H. Atılgan (Ed.). Eğitimde Ölçme Ve Değerlendirme. (1-22). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karakuş, U. ve Demirbaş, Ç. Ö. (2011). Coğrafya Öğretmenlerinin Ölçme Ve Değerlendirme Araçlarını Kullanım Düzeyleri (Kırşehir Örneği). Milli Eğitim, 189, 71-86.
  • Kesten, A. ve Özdemir, N. (2010). Sosyal Bilgiler Öğretim Programının Ölçme-Değerlendirme Boyutunun Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi: Samsun İli Örneği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20/2, 223-236.
  • Korkmaz, Ş., Şahin, Ç. ve Aytar A. (2007). Tarih Öğretmenlerinin Tarih Öğretiminde Öğrenci Başarısını Ölçüp Değerlendirmelerine İlişkin Görüşleri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 1, 104-119.
  • Kuran, K. ve Kanatlı, F. (2009). Alternatif Ölçme Değerlendirme Teknikleri Konusunda Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6/12, 209-234. http://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/122106-2011061814036- microsoft20word20-2012_11_kuran_kanatli_.pdf adresinden 25.06.2012 tarihinde indirilmiştir.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2007). Ortaöğretim 9. Sınıf Tarih Dersi Programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. http://ttkb.meb.gov.tr/program.aspx adresinden 15.06.2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Metin, M. ve Demiryürek, G. (2009). Türkçe Öğretmenlerinin Yenilenen Türkçe Öğretim Programlarının Ölçme-Değerlendirme Anlayışı Hakkındaki Düşünceleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 37‐51. http://dergi.omu.edu.tr/index.php/EDUCATION/article/view/827/14 adresinden 24.06.2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Ören, F. Ş. ve Tatar, N. (2007). İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin Alternatif Değerlendirme Yaklaşımlarına İlişkin Görüşleri-I. Dokuz Eylül Üniversitesi, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi 22, 15-27. http://www.befjournal.com.tr/index.php/dergi/article/view/225/191 adresinden 23.06.2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Özdemir, S. M. (2010) İlköğretim Öğretmenlerinin Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Araçlarına İlişkin Yeterlilikleri ve Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 8 (4), 787-816. http://www.tebd.gazi.edu.tr/arsiv/2010_cilt8/sayi_4/787- 816.pdf adresinden 05.07.2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Şahin, Ç., Korkmaz, Ş. ve Aytar A. (2008). Ortaöğretimde Yapılan Sınavlara İlişkin Öğretmen Görüşleri. Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 173-190. http://yordam.manas.kg/ekitap/pdf/Manasdergi/sbd/sbd20/sbd-20-12.pdf adresinden 26.06.2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Şimşek, N. (2009). Sosyal Bilgilerde Ölçme ve Değerlendirme. M. Safran (Ed.). Sosyal Bilgiler Öğretimi (571-624). Ankara: Pegem Akademi.
  • Şimşek, N. (2011). Sosyal Bilgiler Dersinde Alternatif Ölçme Değerlendirme Araçlarının Kullanılması: Nitel Bir Çalışma. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21/1, 149- 168.
  • Tatar, N. ve Ören, F. Ş. (2009). İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin Alternatif Değerlendirme Yaklaşımlarına İlişkin Görüşleri-II. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17/3, 781-798.
  • Toptaş, V. (2011). Sınıf Öğretmenlerinin Matematik Dersinde Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Kullanımı İle İlgili Algıları. Eğitim ve Bilim, 36/159, 205-219.
  • Turgut, M. F. (1987). Eğitimde Ölçme Ve Değerlendirme Metotları. Ankara: Saydam Matbaacılık.
  • Turgut, M. F. ve Baykul, Y. (2010). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi
  • Yelken, T. Y. (2010). Oluşturmacı Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları. M. Safran (Ed.). Tarih Nasıl Öğretilir? Tarih Öğretmenleri İçin Özel Öğretim Yöntemleri (358-364). İstanbul: Yeni İnsan Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, F. ve Öztürk, B. K. (2009). Türkçe Dersi Öğretim Programının Ölçme Değerlendirme Ögesi Hakkında Öğretmen Görüşleri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3/37, 92-108. http://egitim.cu.edu.tr/efdergi/download/2009.3.37.329.pdf adresinden 27.06.2012 tarihinde indirilmiştir.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Ramazan Kaya

Aydın Güven

Zekerya Akkuş

Hasan Günal

Publication Date June 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Issue: 20

Cite

APA Kaya, R., Güven, A., Akkuş, Z., Günal, H. (2013). TARİH ÖĞRETMENLERİNİN YENİ MÜFREDAT PROGRAMLARINDAKİ ÖLÇME-DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİNİN UYGULAMA SÜRECİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ (ERZURUM ÖRNEĞİ). Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(20), 117-137.