Bu
çalışmanın amacı öğretmenlerin cinsiyet ve çalışma yılı ile eşli ruminasyon ve
öz-duyarlılık düzeylerinin mesleki tükenmişlik düzeylerindeki yordayıcı rolünün
incelenmesidir. Araştırmada ayrıca öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerinin cinsiyete
göre farklılık gösterip göstermediği de incelenmiştir. Araştırmanın çalışma
grubu 212 kadın, 118 erkek olmak üzere toplam 330 öğretmenden oluşmaktadır.
Öğretmenlerin çalışma yılı 1 ile 39 yıl arasında değişmektedir. Araştırma
verilerinin toplanmasında Maslach Tükenmişlik Envanteri-Eğitimci Formu, Eşli
Ruminasyon Ölçeği, Öz- Duyarlık Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. T
testi analizi sonucunda erkek öğretmenlerin duyarsızlaşma ve kişisel
başarısızlık puanlarının kadın öğretmenlere göre anlamı düzeyde yüksek olduğu
görülmüştür. Hiyerarşik regresyon analizi sonucunda cinsiyet ve çalışma yılının
mesleki tükenmişlik düzeyinin üç alt boyutundan duyarsızlaşma ve kişisel
başarısızlığı anlamlı bir şekilde yordadığı görülmüştür. Bulgular eşli
ruminasyonun, mesleki tükenmişlik düzeyinin üç alt boyutunu da anlamlı bir
şekilde yordamadığını göstermiştir. Öz- duyarlığının beş alt boyutu (öz-
sevecenlik, öz- yargılama, izolasyon, bilinçlilik, aşırı özdeşleşme,
paylaşımların bilincinde olma) arasından ise aşırı özdeşleşme, mesleki
tükenmişlik düzeyinin alt boyutlarından duygusal tükenme ve kişisel
başarısızlığı yordarken, öz-
yargılamanın, mesleki tükenmişlik düzeyinin alt boyutlarından duygusal tükenme
ve duyarsızlaşmayı anlamlı bir şekilde yordadığı görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 6 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 19 Sayı: 4 |