Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Turist Rehberlerinin Gastronomiye Yönelik Bilgi ve Algı Düzeylerinin Tavsiye Niyetine Etkisi: Kapadokya Örneği

Yıl 2020, Cilt: 17 Sayı: 3, 553 - 566, 30.10.2020
https://doi.org/10.24010/soid.763243

Öz

Gastronomi turizmine yönelik seyahatlerin popüler olması bölge rehberlerinin de kendilerini gastronomi konusunda geliştirmelerini zorunlu kılmaktadır. Turist rehberlerinin gastronomiye yönelik bilgi ve algılarının artırılması, bölgenin yeme-içme kültürünün tavsiye edilmesine de katkı sağlar. Bölgelerin gastronomik değerlerinin tanıtımı açısından önemli bir fonksiyona sahip olan turist rehberlerinin gastronomi bilgisi ve gastronomiye yönelik algılarının, tavsiye niyeti ile olan ilişkisini ölçmeyi amaçlayan bu çalışma Nevşehir Rehberler Odası’na (Nero) kayıtlı olan rehberlerden elde edilen 211 anket verisinin analiziyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmada analizler SPSS ve AMOS programları kullanılarak güvenirlik, faktör ve yapılmıştır. Araştırma sonucunda, turist rehberlerinin gastronomi bilgisi ve gastronomi algısının tavsiye niyeti üzerinde etkili olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akay, B. & Özöğütçü, B. (2018) ‘Turist Rehberlerinin Turlarda Gastronomiyi Kullanmalarına Yönelik Bir Araştırma’, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(3), 143-153.
  • Akbaba, A. & Kendirci, P. (2016), ‘Gastronomi Turizmi ve Coğrafi İşaretlemeli Ürünler’, Ed: O.N. Özdoğan. İçinde O.N. Özdoğan (Editör), Yiyecek İçecek Endüstrisinde Trendler 2, Ankara, Detay Yayıncılık.
  • Aksoy, M. & Sezgi, G. (2015), ‘Gastronomi Turizmi ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi Gastronomik Unsurları’, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(3), 79-89.
  • Anderson, E.W., Fornell, C. & Mazvancherly, S.K. (2004), ‘Customer Satisfaction and Shareolder Value’, Journal of Marketing, 68(4), 172-185.
  • Aras, N. (2016), Kapadokya Mutfağı-1, Gastro Metro Dergisi, İstanbul, Apa Unıprınt Basım Evi.
  • Ardıç Y.Ş. (2015), ‘Kapadokya Yemek Kültürü ve Mustafapaşa Beldesi (Sinasos) Örneği’, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(2), 12, 19.
  • Aslan, Z., Güneren, E. & Çoban, G. (2014), ‘Destinasyon Markalaşma Sürecinde Yöresel Mutfağın Rolü: Nevşehir Örneği’, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2(4), 3-13.
  • Aslan, Z. & Çokal, Z. (2016), ‘Profesyonel Turist Rehberinin Kültürel Değerlere Katkısına İlişkin Turist Algılamaları’, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(1), 53-69.
  • Bagozzi, R.P. & Youjae, Y.İ. (1988) On the Evaluation of Structural Equation Models, Journal of the Academy of Marketing Science, 16, 74-94.
  • Bilgili, B., Yağmur, Ö. & Yazarkan, H. (2012), ‘Turistik Ürün Olarak Festivallerin Etkinlik ve Verimliliği Üzerine Bir Araştırma (Erzurum-Oltu Kırdağ Festivali Örneği)’, Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 2(2), 117-124.
  • Bucak, T. & Aracı, Ü.E. (2013). ‘Türkiye’de Gastronomi Turizmi Üzerine Genel Bir Değerlendirme’, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(30), 203-216.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Veri Analizi El Kitabı, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Eren, R. (2016), ‘Gastronomi İmajı: Türkiye Restoranlarının Tripadvisor Yorumlarının İçerik Analizi’, Turizm Akademik Dergisi, 4(2), 121-138.
  • Gürsoy, D. & McCleary, K. (2004), ‘An Integrated Model of Tourists’ Information Search Behaviour’, Annals of Tourism Research, 31, 353-373.
  • Göynüşen, S. E. (2011) Edirne’deki Gastronomik Kültürün Kentin Pazarlama ve Markalaşmasına Etkileri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Gökdeniz, A., Erdem, B., Dinç, Y. & Çelik Uğuz, S. (2015), ‘Gastronomi Turizmi: Ayvalık’ta Yerli Turistler Üzerinde Görgül Bir Araştırma’, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(1), 14-29.
  • Hair, F. JR. Black, W. C. Babin, B. J. Anderson, R. E. & Tatham, R. L. (2006), Multivariate Data Analysis (6th ed.). New Jersey: Prentice Hall
  • Hjalager, A.M. & Corigliano, M.A. (2000), ‘Food For Tourist-Determinants of An Image’, International Journal of Tourism Research, 2, 281-293.
  • Horng, J.S. & Tsai, C.T. (2012), ‘Constructing Indicators of Culinary Tourism Strategy: An Application of Resource-Based Theory’, Journal of Travel and Tourism Marketing, 29(8), 796-816.
  • İrigüler, F. & Güler, M.E. (2017), ‘Tourist Guides’ Perceptions on Gastronomic Tourism in Turkey’, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(1), 3-19.
  • Kalaycı, Ş. (2009), ‘Spss Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri’, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karamustafa, K. & Çeşmeci, N. (2006), ‘Paket Tur Operasyonunda Turist Rehberlerinin Karşılaştıkları Yönetsel Sorunlar Üzerine Bir Araştırma’, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 17(1), 70-86.
  • Katlav, E.Ö., Eren, F.Y. & Tuna, M. (2019), ‘Kapadokya’da bağcılığın Gastronomi Turizmi Açısından Değerlendirilmesi’, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7(3), 2167-2186.
  • Keskin, E. Örgün, E. & Akbulut, B.A. (2017), ‘Gastronomi Kavramının Kelime İlişkilendirme Testi Aracılığıyla Analizi’, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(3), 255-267.
  • Kivela, J. & Crotts, J.C. (2006), ‘Tourism and Gastronomy: Gastronmy’s Influence on How Tourist Experience a Destination’, Journal of Hospitalty and Tourism Research, 30(3), 354-377.
  • Kline, P. (1994), An Easy Guide to Factor Analysis. New York: Routledge.
  • Kozan, G. Y., Özdemir, S. S. & Günlü, E. (2014), ‘Turizm Yazında “Deniz Turizmi”nin Olgusal Gelişimi’, Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 6(2), 115-129.
  • Köroğlu, A., Köroğlu, O. & Sarıoğlan, M. (2007), ‘Türk Mutfağının Tanıtılmasında Profesyonel Turist Rehberlerinin Rolüne İlişkin Amprik Bir Çalışma’, I. Ulusal Gastronomi Sempozyumu ve Sanatsal Etkinlikler, 4-5 Mayıs. Antalya.2011.
  • Ling, T.P, Noor, S.M, Lim, K.Y. & Mohamed, R. (2011), ‘Tour Guides As Interpreters of Cultural Heritage in Promoting Mindful Tourists for Sustainable Tourism in Malaysia’, Proceedings of 2nd Regional Conference on Tourism Research. Penang, Universiti Sains Malaysia.
  • Özaltaş Serçek, G. & Serçek. S. (2015), ‘The role and Importance of Gastronomy Tourism on Destination Branding’, Journal of Tourism Theory and Research, 1(1), 15-28.
  • Özöğütcü, B. (2018), Turist Rehberlerinin Gastronomi Bilgisi ve Algısının Tavsiye Niyetine Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırklareli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırklareli.
  • Solunoğlu, A. (2019), ‘The Effect of Gastronomic Brand Image’, içinde İ. Yazıcıoğlu, Ö. Yayla, A. Solunoğlu (Editörler), In: Current Issues in Tourism and Hospitality Management, SRA Academic Publishing. Lithuanian.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2007), ‘Using Multivariate Statistics’ (Vol. 5), Boston, MA, Pearson.
  • TUREB, (2020). http://tureb.org.tr/tr/RehberIstatistik/ (Erişim Tarihi: 14.02.2020).
  • Uslu, A. & Kiper, T. (2006), ‘Turizmin Kültürel Miras Üzerine Etkileri: Beypazarı/Ankara Örneğinde Yerel Halkın Farkındalığı’, Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, 3(3), 305-314.
  • Yayla, A. & Çetiner, H. (2019), ‘Boş Zamanların Değerlendirilmesinde Etkili Olan Faktörlerin Boş Zaman Tatminine Etkisi’, Turizm Akademik Dergisi, 6(1): 219-228.
  • Yılmaz, G. & Özdemir, B. (2015), ‘Yerel Gastronominin Tanıtım Materyallerindeki Yeri: Kapadokya Bölgesi Üzerine Bir Araştırma’, I. Eurasia Tourism Congress: Current Issues, Trends, and Indicators, May 28-30, Konya, Turkey, 760-780.
  • Yılmaz, G. (2017), ‘Gastronomi ve Turizm İlişkisi Üzerine Bir Değerlendirme’, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14(2), 171-191.

The Effect of Tourist Guides on the Recommendation of Knowledge and Perception Levels of Gastronomy: Case of Cappadocia

Yıl 2020, Cilt: 17 Sayı: 3, 553 - 566, 30.10.2020
https://doi.org/10.24010/soid.763243

Öz

The popularity of travels related to gastronomy tourism necessitates regional guides to develop themselves in gastronomy. Increasing the knowledge and perceptions of tourist guides towards gastronomy also contributes to the recommendation of the region's food and drink culture. This study, which aims to measure the relationship between tourist guides, who have an important function in terms of promoting the gastronomic values of the regions, and their perception of gastronomy, with the intention to recommend, was carried out by the analysis of 211 survey data obtained from the guides registered with Nevsehir Chamber of Guides (NERO). Research analysis were done using reliability, factor and correlation analysis by SPSS and Amos programs. As a result of the research it has been determined that tourist guides have an influence on gastronomic knowledge and on the recommendation of the perception of gastronomy.

Kaynakça

  • Akay, B. & Özöğütçü, B. (2018) ‘Turist Rehberlerinin Turlarda Gastronomiyi Kullanmalarına Yönelik Bir Araştırma’, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(3), 143-153.
  • Akbaba, A. & Kendirci, P. (2016), ‘Gastronomi Turizmi ve Coğrafi İşaretlemeli Ürünler’, Ed: O.N. Özdoğan. İçinde O.N. Özdoğan (Editör), Yiyecek İçecek Endüstrisinde Trendler 2, Ankara, Detay Yayıncılık.
  • Aksoy, M. & Sezgi, G. (2015), ‘Gastronomi Turizmi ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi Gastronomik Unsurları’, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(3), 79-89.
  • Anderson, E.W., Fornell, C. & Mazvancherly, S.K. (2004), ‘Customer Satisfaction and Shareolder Value’, Journal of Marketing, 68(4), 172-185.
  • Aras, N. (2016), Kapadokya Mutfağı-1, Gastro Metro Dergisi, İstanbul, Apa Unıprınt Basım Evi.
  • Ardıç Y.Ş. (2015), ‘Kapadokya Yemek Kültürü ve Mustafapaşa Beldesi (Sinasos) Örneği’, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(2), 12, 19.
  • Aslan, Z., Güneren, E. & Çoban, G. (2014), ‘Destinasyon Markalaşma Sürecinde Yöresel Mutfağın Rolü: Nevşehir Örneği’, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2(4), 3-13.
  • Aslan, Z. & Çokal, Z. (2016), ‘Profesyonel Turist Rehberinin Kültürel Değerlere Katkısına İlişkin Turist Algılamaları’, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(1), 53-69.
  • Bagozzi, R.P. & Youjae, Y.İ. (1988) On the Evaluation of Structural Equation Models, Journal of the Academy of Marketing Science, 16, 74-94.
  • Bilgili, B., Yağmur, Ö. & Yazarkan, H. (2012), ‘Turistik Ürün Olarak Festivallerin Etkinlik ve Verimliliği Üzerine Bir Araştırma (Erzurum-Oltu Kırdağ Festivali Örneği)’, Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 2(2), 117-124.
  • Bucak, T. & Aracı, Ü.E. (2013). ‘Türkiye’de Gastronomi Turizmi Üzerine Genel Bir Değerlendirme’, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(30), 203-216.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Veri Analizi El Kitabı, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Eren, R. (2016), ‘Gastronomi İmajı: Türkiye Restoranlarının Tripadvisor Yorumlarının İçerik Analizi’, Turizm Akademik Dergisi, 4(2), 121-138.
  • Gürsoy, D. & McCleary, K. (2004), ‘An Integrated Model of Tourists’ Information Search Behaviour’, Annals of Tourism Research, 31, 353-373.
  • Göynüşen, S. E. (2011) Edirne’deki Gastronomik Kültürün Kentin Pazarlama ve Markalaşmasına Etkileri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Gökdeniz, A., Erdem, B., Dinç, Y. & Çelik Uğuz, S. (2015), ‘Gastronomi Turizmi: Ayvalık’ta Yerli Turistler Üzerinde Görgül Bir Araştırma’, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(1), 14-29.
  • Hair, F. JR. Black, W. C. Babin, B. J. Anderson, R. E. & Tatham, R. L. (2006), Multivariate Data Analysis (6th ed.). New Jersey: Prentice Hall
  • Hjalager, A.M. & Corigliano, M.A. (2000), ‘Food For Tourist-Determinants of An Image’, International Journal of Tourism Research, 2, 281-293.
  • Horng, J.S. & Tsai, C.T. (2012), ‘Constructing Indicators of Culinary Tourism Strategy: An Application of Resource-Based Theory’, Journal of Travel and Tourism Marketing, 29(8), 796-816.
  • İrigüler, F. & Güler, M.E. (2017), ‘Tourist Guides’ Perceptions on Gastronomic Tourism in Turkey’, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(1), 3-19.
  • Kalaycı, Ş. (2009), ‘Spss Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri’, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karamustafa, K. & Çeşmeci, N. (2006), ‘Paket Tur Operasyonunda Turist Rehberlerinin Karşılaştıkları Yönetsel Sorunlar Üzerine Bir Araştırma’, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 17(1), 70-86.
  • Katlav, E.Ö., Eren, F.Y. & Tuna, M. (2019), ‘Kapadokya’da bağcılığın Gastronomi Turizmi Açısından Değerlendirilmesi’, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7(3), 2167-2186.
  • Keskin, E. Örgün, E. & Akbulut, B.A. (2017), ‘Gastronomi Kavramının Kelime İlişkilendirme Testi Aracılığıyla Analizi’, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(3), 255-267.
  • Kivela, J. & Crotts, J.C. (2006), ‘Tourism and Gastronomy: Gastronmy’s Influence on How Tourist Experience a Destination’, Journal of Hospitalty and Tourism Research, 30(3), 354-377.
  • Kline, P. (1994), An Easy Guide to Factor Analysis. New York: Routledge.
  • Kozan, G. Y., Özdemir, S. S. & Günlü, E. (2014), ‘Turizm Yazında “Deniz Turizmi”nin Olgusal Gelişimi’, Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 6(2), 115-129.
  • Köroğlu, A., Köroğlu, O. & Sarıoğlan, M. (2007), ‘Türk Mutfağının Tanıtılmasında Profesyonel Turist Rehberlerinin Rolüne İlişkin Amprik Bir Çalışma’, I. Ulusal Gastronomi Sempozyumu ve Sanatsal Etkinlikler, 4-5 Mayıs. Antalya.2011.
  • Ling, T.P, Noor, S.M, Lim, K.Y. & Mohamed, R. (2011), ‘Tour Guides As Interpreters of Cultural Heritage in Promoting Mindful Tourists for Sustainable Tourism in Malaysia’, Proceedings of 2nd Regional Conference on Tourism Research. Penang, Universiti Sains Malaysia.
  • Özaltaş Serçek, G. & Serçek. S. (2015), ‘The role and Importance of Gastronomy Tourism on Destination Branding’, Journal of Tourism Theory and Research, 1(1), 15-28.
  • Özöğütcü, B. (2018), Turist Rehberlerinin Gastronomi Bilgisi ve Algısının Tavsiye Niyetine Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırklareli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırklareli.
  • Solunoğlu, A. (2019), ‘The Effect of Gastronomic Brand Image’, içinde İ. Yazıcıoğlu, Ö. Yayla, A. Solunoğlu (Editörler), In: Current Issues in Tourism and Hospitality Management, SRA Academic Publishing. Lithuanian.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2007), ‘Using Multivariate Statistics’ (Vol. 5), Boston, MA, Pearson.
  • TUREB, (2020). http://tureb.org.tr/tr/RehberIstatistik/ (Erişim Tarihi: 14.02.2020).
  • Uslu, A. & Kiper, T. (2006), ‘Turizmin Kültürel Miras Üzerine Etkileri: Beypazarı/Ankara Örneğinde Yerel Halkın Farkındalığı’, Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, 3(3), 305-314.
  • Yayla, A. & Çetiner, H. (2019), ‘Boş Zamanların Değerlendirilmesinde Etkili Olan Faktörlerin Boş Zaman Tatminine Etkisi’, Turizm Akademik Dergisi, 6(1): 219-228.
  • Yılmaz, G. & Özdemir, B. (2015), ‘Yerel Gastronominin Tanıtım Materyallerindeki Yeri: Kapadokya Bölgesi Üzerine Bir Araştırma’, I. Eurasia Tourism Congress: Current Issues, Trends, and Indicators, May 28-30, Konya, Turkey, 760-780.
  • Yılmaz, G. (2017), ‘Gastronomi ve Turizm İlişkisi Üzerine Bir Değerlendirme’, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14(2), 171-191.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emrah Keskin 0000-0001-6565-4265

Şule Ardıç Yetiş 0000-0002-8792-9079

Bülent Yorgancı 0000-0002-6598-2733

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 17 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Keskin, E., Ardıç Yetiş, Ş., & Yorgancı, B. (2020). Turist Rehberlerinin Gastronomiye Yönelik Bilgi ve Algı Düzeylerinin Tavsiye Niyetine Etkisi: Kapadokya Örneği. Seyahat Ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 17(3), 553-566. https://doi.org/10.24010/soid.763243

Seyahat ve Otel İşletmeciliği (Journal of Travel and Hotel Business) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
26935
Dergimiz EBSCOhost, Index Copernicus, Ulakbim,  DRJI, Research Bible, SOBİAD ve ASOS tarafından indekslenmektedir.