Okul
öncesi öğretmenliği öğrencilerinin, okul öncesi eğitimde öğretmen cinsiyeti ile
ilgili görüşlerinin ortaya çıkarılmasının amaçlandığı bu çalışma, nitel araştırma
desenlerinden betimsel tarama modelindedir. Araştırmanın katılımcılarının
belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örnekleme
yaklaşımı benimsenmiştir. Maksimum çeşitliliği sağlamaktaki temel amaç farklı
özelliğe sahip bireylerin (cinsiyet, eğitim alınan üniversite, kaçıncı sınıfta
oldukları, yaşları, okul öncesi eğitim alıp almadıkları, eğer aldılarsa kendi
öğretmenlerinin cinsiyeti gibi) çeşitlilik gösteren özelliklerde okul öncesi
eğitimde öğretmenin cinsiyetine dair görüşlerinin tam bir şekilde ortaya
konulmasına fırsat verilmiştir. Bu bağlamda 2018-2019 eğitim-öğretim yılı güz
döneminde farklı devlet üniversitelerinde okul öncesi eğitimi alan 41 katılımcı
cinsiyet, eğitim aldığı üniversite, okul öncesi eğitim alıp almama durumuna
göre çeşitlenmiştir.
Çalışmada,
okul öncesi eğitimde öğretmenin mesleki bilgi ve becerisinin, çocuklarla
iletişiminin, çocuklara yaklaşımının ve sahip olduğu kişilik özelliklerinin
cinsiyetten daha önemli olduğuna dair görüşler çoğunlukta bulunmaktadır. Fakat
çocukların öz bakımlarıyla ilgilenmede kadınların annelik duygusuna sahip
olmasından, erkeklere göre çocuklara daha sabırlı yaklaşmasından, çocukların
kadın öğretmenlere ihtiyaçlarını daha rahat söyleyebileceğinden, çocukların
ahlak gelişimi açısından, erkek öğretmenlerin toplumsal açıdan özellikle kız
çocuklarının öz bakımlarıyla ilgilenmesinin doğru olmayacağından ve çocuk
istismarını önlemek amacıyla okul öncesi eğitimde öğretmenlerin kadın olması
gerektiği yönünde görüşler çoğunlukta bulunmaktadır.
Öğretmen cinsiyeti Okul öncesi eğitim Kadın öğretmen Erkek öğretmen
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 1 Şubat 2019 |
Kabul Tarihi | 24 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 1 |