This
research is aimed to determine the perception of self-efficiency of the
teachers working in Science and Art Centers. Whether opinions of teachers show
diversity according to their gender, working styles, ages, professional
seniorities, graduation levels and numbers of service trainings about education of talented students or not was regarded as secondary aim of this
research. Then, the opinions of the teachers were evaluated according to
independent variables. This research that aimed to investigate the percepions
of the teachers working in Science and Art Centers according to various
variables was an observational study. “Teacher self efficiency scale” which
was developed by Senemoğlu (2006) was used in our research and research data
were collected by the help of this scale. The
research data was evaluated with SPSS statistics program and analyzed
by using statistical techniques like frequency, percentage, arithmetical
average, standard derivation, t-test, One Way Anova, Turkey HSD test and
Kruskall Wallis.Population of this study was the teachers who worked at Science and Art Centers in 2014-2015
school year (579 teachers). The sample
consisted of 250 teachers who worked at Science and Art Centers of administrative
provinces of Turkey: Gaziantep, Adana, Mersin, Kahramanmaraş, Diyarbakır,
Şanlıurfa, Nevşehir, Van, Hatay, Bartın, Balıkesir, Kars, Rize, Ankara, Konya,
Kastamonu and Kayseri. According to the research, it was found that the level of self efficiency perception
of teachers who worked at Science and Art Center was at average level, the
level of self efficiency perception of teachers didn’t show significant
difference according to their gender, the level of self efficiency perception
of permanent teachers was more higher
than teachers who were not permanent. Some suggestions were put forward under
the light of these findings.
Bu araştırma ile Bilim ve Sanat
Merkezi öğretmenlerinin, öz-yeterliklerine ilişkin algılarının belirlenmesi
amaçlanmıştır. Öğretmenlerin görüşlerinin cinsiyet, çalışma şekli, yaş,
mesleki kıdem, mezuniyet düzeyi ve özel yeteneklilerin eğitimi ile ilgili
katıldığı hizmet içi eğitim sayısı değişkenlerine göre farklılık gösterip
göstermediğinin belirlenmesi araştırmanın alt amaçları olarak alınmış ve
öğretmen görüşleri bu bağımsız değişkenlere göre değerlendirilmiştir. Bilim
sanat merkezi öğretmenlerinin öz-yeterliklerine ilişkin algılama biçimlerini
çeşitli değişkenler açısından incelemeyi amaçlamış olan bu araştırma tarama
türündedir. Araştırma kapsamında Senemoğlu (2006) tarafından geliştirilen
“Öğretmen Öz-Yeterlik Ölçeği kullanılmış ve araştırma verileri bu ölçek
aracılığı ile toplanmıştır. Veriler SPSS istatistik programında
değerlendirilmiş, elde edilen veriler frekans, yüzde, aritmetik ortalama,
standart sapma, t-testi, One Way Anova, Tukey HSD testi, Kruskall-Wallis gibi
istatistiksel teknikler kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın çalışma
evreni 2014–2015 eğitim öğretim yılında Bilim ve Sanat Merkezlerinde çalışan
(579 kişi) öğretmenlerdir. Araştırma evrenden alınan örneklem üzerinden
yürütülmüştür. Örneklemimiz Gaziantep, Adana, Mersin, Kahramanmaraş,
Diyarbakır, Şanlıurfa, Nevşehir, Van, Hatay, Bartın, Balıkesir, Kars, Rize,
Antalya, Konya, Kastamonu ve Kayseri illerindeki Bilim ve Sanat Merkez’lerinde
çalışan toplam 250 öğretmenden oluşmuştur. Bilim ve Sanat Merkezlerinde
çalışan öğretmenlerin öz-yeterliklerini algılama düzeylerinin orta düzey
seviyesinde olduğu, öğretmenlerin cinsiyetlerine göre, öz-yeterliklerini
algılama düzeylerinin anlamlı bir şekilde farklılık göstermediği, kadrolu
çalışan öğretmenlerin öz-yeterlik algılarının, görevlendirme öğretmenlere göre
anlamlı şekilde daha yüksek olduğu bulunmuştur. Bu ve diğer bulgular ışığında
öneriler sunulmuştur.
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2017 |
Kabul Tarihi | 28 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |