The purpose of this study is to reveal the role of
computer technology in solving mathematical modeling problems
(theoretical-experimental) process of preservice mathematics teachers. The
study sample consisted of 20 pre-service teachers in their last year at the
Elementary Mathematics Education Program at a state university. The participants
worked on six mathematical modeling problems, three experimental and three
theoretical problems, in groups of four. Each
group was provided a computer with GeoGebra software and internet access and
was free to use technology as they want. The data were collected from the videos recorded
during their work, the focus group discussions, the screencasts of the groups
on the computers and the observation notes of the researcher. The data that obtained from different sources
were analyzed comparatively using content analysis. The determined codes
are classified under the steps of the mathematical modeling process. The results of the study showed that technology
facilitates complex and difficult mathematical modeling. For the experimental modeling problems,
technology played an active role in every phase of the modeling. It was also
used in all phases in the theoretical modeling problems except for the
understanding the problem phase. For both the experimental and the theoretical modeling problems,
technological tools allowed to analyze the relationships among the data
dynamically, to obtain real-life data regarding the problem and produce
hypotheses, to determine the variables and analyze the equivalent of the model
results in real life. However, overconfidence about the results they
obtained using the technology during the generation and verification of
appropriate mathematical models yielded negative results. These results suggest that technology should be integrated in the
mathematical modeling process in order to reduce the complexity of the modeling
process and provide richer learning environments for students.
Mathematical Modeling Technology Pre-Service Mathematics Teachers Experimental Modeling Theoretical Modeling
Bu çalışmada matematik öğretmeni adaylarının matematiksel modelleme problemlerini (teorik-deneysel) çözme sürecinde bilgisayar teknolojisinin nasıl bir rol oynadığını ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmanın katılımcılarını bir devlet üniversitesinin İlköğretim Matematik Öğretmenliği Anabilim Dalı son sınıfında öğrenim gören 20 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Katılımcılar 3’ü deneysel, 3’ü teorik olmak üzere toplam 6 matematiksel modelleme problemi üzerinde dörder kişilik gruplar halinde çalışmıştır. Uygulama sürecinde her bir grup için GeoGebra yazılımını içeren ve internet erişimine sahip bilgisayarlar tedarik edilmiş olup, gruplar teknoloji kullanımı konusunda serbest bırakılmıştır. Araştırmanın verileri video kayıtları, odak grup görüşmeleri, bilgisayar ekran çıktıları ve araştırmacının alan notları ile elde edilmiştir. Farklı kaynaklardan elde edilen verilen sürekli karşılaştırmalı bir yaklaşımla içerik analizine tabi tutulmuştur. İçerik analizi sonucunda ortaya çıkan kodlar matematiksel modelleme sürecinin basamakları dikkate alınarak sınıflandırılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar teknolojinin varlığının, karmaşık ve zor olarak tanımlanan matematiksel modelleme sürecini kolaylaştırıcı bir rol oynadığını ortaya koymaktadır. Deneysel modelleme problemlerinde teknoloji modelleme sürecinin tüm basamaklarında aktif bir rol oynamıştır. Teorik modelleme problemlerinde ise problemi anlama basamağı hariç tüm basamaklarda ortaya çıkmıştır. Hem deneysel hem de teorik modelleme problemlerinde teknolojik araçlar veriler arasındaki ilişkilerin dinamik olarak incelenmesini, problem durumu ile ilgili gerçek hayat verilerine ulaşılmasını ve böylelikle varsayımların oluşturulmasını, değişkenlerin belirlenmesini ve oluşturulan modellerin sonuçlarının gerçek yaşamdaki karşılığının incelenmesini sağlamıştır. Tüm bunlara ek olarak öğretmen adaylarının uygun matematiksel modelleri oluşturma ve bu modelleri doğrulama esnasında teknoloji yardımıyla elde ettikleri sonuçlara çok fazla güvenmesi olumsuzluk yaratan bir durum olarak ortaya çıkmıştır. Bu sonuçlar ışığında, modelleme sürecinin karmaşıklığını gidermesi ve öğrencilere daha zengin öğrenme ortamları sağlaması amacıyla teknolojinin matematiksel modelleme sürecine entegre edilmesi önerilmektedir.
Modelleme Süreci Bilgisayar Teknolojisi Matematik Öğretmeni Adayları Deneysel Modelleme Teorik modelleme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2018 |
Kabul Tarihi | 28 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: Özel Sayı |