The purpose of this research is to determine the academic success and attitudes of students attending 5th grade science course in the unit "propagation of light and sound" through discovery learning. In this framework, the research was carried out using the quasi-experimental design. This research was realized at a secondary school in spring term in Eastern part of Turkey in 2015-2016 academic year. In the experiment group, discovery learning strategy was used while teaching and the activities were prepared related to it and no intervention was made to the control group. The application lasted in 7 weeks total 28 hours. In this research, data were collected by using two different measuring instruments, namely academic achievement test and scale of attitudes towards science. As a result of the research; it was found that there was a statistically significant difference between the academic achievements of the students in favor of the experimental group. When we look at attitudes towards science, it is seen that there is a statistically significant difference in favor of the experimental group in which learning takes place with discovery learning. From the data, it was concluded that the discovery learning teaching strategy had a positive effect on academic achievement and the attitudes of the students to the science lessons.
Bu araştırmanın amacı, Fen Bilimleri dersi 5. Sınıf ‘‘Işığın
ve Sesin Yayılması’’ ünitesinin buluş yoluyla öğrenmenin öğrencilerin derse
ilişkin akademik başarısını ve tutumlarını belirlemektir. Bu amaç çerçevesinde
araştırma ‘yarı deneysel desen kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma
2015-2016 eğitim-öğretim yılı II. döneminde bir ilçe ortaokulundaki öğrencilerle
gerçekleştirilmiştir. Deney grubunda buluş yoluyla öğrenme stratejisi göre
hazırlanmış ders etkinlikleriyle öğretim yapılırken, kontrol grubuna ise
herhangi bir müdahalede bulunulmamıştır. Uygulama 7 hafta toplam 28 saat
sürmüştür. Araştırmada akademik başarı testi ve fene yönelik tutum ölçeği olmak
üzere iki farklı ölçme aracı ile veri toplanmıştır. Araştırma sonucunda;
öğrencilerin akademik başarıları arasında deney grubu lehine istatistiksel
olarak anlamlı fark olduğu görülmüştür. Fen Bilimleri dersine yönelik tutumlarına
bakıldığında ise, buluş yoluyla öğrenme stratejisine göre öğrenim gören deney
grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu görülmüştür. Verilerden
Buluş Yoluyla Öğretim Stratejisinin akademik başarıyı arttırmada ve
öğrencilerin derse olan tutumlarında olumlu etkisi olduğu sonucuna varılmıştır.
Araştırma sonunda ilgililere gerekli uygulanabilir öneriler sunulmuştur.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 27 |