İnsanın
doğasında var olan okuma duygusu onu keşfetmeye yönlendirirken icatlar ve
yenilikler üretmesine de yardımcı olmuştur. Okuma alışkanlığı merak duygusunun
gelişmesinde oldukça önemli bir role sahiptir. Bireyin kendi kişiliğini,
doğrularını değerlerini oluşturmasında etkili olduğu gibi olayları
değerlendirmede farklı bakış açıları kazanmasında da yardımcı olur. Öğretmen
adaylarında var olan okuma alışkanlığı ve merak duygusu mesleğe başladıktan
sonra öğrencilerin kimlik gelişimine de olumlu yönde etki edebilmektedir. Bu
araştırmanın amacı okulöncesi ve sınıf öğretmenliği programlarında öğrenim
gören öğretmen adaylarının merak ve keşfetmeye ilişkin algıları ile okuma
alışkanlığına yönelik tutumları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın
çalışma grubu, Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği ve Okul Öncesi Öğretmenliği
programlarında, 1. ve 3. sınıfta öğrenim görmekte olan 222 (167 kadın, 55
erkek) öğrencidir. Araştırma verilerinin elde edilmesinde Kashdan ve ark.
(2009) tarafından geliştirilmiş olan “Merak ve Keşfetme Ölçeği II (MKÖII)” ile
Susar Kırmızı (2012) tarafından geliştirilmiş olan “Öğretmen Adaylarının Kitap
Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutum Ölçeği (ÖRAKOT)” kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, öğretmen
adaylarının merak ve keşfetme algıları ile kitap okumaya yönelik tutumları
arasında ortalama düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Kadın öğrencilerin
kitap okuma alışkanlığına yönelik tutumları erkek öğrencilerin tutumlarına
oranla daha olumludur. Okuma alışkanlığına yönelik tutum az okuyan öğrencilere
göre çok okuyanlarda daha yüksektir.
Pre-service Teachers' Perceptions of
Curiosity and Discovery The Relationship Between Attitudes Towards Reading
ABSTRACT
The sense of reading that is inherent in
man has led him to discover and help him to invent and innovate. Reading habits
play an important role in the development of curiosity. Reading is not only
effective in creating one's own personality and values, but also helps to gain
different perspectives in evaluating events. The pre-service reading habits and
curiosity of the prospective teachers have a positive effect on the identity
development of the students after they have started their profession. The aim
of this study is to investigate the relationship between pre-school and primary
school teachers' perceptions of curiosity and discovery and their attitudes
towards reading habits. The study group of the study consisted of 222 (167
female, 55 male) students in the 1st and 3rd grade in the Faculty of Education
Classroom and Preschool Education programs. In obtaining the research data,
Kashdan et al. (2009) developed “Curiosity and Exploration Scale II” and Susar
developed by Susar Kırmızı (2012) “Attitude Scale for Prospective Teachers'
Reading Habits (ÖRAKOT).” According to the results, it was found that there was
a significant relationship between the pre-service teachers' perceptions of
curiosity and discovery and their attitudes towards reading books. Female
students 'attitudes towards reading habits are more positive than male
students' attitudes. Attitudes towards reading habits are higher than those who
read more than those who read less.
-
-
-
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 1 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |