Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrenciler İçin Yapılan Öğretimsel Uyarlamalara Yönelik Öğretmen Görüşleri

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 3, 881 - 900, 29.11.2021
https://doi.org/10.31592/aeusbed.979746

Öz

Bu araştırmanın amacı, sınıflarında öğrenme güçlüğü olan öğrenci bulunan sınıf öğretmenlerinin bu öğrencilere yönelik öğretimi nasıl planladıklarını, öğretimi ve değerlendirmeyi nasıl yaptıkları ile ilişkili görüşlerini betimlemektir. Bu araştırma nitel araştırma yöntemlerine göre desenlenmiş ve verilerin toplanmasında yarı yapılandırılmış görüşme soruları ile gözlem formu kullanılmıştır. Araştırmaya Ankara İli’nde görev yapan 15 sınıf öğretmeni katılmıştır. Araştırma bulguları, sınıf öğretmenlerinin öğrenme güçlüğüne yönelik dersi planlama, öğretim ve değerlendirme konularına ilişkin uyarlamalarda sınırlı bilgiye sahip olduklarını göstermektedir. Ayrıca öğretmenlerin ifade ettikleri uyarlamaları sınıfta uygulamaya geçiremedikleri gözlenmiştir. Bu araştırmada elde edilen öğretmen görüşleri, ilgili araştırmalar doğrultusunda tartışılmış ve ileride yapılacak araştırmalara ve uygulamalara yönelik önerilere yer verilmiştir

Kaynakça

  • Aktaş, B., & Çifci-Tekinarslan, İ. (2016). Müzik öğretmenlerinin kaynaştırma öğrencilerine yönelik yaptıkları öğretim uyarlamalarının belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(Ipekyolu Özel Sayısı), 2165-2179.
  • Aykut, Ç. (2012). Öğretimde Planlama ve Uygulama. Rüya G. Özmen (Ed.). Zihinsel Engellilerde Öğretmenlik Uygulaması Öğrencilikten Öğretmenliğe Geçiş Süreci. Ankara: Pegem.
  • Bacon, E. H. & Schulz, J. B. (1991). A survey of mainstreaming practices. Teacher Education and Special Education, 14, 144-149.
  • Batu, S. E., Cüre, G., Erten, A. F., Gövercin, D., & Keskin, M. (2018). Türkiye’de İlkokul ve Ortaokullarda Yürütülen Kaynaştırma Uygulamalarıyla İlgili Araştırmaların Gözden Geçirilmesi. Özel Eğitim Dergisi 19(3), 577-614.
  • Bender, W.N. (1992). The Bender classroom structure questionnaire: a tool for placement decisions and evaluation of mainstream learning environments. Intervention in School and Clinic, 27(5), 307-312.
  • Benner, S. M., Bell, S. M., & Broemmel, A. (2010). Teacher education and reading disabilities. Handbook of Research on Reading Disabilities, 68.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., & Akgün, Ö. E. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Üçüncü Baskı, Pegem A Akademi yayınları, Ankara.
  • Creswell, J. W. (2013). Educational research: Planning, conducting, and evaluating. W. Ross MacDonald School Resource Services Library.
  • Çevik, M., & Çevik, Ö., (2016). Fen bilimleri dersinde proje tabanlı öğrenme yaklaşımının ilkokulda öğrenim görmekte olan hafif düzeyde zihinsel engele sahip öğrencilerin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi. Education Sciences, 11(1), 36-48.
  • Dieker, L.A. & Murawski, W.W. (2003). Co-teaching at the secondary level: unique issues, current trends and suggestions for success. High School Journal, 86(4), 1-14.
  • Forlin, C. & Bamford, G. (2005). Sustaining an inclusive approach to schooling in a middle school location. Australasian Journal of Special Education, 29(2), 172-181.
  • Güner, N. (2011). Kaynaştırma Sınıflarında Çalışan Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 691-708.
  • Hay, I. & Winn, S. (2005). Students with Asperger’s Syndrome in an inclusive secondary school environment: Teachers’, Parents’ and students’ perspectives. Australasian Journal of Special Education, 29(2), 140-154.
  • Kargın, T., Güldenoğlu, B., & Şahin, F. (2010). Genel eğitim sınıflarındaki özel gereksinimli öğrenciler için yapılması gereken uyarlamalara ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(4), 2431-2464.
  • Kayhan, N. H. (2016). The impact of the effectiveness of an observer model providing education according to the ‘joint teaching’ approach in an inclusive environment on the effective teaching ability of classroom teachers, Doktorate Thesis Ankara University.
  • Ketenoğlu Kayabaşı, Z. E. (2019). Sınıf öğretmenlerinin okuma güçlüklerine ilişkin görüş ve uygulamaları (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Koç, B. (2012). Sınıf öğretmenlerinin sınıflarındaki öğrenme güçlüğü çeken öğrencilerine yönelik uygulamalarının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Kot, M., Sönmez, S., Yıkmış, A., & Çiftçi Tekinarslan, İ. (2015). İlkokul 4. Sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersi kapsamında zihinsel yetersizliği olan kaynaştırma öğrencisine yönelik uygulamaları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (USBES Özel Sayı), 231-246.
  • Krull, J., Wilbert, J., & Hennemann, T. (2014). The Social and Emotional Situation of First Graders with Classroom Behavior Problems and Classroom Learning Difficulties in Inclusive Classes. Learning Disabilities-A Contemporary Journal, 12(2), 169-190.
  • O’Donoghue, T. & Chalmers, R. (2000). How teachers manage their work in inclusive classrooms. Teaching and Teacher Education, 16 (2000), 889-904.
  • Önder, M. (2007). Sınıf öğretmenlerinin zihin engelli kaynaştırma öğrencileri için sınıf içinde yaptıkları öğretimsel uyarlamaların belirlenmesi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Özmen, E.R. (2012). Temel Öğretim Öğretmenleri İçin Kaynaştırma Uygulamaları ve Özel Eğitim, Öğretim İlkeleri ve Öğretimsel Uyarlamalar, Vize.
  • Saban, A. (2006). Lisansüstü Öğrencilerinin Nitel Araştırma Metodolojisine İlişkin Algıları, 15. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 5-7 Eylül 2006, Muğla.
  • Salvia, J., Ysseldyke, J., & Witmer, S. (2012). Assessment: In special and inclusive education. Cengage Learning.
  • Sanır, H. (2009). Kaynaştırma eğitimine devam eden öğrencilerin akademik öğrenme ile ilgili karşılaştıkları sorunların öğretmen ve aile görüşleri açısından değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Sanır, H. (2018). Educational Adaptations in Inclusive I. In M. Çitil (Ed.), Inclusive at Special education (p. 117-134). Ankara: Vize.
  • Schumm, J. S., & Vaughn, S. (1998). Introduction to special issue on teachers' perceptions: Issues related to the instruction of students with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 21(1), 3-15.
  • Schumm, J.S. & Vaughn, S. (1991). Making adaptations for mainstreamed students: general classroom teachers’ perspectives. Remedial and Special Education, 12(4), 18-27.
  • Schumm, J.S. & Vaughn, S. (1992). Planning for mainstreamed special education students: perceptions of general classroom teachers. Exceptionality, 3(2), 81-98.
  • Sökmen, Y., Yıldırım, G., & Kök, M. Kaynaştırma Öğrencilerinin Öğrenme Ortamlarına İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri. Temel Eğitim, 1(2), 30-39.
  • Sucuoğlu, B., & Akalın, S. (2010). Kaynaştırma sınıflarına alternatif bir bakış: Çevresel davranışsal değerlendirme ile öğretimsel özelliklerin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 11(1), 19-37.
  • Sucuoğlu, B., Akalın, S., & Sazak-Pınar, E. (2008). Kaynaştırma uygulamalarının yürütüldüğü sınıfların öğretim özellikleri ile öğretmenin sınıf yönetiminin değerlendirilmesi (Tübitak projesi sonuç raporu. Proje kodu: 106K/127-105), Ankara.
  • Sucuoğlu, B., Demirtaşlı, N., Güner, N. (2009). Kaynaştırma sınıflarında çalışan sınıf öğ-retmenlerinin önleyici sınıf yönetimi bilgi ve becerilerinin değerlendirilmesi (2008-2009) Proje No: 108K-183.
  • Tokta, M. C., & Avcıoğlu, H. (2012). Zihinsel yetersizliği olan kaynaştırma öğrencilerine okuma-yazma öğretiminde kullanılan ses temelli cümle yönteminin etkililiğine ilişkin öğretmen görüşleri. Turkish International Journal of Special Education and Guidance & Counselling (TIJSEG, 1(1).1300-7432.
  • Özkubat, U. (2018). Educational Adaptations in Inclusive II. İn M. Çitil (Ed.), Inclusive at Special education (s. 135-151). Ankara: Vize.
  • Van Limbeek, C. A. (2008). What Adaptations and Modifications Do Regular Classroom Teachers Report Making to Their Programs and Practices in Order to Meet the Needs of Students with Mild Disabilities and Learning Difficulties? Doctoral dissertation, University of Canberra.
  • Vaughn, S. & Schumm, J.S. (1994). Middle school teachers’ planning for students with learning disabilities. Remedial and Special Education, 15, 152-161.
  • Vural, M., & Yıkmış A. (2008). Kaynaştırma sınıfı öğretmenlerinin öğretimin uyarlanmasına ilişkin yaptıkları çalışmaların belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Abant Izzet Baysal University Journal of Faculty of Education], 8 (2), 141-159.
  • Yazıcıoğlu, T. (2018). Kaynaştırma Uygulamalarının Tarihsel Süreci ve Türkiye’de Uygulanan Kaynaştırma Modelleri. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 8(1), 92-110.
  • Yıldırım, A., & Simsek, H. (2014). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yönter, S. (2009). İlköğretim kaynaştırma sınıfı öğretmenlerinin zihinsel yetersizliği olan öğrencilere yönelik matematik öğretimi uyarlamalarına ilişkin görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Ysseldyke, J. (1999). Improving teaching and learning: a thermos bottle keeps things hot and cold, but how does it know? Australian Journal of Special Education, 22(3), 133-147.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ufuk Özkubat 0000-0002-9626-5112

Hanifi Sanır 0000-0002-2598-569X

Emine Özmen 0000-0002-0226-1672

Yayımlanma Tarihi 29 Kasım 2021
Gönderilme Tarihi 6 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Özkubat, U., Sanır, H., & Özmen, E. (2021). Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrenciler İçin Yapılan Öğretimsel Uyarlamalara Yönelik Öğretmen Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(3), 881-900. https://doi.org/10.31592/aeusbed.979746