İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE EXAMINATION OF STUDENT MISBEHAVIORS ENCOUNTERED BY TEACHERS OF SCIENCE AND TECHNOLOGY IN THE LABORATORIES

Yıl 2015, Cilt: 15 Sayı: 1, 281 - 301, 01.07.2015
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2015.15.1-5000128607

Öz

In this study opinions of the science and technology teachers; who are working in primary education schools, which are later structured as elementary school and secondary school with the change of 4+4+4, about student’s behaviour problems in laboratories were searched. The research data was gathered from 96 teachers who are working in primary education schools in the towns and villages in Çanakkale. As the survey technique descriptive method was used to gather the research data. According to the results, the most common student behaviour problems that the teachers encounter in the laboratories are: thinking of the laboratory lessons as an idle class, attending the lessons with insufficient materials or without materials, trying to keep the attention on himself during the lesson, untimely note taking, not obeying the security rules, thinking of the study as useless in real life, being uninterested in the studies, getting ready to leave the class before the bell rings, wondering in the classroom, killing time with cell phones, being late for the lessons, dropping something deliberately on the floor and taking it back and imitating the friends and the teacher.

Kaynakça

  • Alıcıgüzel, İ. (1979). İlk ve orta dereceli okullarda öğretim. İstanbul: İnkılap ve Aka Kitabevi.
  • Arslan, M. (2001). İlköğretim okullarında fen bilgisi öğretimi ve belli başlı sorunları (Kayseri ili örnekleminde araştırma). IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi’nde sunulmuş sözlü bildiri. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Baltürk, M. (2006). Fen bilgisi öğretmen ve öğretmen adaylarının laboratuvar kullanımında karşılaştıkları zorluklar ve çözüm önerileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kafkas Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kars.
  • Başar, H. (2003). Sınıf yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bulut, M. (2008). İlköğretim okullarında istenmeyen öğrenci davranışlarının sınıf öğretmenlerinin performansına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Burden, P.R. (1995). Classroom management and discipline. New York: Longman.
  • Çelik, V. (2005). Sınıf yönetimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Demirel, Ö. (1999). Öğretme sanatı. Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • Demir, M. K. (2011). Öğretmen adaylarının karşılaşmak istemedikleri öğrenci davranışlarının analizi” , Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 68-84.
  • Doğdu, S. & Arslan, Z. (1990). Eğitim teknolojisi uygulamaları ve eğitim araç-gereçleri. Ankara: Tekışık Web Ofset Tesisleri.
  • Kapucuoğlu Tolunay, A. (2008). Sınıf öğretmenlerinin sınıfta karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve bu davranışlara karşı kullandıkları başetme yöntemleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Karip, E. (2008). Sınıf yönetimi. Ankara: PEGEM Akademi.
  • Keskin, M. A. (2002). Sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve kullandıkları başetme yolları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kocabey, A. (2008). 2005 İlköğretim programının uygulanması sırasında sınıf öğretmenlerinin sınıfta karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Kuzu, H. (2007). Öğretmenlerin sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi ve değiştirilmesine yönelik stratejileri uygulama durumları. Milli Eğitim, 175, 57- 66.
  • Okan, K. (1983). Fen bilgisi öğretimi. Ankara: Emel Matbaacılık Sanayi, Okan Yayınlan.
  • Pala, A. (2005). Sınıfta istenmeyen öğrenci davranışlarını önlemeye dönük disiplin modelleri. Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13, 171-179.
  • Sadık, F. (2000). İlköğretim 1. aşama sınıf öğretmenlerinin sınıfta gözlemledikleri problem davranışlar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Tezci, E. (2002). Oluşturmacı öğretim tasarım uygulamasının ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin yaratıcılıklarına ve başarılarına etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Turgut, M. F., Baker, D., Cunningham, R. & Piburn, M. (1997). İlköğretim fen bilgisi öğretimi, YÖK Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara: Yüksek Öğretim Kurumu.
  • Türnüklü, A., Yıldız, V. & Zoraloğlu, Y. (2001). İlköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin öğrencilerin sorunlu davranış ve çatışmalarıyla başa çıkma stratejileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi. X. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi’nde sunulmuş sözlü bildiri. Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Yayınları.
  • Yaşar, Ş., Ayas, A., Kaptan, F. & Gücüm, B. (1998). Fen bilgisi öğretimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Yıldız, B. (2006). Sınıf öğretmenlerinin istenmeyen davranışlarda kullandıkları önleyici yaklaşımlar ve bu yaklaşımların etkililiğine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Yılmaz, A. & Morgil, F.İ. (1999). Kimya öğretmenliği öğrencilerinin laboratuvar uygulamalarında kullandıkları laboratuvarın şimdiki durumu ve güvenli çalışmaya ilişkin öğrenci görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 104-109.
  • Yüksel, A. (2005). İlköğretim 1. kademe 1., 2. ve 3. sınıflarda istenmeyen öğrenci davranışlarına ilişkin öğretmen gözlem ve görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.

FEN VE TEKNOLOJİ ÖĞRETMENLERİNİN LABORATUVAR ORTAMLARINDA KARŞILAŞTIKLARI İSTENMEYEN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2015, Cilt: 15 Sayı: 1, 281 - 301, 01.07.2015
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2015.15.1-5000128607

Öz

Bu çalışmada, 4+4+4 değişiklikleriyle sonradan ilkokul ve ortaokul olarak yapılandırılan ilköğretim okullarında görev yapan Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin laboratuvar ortamlarında karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışlarına ilişkin görüşleri araştırılmıştır. Araştırmanın verileri Çanakkale ili merkez, ilçe ve köylerindeki ilköğretim okullarında görev yapan 96 Fen ve Teknoloji dersi öğretmeninden toplanmıştır. Yöntem olarak betimsel yöntemin seçildiği bu araştırmadan elde edilen bulgulara göre; Fen ve Teknoloji dersi öğretmenlerinin laboratuvar ortamlarında en çok karşılaştıkları istenmeyen davranışlar şunlar olmuştur: laboratuvar çalışmasını boş geçen bir ders olarak görme, gerekli malzemeleri eksik getirme veya hiç getirmeme, ders sırasında ilgi çekmeye çalışma, zamansız not tutma çabaları, güvenlik kurallarına uymama, çalışmaların günlük hayatta işe yaramadığını düşünme, çalışmalara karşı ilgisiz olma, zil çalmadan çıkmak için hazırlanma ve laboratuvarda amaçsız dolaşma, cep telefonu kullanma, derse geç gelme, kasıtlı olarak yerlere bir şeyler atarak almaya çalışma, öğretmen ve arkadaşlarının taklidini yapma.

Kaynakça

  • Alıcıgüzel, İ. (1979). İlk ve orta dereceli okullarda öğretim. İstanbul: İnkılap ve Aka Kitabevi.
  • Arslan, M. (2001). İlköğretim okullarında fen bilgisi öğretimi ve belli başlı sorunları (Kayseri ili örnekleminde araştırma). IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi’nde sunulmuş sözlü bildiri. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Baltürk, M. (2006). Fen bilgisi öğretmen ve öğretmen adaylarının laboratuvar kullanımında karşılaştıkları zorluklar ve çözüm önerileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kafkas Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kars.
  • Başar, H. (2003). Sınıf yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bulut, M. (2008). İlköğretim okullarında istenmeyen öğrenci davranışlarının sınıf öğretmenlerinin performansına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Burden, P.R. (1995). Classroom management and discipline. New York: Longman.
  • Çelik, V. (2005). Sınıf yönetimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Demirel, Ö. (1999). Öğretme sanatı. Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • Demir, M. K. (2011). Öğretmen adaylarının karşılaşmak istemedikleri öğrenci davranışlarının analizi” , Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 68-84.
  • Doğdu, S. & Arslan, Z. (1990). Eğitim teknolojisi uygulamaları ve eğitim araç-gereçleri. Ankara: Tekışık Web Ofset Tesisleri.
  • Kapucuoğlu Tolunay, A. (2008). Sınıf öğretmenlerinin sınıfta karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve bu davranışlara karşı kullandıkları başetme yöntemleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Karip, E. (2008). Sınıf yönetimi. Ankara: PEGEM Akademi.
  • Keskin, M. A. (2002). Sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve kullandıkları başetme yolları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kocabey, A. (2008). 2005 İlköğretim programının uygulanması sırasında sınıf öğretmenlerinin sınıfta karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Kuzu, H. (2007). Öğretmenlerin sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi ve değiştirilmesine yönelik stratejileri uygulama durumları. Milli Eğitim, 175, 57- 66.
  • Okan, K. (1983). Fen bilgisi öğretimi. Ankara: Emel Matbaacılık Sanayi, Okan Yayınlan.
  • Pala, A. (2005). Sınıfta istenmeyen öğrenci davranışlarını önlemeye dönük disiplin modelleri. Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13, 171-179.
  • Sadık, F. (2000). İlköğretim 1. aşama sınıf öğretmenlerinin sınıfta gözlemledikleri problem davranışlar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Tezci, E. (2002). Oluşturmacı öğretim tasarım uygulamasının ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin yaratıcılıklarına ve başarılarına etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Turgut, M. F., Baker, D., Cunningham, R. & Piburn, M. (1997). İlköğretim fen bilgisi öğretimi, YÖK Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara: Yüksek Öğretim Kurumu.
  • Türnüklü, A., Yıldız, V. & Zoraloğlu, Y. (2001). İlköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin öğrencilerin sorunlu davranış ve çatışmalarıyla başa çıkma stratejileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi. X. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi’nde sunulmuş sözlü bildiri. Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Yayınları.
  • Yaşar, Ş., Ayas, A., Kaptan, F. & Gücüm, B. (1998). Fen bilgisi öğretimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Yıldız, B. (2006). Sınıf öğretmenlerinin istenmeyen davranışlarda kullandıkları önleyici yaklaşımlar ve bu yaklaşımların etkililiğine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Yılmaz, A. & Morgil, F.İ. (1999). Kimya öğretmenliği öğrencilerinin laboratuvar uygulamalarında kullandıkları laboratuvarın şimdiki durumu ve güvenli çalışmaya ilişkin öğrenci görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 104-109.
  • Yüksel, A. (2005). İlköğretim 1. kademe 1., 2. ve 3. sınıflarda istenmeyen öğrenci davranışlarına ilişkin öğretmen gözlem ve görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özge Üstün Bu kişi benim

Mehmet Kaan Demir

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2015
Gönderilme Tarihi 1 Temmuz 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Üstün, Ö., & Demir, M. K. (2015). FEN VE TEKNOLOJİ ÖĞRETMENLERİNİN LABORATUVAR ORTAMLARINDA KARŞILAŞTIKLARI İSTENMEYEN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 281-301. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2015.15.1-5000128607