The aim of this study is to determine the perceptions of prospective teachers about the concept of mentally disabled individual. The study group consists of 29 volunteer prospective teachers who are at the departments of Classroom Teaching, Pre-School Teaching, Turkish Language, Maths, Social Sciences and Science Teaching at Bulent Ecevit University Faculty of Education in 20122013 educational year. It is a qualitative study. To determine the perceptions of prospective teachers about “mentally disabled individual” two open-ended questions have been asked. Besides, they have been asked to draw the mentally disabled individual in their own environment. In the analysis of data: frequency, percentage and content analysis techniques were used. At the end of the content analysis of the participants’ answers to the question of “What do you understand about the mentally disabled individual?” 11 different themes were determined. The first five themes are “Individual who needs a person for living”, “Individual who are mentally development disability”, “Individual whose social life is handicapped”, “Individual lacking some skills”, “Individual who needs care”
Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının zihinsel engelli birey kavramına ilişkin algılarının ortaya çıkarılmasıdır. Araştırmanın çalışma grubu, araştırmaya gönüllü olarak katılan, 2012-2013 öğretim yılında Bülent Ecevit Üniversitesi Ereğli Eğitim Fakültesi Sınıf, Okul Öncesi, Türkçe, Matematik, Sosyal Bilgiler ve Fen Bilgisi Öğretmenliği Bölümlerinde öğrenim gören 2., 3. ve 4. sınıftaki 29 öğretmen adayıdır. Araştırma nitel bir çalışmadır. Öğretmen adaylarının “zihinsel engelli birey” hakkındaki algılarını ve bilgi düzeylerini belirlemek için iki açık uçlu soru sorulmuştur. Ayrıca, zihinsel engelli bireyi bulunduğu ortamda resmetmeleri istenmiştir. Verilerin analizinde frekans, yüzde hesaplamaları ve nitel yöntemler arasında yer alan içerik analizi çözümleme tekniği kullanılmıştır. Katılımcıların “Zihin engelli birey deyince aklınıza ne geliyor” sorusuna verdikleri yanıtların içerik analizi sonucunda 11 farklı tema oluşmuştur. İlk beş sırada yer alan temaların; “Yaşamak için başkalarına muhtaç olan birey”, “Zihin gelişimleri geri olan birey”, “Sosyal yaşantısı engellenmiş birey”, “Bir takım becerileri yerine getiremeyen birey”, “İlgiye ihtiyacı olan birey” şeklinde olduğu saptanmıştır
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2015 |
Gönderilme Tarihi | 1 Temmuz 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 15 - Özel Sayı |