Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAOKUL MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINDAKİ KAZANIMLARIN YENİLENMİŞ BLOOM TAKSONOMİSİNE GÖRE İNCELENMESİ

Yıl 2018, Cilt: 18 Sayı: 2, 775 - 795, 06.06.2018
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018.18.37322-431437

Öz

Bu çalışma, 2017 yılında
güncellenmiş ortaokul matematik dersi öğretim programında yer alan kazanımların
yenilenmiş Bloom Taksonomisine göre bilişsel ve bilgi düzeyine göre
derinlemesine incelemek amacıyla yapılmıştır. Verilerin analizi için doküman
analizi yöntemi kullanılmıştır. Ortaokul matematik öğretim programı kapsamında
215 kazanım üç araştırmacı tarafından değerlendirilmiştir. Kazanımların
değerlendirilme süreci, ortak görüşe varma, bireysel değerlendirme,
karşılaştırma olmak üzere üçlü döngü şeklinde devam etmiştir. Yenilenmiş Bloom
Taksonomisine göre yapılan analiz sonucunda; bilişsel süreç boyutu açısından
kazanımların anlama ve uygulama basamaklarında, bilgi boyutu açısından ise
kavramsal ve işlemsel bilgi basamaklarında ağırlıkta olduğu belirlenmiştir.
Ayrıca kazanımlar sınıf seviyesi ve öğrenme alanlarına göre
değerlendirildiğinde, kazanımların bilişsel süreç boyutu açısından kısmen
benzerlik gösterdiği; bilgi boyutu açısından da farklılık gösterdiği sonucuna
varılmıştır. 

Kaynakça

  • Akınoğlu, O. (2005). Türkiye’de uygulanan ve değişen eğitim programlarının psikolojik temelleri. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 22, 31-46.
  • Anderson, L.W. (2005). Objectives, evaluation and the ımprovement of education. Studies in Educational Evaluation, 31, 102-113.
  • Anderson, L.W., & Krathwohl, D. R. (Eds.). (2001). Taxonomy for learning, teaching and assessing: A revision of bloom's taxonomy of educational objectives. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
  • Anderson, L.W., & Krathwohl, D. R. (2010). (Çeviren: D.A. Özçelik). Öğrenme öğretim ve değerlendirme ile ilgili bir sınıflama (Kısaltılmış basım). Ankara: Pegem Akademi.
  • Arı, A. (2011). Bloom’un gözden geçirilmiş bilişsel alan taksonomisinin Türkiye’de ve uluslararası alanda kabul görme durumu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 749-772.
  • Aslan, E. (2011). İlköğretim beşinci sınıf matematik dersi öğretim programında yer alan tahmin becerisi ve bu becerinin kazandırılması sırasında karşılaşılan durumların öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Babadoğan, C., & Olkun, S. (2006). Program development models and reform in Turkish primary school mathematics curriculum. International Journal for Mathematics Teaching and Learning. [Online]: http://www.cimt.plymouth.ac.uk/journal/default.htm.
  • Baki, A. (2008). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi (Genişletilmiş 4. basım). Ankara: Harf Eğitim Yayıncılık.
  • Bal, P. (2008). Yeni ilköğretim matematik öğretim programının öğretmen görüşleri açısından değerlendirilmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (17)1, 53-68.
  • Başkaya, A. (2016). 4+4+4 eğitim sistemi ile yeniden düzenlenen ortaokul matematik programı hakkında öğretmen görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Baykul, Y. (2011). İlköğretimde Matematik Öğretimi (1-5. Sınıflar). Pegem Akademi: Ankara
  • Bekdemir, M., Selim, Y. (2008). Revize edilmiş Bloom Taksonomisi ve cebir öğrenme alanı örneğinde uygulaması. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 185-196.
  • Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of educational objectives, the classification of educational goals–Handbook I: Cognitive domain. New York: McKay.
  • Bulut, M. (2007). Curriculum reform in Turkey: A case of primary school mathematics curriculum. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 3 (3), 203-212.
  • Bümen,. T.,B.(2006). Program geliştirmede bir dönüm noktası: Yenilenmiş Bloom Taksonomisi. Eğitim ve Bilim, 31(142), 3-14.
  • Bowen, A. G. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40.
  • Chiu, M. S., & Whitebread, D. (2011). Taiwanese teachers’ implementation of a new ‘constructivist mathematics curriculum’: How cognitive and affective issues are addressed. International Journal of Educational Development, 31(2), 196-206.
  • Çetin, D. (2010). İlköğretim 1. sınıf matematik programına yönelik öğretmen görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Danişman, Ş., Karadağ, E. (2015). Öğrenme alanları ve kazanımlar bağlamında 2005 ve 2013 beşinci sınıf matematik öğretim programlarının karşılaştırılması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education,(6),3 380-398.
  • Delil, A., Tetik, B. Y. (2015). 8. Sınıf Merkezi Sınavlardaki Matematik Sorularının Tımss-2015 Bilişsel Alanlarına Göre Analizi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(4), 165-184.
  • Demirel, Ö.(2010).Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Pegem Akademi. Ankara.
  • Duru, A., Korkmaz, H. (2010). Öğretmenlerin yeni matematik programı hakkındaki görüşleri ve program değişim sürecinde karşılaşılan zorluklar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) 38, 67-81.
  • Evirgen, O. (2014). İlköğretim 7. sınıf matematik öğretim programında zor olarak algılanan konular ve öğretmen, öğrenci görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Ersoy, Y. (2006). İlköğretim matematik öğretim programındaki yenilikler-1: Amaç, içerik ve kazanımlar. İlköğretim Online, 5(1), 30-44.
  • Halat, E. (2007). Yeni İlköğretim matematik programı (1-5) ile ilgili sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Akü Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1),64-88.
  • Handal, B., & Herrington, A. (2003). Mathematics teachers’ beliefs and curriculum reform. Mathematics education research journal, 15(1), 59-69.
  • Güzel, İ., Karataş, İ., Çetinkaya, B.(2010). Ortaöğretim matematik öğretim programlarının karşılaştırılması: Türkiye, Almanya ve Kanada. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education,1(3), 309-325.
  • İncikabı, L., Mercimek, O., Ayanoğlu, P., Aliustaoğlu, F., & Tekin, N. (2016). Ortaokul Matematik Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının TIMSS Bilişsel Alanlarına Göre Değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 15(4), 1149-1163.
  • İskenderoğlu, T., & Baki, A. (2011). İlköğretim 8. sınıf matematik ders kitabındaki soruların PISA matematik yeterlik düzeylerine göre sınıflandırılması. Eğitim ve Bilim, 36(161), 287-300.
  • Kaplan, Z., Baran, T.,& Hazer, Ö. (2013). İlköğretim matematik 6-8 öğretim programında hedeflenen davranışların bilişsel süreçler açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(1), 347-366.
  • Keleş, Ö., Haser, Ç., & Koç., Y. (2012). Sınıf öğretmenlerinin ve ilköğretim matematik öğretmenlerinin yeni ilköğretim matematik dersi programı hakkındaki görüşleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3),715 -736.
  • Krathwohl, D. R. (2002). A revision of Bloom's taxonomy: An overview. Theory into practice, 41(4), 212-218.
  • MEB. (2005). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul). Ankara: MEB Basımevi.
  • MEB. (2017). 1-8 Matematik dersi öğretim programı. Ankara: MEB Basımevi.
  • Miles, B., M., & Huberman, A., M. (1994). Qualitative data analysis (21 Ed.). London: Sage Publication.
  • OECD, 2003. The PISA 2003 assessment framework: mathematics, reading,science and problem solving knowledge and skills. Paris: OECD Publications.
  • Özçelik, D.A (2010). Eğitim programlar ve öğretim. Pegem Akademi: Ankara
  • Özdemir, S. M., Altıok, S., & Baki, N. (2015). Bloom’un yenilenmiş taksonomisine göre sosyal bilgiler öğretim programı kazanımlarının incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(3), 363-375.
  • Smith, G.H., Wood, L.N., Coupland, M., Stephenson, B., Crawford, K., &Ball, G. (1996). Constructing mathematical examinations to assess a range of knowledge and skills. International Journal of Mathematical. Education Science and Technology, 27(1), 65-77.
  • Taş, U. E., Arıcı, Ö., Ozarkan, H. B., & Özgürlük, B. (2016). PISA 2015 Ulusal Raporu. Ankara: MEB.
  • Törnroos, J. (2005). Mathematics textbooks, opportunity to learn and student achievement. Studies in Educational Evaluation, 31(4), 315-327.
  • Türk Dil Kurumu. (2017). Büyük Türkçe sözlük. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts sayfasından 20.08.2017 tarihinde erişilmiştir.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık: Ankara.
  • Yücel, C., Karadağ, E., & Turan, S. (2013). TIMSS 2011 ulusal ön değerlendirme raporu. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitimde Politika Analizi Raporlar Serisi I, Eskişehir.
  • Zorluoğlu, D. L., Kızılaslan, A., & Sözbilir, M. (2016). Ortaöğretim kimya dersi öğretim programı kazanımlarının yapılandırılmış Bloom taksonomisine göre analizi ve değerlendirilmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(1), 260-279.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sedef Çelik

Ümit Kul

Selcen Çalık Uzun

Yayımlanma Tarihi 6 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 3 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 18 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çelik, S., Kul, Ü., & Çalık Uzun, S. (2018). ORTAOKUL MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINDAKİ KAZANIMLARIN YENİLENMİŞ BLOOM TAKSONOMİSİNE GÖRE İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 775-795. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018.18.37322-431437

Cited By
























A Cross-National Comparison of Statistics Curricula
Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT)
Aslıhan BATUR
https://doi.org/10.16949/turkbilmat.793285