Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAÖĞRETİM ÖĞRETMENLERİNİN SINIF YÖNETİMİ BECERİLERİ

Yıl 2018, Cilt: 18 Sayı: 4, 1960 - 1977, 28.12.2018
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018.18.41844-448649

Öz

Bu araştırmada, ortaöğretim öğretmenlerinin
sınıf yönetimi becerilerine ilişkin algı düzeyleri ile bu algılarının cinsiyet,
yaş, branş, eğitim durumu ve hizmet yılı gibi değişkenler açısından incelenmesi
amaçlanmıştır. Araştırma tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmada ortaöğretim
öğretmenlerinin, sınıf yönetimi becerisine yönelik algılarını ölçmek üzere,
Delson (1982) tarafından geliştirilen, Yalçınkaya ve Tonbul (2002) tarafından
Türkçe’ye uyarlanan ve daha sonrasında Korkut 
(2009) tarafından güncellenen “Sınıf Yönetimi Beceri Ölçeği”
kullanılmıştır. Ölçeğin Türkçe formunun geneline ilişkin iç tutarlık katsayısı
α=0.86 iken Cronbach alfa güvenirlik katsayısı ise çalışmamızda .79 olarak
hesaplanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde araştırmada ele alınan problem
durumlarına uygun olarak, betimsel istatistik tekniklerinden yararlanılmıştır. Verilerin
normal dağılım gösterip göstermediğini test etmek için Kolmogorov-Smirnow testi
yapılmış, verilerin normal dağılmadığı saptandığından non-parametrik testler
kullanılmıştır. Alt problemlere bağlı olarak verilerin çözümlenmesinde yüzde,
frekans, aritmetik ortalama, standart sapma, Spearman’s korelasyon testi, Mann
Whitney U Testi, ve Kruskal Wallis testleri uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına
göre; ortaöğretim öğretmenlerinin sınıf yönetimi beceri düzeyleri arasında,
kendilerini en iyi algıladıkları boyutun “sınıf içi etkileşim ve davranış
düzenlemeleri” olduğu tespit edilmiştir. Plan-program etkinlikleri ve fiziksel
düzen algılarının “iyi” düzeyde olduğu, öğretmen-öğrenci ilişkisinin
düzenlenmesi ve zaman kullanımı algılarının “çok iyi” düzeyde olduğu ve
öğretmenlerinin sınıf içi etkileşim ve davranış düzenlemeleri algılarının da
“çok iyi” düzeyde olduğu belirlenmiştir. Farklı branşlardaki öğretmenlerin
sınıf yönetimi beceri algı düzeylerine bakıldığında branşa göre farklılaştığı
ve meslek dersi öğretmenlerinin, sınıf yönetiminde plan-program etkinlikleri ve
fiziksel düzenlemeyi diğer branş öğretmenlerine göre daha verimli kullandıkları
tespit edilmiştir. Cinsiyet, yaş, eğitim durumu ve hizmet yılı değişkenleri
açısından ise sınıf yönetimi beceri algı düzeylerinin anlamlı olarak
farklılaşmadığı bulgusuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Abbot, M. L. (2011). Understanding educational statistics using Microsoft Excel and SPSS. United States: John Wiley&Sons İnc.
  • Başar, H. (2006). Sınıf Yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bosch, K. (1999). Planning Classroom Managemet For Change. VA: Skylight Professional Development.
  • Burden, P. (2003). Classroom Management: Creating a Successful K-12 Learning Community. John Wiley & Sons.
  • Çoklar, A. N. (2014). Web Ortamında Çoklu Ortam Tasarımı. Ö. Dursun, & H. Odabaşı içinde, Çoklu Ortam Tasarımı (s. 218-234). Ankara: Pegem Akademi.
  • Denkdemir, E. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Hakkında Görüşleri ve Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Erçetin, Ş. Ş., Özdemir, M. Ç., Yağcı , E., Gündüz, H. B., Gelişli, Y., Erişen, Y., . . . Ekici, G. (2004). Sınıf Yönetimi. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Gülşen, C., Bostancı, A. B., Akan , D., Yolcu , H., Aydoğan, İ., Helvacı, M. A., . . . Akbaşlı, S. (2010). Kuram ve Uygulamada Sınıf Yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Güneş, A. M. (2016). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetim Becerileri, Teknoloji Kullanımları ve Öz Yeterlilik İnançları Arasındaki İlişki. Doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ilgar, L. (2005). Eğitim Yönetimi Okul Yönetimi Sınıf Yönetimi. İstanbul: Beta Yayım Dağıtım.
  • Kalaycı, Ş. (2008). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karabuğa, A. (2015). Meslek Liselerinde Sınıf Yönetiminde Eğitsel Sosyal Ağ Kullanımı. Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Karaman, S., Özen, Ü., Yıldırım , S., & Kaban, A. (2009). Açık Kaynak Kodlu Öğretim Yönetim Sistemi Üzerinden İnternet Destekli (Harmanlanmış) Öğrenim Deneyimi. XI. Akademik Bilişim Konferansı (s. 63-68). Şanlıurfa: Harran Üniversitesi.
  • Kenanoğlu, R. (2016). Lise Öğrencilerinin Sosyal Paylaşım Sitelerinin Eğitimde Kullanılmasına İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Dicle Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Keser, H. (1991). Eğitimde Nitelik Geliştirmede Bilgisayar Destekli Eğitim ve Ders Yazılımlarının Rolü. Eğitimde Arayışlar 1. Sempozyumu (s. 178-183). İstanbul: Özel Kültür Okulları Eğitim- Araştırma-Geliştirme Merkezi.
  • Korkut, K. (2009). Sınıf Öğretmenlerinin Özyeterlilik İnançları ile Sınıf Yönetimi Beceri Algıları Arasındaki İlişki. Yüksek lisans tezi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • Köktaş, Ş. K. (2003). Sınıf Yönetimi. Adana: Nobel Kitabevi.
  • Lasley, T. J. (1994). Öğretmen Teknisyenleri: Yeni Öğretmenler için “Yeni” Bir Metafor. Öğretmen Eğitiminde Eylem.
  • Lemlech, J. K. (1988). Classroom Management: Methods and Techniques for Elementary and Secondary Teachers. New York: Longman.
  • Marzona, R. J., Marzona , J. S., & Pickering, D. J. (2008). Etkili Sınıf Yönetimi Stratejileri. İstanbul: Redhouse Yayınları.
  • Mazman, S. G. (2009). Sosyal Ağların Benimsenme Süreci ve Eğitsel Bağlamda Kullanımı. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Tabachnick, B., & Fidell, L. (2013). Using Multivariate Statistics. United States: Pearson Education.
  • Toprakçı, E. (2013). Sınıf Yönetimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Wong, H. K., & Wong, R. T. (1998). The First Days of School: How to Be an Effective Teacher. Harry K. Wong Publications.
  • Yalçınkaya , M., & Tonbul, Y. (2002). İkögretim Okulu Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerilerine İlişkin Algı ve Gözlemleri. Ege Eğitim Dergisi, 96-103.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Buşra Sarı

Mustafa Bayrakcı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 27 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 18 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Sarı, B., & Bayrakcı, M. (2018). ORTAÖĞRETİM ÖĞRETMENLERİNİN SINIF YÖNETİMİ BECERİLERİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(4), 1960-1977. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018.18.41844-448649