Örgütsel vatandaşlık
davranışı, örgütte çalışanlar tarafından, herhangi bir baskı ya da zorlama
olmaksızın, gönüllü olarak, içten gelen, herhangi bir menfaat beklentisi
olmadan isteğe bağlı olarak yapılan davranışları vurgulamaktadır. Bu bağlamda
bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışlarını
belirleme ölçeğini geliştirmektir. Ölçek, kapsamlı bir literatür taramasına
dayalı olarak ve uzman görüşleri doğrultusunda geliştirilen taslak formun Van
ili ve ilçelerinde görevli 250 öğretmen üzerinde uygulanmasıyla
geliştirilmiştir. Ölçeğin yapı geçerliği için faktör analizi tekniği olan temel
bileşenler analizi uygulanmış, belirlenen yapı ayrıca doğrulayıcı faktör
analizi ile doğrulanmıştır. Güvenirlik çalışması için Cronbach Alpha katsayısı
hesaplanmıştır. Ayrıca her bir maddenin ayırt ediciliği için madde toplam
korelasyonlarına bakılmıştır. ‘‘Okullarda Örgütsel Vatandaşlık Ölçeği (OÖVÖ)" olarak adlandırılan ölçeğin
eğitim örgütlerinde öğretmenlerin kurumlarına ilişkin vatandaşlık davranışlarını
ölçebilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
40 maddeden oluşan ölçek, örgütsel bağlılık, saygı ve yardımlaşma, özerklik ve
değerlilik, uyum ve itaat, katılımda gönüllülük, özgecilik, vicdanlılık olmak
üzere yedi faktörlü çıkmıştır. Ölçek beşli derecelendirmeli Likert tipinde bir
katılım ölçeğidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 5 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 19 Sayı: 3 |