This study aims to adapt historical perspective taking
(HPT) instrument into Turkish and then to examine history and social studies
student teachers’ HPT skills. Adapting a
cross-sectional survey model the current study employs 386 history and social
studies student teacher attending to related educational programmes at Gazi,
Necmettin Erbakan and Uşak universities in the spring term of 2017-2018
academic year. The study sample was chosen in accordance with random sampling
technique. In order to test the structural validity of the HPT Instrument
confimatory factor analyses were conducted. Besides, descriptive statistics,
t-tests, Brown-Forsythe ve Welch
Statistics and One-way Anova were conducted. The research findings
reveal that the Turkish version of the HPT instrument is valid and reliable
which has a coherent and compatible structure with its original version. The
findings also indicate that although there
are some differences amongst the groups in regard with several variables,
students teachers have sufficient HPT skills. Bearing on this result, the
current study discusses the place and importance of measuring HPT skills within
the Turkish context.
Historical perspective taking history education scale measurement historical contextualisation confirmatory factor analysis
Bu araştırmanın amacı tarihsel bakış
açısı edinme ölçeğini Türkçeye uyarlayarak tarih ve sosyal bilgiler öğretmen
adaylarının tarihsel bakış açısı edinme becerilerini incelemektir. Kesitsel
tarama modeline göre desenlenen araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 öğretim
yılında Gazi, Necmettin Erbakan ve Uşak üniversitelerinin çeşitli pogramlarında
öğrenim gören ve tesadüfi örnekleme yöntemiyle seçilmiş 386 tarih ve sosyal
bilgiler öğretmen adayı oluşturmaktadır. Tarihsel bakış açısı edinme ölçeğinin
Türkçe sürümünün yapı geçerliliği belirlemek için doğrulayıcı faktör analizi
yapılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, t-testi, Brown-Forsythe ve Welch istatistikleri ve tek
yönlü varyans analizinden faydalanılmıştır. Araştırma bulguları tarihsel bakış
açısı edinme ölçeğinin Türkçe sürümünün orijinal ölçeğin yapısıyla uyumlu bir
şekilde geçerli ve güvenilir bir yapıda olduğunu göstermiştir. Yapılan
incelemeler ayrıca bazı değişkenler açısından gruplar arasında çeşitli
farklılıklar olsa da tarih ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının tarihsel
bakış açısı edinme becerlerinin yeterli düzeyde olduğunu göstermiştir.
Çalışmanın son kısmında bu sonuçlardan hareketle tarihsel bakış açısı edinme
becerilerinin ölçülmesinin Türkiye bağlamındaki yer ve önemi tartışılmıştır.
Tarihsel bakış açısı edinme tarih eğitimi ölçek uyarlama tarihsel bağlamsallaştırma doğrulayıcı faktör analizi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ağustos 2018 |
Gönderilme Tarihi | 18 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.