Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BENLİK SAYGISI, YALNIZLIK VE PROBLEMLİ İNTERNET KULLANIMI İLİŞKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 21, 116 - 142, 28.04.2023
https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1219694

Öz

Bu araştırmanın amacı problemli internet kullanımı, yalnızlık ve benlik saygısı arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmanın evrenini bir devlet üniversitesinde öğrenim görmekte olan toplam 18.000 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veriler anket tekniği ile toplanmıştır. Araştırmanın örneklemini ise aynı üniversitede öğrenim gören meslek yüksekokulu, iktisadi ve idari bilimler, yüksek lisans ve doktora öğrencilerinden seçilmiş 851 katılımcı oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında güvenilirlik analizi, frekans analizi, keşfedici faktör analizi, korelasyon analizi, regresyon analizi ve normallik testleri yapılmıştır. Yapılan regresyon analizinin neticesinde yalnızlığın problemli internet kullanımı üzerinde pozitif yönlü ve anlamlı etkisinin olduğu belirlenmiştir. Bir diğer bağımsız değişken olan benlik saygısının da problemli internet kullanımı üzerinde negatif yönlü ve anlamlı etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Yapılan korelasyon analizinin neticesinde problemli internet kullanımı ile yalnızlık arasında pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki, problemli internet kullanımıyla benlik saygısı arasında negatif yönlü ve anlamlı bir ilişki, benlik saygısı ile yalnızlık arasında negatif yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Elde edilen bu sonuçlara göre üniversite öğrencilerinin benlik saygılarının problemli internet kullanımı üzerinde yalnızlık değişkeninden daha fazla etkiye sahip olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Ağca, E. (2021). Ergenlerde problemli internet kullanımı ve benlik saygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı.
  • Ak, S. (2019). Eğitim fakültesi öğrencilerinde problemli internet kullanımının yalnızlık, yaşam doyumu ve algılanan sosyal destek ile ilişkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı.
  • Aksu, H. S., Güneş, S. G., Kaya, A. (2022). Covid-19 küresel salgını sürecinde rekreasyona aktif katılımın yalnızlık algısına etkisi. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 5(2), 83-97. https://doi.org/ 10.26677/TR1010.2022.922
  • Alheneidi, H., AlSumait, L., AlSumait, D., Smith, A.P. (2021). Loneliness and problematic internet use during covid-19 lock-down. Behavioral Sciences, 11(5), 1-11. https://doi.org/10.3390/bs11010005
  • Arpacı, S. (2022). The effect of emotional intelligence level on self-esteem: A study on tourist guides. Journal of Turkish Tourism Research, 6(2), 523-539.
  • Avşaroğlu, S. ve İdayeva, A. (2020). Üniversite öğrencilerinin benlik saygılarının stresle başa çıkma tutumlarını yordama gücü. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(1), 411-422. https://doi.org/10.33206/mjss.549840
  • Bahar, B. (2019). Sosyal öğrenme kuramı ve sosyal değişim kuramı perspektifinden etik liderlik. Balkan Journal of Social Sciences, 8(16), 237-242.
  • Bali, M. H. (2019). Engelli bireylerin kardeşlerinin ebeveynleri tarafından ihmal ve istismarının bireylerin benlik saygısına etkisinin incelenmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Gelişim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bao, Z., Wang, F., Jiang, Y. (2021). Perceived economic discrimination and problematic internet use among Chinese adolescents: The mediating role of self-esteem and the moderating role of school connectedness. Current Psychology, 1, 1-10. https://doi.org/10.1007/s12144-021-01847-9
  • Bartlett, J.E., Körtlik, J.W., Higgins, C.C. (2001). Organizational research: Determining appropriate sample size in survey research. Information Tecnology, Learning and Performance Journal, 19(1), 43-50.
  • Bolat, O. İ., Bolat, T., Seymen, O. A. (2009). Güçlendirici lider davranışları ve örgütsel vatandaşlık davranışı arasındaki ilişkinin sosyal mübadele kuramından hareketle incelenmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(21), 215-239.
  • Cacioppo, J. T. ve Cacioppo, S. (2018). Loneliness in the modern age: An evolutionary theory of loneliness (ETL). Advances in Experimental Social Psychology, 58, 127-197. https://doi.org/ 10.1016/bs.aesp.2018.03.003
  • Ceyhan, E., Ceyhan, A. A., Gürcan, A. (2007). Problemli internet kullanımı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7(1), 387-416.
  • Chi, X., Hong, X., Chen, X. (2020). Profiles and socio demographic correlates of internet addiction in early adolescents in southern China. Addictive Behaviors, 106, 1-7. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2020.106385
  • Chen, Y. ve Gao, Q. (2022). Effects of social media self-efficacy on informational use, loneliness and self-esteem of older adults. International Journal of Human–Computer Interaction, 1, 1-13. https://doi.org/10.1080/10447318.2022.2062855
  • Chou, C. ve Hsiao, M. C. (2000). Internet addiction, usage, gratification and pleasure experience: The Taiwan College students’ case. Computers & Education, 35(1), 65-80. https://doi.org/ 10.1016/S0360-1315(00)00019-1
  • Costa, R. M., Patrão, I., Machado, M. (2019). Problematic internet use and feelings of loneliness. International Journal of Psychiatry in Clinical Practice, 23(2), 160-162. https://doi.org/ 10.1080/13651501.2018.1539180
  • Çağır, G. ve Gürgan, U. (2010). Lise ve üniversite öğrencilerinin problemli internet kullanım düzeyleri ile algılanan iyilik halleri ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişki. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(24), 70-85.
  • Çağlayaner, A. ve Çoklar-Okutkan, I. (2021). Reddedilme duyarlılığı ile yalnızlık arasındaki ilişki: Kırılgan narsisizm, büyüklenmeci narsisizm ve benlik saygısının aracı rolü. Klinik Psikoloji Dergisi, 5(2), 160-182. https://doi.org/10.5455/kpd.26024438m000043
  • Çelik-Berber, Ç. ve Odacı, H. (2012). Kendilik algısı ve benlik saygısının problemli internet kullanımı üzerindeki yordayıcı rolü. E-Journal of New World Sciences Academy, 7(1), 433-441.
  • Çetin, C. ve Anuk, Ö. (2020). Covid-19 Pandemi sürecinde yalnızlık ve psikolojik dayanıklılık: Bir kamu üniversitesi öğrencileri örneklemi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 170-189.
  • Dağlı-Çetin, M. ve Gündüz, B. (2017). Üniversite öğrencilerinde yalnızlık ve psikolojik iyi oluş ilişkisinde problemli internet kullanımının aracı rolü. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 339-357.
  • Deniz, M. E., Uzun, A. E., Uzun, G. (2022). Ergenlerde yalnızlığın benlik saygısı ve duygusal özerklik ile açıklanması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 61, 209-228. https://doi.org/10.21764/maeuefd.957144
  • Deutrom, J., Katos, V., Al-Mourad, M. B., Ali, R. (2022). The relationships between gender, life satisfaction, loneliness and problematic internet use during covid-19: Does the lockdown matter? International Journal Environment Research Public Health, 19, 1-14. https://doi.org/10.3390/ijerph19031325
  • Dinçer, F. ve Öztunç, G. (2009). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin benlik saygısı ve atılganlık düzeyleri. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 2009, 22-33.
  • Dingeç, İ. Ö. (2020). Problemli internet kullanımı, benlik saygısı ve stresle başa çıkma tutumlarının ilişkisi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Maltepe Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı.
  • DiNicola, M. D. (2004). Patholojical internet use among college student: The prevelance pathological internet use and its correlates, Unpublished Doctoral Dissertation, The Faculty of The College of Education of Ohio University.
  • Doğan, T., Totan, T. ve Sapmaz, F. (2009). Üniversite öğrencilerinde benlik saygısı ve sosyal zekâ. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 236-248.
  • Doğan, T. (2011). İki boyutlu benlik saygısı: Kendini sevme ve öz-yeterlik ölçeğinin Türkçe uyarlaması ve psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36(162), 126-137.
  • Duclos, G. (2016). Benlik saygısı, yaşam için bir pasaport. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Dursun, A. (2022). Ergenlerin problemli internet kullanımı ve psikolojik ihtiyaçlarına ilişkin görüşleri. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 12(2), 522-546. https://doi.org/10.23863/kalem.2021.214
  • Eichenberg, C., Schott, M. ve Schroiff, A. (2019). Comparison of students with and without problematic smart phone use in light of attachment style. Front Psychiatry, 10(681), 1-6. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2019.00681
  • Ergün, H. (2020). Yalnızlık ölçeğinin okullar için Türkçe uyarlaması. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 11(2), 289-300.
  • Ernst, M., Niederer, D., Werne, A. M., Czaja, S. J., Mikton, C., Ong, A. D., Rosen, T., Brähler, E., Beutel, M. E.(2022). Loneliness before and during the covid-19 pandemic: A systematic review with meta-analysis. Am Psychol. 77(5), 660-677. https://doi.org/10.31234/osf.io/wjx5v
  • Esenay, F. I. (2002). Üniversite öğrencilerinde sağlık davranışlarının sosyal destek ve benlik saygısı ile ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Fan, Z., Chen, M. ve Lin, Y. (2022). Self-control and problematic internet use in college students: The chain mediating effect of rejection sensitivity and loneliness. Psychology Research and Behavior Management, 15, 1-12. https://doi.org/10.2147/PRBM.S352060
  • Fried, L., Prohaska, T., Burholt, V., Burns, A., Golden, J., Hawkley, L., Lawlor, B., Leavey, G., Lubben, J., O’Sullivan, R., Perissinotto, C., van Tilburg, T., Tully, M., Victor, C. (2020). A unified approach to loneliness. Psychol. Aging, 25, 453-455. https://doi.org/ 10.1016/S0140-6736(19)32533-4.
  • George, D. ve Mallery, M. (2010). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update (10a ed.). Boston: Pearson.
  • Griffiths, M. D. (2000). Internet addiction: Time to be taken seriously? Addiction Research, 8, 413-418. https://doi.org/10.3109/16066350009005587
  • Güloğlu, B. ve Karaırmak, Ö. (2010). Üniversite öğrencilerinde yalnızlığın yordayıcısı olarak benlik saygısı ve psikolojik sağlamlık. Ege Eğitim Dergisi, 11(2), 79-88.
  • Gümüş, D. (2018). Benlik saygısı, kontrol odağı ve rekabetçi tutum arasındaki ilişkinin örgütsel bağlamda incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Kastamonu.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: Felsefe-yöntem-analiz. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Harris, S. L. (2009). The relationship between self-esteem and academic success among African American students in the minority engineering program at a research extensive university in the southern portion of the United States, Unpublished Doctoral Dissertation, Louisiana State University, Agricultural and Mechanical College.
  • Hebebci, M. T. ve Shelley, M. (2018). Analysis of the relationship between university students’ problematic internet use and loneliness. International Journal of Assessment Tools in Education, 5(2), 223-234.
  • Karaduman, M. (2013). İş yaşamında yalnızlık algısının örgütsel vatandaşlık davranışı ile ilişkisi ve öğretmenler üzerinde bir uygulama [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı.
  • Karataş, Z. (2014). Problem çözme becerileri ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişkide benlik saygısının aracı rolü: Bir yapısal eşitlik modeli çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 118-140.
  • Kaynak, D., Irgıt, Y., Çakmak, S. (2022). Ergenlik dönemindeki kız çocuklarında benlik saygısı ve yordayıcılarının kültürle ilişkisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 14(3), 358-370. https://doi.org/ 10.18863/pgy.1009942
  • Ko, C. H., Yen, J. Y., Chen, C. C., Chen, S. H., Yen, C. F. (2005). Proposed diagnostic criteria of internet addiction for adolescents. J Nerv. Ment. Dis., 193(11), 728-733. https://doi.org/10.1097/01.nmd.0000185891.13719.54.
  • Kurtyılmaz, Y., Can, G., Ceyhan, A. A. (2017). Üniversite öğrencilerinin ilişkisel saldırganlık ile benlik saygısı, sosyal bağlılık ve sosyal kaygı düzeyleri arasındaki ilişkiler. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 7(47), 33-52.
  • Lai, W., Wang, W., Li, X., Wang, H., Lu, C., Guo, L. (2022). Longitudinal associations between problematic internet use, self-esteem and depressive symptoms among Chinese adolescents. European Child Adolescents Psychiatry, 15, 1-11. https://doi.org/ 10.1007/s00787-022-01944-5
  • Leigh-Hunt, N., Bagguley, D., Bash, K., Turner, V., Turnbull, S., Valtorta, N., Caan, W. (2017). An overview of systematic reviews on the public health consequences of social isolation and loneliness. Public Health, 152, 157–171. https://doi.org/10.1016/j.puhe.2017.07.035
  • Lin, Y. ve Fan, Z. (2021). The relationship between rejection sensitivity and social anxiety among Chinese college students: The mediating roles of loneliness and self-esteem. Current Psychology, 1, 1-10. https://doi.org/10.1007/s12144-021-02443-7
  • Mamun, M. A., Hossain, M. S., Moonajilin, M. S., Masud, M. T., Misti, J. M., Griffiths, M. D. (2020). Does loneliness, self-esteem and psychological distress correlate with problematic internet use? A Bangladeshi survey study. Asia Pac. Psychiatry. 12(2), 1-8. https://doi.org/10.1111/appy.12386
  • Meral, D. ve Bahar, H. H. (2016). Ortaöğretim öğrencilerinde problemli internet kullanımının yalnızlık ve psikolojik iyi oluş ile ilişkisinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 1117-1134. https://doi.org/10.17556/jef.58322
  • Moksnes, U. K., Bjørnsen, H. N., Ringdal, R., Eilertsen, M. B., Espnes, G. A. (2022). Association between loneliness, self-esteem and outcome of life satisfaction in Norwegian adolescents aged 15-21. Scand. J. Public Health. 31, 1-8. https://doi.org/10.1177/14034948221081287
  • Oktan, V. (2015). Üniversite öğrencilerinde problemli internet kullanımı, yalnızlık ve algılanan sosyal destek. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 281-292.
  • Opakunle, T., Opakunle, O., Toki, D., Aloba, O., Nwozo, C. (2022). Drug abuse among Nigerian high-school adolescents: Exploring the relationship with problematic internet use, suicidality, anxiety, depression and self-esteem. International Journal of Medicine and Health Development, 27(3), 277-284. https://doi.org/10.4103/ijmh.ijmh_17_22
  • Orth, U., Robins, R. W., Widaman, K. F. (2012). Life-span development of self-esteem and its effects on important life outcomes. Journal of Personality and Social Psychology, 102(6), 1271–1288. https://doi.org/10.1037/a0025558
  • Orth, U. ve Robins, R.W. (2014). The development of self-esteem. Current Directions in Psychological Science, 23(5), 381-387. https://doi.org/10.1177/0963721414547414
  • Örücü, E., Tokyay, M., Hasırcı, I. (2022). İş motivasyonu - örgütsel bağlılık ilişkisi: Bir Alan Araştırması. Akademik Hassasiyetler, 9(18), 177-198.
  • Özkan, İ. (1994). Benlik saygısını etkileyen etkenler. Düşünen Adam, 7(3), 4-9.
  • Pichardo, C., Romero-López, M., Ruiz-Durán, A., García-Berbén, T. (2021). Executive functions and problematic internet use among university students: The mediator role of self-esteem. Sustainability, 13, 1-12. https://doi.org/10.3390/su131911003
  • Pop, L. M., Iorga, M., Iurcov, R. (2022). Body-esteem, self-esteem and loneliness among social media young users. International Journal Environment Research Public Health, 19, 50-64. https://doi.org/10.3390/ijerph19095064
  • Purtaş, M. ve Yirci, R. (2022). Okul yöneticilerinin genel yalnızlık düzeyi ile iş yaşamı yalnızlık düzeyi arasındaki ilişki. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30, 239-251. https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1069738
  • Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. New Jersey: Princeton University Press.
  • Russell, D. W. (1996). UCLA Loneliness scale (Version 3): Reliability, validity and factor structure. Journal of
  • Personality Assessment, 66(1), 20-40. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa6601_2
  • Sarıçam, H. (2011). Üniversite öğrencilerinin reddedilme duyarlılıkları ile benlik saygıları ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Shapira, N. A., Lessig, M. C., Goldsmith, T. D., Szabo, S. T., Lazoritz, M., Gold, M. S., Stein, D. J. (2003). Problematic internet use: Proposed classification and diagnostic criteria. Depression and Anxiety, 17(4), 207-216. https://doi.org/10.1002/da.10094.
  • Shaw, M. ve Black, D. W. (2008). Internet addiction. CNS Drugs, 22(5), 353-365. https://doi.org/10.2165/00023210-200822050-00001
  • Siyahtaş, A. ve Donuk, B. (2021). Serbest zaman etkinliklerine katılan bireylerin yalnızlık düzeyleri ile doyum düzeylerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(2), 1-18.
  • Surkalim, D.L., Luo, M., Eres, R., Gebel, K., van Buskirk, J., Bauman, A., Ding, D. (2022). The prevalence of loneliness across 113 countries: Systematic review and meta-analysis. BMJ., 9, 1-17. https://doi.org/ 10.1136/bmj-2021-067068. Tafarodi, R. W. ve Swann, W. B. (1995). Self-liking and self-competence as dimensions of global self-esteem: Initial validation of a measure. Journal of Personality Assessment, 65, 322–342. https://doi.org/ 10.1207/s15327752jpa6502_8
  • Tafarodi, R. W. ve Swann, W. B. (2001). Two dimensional self-esteem: Theory and measurement. Personality and Individual Differences, 31, 653-673. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(00)00169-0
  • Tafarodi, R. W., Wild, N., Ho, C. (2010). Parental authority, nurturance and two dimensional self-esteem. Scandinavian Journal of Psychology, 51, 294-303. https://doi.org/10.1111/j.1467-9450.2009.00804.x
  • Tatlı, C. ve Ergin-Atalan, D. (2022). Multi group analysis of the relationship loneliness, fear of missing out, problematic internet usage and peer perception in gifted and normally developing adolescents. Current Psychology, 1, 1-10. https://doi.org/10.1007/s12144-022-03384-5
  • Taydaş, O. ve İldız, S. (2022). Üniversite öğrencilerinin mükemmeliyetçilik ve yalnızlık algılarının sosyal medyadaki yansıması: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi örneği. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 8(1), 1-17. https://doi.org/10.46442/intjcss.1119258
  • Tohumcu, M. U., Karslı, T. A., Bahadır, E., Kalender, B. (2019). Akıllı telefon bağımlılığı ve internet bağımlılığı ile benlik saygısı ve yalnızlık arasındaki ilişkinin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(2), 773-787. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.545391
  • Uğurlu, A. (2021). Üniversite öğrencilerinin yalnızlık ve yabancılaşma düzeyleri arasındaki ilişkinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), 308-319. https://doi.org/10.38021/asbid.976884
  • Xie, X., Tang, X., Rapp, H. Tong, D., Wang, P. (2020). Does forgiveness alleviate depression after being phubbed for emerging adults? The mediating role of self-esteem. Computers in Human Behavior, 109, 1-7. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106362
  • Van Dijk, R., Van der Valk, I.E., Vossen, H.G.M., Branje, S., Dekovic´, M. (2021). Problematic internet use in adolescents from divorced families: The role of family factors and adolescents’ self-esteem. International Journal Environment Research Public Health, 18, 1-14. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2020.101861
  • Wiley, N. (2009). Bakhtin’s voices and Cooley’s looking glass self, interdisciplinary. Journal for German Linguistics and Semiotic Analysis (IJGSA), 14, 101-121.
  • Yanguas, J., Pinazo-Henandis, S. Tarazona-Santabalbina, F. J. (2018). The complexity of loneliness. Acta Bio-Medica: Atenei Parmensis, 89(2), 302-314. https://doi.org/10.23750/abm.v89i2.7404
  • Yeap, J. A. L., Ramayah, T., Kurnia, S., Halim, H.A., Ahmad N. H. (2015). The assessment of internet addiction among university students: Some findings from a focus group study. Tehnički Vjesnik, 22(1), 105-111. https://doi.org/10.17559/TV-20131009152752
  • Yelpaze, İ. (2021). Uluslararası üniversite öğrencilerinin yalnızlık düzeylerinin yordayıcısı olarak bilişsel esneklik ve psikolojik sağlamlık. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 105- 131. https://doi.org/10.29299/kefad.886199
  • Yıldız, S. S. (2022). Lise öğrencilerinin yalnızlık algılarının fiziksel faaliyetlere katılımı engelleyen faktörlerin sosyoekonomik düzeyi çerçevesinde incelenmesi. Journal of Pure Social Sciences, 3(4), 108-116.
  • Young, K. S. (1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyberpsychology &
  • Behavior, 1(2), 237-244. https://doi.org/10.1089/cpb.1998.1.237
  • Young, K. S. ve De Abreu, C. (2011). Internet addiction: A handbook and guide to evaluation. John Wiley & Sons, Inc.
  • Yöyen, E. (2017). Üniversite öğrencilerinin benlik saygısı ve yalnızlık düzeylerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(6), 2185-2189.
  • Zeng, G., Zhang, L., Fung, S. F., Li, J., Liu, Y. M., Xiong, Z. K., Jiang, Z. Q., Zhu, F. F., Chen, Z. T., Luo, S. D., Yu, P., Huang, Q. (2021). Problematic internet usage and self-esteem in Chinese undergraduate students: The mediation effects of individual affect and relationship satisfaction. International Journal Environment Research Public Health, 18, 1-14. https://doi.org/10.3390/ijerph18136949
Toplam 90 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Tüm Sayı
Yazarlar

Itır Hasırcı 0000-0002-5449-2640

Edip Örücü 0000-0002-3301-7496

Pınar Kurt 0000-0001-6870-4248

Yayımlanma Tarihi 28 Nisan 2023
Gönderilme Tarihi 15 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Hasırcı, I., Örücü, E., & Kurt, P. (2023). BENLİK SAYGISI, YALNIZLIK VE PROBLEMLİ İNTERNET KULLANIMI İLİŞKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Akademik Hassasiyetler, 10(21), 116-142. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1219694
AMA Hasırcı I, Örücü E, Kurt P. BENLİK SAYGISI, YALNIZLIK VE PROBLEMLİ İNTERNET KULLANIMI İLİŞKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Akademik Hassasiyetler. Nisan 2023;10(21):116-142. doi:10.58884/akademik-hassasiyetler.1219694
Chicago Hasırcı, Itır, Edip Örücü, ve Pınar Kurt. “BENLİK SAYGISI, YALNIZLIK VE PROBLEMLİ İNTERNET KULLANIMI İLİŞKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. Akademik Hassasiyetler 10, sy. 21 (Nisan 2023): 116-42. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1219694.
EndNote Hasırcı I, Örücü E, Kurt P (01 Nisan 2023) BENLİK SAYGISI, YALNIZLIK VE PROBLEMLİ İNTERNET KULLANIMI İLİŞKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Akademik Hassasiyetler 10 21 116–142.
IEEE I. Hasırcı, E. Örücü, ve P. Kurt, “BENLİK SAYGISI, YALNIZLIK VE PROBLEMLİ İNTERNET KULLANIMI İLİŞKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”, Akademik Hassasiyetler, c. 10, sy. 21, ss. 116–142, 2023, doi: 10.58884/akademik-hassasiyetler.1219694.
ISNAD Hasırcı, Itır vd. “BENLİK SAYGISI, YALNIZLIK VE PROBLEMLİ İNTERNET KULLANIMI İLİŞKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. Akademik Hassasiyetler 10/21 (Nisan 2023), 116-142. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1219694.
JAMA Hasırcı I, Örücü E, Kurt P. BENLİK SAYGISI, YALNIZLIK VE PROBLEMLİ İNTERNET KULLANIMI İLİŞKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Akademik Hassasiyetler. 2023;10:116–142.
MLA Hasırcı, Itır vd. “BENLİK SAYGISI, YALNIZLIK VE PROBLEMLİ İNTERNET KULLANIMI İLİŞKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. Akademik Hassasiyetler, c. 10, sy. 21, 2023, ss. 116-42, doi:10.58884/akademik-hassasiyetler.1219694.
Vancouver Hasırcı I, Örücü E, Kurt P. BENLİK SAYGISI, YALNIZLIK VE PROBLEMLİ İNTERNET KULLANIMI İLİŞKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Akademik Hassasiyetler. 2023;10(21):116-42.

MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ

Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.