Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bilimsel Araştırmalarda Sosyal Medya İle İlgili “Yeniyi” Bulmak: Lisansüstü Tezlerine Yönelik Bir İnceleme

Yıl 2018, , 284 - 301, 01.11.2018
https://doi.org/10.31123/akil.464303

Öz

Yeni
iletişim teknolojilerinin her geçen gün gelişmesi ve sunduğu olanakların
artması ile birlikte teknolojik dünyaya olan ilgi ve bu konuda yapılan bilimsel
çalışmaların sayısı daha çok artmaktadır. Özellikle sosyal medya ile ilgili
toplumsal bir dönüşümün gerçekleştiği son çeyrek yüzyılda, bazı bilim çevreleri,
bu alanda araştırmalarını yoğunlaştırmaktadır. Sosyal medya araştırmaları ile
ilgili yapılan çalışmaların bir kısmı özel kurumların çabaları ile
gerçekleşmekte, bir kısmı da devlet-vakıf üniversitelerine bağlı enstitülerde
lisansüstü çalışmaları olarak üretilmektedir. Bu çalışmanın amacı Türkiye’deki
üniversitelerde sosyal medya ile ilgili üretilmiş lisansüstü tezlerin niceliksel
ve içerik özelliklerini ortaya koymaktır. 
Araştırmanın evreni www.tez.yok.gov.tr sayfasında, sosyal medya kelimesi aranarak elde
edilen 348 lisansüstü tezi kapsamaktadır. Çalışmanın evreni içerisindeki 348
tezin tamamı değerlendirmeye alınmıştır. Çalışmada, içerik çözümlemesi yapılmış olup tez konuları temel
alınarak belli sınıflamalar çerçevesinde kodlar oluşturulmuştur. Sonuç olarak, sosyal medya alanında yayınlanmış
yüksek lisans tezlerinin en fazla; sosyal medya kullanımı (%21,16), sosyal
medya (%20,68), sosyal medya pazarlama (%4,59), tüketici satın alma
davranışı(%3,44), Facebook (%3,16)-Twitter (%2,29) konu başlıklarına ilişkin
yazıldığı görülmüştür. Yüksek lisans tezlerinde en fazla tez Marmara
Üniversitesinde (21 tez), doktora düzeyinde ise en fazla tez yine Marmara
Üniversitesinde (12 tez) yayınlanmıştır.

Kaynakça

  • • Aziz, A. (2008). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem ve Teknikleri, (4. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • • Benligiray, S. (2009). Türkiye’de İnsan Kaynakları Yönetimi Alanında Yapılan Lisansüstü Tezler ve Bu Tezlerde İncelenen Temaların Analizi: 1983-2008 Dönemi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 4(1), 167‐197.
  • • Benligiray, S. (2012). Araştırmacıların Bankacılık Alanına Bilimsel Katkıları: Bankacılık Konusunda Yapılan Lisansüstü Tezlere İlişkin Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 3(6), 26-46.
  • • Bilgin,N. (2000). İçerik Analizi. İzmir: Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • • Çakır, M. (2017). Demokrasi Söylemi: Lisansüstü Tezler Üzerine Bir Araştırma, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(22), 312-326.
  • • Çetin, M., Yaşin, C., & Sönmez, B. (2016). Türkiye’de Halkla İlişkiler Alanındaki Doktora Tezleri Üzerinden Alanda Yapılan Çalışmaların Değerlendirilmesi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 43, 242-264.
  • • Dağhan, G., Kibar, P. N., Çetin, N. M., Telli, E., & Akkoyunlu, B. (2015). Öğretmen Adaylarının Sosyal Medya Destekli Bilimsel İletişimi Kullanmaları Üzerine Nitel Bir Çalışma, Türk Kütüphaneciliği, 29(2). 258-274.
  • • Ekici, S. (2004). Sosyal Bilimlerde Yapılan Uygulamalı Araştırmalarda kullanılan İstatistiksel Teknikler ve Ölçekler. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 5(1), 25-43.
  • • Erdem, D. (2011). Türkiye’de 2005–2006 Yılları Arasında Yayımlanan Eğitim Bilimleri Dergilerindeki Makalelerin Bazı Özellikler Açısından İncelenmesi: Betimsel Bir Analiz. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2(1), 140-147.
  • • Erdoğmuş, F. U.,&Çağıltay, K. (2009). Türkiye’de eğitim teknolojileri alanında yapılan master ve doktora tezlerinde genel eğilimler. Akademik Bilişim. Harran Üniversitesi Şanlıurfa, 389-393.
  • • Karadağ, E. (2009). Eğitim Bilimleri Alanında Yapılmıs Doktora Tezlerinin Tematik Açıdan İncelemesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi . 10(3), 75-87.
  • • Küçükoğlu, A.,& Ozan, C. (2013). Sınıf Öğretmenliği Alanındaki Lisansüstü Tezlere Yönelik Bir İçerik Analizi, Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 4(12). 27-47.
  • • Manuel, O. (2005). Guidelines For Collecting And Interpreting Innovation Data, Third Edition, European Commission . Paris: OECD Publishings.• Prasad, B.D. (2008). “Content Analysis A method in Social Science Research” Lal Das, D.K and Bhaskaran, V (ed).Research methods for Social Work, New Delhi: Rawat.
  • • Seggie, F. N.,Bayyurt,Y. (2015). Nitel Araştırma Yöntem, Teknik, Analiz ve Yaklaşımları, (1.baskı). Ankara: Anı yayıncılık.
  • • Uçak, N., Ö., Al, U. (2009). Bilimsel İletişimin Zamana Göre Değişimi: Bir Atıf Analizi Çalışması. Bilgi Dünyası, 10(1), 1-22.
  • • Uçak, N., Ö., Al, U. (2008). Sosyal Bilimler Tezlerinin Atıf Özellikleri. Edebiyat Fakültesi Dergisi. 25(2), 223-240.
  • • Uçak, N. (2009). Bilimsel İletişimin Zamana ve Disiplinlere Göre Değişimi: Tezler Üzerine Bibliyometrik Bir İnceleme.TÜBİTAK. Proje No: 107K505, Ankara.
  • • Yaşin, C. (2015). Türkiye’de Gazetecilik Eğitiminin Bilginin Gelişimi Temelinde Çözümlenmesi, İletişim ve Kuram Araştırma Dergisi, 41, 39-63.
  • • Yaşin, C., Çetin, M. & Sönmez, B. (2017). Halkla İlişkiler Alnındaki Doktora Tezleri Üzerinden Türkiye ve ABD’de Bilimsel Bilginin Gelişiminin Analizi, Selçuk İletişim, 10(1), 454-480.
  • • Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi (2018). Sosyal medya ile ilgili tez incelemesi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/. Erişim Tarihi: 15.04.2018.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mikail Batu

Yeliz Yapıcıoğlu Ayaz

Yayımlanma Tarihi 1 Kasım 2018
Gönderilme Tarihi 21 Eylül 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Batu, M., & Yapıcıoğlu Ayaz, Y. (2018). Bilimsel Araştırmalarda Sosyal Medya İle İlgili “Yeniyi” Bulmak: Lisansüstü Tezlerine Yönelik Bir İnceleme. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(29. Özel Sayısı), 284-301. https://doi.org/10.31123/akil.464303