In this study, learner
empowerment levels of pre-service Turkish teachers towards Ottoman Turkish
course was examined in terms of gender and class variables. The research was
conducted with the participation of a total of 167 students studying at the
Department of Turkish Language Teaching at Ziya Gökalp Education Faculty of
Dicle University in the spring semester of 2017-2018 academic year. In the
study, "Learner Empowerment Scale" developed by Frymier, Shulman and
Houser (1996) and adapted to Turkish by Çakır and Erdoğan (2014) was used in
order to determine the level of learner empowerment for the Ottoman Turkish
course. As a result of the research, it was determined that the level of the
learner empowerment in terms of gender and class variables did not differ
statistically according to the dimensions of "impact",
"significance" and "adequacy". As a result of the findings,
it is found that pre-service Turkish teachers are able to determine the
activities they will perform in the Ottoman Turkish course and they are
appreciated, they find task meaningful in the course and fulfill the tasks they
need to fulfill; they are confident in fulfilling their duties related to the
Ottoman Turkish course and the qualities they have achieved.
Learner empowerment Ottoman Turkish course pre-service Turkish teachers
Bu
çalışmada, Türkçe öğretmeni adaylarının Osmanlı Türkçesi dersine yönelik
öğrenen güçlenmesi düzeyleri cinsiyet ve sınıf değişkenleri açısından
incelenmiştir. Araştırma, 2017-2018 eğitim-öğretim yılının bahar döneminde
Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Ana Bilim
Dalı’nda öğrenim gören toplam 167 öğrencinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada, katılımcıların Osmanlı Türkçesi dersine yönelik öğrenen güçlenmesi
düzeylerinin belirlenmesi amacıyla Frymier, Shulman ve Houser (1996) tarafından
geliştirilen, Çakır ve Erdoğan (2014) tarafından Türkçeye uyarlanan “Öğrenen
Güçlenmesi Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, cinsiyet ve sınıf
değişkenleri açısından öğretmen adaylarının öğrenen güçlenmesi düzeylerinin
“etki”, “anlamlılık” ve “yeterlilik” boyutlarına göre istatistiksel açıdan
anlamlı düzeyde farklılık göstermediği belirlenmiştir. Elde edilen bulgular
sonucunda Türkçe öğretmeni adaylarının Osmanlı Türkçesi dersinde yapacakları
faaliyetleri belirleyebildiği ve derste takdir edildikleri, Osmanlı Türkçesi
dersinde edindikleri bilgileri ve yerine getirmeleri gereken görevleri anlamlı
buldukları, Osmanlı Türkçesi dersi ile ilgili görevleri layıkıyla yerine
getirebilme konusunda kendilerine güvendikleri, bu derste başarılı olmak için
gerekli niteliklere sahip olduklarını düşündükleri sonucuna ulaşılmıştır.
Öğrenen güçlenmesi Osmanlı Türkçesi dersi Türkçe öğretmeni adayı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Dil ve Edebiyat |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.