Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Qualitative Research on the Experiences of Businesses in the Pandemic Process

Yıl 2022, Cilt: 24 Sayı: 4, 1400 - 1416, 29.12.2022
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1026767

Öz

During the pandemic process, some changes have occurred in the principles of businesses. While making these changes, it is important to reveal the experiences of the enterprise/employees in order to understand the results of the process. The aim of the research is to determine the consequences of the pandemic process on the business and employees. In this context, it is aimed to obtain and make sense of the experiences of businesses and employees by conducting interviews with the participants of the businesses affected by the pandemic process. In the research, data were obtained through in-depth interviews from qualitative data collection techniques. In this context, semi-structured interview technique was used. Interpretive phenomenological analysis was used in the analysis of the data. Within the framework of semi-structured interviews, 4 basic questions and sounding questions supporting the basic questions were asked to the participants. The data obtained as a result of the interviews were transcribed and coded by the researchers. Categories were created based on the codes. Each code has been transferred into categories that fit it. Those that are similar in themselves are gathered under the same theme. Within the framework of the findings obtained, there are 5 themes: Experiences in the Process", "Reflection of the Process to the Business", Reflection of the Process to the Employees", "Measures Taken in the Process" and "Recommendations Regarding the Process". As a result of the research, the owner/employee of the business; It has been concluded that he has experienced financial difficulties during the pandemic process, his social relations have decreased compared to before, there have been some changes in his working principles, and they have taken measures such as distance and hygiene in their enterprises in order to overcome this process. The business owners/employees emphasized the prevention of contact, the observance of the rules and the continuation of the precautions in order to better manage the process

Kaynakça

  • Aslan, R. (2020). Tarihten günümüze epidemiler, pandemiler ve Covid-19. Ayrıntı Dergisi, 8(65), 35-41.
  • Bozkurt, V. (2020). Pandemi döneminde çalışma: Ekonomik kaygılar, dijitalleşme ve verimlilik. https://cdn.istanbul.edu.tr/file/JTA6CLJ8T5/920D8D9F158E4E27A91AF5D13CB22F72. (Erişim Tarihi: 12.12.2021)
  • Budak, F. ve Korkmaz, Ş. (2020). Covıd-19 pandemi sürecine yönelik genel bir değerlendirme: Türkiye örneği. Sosyal Araştırmalar ve Yönetim Dergisi, (1), 62-79.
  • Chetty, R. (2020). The economic ımpacts of covıd-19: Evidence from a new public database built from private sector data. National Bureau of Economic Research, 1-8.
  • Deloitte (2020). Understanding the sector ımpact of covid-19 consumer product: Food & beverage. https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Documents/About-Deloitte/COVID-19/COVID-19-. (Erişim Tarihi: 11.12.2021)
  • Erkut, E. (2020). Covid-19 sonrası yükseköğretim. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 125-133.
  • Gürsoy, D., Chi, C. G. ve Chi, O. H. (2020). COVID-19 Study 2 Report: Restaurant and Hotel Industry: Restaurant and hotel customers’ sentiment analysis. Would they come back? If they would, When? Carson College of Business, Washington State University.
  • Karakaş, M. (2020). Covid-19 salgınının çok boyutlu sosyolojisi ve yeni normal meselesi. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 40(1), 541-573.
  • Karataş, Z. (2020). COVID-19 Pandemisinin toplumsal etkileri, değişim ve güçlenme. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 4(1), 3-17.
  • Kaya, F. (2020). Pandemi sonrası değişen uluslararası sistem ve küreselleşme. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (Covıd-19 Special Issue), 261-273.
  • Koç, İ. ve Yardımcıoğlu, F. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde uygulamaya konulan mali tedbir ve teşviklerin karşılaştırmalı analizi: Türkiye ve seçilmiş AB ülkeleri karşılaştırması. Research Journal of Politics, Economics & Management/Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 8(2), 123-152.
  • Kuş, E. (2009). Nicel- nitel araştırma teknikleri. (3. Baskı), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Mayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş (A. Gümüş ve M. S. Durgun, Çev.). 1. Baskı, Ankara: BilgeSu Yayınları.
  • Sağlam, M. ve Çakır, U. (2020). Pandemi (covid-19) sürecinde tüketici davranışları: Konya butik işletme örneği. Global Media Journal, 11(2), 145- 160.
  • Tuna, A. A. ve Türkmendağ, Z. (2020). Covid-19 pandemi döneminde uzaktan çalışma uygulamaları ve çalışma motivasyonunu etkileyen faktörler. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(3), 3246-3260.
  • Uğraş Dikmen, A., Kına, M. H., Özkan, S. ve İlhan, M. N. (2020). Covıd-19 epidemiyolojisi: Pandemiden ne öğrendik? Journal of Biotechnology and Strategic Health Research, 4, 29-36.
  • Wang, J. ve Wang, Z. (2020). Strengths, weaknesses, opportunities and threats (SWOT) analysis of China’s prevention and control strategy for the COVID-19 epidemic. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(7), 2235.
  • WHO. (2018). Managing epidemics: Key facts about major deadly diseases. https://www.who.int/emergencies/diseases/managing-epidemics/en/ (Erişim Tarihi: 9.5.2021).
  • Yelboğa, N. ve Aslan, Ş. B. (2020). Sosyal sorun olarak salgın hastalıklar ve sosyal çalışmanın halk sağlığını koruma/geliştirme görevi. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 4(1), 43-49.
  • Yılmaz, B. (2020). Covıd-19 pandemi sürecinin çalışanlar üzerine etkisi: kamu sektöründe çalışanlar üzerine uygulamalı bir araştırma. Third Sector Social Economic Review, 55(3), 1724-1740.

İşletmelerin Pandemi Sürecindeki Deneyimlerine İlişkin Nitel Bir Araştırma

Yıl 2022, Cilt: 24 Sayı: 4, 1400 - 1416, 29.12.2022
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1026767

Öz

Pandemi sürecinde işletmelerin prensiplerinde bir takım değişimler meydana gelmiştir. Bu değişimleri gerçekleştirirken işletme/çalışanlarının deneyimlerinin ortaya konması sürecin meydana getirdiği sonuçları anlayabilmek adına önem arz etmektedir. Araştırmanın amacı pandemi sürecinin işletme ve çalışanlar üzerindeki sonuçların tespit edilmesidir. Bu kapsamda araştırmada pandemi sürecinden etkilenen işletmelerin katılımcılarıyla görüşmeler yapılarak, işletmelerin ve çalışanların deneyimlerinin elde edilmesi ve anlamlandırılması amaçlanmaktadır. Araştırmada nitel veri toplama tekniklerinden derinlemesine görüşmelerle veriler elde edilmiştir. Bu kapsamda yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Verilerin analizinde yorumlayıcı fenomenolojik analiz kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşmeler çerçevesinde katılımcılara 4 temel soru ve temel soruları destekleyen sondaj sorular yöneltilmiştir. Görüşmeler sonucunda elde edilen verilerin dökümleri yapılarak araştırmacılar tarafından kodlamaya tabi tutulmuştur. Kodlardan hareketle kategoriler oluşturulmuştur. Her bir kod kendisine uyan kategoriler içerisine aktarılmıştır. Kendi içerisinde benzer olanlar aynı temada toplanmıştır. Elde edilen bulgular çerçevesinde “Süreçte Yaşananlar”, “Sürecin İşletmeye Yansıması”, Sürecin Çalışanlara Yansıması”, “Süreçte Alınan Önlemler” ve “Sürece Dair Tavsiyeler” olmak üzere 5 tema yer almaktadır. Araştırmanın sonucunda işletme sahibi/çalışanı kişilerin; pandemi sürecinde maddi zorluklar yaşadığı, sosyal ilişkilerinin öncesine göre azaldığı, çalışma prensiplerinde birtakım değişiklikler olduğu ve bu süreci atlatabilmek adına işletmelerinde mesafe ve hijyen gibi önlemler aldıkları sonucuna ulaşılmıştır. İşletme sahipleri/çalışanları sürecin daha iyi yönetebilmesi için temasın önlemesinin, kurallara uyulmasının ve tedbirlerinin devam ettirilmesinin üzerinde durmuştur.

Kaynakça

  • Aslan, R. (2020). Tarihten günümüze epidemiler, pandemiler ve Covid-19. Ayrıntı Dergisi, 8(65), 35-41.
  • Bozkurt, V. (2020). Pandemi döneminde çalışma: Ekonomik kaygılar, dijitalleşme ve verimlilik. https://cdn.istanbul.edu.tr/file/JTA6CLJ8T5/920D8D9F158E4E27A91AF5D13CB22F72. (Erişim Tarihi: 12.12.2021)
  • Budak, F. ve Korkmaz, Ş. (2020). Covıd-19 pandemi sürecine yönelik genel bir değerlendirme: Türkiye örneği. Sosyal Araştırmalar ve Yönetim Dergisi, (1), 62-79.
  • Chetty, R. (2020). The economic ımpacts of covıd-19: Evidence from a new public database built from private sector data. National Bureau of Economic Research, 1-8.
  • Deloitte (2020). Understanding the sector ımpact of covid-19 consumer product: Food & beverage. https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Documents/About-Deloitte/COVID-19/COVID-19-. (Erişim Tarihi: 11.12.2021)
  • Erkut, E. (2020). Covid-19 sonrası yükseköğretim. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 125-133.
  • Gürsoy, D., Chi, C. G. ve Chi, O. H. (2020). COVID-19 Study 2 Report: Restaurant and Hotel Industry: Restaurant and hotel customers’ sentiment analysis. Would they come back? If they would, When? Carson College of Business, Washington State University.
  • Karakaş, M. (2020). Covid-19 salgınının çok boyutlu sosyolojisi ve yeni normal meselesi. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 40(1), 541-573.
  • Karataş, Z. (2020). COVID-19 Pandemisinin toplumsal etkileri, değişim ve güçlenme. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 4(1), 3-17.
  • Kaya, F. (2020). Pandemi sonrası değişen uluslararası sistem ve küreselleşme. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (Covıd-19 Special Issue), 261-273.
  • Koç, İ. ve Yardımcıoğlu, F. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde uygulamaya konulan mali tedbir ve teşviklerin karşılaştırmalı analizi: Türkiye ve seçilmiş AB ülkeleri karşılaştırması. Research Journal of Politics, Economics & Management/Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 8(2), 123-152.
  • Kuş, E. (2009). Nicel- nitel araştırma teknikleri. (3. Baskı), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Mayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş (A. Gümüş ve M. S. Durgun, Çev.). 1. Baskı, Ankara: BilgeSu Yayınları.
  • Sağlam, M. ve Çakır, U. (2020). Pandemi (covid-19) sürecinde tüketici davranışları: Konya butik işletme örneği. Global Media Journal, 11(2), 145- 160.
  • Tuna, A. A. ve Türkmendağ, Z. (2020). Covid-19 pandemi döneminde uzaktan çalışma uygulamaları ve çalışma motivasyonunu etkileyen faktörler. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(3), 3246-3260.
  • Uğraş Dikmen, A., Kına, M. H., Özkan, S. ve İlhan, M. N. (2020). Covıd-19 epidemiyolojisi: Pandemiden ne öğrendik? Journal of Biotechnology and Strategic Health Research, 4, 29-36.
  • Wang, J. ve Wang, Z. (2020). Strengths, weaknesses, opportunities and threats (SWOT) analysis of China’s prevention and control strategy for the COVID-19 epidemic. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(7), 2235.
  • WHO. (2018). Managing epidemics: Key facts about major deadly diseases. https://www.who.int/emergencies/diseases/managing-epidemics/en/ (Erişim Tarihi: 9.5.2021).
  • Yelboğa, N. ve Aslan, Ş. B. (2020). Sosyal sorun olarak salgın hastalıklar ve sosyal çalışmanın halk sağlığını koruma/geliştirme görevi. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 4(1), 43-49.
  • Yılmaz, B. (2020). Covıd-19 pandemi sürecinin çalışanlar üzerine etkisi: kamu sektöründe çalışanlar üzerine uygulamalı bir araştırma. Third Sector Social Economic Review, 55(3), 1724-1740.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm İktisadi ve İdari Bilimler
Yazarlar

Rabia Tatlıdil 0000-0002-5736-7175

Sümeyye Güngör 0000-0002-6543-2467

Ramazan Erdem 0000-0001-6951-3814

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 21 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 24 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Tatlıdil, R., Güngör, S., & Erdem, R. (2022). İşletmelerin Pandemi Sürecindeki Deneyimlerine İlişkin Nitel Bir Araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(4), 1400-1416. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1026767