Bu çalışmanın amacı, okul öncesi ve sınıf öğretmeni adaylarının alternatif ölçme
ve değerlendirme yaklaşımlarını kullanmaya yönelik öz yeterliklerinin incelenmesi
olarak belirlenmiştir. Betimsel nitelikteki bu çalışmada ilişkisel tarama
modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2013-2014 akademik yılında
Türkiye’nin batısından yer alan bir üniversitenin Okul Öncesi ve Sınıf
Öğretmenliği Anabilim Dallarında öğrenim gören 328 öğretmen adayı
oluşturmuştur. Öğretmen adaylarının
alternatif ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını kullanmaya yönelik öz
yeterliklerini belirlemek amacıyla Buldur (2009) tarafından geliştirilen
“Alternatif Değerlendirme Yaklaşımlarını Kullanmaya Yönelik Öz Yeterlik Ölçeği”
kullanılmıştır. Verilerin analizinde, aritmetik ortalama ve standart sapma,
karşılaştırmalarda ise bağımsız örneklemler için t-testi ve tek yönlü varyans
analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmen adaylarının
alternatif ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını kullanmaya yönelik öz
yeterliklerinin iyi düzeye yakın olduğu belirlenmiştir. Yapılan karşılaştırmalarda
ise, öğretmen adaylarının alternatif ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını
kullanmaya yönelik öz yeterliklerinin cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir
farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Buna karşın sınıf düzeyi, ölçme ve
değerlendirme ile ilgili bir ders alma durumu ve öğrenim görülen anabilim dalı
değişkenlerine göre alt faktörlerde istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar
gösterdiği belirlenmiştir. Elde edilen bulgular ışığında, öğretmen adaylarının
alternatif ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını kullanmaya yönelik öz yeterlik
puan ortalamalarının 1. Sınıfta yüksek olup, sınıf düzeyi arttıkça öz
yeterliklerinin düşmesinin nedenlerinin araştırılması önerilebilir.
Alternatif ölçme ve değerlendirme yaklaşımları Öz yeterlik Okul öncesi ve sınıf öğretmeni adayları
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 2 |
Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Amasya Education Journal)