Özet
Bu
çalışmanın amacı, bilişim teknolojileri öğretmenlerinin programlama araçlarına
yönelik fikirlerinin belirlenmesidir. Çalışma 2018-2019 eğitim öğretim yılının
güz döneminde Giresun ilinde ortaokulda görev yapan 10 Bilişim Teknolojileri
Rehber Öğretmeni ile yürütülmüştür. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden
biri olan olgubilim deseni kullanılmıştır. Olgubilim deseni ile yürütülen
çalışmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış sorulardan oluşan
mülakatlar kullanılmıştır. Mülakat soruları öğretmenlerin programlama sürecinde
kullandıkları araçlar, öğrencilerin ve öğretmenlerin süreçte karşılaştığı
zorluklar ve çözüm önerileri ve sürecin öğrenciler üzerindeki etkisine
yöneliktir. Elde edilen bulgular çerçevesinde, öğretmenlerin büyük çoğunun
süreçte kolay ve adım adım ilerleyen code.org uygulamasını kullandığı
belirlenmiştir. Code.org uygulamasının yanı sıra scratch, kodu game lab,
blocky, mblock, algo dijital ile programlamayı derslerine entegre ettiklerine
yer verilmiştir. Bu araçların öğrenme sürecinde kullanımının öğrencilerin
dikkatini çektiği, eğlenerek ve kalıcı öğrenmesine yardımcı olduğu, problem
çözme ve yaratıcılıklarını geliştirdiği belirlenmiştir. Bunun yanı sıra
öğrencilerin soyut düşünememesi, bireysel çalışma yürütememesi, algoritma
mantığının anlaşılamaması, döngü konusu ve değişkenler mantığını
anlamlandıramaması, kod bloklarını anlamlı bir şekilde bir araya getirememesi
gibi olumsuz durumlara yönelik sorunlar yaşadığı da tespit edilmiştir. Ayrıca
öğretmenler programlama öğretiminde farkındalık oluşturmak adına çeşitli
yarışmalar düzenleyerek, bu süreçte veli öğrenci işbirliğine de yer verilmesi
gerektiğini belirtmektedir. Çalışma sonucunda kalıcı öğrenmenin arttırılması
için sık sık eğitici oyunlara yer verilmesi, öğrencilerin teknolojiyi kullanan
bireylerin yanı sıra teknolojileri üreten bireylerde olması için uygun öğrenme
ortamlarının sağlanması önerilmektedir. Öğrenme ortamlarının grup çalışması ve
proje üretim süreci ile de desteklenerek öğrencilerin kendilerini
keşfetmelerine yardımcı olacağı düşünülmektedir.
Bilişim Teknolojileri Rehber Öğretmenleri Programlama Araçları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 2 |
Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Amasya Education Journal)