The 1905 Russian Revolution witnessed a significant political, social, and cultural revival among Russian Turks. The relatively relaxed restrictions on the press and publications, in particular, allowed for the publication of numerous magazines and newspapers, particularly in the Volga-Ural region. Such a development brought about the use of the press as a significant tool in conveying the modernization efforts of Jadidist thought in various fields to society.
The magazines and newspapers published in the Volga-Ural region, particularly in Kazan, Orenburg, and Ufa, generally followed the line of Jadidist thought, drawing on İsmail Bey Gaspirali and Tercüman. However, there were also publications that criticized the inadequacy of the modernization movements, particularly those that attempted to change the traditional educational approach of the period and wrote articles in this direction. While influenced by the ideological atmosphere of the 1905 Revolution, these publications formed a distinct aspect of Jadidism. In this context, the El-Islah newspaper stands out for its approach to education and its inclusion of writers who held different views from the classical Jadidist intellectuals on certain points. Consequently, it adopted a different perspective from other Tatar newspapers of the period, with its distinct demands and guidance in the field where reformist activities were put into practice. In this regard, it not only focused on student movements but also sought to guide them.
This study examines the educational status of madrassas, students' influence on revolutionary ideas, their dissatisfaction with the reform movements, and their disagreements with Jadidist intellectuals, drawing on information published in the "El Islah" newspaper. It also reveals that the student movement was driven by a demand for better education and, consequently, European-style innovations.
1905 Rus Devrimi ile birlikte, Rusya Türkleri arasında siyasi, sosyal ve kültürel anlamda büyük bir canlanma görülmüştür. Özellikle basın ve yayın alanında göreceli de olsa esnetilen kısıtlamalar, bilhassa İdil-Ural bölgesinde çok sayıda dergi ve gazetenin yayın hayatına çıkmasına fırsat vermiştir. Böylesi bir gelişme, Ceditçi düşüncenin farklı alanlarda ortaya koyduğu modernleşme faaliyetlerinin topluma aktarılmasında önemli bir araç olarak matbuatın kullanılmasını beraberinde getirmiştir.
İdil-Ural bölgesinde Kazan, Orenburg, Ufa başta olmak üzere yayın hayatına giren dergi ve gazeteler, genellikle Ceditçi düşünce çizgisinde, bu anlamda İsmail Bey Gaspıralı ve Tercüman’ı temel alan bir çizgide ilerlemiştir. Bununla birlikte yenileşme hareketlerini yetersiz bulan, özellikle de devrin geleneksel eğitim anlayışını değiştirmeye çalışan ve bu yönde yazılar kaleme alan yayınlar da yok değildir. Bu yayınlar, 1905 Devrimi’nin ideolojik atmosferinden etkilenmekle birlikte Ceditçiliğin farklı bir yönünü oluşturmuştur. Bu kapsamda El-Islah gazetesi hem eğitim anlayışına yaklaşımı hem de klasik Ceditçi aydınlardan bazı noktalarda farklı düşünen aydınları yazar kadrosunda bulundurması dolayısıyla dikkat çeken bir noktada yer almaktadır. Dolayısıyla yenileşme faaliyetlerinin pratiğe döküldüğü sahada farklı talep ve yönlendirmeleriyle devrin diğer Tatar gazetelerinden farklı bir bakış açısına sahip olmuştur. Bu çerçevede öğrenci hareketleri üzerine odaklanmakla kalmayarak yönlendirme gayreti içerisine girmiştir.
Bu çalışma da El Islah gazetesinde yer alan bilgiler ışığında, medreselerdeki eğitim durumu, öğrencilerin devrimci düşüncelerden etkilenmesi, gerçekleştirilen ıslahat hareketlerini yeterli bulmaması ve Ceditçi aydınlarla yaşanan fikir ayrılıkları incelenmiştir. Ayrıca öğrenci hareketinin temelinde daha iyi bir eğitim alma ve bunun sonucunda Avrupai tarzda yenilikler talep ettikleri anlaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Orta Asya Tarihi, Türk Halkları ve Toplulukları, Türk Kültür Tarihi |
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 6 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 19 Temmuz 2025 |
Kabul Tarihi | 10 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 32 |