Cilt: 4 Sayı: 2, 20.12.2021

Yıl: 2021

Araştırma Makaleleri

Kitap Tanıtım

Antakiyat (Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi), dergisinde kapsam çeşitliliğini yansıtan özgün çeviri, makale, kitap eleştirisi, çeviri, eleştiri makalesi, ve yorumlar yayımlanmaktadır. Yayın kurulu tarafından uygun görülen dergi aynı zamanda teknik not, kısa makale, yorum, vaka takdimi, editöre mektup, kitap kritiği, araştırma notu da yayımlanmaktadır. Her makale yayımlanmadan önce çift-kör hakemlik sürecinden geçer. Antakiyat dergisinin özelliği; yayımlanan çalışmalar sosyal ve beşeri bilimler alanına özgün katkılar yapacak, güçlü, kuramsal ve ampirik nitelikli olmasıdır.

 

Antakiyat yılda iki kere yayımlanan hakemli bir sosyal ve beşeri bilimler dergisidir. Derginin amacı, sosyal ve beşeri bilimler ekseninde eleştirel araştırmalar, disiplinlerin sınırlarının dışına çıkan kuramsal tartışmalar ve araştırmaya dayalı ampirik analizler için bir tartışma platformu teşkil etmektir. Antakiyat, disiplinlerarası ve karşılaştırmalı çalışmaları teşvik etmektedir. Dergi din bilimleri başta olmak üzere, din-eğitim, din-sosyoloji, din-psikoloji, din-tarih, din-teknoloji, din-iktisat ve din-siyaset gibi çalışmaları da kabul etmektedir.

Not: Çalışmalar makale şablonuna göre hazırlanmalıdır. (makale şablonu bilgisayarınıza indirildikten sonra makale şablonu üzerinde değişiklik yapılarak sisteme eklenmelidir. Ayrıca bir makale dosyası hazırlanmamalıdır.)

Not: Çalışmalar akademik intihal programı ile taranmış ve raparu editöre göndermek üzere hazırlanmış olmalıdır.

Not: Çalışmalar sisteme eklenirken muhakkak telif hakkı devri formu (imzalanmış) yanında eklenmelidir.

1.   Hatay MKÜ. İlahiyat Fakültesi Dergisi (ANTAKİYAT) yılda iki defa yayımlanan hakemli bir dergidir. 

2. Hatay MKÜ. İlahiyat Fakültesi Dergisi’nde telif ve tercüme makale, araştırma notu, kitap, tez, sempozyum değerlendirmeleri, tenkitli neşir, sadeleştirme vb. çalışmalar yayımlanır. 

3. Dergiye gönderilen yazılar daha önce herhangi bir yerde yayımlanmamış olmalıdır. 

4. Dergiye gelen yazılar öncelikle Yayın Kurulu tarafından şekil açısından incelenir, uygun görüldüğü takdirde içerik incelemesi için hakemlere gönderilir. 

5. Makaleler iki farklı hakeme gönderilir, en az iki hakemin oluru ile yayımlanır. Eğer ilk iki hakem yayın konusunda fikir ayrılığı yaşarsa çalışma 3. Bir hakeme gönderilerek görüş istenir. Uygun görülmediği için yayımlanmayan yazılar iade edilmez. 

6. Hatay MKÜ. İlahiyat Fakültesi Dergisi’nde Türkçe, İngilizce ve Arapça dillerinde yazılar yayımlanır. 

7. Türkçe Yazımda Türk Dil Kurumu’nun İmla Kılavuzu ve dergimizin belirlediği esaslar dikkate alınır.

 
8. Yazılarda, düzenli bir bilgi aktarımı sağlamak üzere uygun görülen ana, ara ve alt başlıklar kullanılabilir ve gerektiği takdirde başlıklar numaralandırılabilir. Başlık ve numaralandırmada yazar tarafından uygun görülen tercihlerde bulunulabilir. 

9. Makalelerde kullanılan kaynakların, makale sonunda ayrıca “Kaynaklar” listesi olarak verilmiş olması gerekir. 

10. Yazıların başına en az 150-250 kelime arasında Türkçe Özet eklenmelidir. Çalışmanın sonuna geniş İngilizce Özet (Extended Abstract) eklenmelidir. Öz/Abstract’ın altına yazıların ana temasını belirten ve internet ortamında taranmasını sağlayacak Türkçe ve İngilizce anahtar sözcükler/keywords yerleştirilmelidir. 

11. Çeviriler orijinal metinleri ile birlikte gönderilmelidir. 

12. Yazılar makale şablon dosyasını (Word dosyası (.docx, .doc) şeklinde göndermelisiniz. 

13. Dergide yayımlanan yazıların hukuki sorumluluğu yazarlarına aittir.

 

Not: Çalışmalar makale şablonuna göre hazırlanmalıdır. (makale şablonu bilgisayarınıza indirildikten sonra makale şablonu üzerinde değişiklik yapılarak sisteme eklenmelidir. Ayrıca bir makale dosyası hazırlanmamalıdır.)

Not: Çalışmalar akademik intihal programı ile taranmış ve raparu editöre göndermek üzere hazırlanmış olmalıdır.

Not: Çalışmalar sisteme eklenirken muhakkak telif hakkı devri formu (imzalanmış) yanında eklenmelidir.

 

Kaynakça gösteriminde APA stili veya İsnad Atıf Sistemi kullanılabilir. (İsnad Atıf Sistem Kılavuzu)


Örnek; APA: 

Kaynakça kısmını APA kriterleri doğrultusunda aşağıda gösterilen örnekler doğrultusunda yazdıktan sonra kaynakça bitim, sonunda aşağıdaki gibi dergimizin kaynak gösterimini yazabilirsiniz.

  

Uygun Kaynak Gösterimi:

 

Yazar Soyadı, Adının İlk harfi. (yıl). Makalenin adı. Antakiyat Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Dergisi, Sayı, ss-ss.

 

Kitap

Tek yazarlı

Cochrane, A. (2007). Understanding urban policy: A critical approach. Malden, MA: Blackwell Publishing

İki yazarlı

Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (Genişletilmiş 9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

  

Üç ve daha fazla yazarlı

Bulliet, R.W., Crossley, P.K., Headrick, D.R., Hirsch, S.W., Johnson, L.L., & Northrup, D. (2011). The earth and its peoples: A global history (5th ed.). Boston, MA: Wadsworth.

 

Editörlü Kitap

Richards, K. C. (1997). Views on globalization. In H. L. Vivaldi (Ed.), Australia in a global world (pp. 29-43). North Ryde, Australia: Century.

Çeviri Kitap

Editörlü

Kutluca, T. (2014). Eğitim araştırmaları: Nicel, nitel ve karma yaklaşımlar. S. B. Demir (Çev. Ed.), Veri toplama yöntemleri (ss. 193-214). Ankara: Eğiten Kitap.

Çeviri

Banks, J. A. (2013). Çokkültürlü eğitime giriş. (Çev.: H. Aydın). Ankara: Anı Yayıncılık

Dergi

Tek yazarlı makale

Çelikkaleli, Ö. (2015). Ergenlerin cinsiyet, sınıf, okul türü ve algılanan ebeveyn tutumlarına göre psikolojik belirtilerinin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 148-162.

İki yazarlı makale

Kramer, E., & Bloggs, T. (2002). On quality in art and art therapy. American Journal of Art Therapy, 40 (2), 218-231.

 

 

Üç ve üzeri yazarlı makale

Elo, A., Ervasti, J., Kuosma, E., & Mattila, P. (2008). Evaluation of an organizational stress management program in a municipal public works organization. Journal of Occupational Health Psychology, 13 (1), 10-2.3.

DOI Numaralı makale

Johns, E., & Mewhort, D. (2009). Test sequence priming in recognition memory. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition, 35, 1162-1174. doi: 10.1037/a0016372

Online Kaynaklar

Tek yazarlı

Özdemir, N. K. (2016). Deneysel bir çalışma: bibliyopsikolojik danışmaya dayalı özgüven geliştirme programının 6. sınıf öğrencilerinin özgüven düzeylerine etkisi. İlköğretim Online, 15 (1), 136-147. Alınan yer http://İlkogretim-online.org.tr

İki yazarlı

 

Yılmaz, F. & Göçen, S. (2015). Students' views on culture of fear in education system. Journal of Computer and Education Research, 3 (6), 117-128. Alınan yer http://www.dergipark.ulakbim.gov.tr/jcer

Yazarsız

 

Resmi Kurum Yayınları

Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Fen bilimleri öğretim programı. Ankara: Devlet Basımevi.

Online

Department of the Prime Minister and Cabinet. (2008). Families in Australia: 2008. Retrieved from http://www.dpmc.gov.au/publications/families/index.cfm#contac

Üniversite Raporları-Kurum Raporları

 

Önortaç, N. (2007). Avrupa birliği müktesebatı (Tek. Rap. No. 11). İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Yönetim Uygulama ve Araştırma Merkezi.

TÜBİTAK (2014). Faaliyet raporu. Ankara: TÜBİTAK Yayınları.

 

Doktora ve Yüksek Lisans Tezleri

 

Kutluca, T. (2009). İkinci dereceden fonksiyonlar konusu için tasarlanan bilgisayar destekli öğrenme ortamının değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.

 

Yılmaz, F. (2005). İlköğretimde bilimsel tutum ve davranış kazandırmada fen bilgisi dersinin etkililiğine ilişkin öğretmen görüşler. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.

 

Online Tez

 

Yılmaz, A. (2012). Psikolojik danışma sürecindeki danışan değişkenlerin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından elde edildi. (Tez no: 123456)


Örnek; CHICAGO: 

* Ahmet Sait Sıcak, Kur’an Tefsirinde Öznellik, Ankara Okulu Yay., Ankara 2017, s. 150. 

* Yusuf Gökalp, “İmamet Nazariyesi Bağlamında Zeydiyye’nin İmamiyye’ye Yönelik Eleştirileri”, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2014, sayı: 1, ss. 89-126. 

* İsmail Hakkı İzmirli, “Tabiplerin Üstadı: Ebû Bekir Muhammed b. Zekeriyyâ er-Râzî”, sad. Tuna Tunagöz, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2013, cilt: 13, sayı: 1, ss. 247-265. 

Yayın Etiği
ANTAKİYAT (Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi) Dergisi’nin yayın süreçleri, bilginin bilimsel yöntemle yansız biçimde üretilmesi, geliştirilmesi ve paylaşılmasına dayanır.
Hakemli makaleler, bilimsel yöntemin uygulanmasını, yansızlığı sağlayan çalışmalardır. Bilimsel üretimin gerçekleştirilmesinde yayın sürecinin tüm bileşenlerinin; yayıncı, editörler, yazarlar, hakemler ve okuyucuların etik ilkelere uymaları gerekir. Bu kapsamda ANTAKİYAT (Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi) Dergisi’nin yayın etiği ile açık erişim politikası, Yayın Etiği Komitesi’nin (Committee on Publication Ethics, COPE) açık erişimde yayınladığı kılavuzlar ve politikalar doğrultusunda (Örneğin “Yayın Etiği Komitesi (COPE) Davranış Kuralları ve Dergi Editörleri İçin En İyi Uygulama Kılavuzları; “Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors” ve “COPE Best Practice Guidelines for Journal Editors”) yayın sürecinin tüm bileşenlerinin etik ilkelere uymasını gerektirmektedir.
Makalelerde kullanılan verilerin manipüle edilmesi, çarpıtılması ve uydurma verilerin kullanılması gibi durumlar tespit edilirse, makale yazarının çalıştığı kuruma bu durum resmi yollardan bildirilecek ve makale ret edilecektir. Dergimiz, editörler ve/veya hakemler tarafından verilen dönütlere göre yazarlardan analiz sonuçlarına ilişkin çıktı dosyalarını isteme hakkına sahiptir.

Yayıncının Etik Sorumlukları

ANTAKİYAT (Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi) Dergisi’nin yayıncısı olan Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi, kamu yararını gözeten ve kâr amacı gütmeyen bir kamu eğitim kuruluşudur.
ANTAKİYAT (Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi) Dergisi, 2018 yılından bu yana, yayın kurulu ya da editörler kurulu yönetiminde yılda iki kere yayımlanan hakemli bir sosyal ve beşeri bilimler dergisidir. Derginin amacı sosyal ve beşeri bilimler ekseninde eleştirel araştırmalar, disiplinlerin sınırlarının dışına çıkan kuramsal tartışmalar ve araştırmaya dayalı ampirik analizler için bir tartışma platformu teşkil etmektir. ANTAKİYAT, disiplinlerarası ve karşılaştırmalı çalışmaları teşvik etmektedir. Dergi din bilimleri başta olmak üzere sosyal bilimlerin dini alanlarıyla ilgili çalışmalarını da kapsamaktadır. Örneğin, din-eğitim, din-sosyoloji, din-psikoloji, din-tarih, din-teknoloji, din-iktisat ve din-siyaset gibi çalışmaları da kabul etmektedir.
ANTAKİYAT (Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi) Dergisi Editörler Kurulu üyeleri, bilim dalları gözetilerek her üye üç yıl için görevlendirilir. Editörler Kurulu başkanı olarak bir editör ve duruma göre bir ya da birden fazla editör yardımcısı ile alan editörleri belirlenir. Ayrılan üyenin yerine yeni üye görevlendirilir. Süresi dolan üyenin süresi uzatılabilir. Editör, makalenin konusuna göre, gerekli olduğunda Editörler Kurulu üyesi olmayan öğretim üyelerine alan editörü olarak incelemesi için makale gönderebilir.
ANTAKİYAT (Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi) Dergisi Editörler Kurulu’nun Sorumlulukları
• ANTAKİYAT (Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi) Dergisi başvurusu yapılan her makaleden, hatta yayımlanmasından sonraki tüm süreçlerinden ANTAKİYAT Editörler Kurulu sorumludur ve Editörler Kurulu bu sorumluluğunu bilir. Bu sorumluluk, dergiyle ilgili konularda verilen kararlarda yalnızca kamu yararını düşünerek; kişisel kazancı düşünmeden, bağımsız olarak karar vermeyi gerektirir. Yayıncı ve Editörler Kurulu arasındaki ilişki bağımsızlık ilkesine dayanır, editörlerin alacağı tüm kararlar yayıncıdan ve diğer kişi ve kuruluşlardan bağımsızdır.
• ANTAKİYAT (Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi) Dergisi Editörler Kurulu, Dergiyi sürekli geliştirmeye, yayın niteliğini yükseltmeye çaba gösterir.
• ANTAKİYAT (Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi) Dergisi Editörler Kurulu, yayın, kör hakemlik, değerlendirme süreci, etik ilkeler gibi dergi politikalarının belirlenmesi ve uygulanmasını sağlar.
• ANTAKİYAT (Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi) Dergisi Editörler Kurulu, ANTAKİYAT (Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi) Dergisi yayınlanmış makale yazarlarının telif hakkını korur.
• ANTAKİYAT (Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi) Dergisi Editörler Kurulu, makale ve dergi yayım sürecinde fikri mülkiyet hakları, bilimsel-etik olmayan davranışlarla, intihalle, yollama (atıf) çeteciliğiyle ilgili önlemleri almada sorumludur.
• ANTAKİYAT (Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi) Dergisi Editörler Kurulu, hakemleri, yazar(lar)ı güdüleyici politikalar belirler.
• ANTAKİYAT (Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi) Dergisi Editörler Kurulu, her makalenin kayıtlarını, dergiyle ilgili yazışmaları elektronik ya da basılı olarak saklar.
Editör, Editör Yardımcıları ve Alan Editörlerinin Etik Sorumlulukları
• Editörler, hakemlerin, yazar(lar)ın, araştırmacı, uygulayıcı ve okuyucuların bilgi gereksinimlerini karşılamaya gerektiğinde dönüt vermeye, yayın sürecinde düzeltme, açıklama gerektiren konularda açıklık ilkelerine göre davranmaya çaba gösterirler.
• Editörler, makalelerin yayımlanmasına karar verirken, makalelerin özgün olmasına, bilimsel alan yazına, okuyucu, araştırmacı ve uygulayıcılara katkı sağlamasına özen gösterirler.
• Editörler, makalelerle ilgili olumlu ya da olumsuz karar verirken, makalelerin özgün değeri, alana katkısı, araştırma yönteminin geçerli ve güvenirliği, anlatımın açıklığı ile derginin amaç ve kapsamını göz önünde tutarlar.
• Editörler, başvurusu yapılan makalelerin önemli sorunu olmadığı sürece ön değerlendirme aşamasına alır, olumlu hakem önerilerini göz önünde bulundurur, ciddi sorun olmadıkça önceki editör(ler)ce verilen kararları değiştirmezler.
• Editörler, derginin yayın politikaları arasında bulunan kör hakemlik ve değerlendirme süreci politikalarını uygular, hakemlerin kimlik bilgilerini gizli tutar, her makalenin yansız ve süresi içinde değerlendirilmesini sağlarlar.
• Editörler, makaleleri alan editörleri ve hakemlerin uzmanlık alanlarını dikkate alarak gönderir, değerlendirmelerin yansız ve bağımsız yapılmasını desteklerler.
• Editörler, makalenin yansız değerlendirilmesi için editörler, hakemler ve yazar(lar) arasındaki çıkar çatışması-çıkar birliği olup olmamasını göz önüne alırlar.
• Editörler, hakem havuzunun geniş bir yelpazeden oluşması ve sürekli güncellenmesi için arayış içinde olurlar.
• Editörler, akademik görgü kurallarına uymayan ve bilimsel olmayan değerlendirmeleri engellerler.
• Editörler, dergi yayın süreçlerini yayın politikaları ve kılavuzlara uygun işletilmesini sağlar, süreçte görev alanları yayın politikaları konusundaki gelişmelerden bilgilendirir, gerektiğinde eğitim programı hazırlarlar.
• Editörler, yayın sürecinde görev alanlar herkesle etkili bir iletişim içinde olur, belirli aralıklarla toplantılar düzenlerler.
• Editörler, değerlendirilen makalelerdeki kişisel verilerin korunmasını sağlarlar; yazar, hakem ve okuyucuların bireysel verilerini korurlar.
• Editörler; makalelerde insan ve hayvan haklarının korunmasına özen gösterirler, makalenin katılımcılarının açık onayının belgelendirilmesini önemserler, makalenin katılımcılarına ilişkin etik kurul onayı, deneysel araştırmalarda izinleri olmadığında makaleyi reddederler.
• Editörler; görevi kötüye kullanmaya karşı önlem alırlar. Görevi kötüye kullanmaya yönelik yakınmalar olduğunda, nesnel bir soruşturma yaparak, konuyla ilgili bulguları paylaşır.
• Editörler, makalelerdeki hata, tutarsızlık ya da yanlış yönlendirmelerin düzeltilmesini sağlarlar.
• Editörler, yayınlanan makalelerin fikri mülkiyet hakkını korur, ihlal olması durumunda derginin ve yazar(lar)ın haklarını savunurlar. Ayrıca yayımlanan makalelerin içeriğinin başka yayınların fikri mülkiyet haklarını ihlal etmemesi konusunda gerekli önlemleri alırlar; özgünlük-benzerlik denetimini yaparlar.
• Editörler, Dergide yayımlanan makalelere yönelik tutarlı eleştirileri dikkate alırlar, eleştirilen makalelerin yazar(lar)ına yanıt hakkı tanırlar.
• Editörler olumsuz sonuçları içeren çalışmaları da göz önünde bulundururlar.
• Editörler, Dergiye iletilen yakınmaları inceler ve gerekli açıklamaları yaparlar.


Hakemlerin Etik Sorumlulukları

ANTAKİYAT (Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi) Dergisi’nin makale değerlendirme sürecinde yazar(lar)ın hakemleri, hakemlerin yazarları tanımadıkları iki yönlü kör hakemlik ilkesi uygulanır, hakemler yazarlar ile doğrudan iletişim kuramaz; makale değerlendirme formları ve metin üzerinde belirtilen notlar ile düzeltme istemleri dergi yönetim sistemi üzerinden editörlerce yazar(lar)a iletilir. ANTAKİYAT (Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi) Dergisi’ne başvurusu yapılan makaleleri değerlendirecek hakemler şu etik sorumlulukları taşımalıdır:
• Hakemler yalnız uzmanlık alanı ile ilgili makaleleri değerlendirmeyi kabul etmelidir.
• Hakemler, değerlendirmeyi yansızlık ve gizlilik içinde yapmalıdır. Bu ilke gereğince inceledikleri makaleleri değerlendirme sürecinden sonra yok etmeli, ancak yayınlandıktan sonra kullanmalıdırlar. Uyruk, cinsiyet, dinî inanç, siyasal inanç ve ticari kaygılar, değerlendirmenin yansızlığını bozmamalıdır.
• Hakemler, çıkar çatışması-çıkar birliği olduğunu anladıklarında, makaleyi değerlendirmeyi reddederek, editörlere bilgi vermelidir.
• Hakemler, değerlendirmeyi akademik görgü kurallarına uygun biçimde, yapıcı bir dille yapmalı; hakaret ve düşmanlık içeren kişisel yorumlardan kaçınmalıdır.
• Hakemler değerlendirmesini kabul ettikleri makaleyi süresi içinde değerlendirmelidirler.


Yazarların Etik Sorumlulukları

ANTAKİYAT (Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi) Dergisi’nin makale başvurusu yapan yazar(lar)ın etik sorumlulukları:
• Yazar(lar), başka yerde yayımladıkları ya da yayımlanmak üzere gönderdikleri bir makalesini, aynı anda birden fazla makalesini ANTAKİYAT (Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi) Dergisi’ne göndermemelidir.
• Yazar(lar), ANTAKİYAT (Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi) Dergisi’ne özgün makale göndermelidir.
• Yazar(lar), makale yazımı sırasında yararlandıkları kaynaklara etik ilkeler doğrultusunda doğru biçimde yollama (atıf) yapmalıdır.
• Makaleye katkı sağlamayan kişilerin adı, yazar olarak yazılmamalı, yayımlanmak üzere başvurusu yapılan bir makalenin yazar sırasını değiştirme, yazar çıkartma, yazar ekleme önerilmemelidir.
• Yayınlanma başvurusu yapılan makaleyle ilgili çıkar çatışması-çıkar birliği olan kişileri editörlere bildirmelidir.
• Değerlendirme sürecinde yazar(lar)dan makalelerine ilişkin bilgi ya da ham veri istenmesi durumunda beklenen bilgileri Editörlere sunmalıdırlar.
• Yazar(lar), makalelerinde kullandıkları verilerin kullanım haklarına, araştırma-çözümlemelerle ilgili izinlerin ya da üzerinde araştırma yaptıkları katılımcıların onayının alındığını belgelemelidirler.
• Yazar(lar), değerlendirme ve erken görünüm aşamasındaki ya da elektronik ortamda yayımlanmış makalesiyle ilgili hatayı fark ettiklerinde bilgi vermek, düzeltmek ya da geri çekmek için editörle iletişime geçmesi gerekir.
• Yazar(lar), etik kurul kararı gerektiren deney, anket, ölçek, görüşme, gözlem, odak grup çalışması gibi nicel ya da nitel yöntemlerle veri toplamayı gerektiren araştırmalar için etik kurul onayı aldığını; etik kurul adı, karar tarihi ve sayısı aday makalenin ilk-son sayfasında ve yöntem bölümünde belirtmeli, etik kurul kararını gösteren belgeyi makalenin başvurusuyla birlikte sisteme yüklemelidir. Ayrıca olgu sunumlarında aydınlatılmış olur/onam formunun alındığına ilişkin bilgiye makalede yer vermelidir.
• Yazar(lar), veri toplama sürecinde etik ilkelere özen gösterdiklerinin kanıtlarını (başkalarının ölçek, anket, fotoğraf gibi belgelerinin kullanılması için kendilerinden izin alınması gibi) makale içinde sunmalıdır. Makalelerde araştırma ve yayın etiği ile fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğu belirtilmelidir. Araştırma insan ve hayvan denekler üzerinde gerçekleştirilmiş ise araştırmanın uluslararası bildiriler, kılavuzlar vb. uygun gerçekleştirildiği bildirilmelidir.
• Yazar(lar)dan derleme makaleler için etik kurul onayı istenmez. Bununla birlikte etik kurul kararı gerektirmeyen makalelerde de, etik kurul kararının gerekmediği, makalenin ilk-son sayfasında ve yöntem bölümünde belirtilmelidir.
Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Haller
• İntihal: Başkalarının özgün fikirlerini, metotlarını, verilerini veya eserlerini bilimsel kurallara uygun biçimde atıf yapmadan kısmen veya tamamen kendi eseri gibi göstermek,
• Sahtecilik: Bilimsel araştırmalarda gerçekte var olmayan veya tahrif edilmiş verileri kullanmak
• Çarpıtma: Araştırma kayıtları veya elde edilen verileri tahrif etmek, araştırmada kullanılmayan cihaz veya materyalleri kullanılmış gibi göstermek, destek alınan kişi ve kuruluşların çıkarları doğrultusunda araştırma sonuçlarını tahrif etmek veya şekillendirmek,
• Tekrar yayım: Mükerrer yayınlarını akademik atama ve yükselmelerde ayrı yayınlar olarak sunmak,
• Dilimleme: Bir araştırmanın sonuçlarını, araştırmanın bütünlüğünü bozacak şekilde ve uygun olmayan biçimde parçalara ayırıp birden fazla sayıda yayımlayarak bu yayınları akademik atama ve yükselmelerde ayrı yayınlar olarak sunmak,
• Haksız yazarlık: Aktif katkısı olmayan kişileri yazarlar arasına dâhil etmek veya olan kişileri dâhil etmemek, yazar sıralamasını gerekçesiz ve uygun olmayan bir biçimde değiştirmek, aktif katkısı olanların isimlerini sonraki baskılarda eserden çıkartmak, aktif katkısı olmadığı halde nüfuzunu kullanarak ismini yazarlar arasına dâhil ettirmek,
• Destek alınarak yürütülen araştırmalar sonucu yapılan yayınlarda destek veren kişi, kurum veya kuruluşlar ile bunların katkılarını belirtmemek,
• Henüz sunulmamış veya savunularak kabul edilmemiş tez veya çalışmaları, sahibinin izni olmadan kaynak olarak kullanmak,
• İnsan ve hayvanlar üzerinde yapılan araştırmalarda etik kurallara uymamak, yayınlarında hasta haklarına saygı göstermemek, hayvan sağlığına ve ekolojik dengeye zarar vermek, gerekli izinleri almamak,
• Bilimsel araştırma için sağlanan veya ayrılan kaynakları, mekânları, imkânları ve cihazları amaç dışı kullanmak,
• Akademik atama ve yükseltmelerde bilimsel araştırma ve yayınlara ilişkin yanlış veya yanıltıcı beyanda bulunmak
İntihal Politikası
• İntihal (aşırma) kasti olup olmaması önemsenmeksizin, bir etik ihlalidir. Çalışmaların başka kaynaklarla, referans gösterilmeden benzeşmesi ve bu haliyle yayına alınması etik olmamasının yanında suçtur ve kabul edilemez.
• Yayın Kurulu, dergiye gönderilen çalışmalarla ilgili aşırma, atıf manipülasyonu ve veri sahteciliği iddia ve şüpheleri karşısında COPE kurallarına uygun olarak hareket edebilmektedir.
• ANTAKİYAT Dergisi'nde yayınlanmak üzere gönderilen makaleler, en az iki hakem tarafından çift taraflı kör hakemlik değerlendirmesine tabi tutulur. Ayrıca intihal tespitinde kullanılan özel bir program aracılığıyla makalelerin daha önce yayımlanmamış olduğu ve intihal içermediği teyit edilir.
• Benzerlik kabul edilme oranı %20'yi geçemez. Bu oranı aşan makaleler ayrıntılı olarak incelenir ve gerekli görülürse gözden geçirilmesi ya da düzeltilmesi için yazarlara geri gönderilir, intihal ya da etik dışı davranışlar tespit edilirse yayımlanması reddedilir.
Etik İlkelere Uymayan Durumun Editöre Bildirilmesi
ANTAKİYAT (Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi) Dergisi’nin editörler, hakemler, yazarlar ile ilgili etik ilkelere uymayan bir davranış ya da değerlendirme sürecindeki, erken görünümdeki ya da yayımlanmış bir makale ilgili etik olmayan bir durumla karşılaşılması durumunda ilahiyatdergi@mku.edu.tr adresine ileti yoluyla bildirilmesi gerekir.


Politikaların hazırlanması ve benimsenmesi sürecinde yararlanılan kaynaklar:

Budapeşte Açık Erişim Bildirgesi
ICMJE (International Committee Of Medical Journal Editors)
Creative Commons
COPE (Committee on Publication Ethics)
DOAJ Principles Of Transparency And Best Practice In Scholarly Publishing, Version 3
YÖK Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi

Flag Counter