Changing education systems and curricula emphasize interdisciplinary approaches that require integrative learning processes. Understanding the metaphorical perceptions of pre-service science teachers towards the concept of STEM, which is a learning and development approach that integrates science, technology, engineering and mathematics, will help to understand their thought structures and expressions towards establishing interdisciplinary relationships. This study, which was designed to determine the metaphorical perceptions of pre-service science teachers about the concept of STEM, was conducted using a phenomenological design. The participants of the study consisted of 130 pre-service science teachers studying in the 3rd and 4th grades of two state universities. In the data collection tool used in the study, pre-service science teachers were asked to write their metaphorical perceptions about STEM and the reasons for these perceptions. In this direction, the following instruction was presented to the participants: "STEM is like .......................... Because ...................." . The data obtained were analyzed by content analysis technique. The analysis of the data showed that metaphors such as puzzle, computer, interdisciplinary approach and food metaphors were frequently used, while metaphors such as matryoshka, house, building, teacher were rarely used. In addition, the metaphors related to STEM were classified under 11 categories according to the reasons for their use: integrity, productivity, functionality, balance, diversity, guidance, innovation, effectiveness, breadth and depth, scientificity, usefulness. Because of the study, it was understood that the categorical features of the frequently expressed metaphors were related to the structural features of STEM, while the other metaphors were related to the functionality of STEM in the educational process.
Değişen eğitim sistemleri ve öğretim programları, bütünleştirici öğrenme süreçlerini destekleyen disiplinler arası yaklaşımları ön plana çıkarmaktadır. Bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik alanlarını kapsayan bir öğrenme ve gelişim yaklaşımı olan STEM’e yönelik öğretmen adaylarının metaforik algılarını anlamak, onların disiplinler arası ilişki kurmaya yönelik düşünce yapılarının anlaşılmasına yardımcı olacaktır. Fen bilgisi öğretmen adaylarının STEM ile ilgili metaforik algılarını tespit etmek amacıyla tasarlanan bu çalışma, olgu bilim deseni kullanılarak yürütülmüştür. İki devlet üniversitesinin 3. ve 4. sınıfında öğrenim gören 130 fen bilgisi öğretmen adayı, çalışmanın katılımcılarını oluşturmaktadır. Çalışmada kullanılan veri toplama aracında, öğretmen adaylarından STEM ile ilgili metaforik algılarını ve bu algılarını oluşturan gerekçelerini yazmaları istenmiştir. Bu doğrultuda katılımcılara şu yönerge sunulmuştur: “STEM……… gibidir. Çünkü ………..” . Elde edilen veriler içerik analizi tekniği ile çözümlenmiş ve yapboz, bilgisayar, disiplinler arası yaklaşım ve yemek metaforlarının sıklıkla; matruşka, ev, bina, öğretmen, şeklindeki metaforların ise nadiren kullanıldığı görülmüştür. Ayrıca çalışma kapsamında STEM ile ilgili metaforlar kullanılma gerekçelerine göre 11 kategori altında sınıflandırılmıştır: bütünlük, üretkenlik, işlevsellik, dengelilik, çeşitlilik, rehberlik, yenilikçilik, etkililik, genişlik ve derinlik, bilimsellik, yararlılık. Çalışma sonucunda, sıklıkla ifade edilen metaforların kategorik özelliklerinin STEM'in yapısal özellikleriyle, diğer metaforların ise STEM'in eğitim sürecindeki işlevselliğiyle ilgili olduğu anlaşılmıştır.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Fen Bilgisi Eğitimi, STEM Eğitimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 17 Ocak 2025 |
| Kabul Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1 |