Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitici Dijital Oyunlar Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması ve Sınıf Öğretmenlerinin Eğitici Dijital Oyunlara İlişkin Tutumlarının İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 1-Cumhuriyet'in 100. Yılı Özel Sayısı, 833 - 859, 29.10.2023
https://doi.org/10.38021/asbid.1373657

Öz

Bu araştırmanın amacı, Mukh ve diğerleri (2021) tarafından geliştirilen “Digital Learning Games Scale (DLGS)” adlı ölçeğin geçerlilik güvenirlilik analizini yapmak, ölçeği Türkçeye uyarlamak ve çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırma nicel yöntem tarama modeli ile yürütülmüştür. 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Malatya ilinde görev yapmakta olan sınıf öğretmenleri araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Ölçeğin Türkçeye uyarlama süreci ardından verilerin analiz aşamasında SPSS 2.0. ve AMOS istatistik programlarından yararlanılmıştır. Sahadan toplanan verilerden elde edilen ölçek puanlarının değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistiksel yöntemler olarak ortalama, standart sapma kullanılmıştır. İki bağımsız grup arasında niceliksel sürekli verilerin karşılaştırılmasında t-testi, ikiden fazla bağımsız grup arasında niceliksel sürekli verilerin karşılaştırılmasında Tek yönlü (One-way) Anova testi kullanılmıştır.Araştırmadan elde edilen bulgular incelendiğinde öğretmenlerin eğitici dijital oyun genel, sosyal becerileri geliştirme, bilişsel becerileri geliştirme, eğlenerek öğrenme, duyuşsal becerileri geliştirme, yaratıcılığı teşvik etme, psikomotor becerileri geliştirme puanlarında; kıdem, dijital oyun oynama durumları, derslerde dijital oyun kullanma durumları ve çalıştıkları okulun alt yapısına göre anlamlı bir farklılık görülmektedir. Ancak cinsiyet değişkenine göre, dijital oyun geliştirme ve dijital oyun ile ilgili eğitim alma durumlarında anlamlı bir farklılık görülmemiştir.

Kaynakça

  • Ağırgöl, M. (2020). Fen bilgisi öğretiminde eğitsel dijital oyun kullanımının öğrenci akademik başarısına, bilgi kalıcılığına ve tutumuna etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Binali Yıldırım Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzincan.
  • Altun, A. (2021). Sosyal bilgiler dersinde dijital oyunlardan yararlanmaya ilişkin öğretmen tutum ve görüşleri üzerine bir inceleme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Bağ, H. (2020). Eğitsel bir dijital oyun yardımıyla kavramsal anlama düzeylerinin, bilimsel düşünme alışkanlıklarının ve argümantasyon becerilerinin gelişiminin incelenmesi. Doktora Tezi, Trabzon Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim enstitüsü, Trabzon.
  • Baltacı, B. N. (2022). Sınıf öğretmenlerinin derslerinde dijital oyunları kullanmaları ile ilgili tutum ve görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trabzon Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Trabzon.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara. Pegem A Yayıncılık.
  • Çapık, C., Gözüm S. and Aksayan S. (2018). Kültürlerarası ölçek uyarlama aşamaları, dil ve kültür uyarlaması: güncellenmiş rehber. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 26(3):199–210. doi: 10.26650/fnjn397481.
  • Erkan, A. (2019). İlkokul 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde kullanılan eğitsel oyun ve dijital oyun öğretiminin öğrencilerin başarı ve tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elâzığ.
  • Erkuş, A. and Selvi, H. (2019). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme. (1. Baskı). PEGEM Akademi. Ankara.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). spss for windows step by step: a simple guide and reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson
  • Güngör, D. (2016). Psikolojide ölçme araçlarının geliştirilmesi ve uyarlanması kılavuzu. Türk Psikoloji Yazıları 19(38):104–12.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J. and Anderson, R. E. (2014). Multivariate data analysis: A global perspective (7th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson.
  • Hocaoğlu, N. and Akkaş Baysal, E. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. (1. Baskı). PEGEM Akademi, Ankara.
  • Hooper, D., Coughlan, J. and Mullen, M. (2008). Structural equation modelling: guidelines for determining model fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.
  • Kılıç, M. (2021). Pandemi döneminde dijital eğitim teknolojisinin dönüştürücü etkisi bağlamında eğitim hakkı ve eğitim politikaları. Yükseköğretim Dergisi 11(1):25–37. doi: 10.2399/yod.20.012000.
  • Koğar, H. (2021). R ile geçerlik ve güvenirlik analizleri. (2. Baskı). PEGEM Akademi, Ankara.
  • Mukh, Y. A., Hashaikeh, S. and Abd-Rabo, A. (2021). Digital learning games scale (DLGS): a scale development study. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 16(11), 140-159.
  • Özdamar, K. (2004). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi. Eskişehir. Kaan Kitabevi. s.36.
  • Sağlam, M. (2019). Dijital oyunların öznel iyi oluşa etkisi y kuşağına yönelik bir araştırma. Doktora Tezi, Ege üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Schumacker, R. E. and Lomax, R. G. (2004). A beginner's guide to structural equation modeling. New Jersey: Taylor & Francis.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri. Türk Psikoloji Yazıları. No.3.
  • Şahin, M.G. and Boztunç Öztürk, N. (2018). Eğitim alanında ölçek geliştirme süreci: bir içerik analizi çalışması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 26(1),191–207. doi: 10.24106/kefdergi.375863.
  • Şimşek, O. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giris: Temel ilkeler ve LISREL uygulamalari. Ankara: Ekinoks. Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2013). Using multivariate statistics (Vol. 6, pp. 497-516). Boston, MA: pearson.
  • Tavşancıl, E. (2002), Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Telli, S. G. and Aydın, S. (2021). Covid-19 sonrası dönemde işletme bölümlerinin Dijital Çağ'a yönelik hazır bulunuşluğu: Türkiye Örneği. Yükseköğretim Dergisi, 11(1), 123-138.
  • Tezbaşaran, A.A. (2008). Likert tipi ölçek hazırlama kılavuzu (e-kitap). Http:// www.academia.edu/1288035/LikertTipiÖlçekHazırlamaKılavuzu adresinden erişilmiştir.
  • Waltz, C. F., Strcikland, O. L. and Lenz, E.R. (2010). Measurement in nursing and health research. New York: Springer Publishing Company.
  • Wang, J. and Wang, X. (2012). Structural equation modeling: applications using mplus: methods and applications. West Susex: John Wiley & Sons.
  • Yılmaz, A. (2022). 5. sınıf ingilizce dersinde dijital oyun tabanlı öğrenmenin akademik başarı ve tutum üzerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Samsun.

Adaptation of the Digital Learning Games Scale Into Turkish and Examining the Attitudes of Primary School Teachers Towards the Digital Learning Games

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 1-Cumhuriyet'in 100. Yılı Özel Sayısı, 833 - 859, 29.10.2023
https://doi.org/10.38021/asbid.1373657

Öz

This study's objectives are to translate the scale to Turkish, conduct a validity and reliability analysis of the "Digital Learning Games Scale (DLGS)" produced by Mukh et al. (2021), and assess the scale in terms of numerous variables. The survey model, a quantitative research technique, was employed in the study to achieve this goal. Primary school instructors employed in Malatya throughout the 2022–2023 academic year make up the study's universe. Following the scale's conversion to Turkish, the data were analyzed using SPSS 2.0 and AMOS statistical programs. The scale scores derived from the field data collection were evaluated using descriptive statistical approaches, such as mean and standard deviation. When comparing quantitative continuous data between two independent groups, the t-test was used, and when comparing quantitative continuous data between more than two independent groups, the One-way Anova test was employed. There is a significant difference according to seniority, digital game playing status, digital game use status in lessons, and the infrastructure of the school they work in. Teachers were found to have educational digital games in general, developing social skills, developing cognitive skills, learning by having fun, developing affective skills, encouraging creativity, and developing psychomotor skills. However, there was no discernible difference between digital game production and training when the gender variable was taken into account.

Kaynakça

  • Ağırgöl, M. (2020). Fen bilgisi öğretiminde eğitsel dijital oyun kullanımının öğrenci akademik başarısına, bilgi kalıcılığına ve tutumuna etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Binali Yıldırım Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzincan.
  • Altun, A. (2021). Sosyal bilgiler dersinde dijital oyunlardan yararlanmaya ilişkin öğretmen tutum ve görüşleri üzerine bir inceleme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Bağ, H. (2020). Eğitsel bir dijital oyun yardımıyla kavramsal anlama düzeylerinin, bilimsel düşünme alışkanlıklarının ve argümantasyon becerilerinin gelişiminin incelenmesi. Doktora Tezi, Trabzon Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim enstitüsü, Trabzon.
  • Baltacı, B. N. (2022). Sınıf öğretmenlerinin derslerinde dijital oyunları kullanmaları ile ilgili tutum ve görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trabzon Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Trabzon.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara. Pegem A Yayıncılık.
  • Çapık, C., Gözüm S. and Aksayan S. (2018). Kültürlerarası ölçek uyarlama aşamaları, dil ve kültür uyarlaması: güncellenmiş rehber. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 26(3):199–210. doi: 10.26650/fnjn397481.
  • Erkan, A. (2019). İlkokul 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde kullanılan eğitsel oyun ve dijital oyun öğretiminin öğrencilerin başarı ve tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elâzığ.
  • Erkuş, A. and Selvi, H. (2019). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme. (1. Baskı). PEGEM Akademi. Ankara.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). spss for windows step by step: a simple guide and reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson
  • Güngör, D. (2016). Psikolojide ölçme araçlarının geliştirilmesi ve uyarlanması kılavuzu. Türk Psikoloji Yazıları 19(38):104–12.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J. and Anderson, R. E. (2014). Multivariate data analysis: A global perspective (7th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson.
  • Hocaoğlu, N. and Akkaş Baysal, E. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. (1. Baskı). PEGEM Akademi, Ankara.
  • Hooper, D., Coughlan, J. and Mullen, M. (2008). Structural equation modelling: guidelines for determining model fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.
  • Kılıç, M. (2021). Pandemi döneminde dijital eğitim teknolojisinin dönüştürücü etkisi bağlamında eğitim hakkı ve eğitim politikaları. Yükseköğretim Dergisi 11(1):25–37. doi: 10.2399/yod.20.012000.
  • Koğar, H. (2021). R ile geçerlik ve güvenirlik analizleri. (2. Baskı). PEGEM Akademi, Ankara.
  • Mukh, Y. A., Hashaikeh, S. and Abd-Rabo, A. (2021). Digital learning games scale (DLGS): a scale development study. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 16(11), 140-159.
  • Özdamar, K. (2004). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi. Eskişehir. Kaan Kitabevi. s.36.
  • Sağlam, M. (2019). Dijital oyunların öznel iyi oluşa etkisi y kuşağına yönelik bir araştırma. Doktora Tezi, Ege üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Schumacker, R. E. and Lomax, R. G. (2004). A beginner's guide to structural equation modeling. New Jersey: Taylor & Francis.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri. Türk Psikoloji Yazıları. No.3.
  • Şahin, M.G. and Boztunç Öztürk, N. (2018). Eğitim alanında ölçek geliştirme süreci: bir içerik analizi çalışması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 26(1),191–207. doi: 10.24106/kefdergi.375863.
  • Şimşek, O. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giris: Temel ilkeler ve LISREL uygulamalari. Ankara: Ekinoks. Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2013). Using multivariate statistics (Vol. 6, pp. 497-516). Boston, MA: pearson.
  • Tavşancıl, E. (2002), Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Telli, S. G. and Aydın, S. (2021). Covid-19 sonrası dönemde işletme bölümlerinin Dijital Çağ'a yönelik hazır bulunuşluğu: Türkiye Örneği. Yükseköğretim Dergisi, 11(1), 123-138.
  • Tezbaşaran, A.A. (2008). Likert tipi ölçek hazırlama kılavuzu (e-kitap). Http:// www.academia.edu/1288035/LikertTipiÖlçekHazırlamaKılavuzu adresinden erişilmiştir.
  • Waltz, C. F., Strcikland, O. L. and Lenz, E.R. (2010). Measurement in nursing and health research. New York: Springer Publishing Company.
  • Wang, J. and Wang, X. (2012). Structural equation modeling: applications using mplus: methods and applications. West Susex: John Wiley & Sons.
  • Yılmaz, A. (2022). 5. sınıf ingilizce dersinde dijital oyun tabanlı öğrenmenin akademik başarı ve tutum üzerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Samsun.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Beden Eğitimi ve Oyun
Bölüm Arşiv
Yazarlar

Zeynep Tan 0000-0002-2520-4646

Sümeyra Akkaya 0000-0002-9942-9848

Metin Kapıdere 0000-0002-0039-0710

Erken Görünüm Tarihi 25 Ekim 2023
Yayımlanma Tarihi 29 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 9 Ekim 2023
Kabul Tarihi 25 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 1-Cumhuriyet'in 100. Yılı Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Tan, Z., Akkaya, S., & Kapıdere, M. (2023). Adaptation of the Digital Learning Games Scale Into Turkish and Examining the Attitudes of Primary School Teachers Towards the Digital Learning Games. Mediterranean Journal of Sport Science, 6(1-Cumhuriyet’in 100. Yılı Özel Sayısı), 833-859. https://doi.org/10.38021/asbid.1373657

  Flag Counter     


27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .


26245 26366