Globalization has become more important in different periods from past to present with the concentration of goods, services, capital, information, communication and culture areas and the increase in trade, communication, culture and social ties between countries. The first developments in the globalization phase took place with the peak of colonialism and geographical discoveries. Globalization later became even more important with the emergence of important things such as technological developments in maritime after the industrial revolution, the search for cheap raw materials and the need for mass production in large markets. Other developments in the globalization phase began to spread with the rise of empires and the increase of the information age. The world’s transition to a unipolar order after the Cold War had a major impact on globalization. During this period, the spread of multinational companies and the emergence of new inventions such as communications, satellites, computers and the Internet further accelerated the globalization process. With the recent introduction of new technology into our lives, the increase in social networks and digital platforms has managed to surpass global television, radio and newspapers. For this reason, most of the global media companies today have transformed into a technology-mixed media company. In this study, the concepts of globalization and glocalization are briefly touched and the expansion policy of global media companies and the expansion of the world’s leading media companies in Central Asia Afghanistan and the Middle East Iran are briefly mentioned. Additionally, the difficulties experienced by global media companies due to political reasons were also mentioned. As an example of these from global media companies operating globally, BBC News Persian service shown. In this study, the activities, expansions, difficulties and publications of the global media channels were analyzed.
Globalization Glocalization Expansionist Policy Global Media Companies BBC News Persian
Küreselleşme geçmişten günümüze kadar farklı dönemlerde mal, hizmet, sermaye, bilgi, iletişim ve kültür alanların yoğunlaşması ve ülkelerarası ticaret, iletişim, kültür ve sosyal bağların artmasıyla önemli hale gelmiştir. Küreselleşme aşamasındaki ilk gelişmeler sömürgecilik döneminin zirveye çıkması ve coğrafi keşiflerin yaşanmasıyla gerçekleşmiştir. Küreselleşme daha sonra sanayi devrimi sonrası denizcilikte yaşanan teknolojik gelişmeler, ucuz hammadde arayışı ve kitle üretiminin geniş pazarlara ihtiyacı gibi önemli şeylerin ortaya çıkmasıyla daha da önemli hale gelmiştir. Küreselleşme aşamasındaki diğer gelişmeler ise imparatorlukların yükselişi ve bilgi çağının artmasıyla yayılmaya başlamasıdır. Soğuk Savaş’ın ardından dünyanın tek kutuplu bir düzene gelmesi küreselleşme üzerinde büyük bir etkisi olmuştur. Bu dönemde çok uluslu şirketlerin yayılması, iletişim, uydu, bilgisayar, internet gibi yeni buluşların ortaya çıkması küreselleşme sürecini daha da hızlandırmıştır. Son yıllarda yeni teknolojilerin hayatımıza girmesiyle, sosyal ağların ve dijital platformların artması, küresel çapta faaliyet gösteren televizyon, radyo ve gazetelerin önüne geçmeyi başarmıştır. Bu nedenle günümüzde küresel medya şirketlerinin çoğu teknoloji karışımı bir medya şirketine dönüşmüştür. Bu çalışmada küreselleşme ve küyerelleşme kavramlarına kısaca değinerek, küresel medya şirketlerinin yayılma politikası ve dünyanın önde gelen medya şirketlerinin Orta Asya’da Afganistan ve Orta Doğu’da İran uzantılarından kısaca bahsedilmiştir. Ayrıca siyasi nedenlerden dolayı küresel medya şirketlerinde yaşanan sorunlardan da bahsedilmiştir. Bunlara örnek olarak küresel çapta faaliyet gösteren küresel medya şirketlerinden BBC News Farsça servisi gösterilmiştir. Bu çalışmada kanalların faaliyetleri, uzantıları, karşılaştığı zorluklar ve yayınları ele alınarak analiz edilmiştir.
Küreselleşme Küyerelleşme Yayılmacı Politika Küresel Medya Şirketleri BBC News Farsça
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Gazetecilik |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 10 Şubat 2025 |
| Kabul Tarihi | 5 Mayıs 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 32 |
Asya Studies dergisinde yer alan eserler Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.