Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRENCİLERİN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ (AĞRI İLİ HAMUR İLÇESİ ÖRNEĞİ)

Yıl 2021, Cilt: 23 Sayı: 4, 131 - 146, 31.12.2021

Öz

Birey çevresindeki nesnelere yönelik tutum oluşturabilir. Bir nesneye yönelik oluşturulan tutum, eğer olumlu yönde ise onu destekleme, sevme ve takdir etme gibi olumlu davranışlar oluşmasını sağlamaktadır. Olumsuz tutumlarda ise bunun tam tersi olumsuz tutum takındığı şeyden uzaklaşma ve ondan kaçma gibi olumsuz davranışlara yol açmaktadır. Okullarda da öğrenciler derslerine, okul yönetimine veya öğretmenlerine yönelik tutum oluşturabilir.
Tarama yöntemi kullanılan bu çalışma, 2018–2019 eğitim öğretim yılında Ağrı ili Hamur ilçesinde çeşitli kademelerde eğitim gören 864 öğrenci ile yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ve beden eğitimi dersi tutum ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verilerde SPSS 22.0 istatistik programı ile analiz edilmiştir. Normal dağılım göstermeyen verilerin analizinde non-parametrik testlerden Mann-Whitney U ve Kruskal-Wallis H testleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine yönelik olumlu tutum sergiledikleri gözlemlenmiştir. Öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutumlarının; cinsiyet, sınıf düzeyi, spor salonu, baba eğitim durumu, aile gelir düzeyi değişkenleri açısından anlamlı farklılıklar gösterdiği saptanmıştır.

Kaynakça

  • Akman, M., Tüzün, S., ve Ünalan, P. C. (2012). Adolesanlarda sağlıklı beslenme ve fiziksel aktivite durumu. Nobel Med, 8 (1), 24-29.
  • Altay, F., ve Özdemir Z. (2006). Ankara ili merkez ilçelerindeki ilköğretim1. kademesinde öğrenim gören 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumlarının karşılaştırılması. 3–5 Kasım, 9. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, Muğla.
  • Arabacı, R.(2008). Attitudes Toward Physical Education And Class Preferences Of Turkish Secondary And High School Students. Elementary Education Online, 8(1), 2-8. Bakanlığı, M. E. (2018). Türkçe dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: MEB.
  • Balyan, M., Balyan, Y. B. ve Kiremitçi O. (2012). Farklı Sportif Etkinliklerin İlköğretim 2. Kademe Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine Yönelik Tutum, Sosyal Beceri ve Özyeterlik Düzeylerine Etkileri. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 14(2), 196-201.
  • Başer, S. A. (2009). Öğretmen Niteliklerinin Beden Eğitimi Dersi Alan Öğrencilerin Bu Derse Karşı Olan Tutumlarına Etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bayraktar, G. (2011). Bayan güreşçilerin güreş sporunu algılamalarına yönelik tutumlarının Sosyo-ekonomik ve sosyo-kültürel değişkenlere göre incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilim Dergisi, 13 (1): 39–43
  • Bayraktar, G., Tozoğlu, E., Dursun, M., Bayram, M., & Gülbahçe, Ö. (2018). Üniversite öğrencilerinde spor Ve farklı değişkenlerin kararsızlık düzeyine etkisinin Araştırılması. Social Sciences Studies Journal, 4(14), 376–382.
  • Bayram, M., Aka, S.T., & Şam, C. T. (2019). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşüncelerinin incelenmesi ağrı İbrahim Çeçen üniversitesi örneği. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(3), 45–55.
  • Bayram, M., Aka, S. T., Bayraktar, G., & Şebin, K. (2019). Türk Kültüründe Topa Dara Sopa Topu . Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 15–21.
  • Bayram, M., Aka, S. T., Geçit, M. S., & Şebin, K. (2019). İslam da Sporun Önemi Ve Ahlakı. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 207–224.
  • Bayram, M., Peker, A. T., Aka, S. T., & Vural, M. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Dersine Karşı Tutumlarının İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 330–345.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri . Geliştirilmiş 12 baskı. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cimilli, V. (2017). Spor Lisesi Öğrencilerinde Bedensel/Kinestetik Zekâ İle Beden Eğitimi Dersine Yönelik Tutum Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: İstanbul İli Örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Çetin, M. (2007). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersine ilişkin tutumlarının karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Devecioğlu, S. ve Sarıkaya, M. (2006). Sporcu öğrencilerin sosyo-ekonomik değişkenler ışığında profillerinin belirlenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 301-314.
  • Doğar, A., Bayram, M., & AKA, S. T. (2019). Demokrasi ve katılım bilincinin spor ve fonksiyonu açısından incelenmesi. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 111–122.
  • Eken, D. (2008). İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersi Hakkındaki Düşünceleri ve Beklentileri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Ekici G., Hevedanlı M. (2010) Lise Öğrencilerinin Biyoloji Dersine Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından incelenmesi. TÜRK FEN Eğitim Dergisi, 4: 105.
  • Erkol, A. (2015). Bilecik İlinde Bulunan 7 - 12. Sınıf Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine Yönelik Tutum ve Davranışlarının Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü,
  • Gülay, O. (2008). Ortaöğretim 9. Sınıf Beden Eğitimi Dersinde, İşbirlikli Oyunların Öğrencilerin Sosyal Beceri Düzeylerine ve Beden Eğitimi Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Bolu: Abant İzzet Baysa Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Güllü M. ve Güçlü M. (2009). Ortaöğretim öğrencileri için beden eğitimi dersi tutum ölçeği geliştirilmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 3 (2), 138-151.
  • Holoğlu, O. G. (2006). İlköğretim ikinci kademede öğrenim gören kız öğrencilerin beden eğitimi dersine karşı tutumları. Yüksek Lisans Tezi. Uludağ Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Karadağ, S. (2012). İlköğretim 8. Sınıf Ve Lise 11. Sınıf Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine İlişkin Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Bağlı Olarak Karşılaştırılması (Kırıkkale Örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Kaya Sarıdede, Ş. (2018). Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Gelişim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Şişko, M. ve Demirhan, G. (2002). İlköğretim Okulları ve Liselerde Öğrenim Gören Kız ve Erkek Öğrencilerin Beden Eğitimi ve Spor Dersine İlişkin Tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 205-210.
  • Tavlaş, S. (2012). Erzurum İlindeki ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi,.
  • Uluışık, V. (2015). Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine Yönelik Tutumlarının Sınıf ve Cinsiyet Değişkenlerine Göre İncelenmesi. Uluslararası Multidisipliner Akademik Araştırmalar Dergisi, 2(3), 45-53.
  • Ulutaş, Y. (2018). Ortaokul ve Lise Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spora İlişkin Tutumlarının Karşılaştırılması (Bayburt İl Örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Elazığ: Fırat Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Üresin, B. (2012). Beden Eğitimi Derslerinde Uygulanan Bireysel Rekabetçi ve İşbirlikçi Hedef Yönelimlerinin İlköğretim 2 Kademesinde Okuyan Öğrencilerin Beden Eğitimi Derslerine Yönelik Tutumlarına Etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ege Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Vural, M., Çoruh, Y., & Bayram, M. (2018). Ortaöğretim Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin Belirlenmesi. Ekev Akademi Dergisi, 22(75), 55–63.
  • Yaldız, A. S. (2013). İlköğretim Okullarında Beden Eğitimi Dersine Yönelik Öğrenci ve Ana-Baba Tutumları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü,.
  • Zengin, S. (2013). Çocuk ve Gençlik Merkezlerinde Hizmet Alan 12-18 Yaş Arası Erkek Çocukların Beden Eğitimi ve Spor Dersine İlişkin Tutum Düzeyleri İle Benlik Saygılarının İncelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Necati Taşdemir Bu kişi benim 0000-0003-3375-8662

Metin Bayram 0000-0002-7328-2526

Cemil Tuğrulhan Şam 0000-0003-3142-6541

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Kabul Tarihi 22 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 23 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Taşdemir, N., Bayram, M., & Şam, C. T. (2021). ÖĞRENCİLERİN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ (AĞRI İLİ HAMUR İLÇESİ ÖRNEĞİ). Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(4), 131-146.