Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

GÖRSELLERLE KURULAN İLİŞKİ: TARİHSEL VE EĞİTİMSEL YAKLAŞIM

Yıl 2017, Sayı: 39, 94 - 115, 06.12.2017

Öz



Görseller
insan hayatında doğdukları günden başlayarak var olan bir olgu olmasının
yanında, dünya tarihinde de ilk insanlardan başlayarak süregelmiş bir ifade ve
iletişim aracıdır. Hayatımızda bu kadar önemli yer edinen görsellerle
kurduğumuz ilişkiler iletişim, görsel mesaj üretme, görsel mesajları okuma gibi
beceriler kullanmamızı gerektirmektedir. Bu araştırmanın amacı görsellerle
kurulan ilişkilerin kavramsal içeriğinin analiz edilmesi, tarihsel süreç içerisinde
görsellerin gelişimi ve görsellerin eğitim alanında kullanımının literatüre
dayalı olarak incelenmesidir. Çalışmada görsellerin gelişimini etkileyen
tarihsel faktörleri ve eğitimsel boyutu altında öğrencilerin görsel becerileri
ile ilgili farklı
araştırmalardan elde edilen
sonuçlar ve yorumlar derlenerek görsellerle kurulan ilişkiler tartışılmıştır. B
ulgu
ve verilere yer verilerek ilgili tespitler yapılmıştır. Araştırma sonucunda
görsellerin kavramsal içeriği, tarihsel süreç ve eğitimsel boyutta ilgili
tespitlere ve önerilere yer verilmiştir.




Kaynakça

  • Akın, N. O. (2012). A practical study of visual culture conveyance. Procedia-Social and Behavioral Sciences,51, 672-676.
  • Akın, N.O. (2015). Culture transferring by plastic arts education. Global Journal of Arts Education, 5 (1), 25 - 30. doi: http://dx.doi.org/10.18844/gjae.v5i1.56
  • Alpan, G. (2008). Görsel okuryazarlık ve öğretim teknolojisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2).
  • Arnheim, R. (2004). Art and visual perception: a psychology of the creative eye. Berkeley: University of California Press
  • Aslan, U.T. (2003). Görsel olanı okumak: Eleştirel görsel okur-yazarlık. İletişim Araştırmaları, 1(1), 39-65.
  • Boydak, A.(2001). Öğrenme Stilleri, Beyaz Yayınları, İstanbul.
  • Buehler, M. (2000). “Conceptualizing Distance Learning & Info Literacy”. Lacuny Institute 2000, http://wally.rit.edu/information/CUNY2000/ sld008.htm,10/08/2002
  • Burmark, L. (2002). Learn to see, see to learn. [Abstract]. ERIC NO: ED461850.
  • Colin, W. (2008). Visual Thinking for Design ([Repr.]. ed.). Burlington, Mass.: (Morgan Kaufmann Series in Interactive Technologies) 1st Edition
  • Childers, T. L. & Houston, M. J. (1984). Conditions for a picture-superiority effect on consumer memory. Journal of consumer research, 11(2), 643-654.
  • Çakır İlhan, A. (1995). Okulöncesi eğitim programlarında resim dersinin yeri. earsiv.anadolu.edu.tr
  • Çokokumuş, B. (2012). Dijital ortamda kültür ve sanat. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE), 1(3), 51-66.
  • Demirel, Ö. (2001). Eğitim sözlüğü. Ankara: Pegem A Yayınları
  • Denzin, K. N. (1995). The Cinematic Society: The Voyeur's Gaze. London: SAGE.
  • Ellul, J. (2012). Sözün Düşüşü. Hüsamettin Arslan (çev), Paradigma Yayıncılık,İstanbul.
  • Gal, H. & Linchevski, L. (2010). To see or not to see: analyzing difficulties in geometry from the perspective of visual perception. Educational studies in mathematics, 74(2), 163-183.
  • Gegenfurtner, K.R. (2005). Beyin ve Algılama. İnkılâp Kitabevi, Ankara.
  • Gombrich, E. H. (2007). Sanatın Öyküsü. (16. Baskı). (çev. E. Erduran, Ö. Erduran) İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Göksungur, İ. (2006). Fotoğrafın Sanatsal Özellikleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • İlkyaz, A. & Şahin, D. (2014). Fotoğrafın Sanat Serüveni. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 3(14), 159-172.
  • Ketenci, H. F. & Bilgili, C. (2006). Yongaların 10 000 yıllık gizemli dansı: görsel iletişim ve grafik tasarımı. Beta.
  • Manovich, L,(2001). The Language of New Media. Massachusetts lnstitute of Technology.
  • MEB. (2013). Reklam ve Tasarım. Eğlence Hizmetleri. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • Metallinos, N. (1994). Physiological and cognitive factors in the study of visual images. In D. M. Moore & F. M. Dwyer (Eds.) Visual literacy - A spectrum of visual learning. (p.53-62). New Jersey 07632: Educational Technology Publications Englewood Cliffs.
  • Mirzoeff, N. (1998). "What Is Visual Culture?". The Visual Culture Reader. Nicholas Mirzoeff (ed.). London&New York: Routledge.
  • Parsa, A. F. (2007). Görsel Okuryazarlık: Görselleri Okuma Değerlendirme Ve Yaratma Süreci Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi, Yeni Düşünceler, s. 111-129, Şubat
  • Paul, C. (2002). Renderings of Digital Art. Leonardo 35 (5), 471, 474.
  • Pettersson, R. (2013). Wiews of Visual Literacy. Journal on Images and Culture. Issue 1: February
  • Rose, G. (2001). Visual Methodologies. London: Sage Publication.
  • Stone, J.C. (2007). Popular websites in adolescents’ out-of-school lives: Critical lessons on literacy. In M. Knobel & C. Lankshear (Eds.), A new literacies sampler (pp. 49–65). New York, NY: Peter Lang.
  • Tansuğ, S. (1996). Resim sanatının tarihi.3. Baskı, Remzi Kitabevi;İstanbul
  • Tsai, C. L. Wilson, P. H. & Wu, S. K. (2008). Role of visual–perceptual skills (non-motor) in children with developmental coordination disorder. Human movement science, 27(4), 649-664.
  • Turani, A. (2003). Dünya sanat tarihi. 9. Baskı, Remzi Kitabevi;İstanbul
  • Türkmenoğlu, H. (2014). Teknoloji İle Sanat İlişkisi ve Bir Dijital Sanat Örneği Olarak Instagram. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4).
  • Wands, B. & Akınhay, O. (2006). Dijital çağın sanatı. Akbank.
  • Wartella, E., Rideout, V., Lauricella, A.R., & Connell, S.L. (2013). Parenting in the age of digital technology: A national survey. Chicago, IL: Center on Media and Human Development, School of Communication, Northwestern University.
  • Zhukovskiy, V. I. & Pivovarov, D. W. (2010). Works of art and visual thinking. European journal of natural history, (2), 38-42.
Yıl 2017, Sayı: 39, 94 - 115, 06.12.2017

Öz

Kaynakça

  • Akın, N. O. (2012). A practical study of visual culture conveyance. Procedia-Social and Behavioral Sciences,51, 672-676.
  • Akın, N.O. (2015). Culture transferring by plastic arts education. Global Journal of Arts Education, 5 (1), 25 - 30. doi: http://dx.doi.org/10.18844/gjae.v5i1.56
  • Alpan, G. (2008). Görsel okuryazarlık ve öğretim teknolojisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2).
  • Arnheim, R. (2004). Art and visual perception: a psychology of the creative eye. Berkeley: University of California Press
  • Aslan, U.T. (2003). Görsel olanı okumak: Eleştirel görsel okur-yazarlık. İletişim Araştırmaları, 1(1), 39-65.
  • Boydak, A.(2001). Öğrenme Stilleri, Beyaz Yayınları, İstanbul.
  • Buehler, M. (2000). “Conceptualizing Distance Learning & Info Literacy”. Lacuny Institute 2000, http://wally.rit.edu/information/CUNY2000/ sld008.htm,10/08/2002
  • Burmark, L. (2002). Learn to see, see to learn. [Abstract]. ERIC NO: ED461850.
  • Colin, W. (2008). Visual Thinking for Design ([Repr.]. ed.). Burlington, Mass.: (Morgan Kaufmann Series in Interactive Technologies) 1st Edition
  • Childers, T. L. & Houston, M. J. (1984). Conditions for a picture-superiority effect on consumer memory. Journal of consumer research, 11(2), 643-654.
  • Çakır İlhan, A. (1995). Okulöncesi eğitim programlarında resim dersinin yeri. earsiv.anadolu.edu.tr
  • Çokokumuş, B. (2012). Dijital ortamda kültür ve sanat. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE), 1(3), 51-66.
  • Demirel, Ö. (2001). Eğitim sözlüğü. Ankara: Pegem A Yayınları
  • Denzin, K. N. (1995). The Cinematic Society: The Voyeur's Gaze. London: SAGE.
  • Ellul, J. (2012). Sözün Düşüşü. Hüsamettin Arslan (çev), Paradigma Yayıncılık,İstanbul.
  • Gal, H. & Linchevski, L. (2010). To see or not to see: analyzing difficulties in geometry from the perspective of visual perception. Educational studies in mathematics, 74(2), 163-183.
  • Gegenfurtner, K.R. (2005). Beyin ve Algılama. İnkılâp Kitabevi, Ankara.
  • Gombrich, E. H. (2007). Sanatın Öyküsü. (16. Baskı). (çev. E. Erduran, Ö. Erduran) İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Göksungur, İ. (2006). Fotoğrafın Sanatsal Özellikleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • İlkyaz, A. & Şahin, D. (2014). Fotoğrafın Sanat Serüveni. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 3(14), 159-172.
  • Ketenci, H. F. & Bilgili, C. (2006). Yongaların 10 000 yıllık gizemli dansı: görsel iletişim ve grafik tasarımı. Beta.
  • Manovich, L,(2001). The Language of New Media. Massachusetts lnstitute of Technology.
  • MEB. (2013). Reklam ve Tasarım. Eğlence Hizmetleri. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • Metallinos, N. (1994). Physiological and cognitive factors in the study of visual images. In D. M. Moore & F. M. Dwyer (Eds.) Visual literacy - A spectrum of visual learning. (p.53-62). New Jersey 07632: Educational Technology Publications Englewood Cliffs.
  • Mirzoeff, N. (1998). "What Is Visual Culture?". The Visual Culture Reader. Nicholas Mirzoeff (ed.). London&New York: Routledge.
  • Parsa, A. F. (2007). Görsel Okuryazarlık: Görselleri Okuma Değerlendirme Ve Yaratma Süreci Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi, Yeni Düşünceler, s. 111-129, Şubat
  • Paul, C. (2002). Renderings of Digital Art. Leonardo 35 (5), 471, 474.
  • Pettersson, R. (2013). Wiews of Visual Literacy. Journal on Images and Culture. Issue 1: February
  • Rose, G. (2001). Visual Methodologies. London: Sage Publication.
  • Stone, J.C. (2007). Popular websites in adolescents’ out-of-school lives: Critical lessons on literacy. In M. Knobel & C. Lankshear (Eds.), A new literacies sampler (pp. 49–65). New York, NY: Peter Lang.
  • Tansuğ, S. (1996). Resim sanatının tarihi.3. Baskı, Remzi Kitabevi;İstanbul
  • Tsai, C. L. Wilson, P. H. & Wu, S. K. (2008). Role of visual–perceptual skills (non-motor) in children with developmental coordination disorder. Human movement science, 27(4), 649-664.
  • Turani, A. (2003). Dünya sanat tarihi. 9. Baskı, Remzi Kitabevi;İstanbul
  • Türkmenoğlu, H. (2014). Teknoloji İle Sanat İlişkisi ve Bir Dijital Sanat Örneği Olarak Instagram. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4).
  • Wands, B. & Akınhay, O. (2006). Dijital çağın sanatı. Akbank.
  • Wartella, E., Rideout, V., Lauricella, A.R., & Connell, S.L. (2013). Parenting in the age of digital technology: A national survey. Chicago, IL: Center on Media and Human Development, School of Communication, Northwestern University.
  • Zhukovskiy, V. I. & Pivovarov, D. W. (2010). Works of art and visual thinking. European journal of natural history, (2), 38-42.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şeyda Eraslan Taşpınar

Yayımlanma Tarihi 6 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 2 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 39

Kaynak Göster

APA Eraslan Taşpınar, Ş. (2017). GÖRSELLERLE KURULAN İLİŞKİ: TARİHSEL VE EĞİTİMSEL YAKLAŞIM. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(39), 94-115.

Etik kurallarla ilgili maddelerin uygulanması konusunda etik kurul izni gerektiren çalışmalar için izinlerin alınıp, izinle ilgili bilgilere makalede yer verilmesi hususu kriterlere eklenmiştir. Bu doğrultuda dergimize gönderilen ve aşağıda belirtilen koşullara uyan makaleler için Etik Kurul İzni alınması gerekmektedir.
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar.
Ayrıca;
• Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
• Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi gerekmektedir.