Bu
çalışmada; ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin çokkültürlü eğitim tutumları ve
demokratik tutumlarının cinsiyet, yaş, branş, kıdem, okul türü, yerleşim yeri
değişkenlerine göre incelenmesi, çokkültürlü eğitim tutumları ile demokratik
tutumları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada
ilişkisel tarama modeli içinde yer alan tesadüfi olmayan örnekleme yöntemi
kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2014-2015 eğitim-öğretim yılı bahar
döneminde Sivas il merkezinde MEB’e bağlı 10 ilkokul ve 8 ortaokul olmak üzere
toplamda 18 farklı okulda görev yapmakta olan, 118’i bayan, 120’si erkek 238
öğretmen oluşturmaktadır. Bu öğretmenlerin branş dağılımı; 99 Sınıf, 29 Türkçe,
29 Matematik, 26 Fen ve Teknoloji, 19 Sosyal Bilgiler, 18 İngilizce, 11
Rehberlik ve 7 Beden Eğitimi şeklinde oluşmuştur. Araştırmada Yazıcı, Başol ve
Toprak (2009) tarafından geliştirilen “Öğretmenler İçin Çokkültürlü Eğitim
Tutumu Ölçeği” ve Gözütok (1995) tarafından geliştirilen “Öğretmen Demokratik
Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde;
Kolmogorov-Smirnov (K-S), Aritmetik Ortalama, Standart Sapma, Bağımsız T Testi,
Anova, Spearman Brown Korelasyon Katsayısı kullanılmıştır. Öğretmenlerin
çokkültürlü eğitim tutumlarının cinsiyet, branş ve okul türü değişkenlerine
göre, demokratik tutumlarının ise cinsiyet, yaş, branş, kıdem, okul türü ve
yerleşim birimi değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği
belirlenmiştir. Öğretmenlerin çokkültürlü eğitim tutumları ve demokratik
tutumları arasındaki korelasyona bakılmış ve negatif yönde zayıf bir ilişkinin
bulunduğu belirlenmiştir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Haziran 2017 |
Gönderilme Tarihi | 13 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 34 |