Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL YÖNETİCİLERİNİN YETERLİLİKLERİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2020, Sayı: 41, 335 - 356, 29.12.2020
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.791386

Öz

Bu araştırmanın amacı, okul yöneticilerinin sahip olduğu yeterlilikleri öğretmenlerin görüşleri ile değerlendirmektir. Tesadüfü küme örnekleme modeli kullanılarak oluşturulan çalışmanın örneklemini, 2017-2018 eğitim öğretim yılında, Elazığ ili merkez ilçede bulunan ilkokullarda görev yapan 34 öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplamak için hazırlanan üç adet açık uçlu soru, görüşleri alınmak üzere öğretmenlere sorulmuştur. Elde edilen verilerin analizinde nitel araştırmaları çözümlemede olgu bilim deseni uygulanmış ifadelerin benzerliğine göre gruplandırmalar yapılarak temalar oluşturulmuştur. Her bir temada dikkat çeken öğretmen görüşleri doğrudan alıntılarla yansıtılmıştır. Öğretmenlerin görüşlerinden elde edilen sonuçlara göre, öğretmenler okul yöneticilerini teknik yeterlilik açısından donanımlı ve iş bilir biri olarak en çok bilgisayar ve mühendise, kavramsal yeterlilik açısından bilgi sahibi biri olarak kitap ve hazineye, insani yeterlilik bakımından hoşgörülü biri olarak en çok anne, baba ve Mevlana’ya benzetmişlerdir. Araştırmanın sonucuna göre, yöneticiler sadece ürün odaklı veya çalışan odaklı olmak yerine bütüncül bir liderlik sergilemelidir. Okul yöneticileri kendini geliştirmelidir. İlgililer hizmet içi veya hizmet öncesi eğitim ile yönetici yetiştirme programları düzenlemelidir.

Kaynakça

  • Times New Roman yazı karakteri, 12 punto ve tek satır aralıklı olarak yazılmalıdır. Atıfların gösterimi APA 6 yazım kuralına uygun olarak verilmelidir.
  • Açıkgöz, K.,(1994) Eğitimde Etkili Yönetici Davranışları. (1. Baskı). İzmir: Kanyılmaz Matbaası.
  • Ağaoğlu, E., Altınkurt, Y., Yılmaz, K., ve Karaköse, T. ( 2012). Okul Yöneticilerinin Yeterliklerine İlişkin Okul Yöneticilerinin ve Öğretmenlerin Görüşleri. Eğitim ve Bilim, 37(164), 161-168.
  • Aydın, M. (2005). Eğitim Yönetimi. Ankara: Hatipoğlu Yayınları.
  • Balcı, A. (2011). Eğitim Yönetiminin Değişen Bağlamı ve Eğitim Yönetimi Programlarına Etkisi. Eğitim ve Bilim, 36(162), 196-208.
  • Başaran, İ. E. (1996). Türkiye Eğitim Sistemi. Ankara: Yargıcı Matbaası.
  • Başar, H.,(2000) Eğitim Denetçisi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Bursalıoğlu, Z. (1981). Eğitim Yöneticisinin Yeterlikleri. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayını.
  • Durdağı, A., Yalçın, S., Yıldırım, İ. (2014). “Okul Müdürü” Kavramına İlişkin Öğretmenlerin Metaforik Algıları. İlköğretim Online, 13(1), 169‐179.
  • Gökçe, F. (2008). Değişimin Kavramsal Modelleri ve Değişim Sürecinde Eğitim Yöneticilerinin Yeterlikleri. Milli Eğitim, (172), 237-252.
  • Güngör, H. F. (2001). İlköğretim Okulu Müdürlerinin Liderlik Yeterlik Standartlarına İlişkin Eğitimcilerin Görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul
  • Katz, R. L. (1971). Skills of an Effective Adminisrator. E. C. Bursk and T. B. Blodgett, (Ed.), Developing Executive Leaders in (55-64). Cambridge: Harward University Press.
  • Kaya, Y. K.(1991). Eğitim Yönetimi: Kuram ve Türkiye’deki Uygulama. (4. Baskı). Ankara: Bilim Yayınları. Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage
  • Özdemir, S. (Ed.). (2013). Eğitim Yönetiminde Kuram ve Uygulama. Ankara: Pegem Akademi.
  • Saban, A. (2008). İlköğretim I. Kademe Öğretmen ve Öğrencilerinin Bilgi Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler. İlköğretim Online, 7(2), 421–455. 03 Temmuz 2018 tarihinde http://ilkogretim-online.org.tr adresinden alındı. Şişman, M., ve Turan, S. (2005). Eğitim ve okul yönetimi. (Özden, Y., Ed.) Eğitim ve okul yöneticiliği el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Townsend, T. (2010). Educating School Leaders to Think and Act Both Locally and Globally. International Journal of Leadership in Education, 13(3), 335-348.
  • Turan, S. (2007). İşini Bil Okuluna Sahip Ol. Bir İnsan Olarak Okul Müdürü. Ankara: Pegem Akademi.
  • Türkel, A. (1999). Globallesen Dünyanın Süper Yöneticilerine. İstanbul: Türkmen Kitapevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6.baskı). Ankara: Seçkin Kitapevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (8. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zembat, R., İlknur, H., Akşin, E. (2015). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının “Okul Yöneticisi” Kavramına İlişkin Algılarına Yönelik Metafor Çalışması. Uluslararası Katılımlı III. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Kongresi “Erken Müdahale”, (1), 446-459.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Research Article
Yazarlar

Mukadder Boydak Özan 0000-0001-5690-6985

Zülküf Nanto 0000-0002-4048-9723

Efraim Öztürk 0000-0002-2653-6810

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 15 Eylül 2020
Kabul Tarihi 26 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 41

Kaynak Göster

APA Boydak Özan, M., Nanto, Z., & Öztürk, E. (2020). OKUL YÖNETİCİLERİNİN YETERLİLİKLERİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(41), 335-356. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.791386