Inclusive education is a structure where children with special needs are educated in schools with their normally developing peers through providing support services. Ensuring the continuity of inclusive education, which allows children with normal developmental levels and children with special needs to achieve their best learning levels in the same classroom environment with their peers, and provides the opportunity to live and share many learning experiences together, is achieved by the combination of many variables. When these variables are examined; Attitudes of teachers, students and parents towards mainstreaming students were tried to be analyzed using qualitative data analysis techniques. Developed by Sözer (2018); semi-structured interview forms, picture questionnaire for mainstreaming students were used. In this study which is prepared by scanning the literature and according to the findings; When the pictures of children were examined, it was observed that drawings and comments about the aspects of their peers who received inclusive education were different from themselves, and teachers tried to achieve in-class harmony by diversifying their work and activities with their positive attitudes towards inclusive students, and the differences in the attitudes towards the negative effects of parents' behaviors on the classroom atmosphere The opinions of his peers on the approach of the inclusion student were positive, but the data on the negative effects of classroom behaviors were presented.
Painting Analysis inclusive education children drawing attitude.
Araştırmanın temel amacı, okul öncesine ve ilköğretime devam eden öğrencilerin, öğretmenlerin ve kaynaştırma öğrencilerine ilişkin tutumlarını incelemektir. Bu amaç doğrultusunda nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Nitel veri analiz teknikleri kullanılarak gerçekleştirilen bu çalışmada, öğretmen ve velilerden elde edilen veriler soru bazlı olarak, her soru içinde içerik analizi gerçekleştirilerek yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunda bulunan öğretmen ve velilerin kaynaştırma öğrencilerine ilişkin tutumlarını belirlemek için yarı yapılandırılmış görüşme formu, öğrencilerin çizdikleri resimler aracılığı ile kaynaştırma öğrencilerine ilişkin algılarını ortaya çıkarmak için resim soru formu hazırlanmıştır. Kişisel Bilgi Formu, Öğretmenlerin Kaynaştırma Öğrencilerine Yönelik Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu, Kaynaştırma Öğrencilerine Yönelik Resim Soru Formu kullanılarak incelenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; öğretmenlerin olumluların yer alması, kaynaştırma öğrencilerinin sınıflarındaki olağan gelişim gösteren öğrencilerin ve velilerinde kaynaştırma öğrencilerine yönelik tutumlar arasında görüş farklılıkları bulunmaktadır anlamlı bir farklılığın olduğu bulunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2021 |
Kabul Tarihi | 30 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 2 |
По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала