Bee museums and honey houses are cultural assets containing objects and practices reflecting the local culture. Recreational activities like hobby beekeeping can be carried out. Like other gastronomic museums, they are popular destinations for tourists. Gastronomy museums allow the promotion and branding of local products and cuisines. They create new income sources by integrating the local products with tourism activities. Siirt accounts for 2.3% of the honey production of Turkey, an important honey producer in the world, second right after China. Despite being one of the important beekeeping regions, Siirt's economic income remains low compared to other regions because of insufficient promotion, lack of branding, and inability to integrate it with other activities. This study proposes a gastronomy museum with the theme of honey and beekeeping in a scientific framework. It combines beekeeping with other activities and promotes local brands. In addition to presenting the significance of such a museum, this study contains suggestions regarding the museum's content. The museum's content is presented by analysing such museums worldwide with specific local features.
Arı müzeleri ve bal evleri; yapıldığı yerin kültürünü yansıtan obje ve uygulamaları ihtiva eden kültür varlıkları olmalarının yanında hobi arıcılık uygulamaları gibi rekreasyon faaliyetlerin yapılabildiği yerlerdir. Bu anlamda modern müzecilikte diğer gastronomi müzeleri gibi arıcılık müzeleri turist ve öğrenci ziyaretleri için popüler konseptlerdir. Ayrıca gastronomi müzelerinin yerel ürün ve mutfakların tanıtılmasına, mahsul ve mamullerin markalaşmalarına, turizm faaliyetleriyle bütünleştirilerek yeni gelir kapılarının oluşmalarına imkân sağladıkları belirlenmiştir. Çin’den sonra dünyanın en önemli bal üreticisi olan ülkemizin bal üretiminin %2,3’ünü tek başına Siirt karşılamaktadır. Dünyanın önemli arıcılık yörelerinden biri olmasına rağmen Siirt’in ekonomik gelir bakımından kazancı diğer yörelerin kazanç oranlarına göre oldukça azdır. Bu durumun sebepleri; mahsulün işlenmeksizin hammadde olarak satılması, yetersiz tanıtım, markalaşma eksikliği ve başka faaliyetlerle bütünleştirilememesi gibi etmenler sıralanabilir. Bu çalışmadaki amaç; önemli bir potansiyel ihtiva etmesine rağmen arıcılıktan yeteri kadar ekonomik kazanç elde edilmemesinin önündeki engel olan tanıtım, markalaşma ve farklı aktivitelerle bütünleşmeni sağlayarak bal ve arıcılık temalı gastronomi müzesi önerisini bilimsel çerçevede ele almaktır. Çalışmada; müze önerisinin öneminin belirlenmesinin yanında içeriği ile ilgili önerilerde bulunulmuştur. Müze içerik önerisi dünyadaki benzer örneklere bakılarak yörenin spesifik niteliklerini yansıtacak şekilde sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Derleme Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 23 Mart 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Temmuz 2022 |
Gönderilme Tarihi | 18 Mart 2022 |
Kabul Tarihi | 20 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 2 |