Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dünden yarına eğitim paradigmaları: Sanayi modeli eğitim dijital çağda yeterli mi?

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 2, 189 - 198, 30.04.2018

Öz

Eğitim dâhil yaşamın çeşitli sosyal alanları,
içinde yaşanılan çağın özelliklerini yansıtmakta ve dönemin özellikleriyle
şekillenmektedir. Sanayi öncesi devirde usta-çırak ilişkisini temel alan eğitim
paradigması sanayi devrimiyle birlikte yeniden şekillenen dünyanın
gereksinimlerini karşılayamayacak duruma gelmiştir. Endüstriyel okul modeli,
sanayi toplumunun gereksinimlerini en iyi karşılayacak çözüm olarak ortaya
çıkmıştır. Öte yandan, bilgi ve iletişim teknolojilerinin baskın rolleriyle
değişen günümüz koşulları sanayi çağının ötesinde bir çağa eriştiğimizi
göstermektedir. Dijital çağ adını verebileceğimiz bu yeni çağda toplumun gereksinim
ve ihtiyaçları hayatın sosyal alanlarını yeniden şekillendirmektedir. Eğitim de
yeniden tasarlanması gereken bir alan olarak karşımıza çıkmaktadır çünkü bu
yeni çağda gereken bilgi ve becerileri geliştirebilecek bireyler yetiştirmede
geçmiş dönemin endüstriyel okul modeli eksik kalmaktadır. İçinde yaşadığımız
dijital çağın gereksinimlerini karşılayacak yeni bir eğitim modeline ihtiyaç
duyulmaktadır. Bu makalede, öncelikle sanayi öncesi çağların ve sanayi çağının
özellikleri ve eğitim üzerindeki etkileri özetlenecektir. Bu bağlamda, hala
günümüz eğitim kurumlarını şekillendiren endüstriyel okul modeli ele
alınacaktır. Aynı zamanda, içinde yaşadığımız dijital çağın özellikleri ve bu
çağda birey olmanın gereksinimleri, eğitim alanındaki etkileriyle birlikte
tartışılacaktır. Makalede, dijital çağda sanayi çağının yansıması olan
endüstriyel okul modelinden, öğrenme temelli yeni bir okul modeline geçiş
yapılması gerekliliği tartışılmaktadır.

Kaynakça

  • Baker, J. (2013). Industrial Age Education is a Disservice to Students. The Huffington Post: http://www.huffingtonpost.com/john-baker/industrial-age-education-_b_2974297.html Erişim tarihi: 10.02.2018
  • Barr, B. R., & Tagg, J. (1995). From teaching to learning - A new paradigm for undergraduate education. Change, 27(6), 12-25. Marquis, J. (2011). The End of Industrial Education. olineuniversities.com: http://www.onlineuniversities.com/blog/2011/10/the-end-of-industrial-education/ Erişim tarihi: 10.02.2018
  • May, G. H. (2011). Education: Time to rethink the Industrial model? Journal of Futures Studies, 16(1), 101-108. Odabaşı, H. F., Fırat, M., & İzmirli, S. (2010). Küreselleşen dünyada akademisyen olmak. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(3), 127-142.
  • Odabaşı, Y. (2006). Değişimin ve dönüşümün aracı olarak girişimci üniversite. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 1(1), 87-104. http://acikerisim.lib.comu.edu.tr:8080/xmlui/ handle/COMU/974 Erişim tarihi: 20.03.2018
  • Rose, J. (2012). How to Break Free of Our 19th-Century Factory-Model Education System. The Atlantic: http://www.theatlantic.com/business/archive/2012/05/how-to-break-free-of-our-19th-century-factory-model-education-system/256881/ Erişim tarihi: 10.02.2018
  • Şahin, M., & Alkan, R. M. (2016). Yükseköğretimde değişim dönüşüm süreci ve üniversitelerin değişen rolleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 297-307.
  • Toffler, A. (1970). Future Shock. New York: Random House, Inc.
  • Watters, A. (2015). The Invented History of 'The Factory Model of Education'. hackeducation.com: http://hackeducation.com/2015/04/25/factory-model Erişim tarihi: 10.02.2018
  • Weyand, L. D. (1925). What is Industrial Education? American Journal of Sociology, 30(6), 652-664. http://www.jstor.org/stable/2764589 Erişim tarihi: 10.02.2018
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdullah Saykılı

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Saykılı, A. (2018). Dünden yarına eğitim paradigmaları: Sanayi modeli eğitim dijital çağda yeterli mi?. Açıköğretim Uygulamaları Ve Araştırmaları Dergisi, 4(2), 189-198.