Yetişkin Yeterliklerinin Uluslararası Değerlendirilmesi
Programı (PIAAC)”nın 28 Haziran 2016 tarihinde açıklanan sonuçları, 24 ülke
arasında Türkiye’nin tüm beceri alanlarında düşük puanlarla son sıralarda yer
aldığını göstermektedir. Bu çalışmada PIAAC sonuçlarını Türkiye’de temel
eğitimin öne çıkan sorunları bağlamında analiz etmek amaçlanmıştır. Bu amaca
uygun olarak alanyazın ve belge taraması yöntemleri uygulanarak veriler elde edilmiştir.
Elde edilen veriler tanımlayıcı araştırma yöntemiyle analiz edilmiştir. Nitekim
PIAAC’ın Türkiye sonuçları, temel eğitimde hâlâ sürmekte olan erişim, katılım,
nitelik ve cinsiyet eşitsizliği sorunlarının izdüşümü olarak ortaya çıkmıştır.
Öyle ki Türkiye hem zorunlu eğitim öncesinde hem de zorunlu eğitim süresince
eğitime katılımda diğer ülkelerden oldukça geride kalmıştır. Dahası Türkiye’de
hem yaygın hem de örgün eğitim açısından temel eğitim düzeyinde nitelikle
ilgili ciddi sorunlar bulunmaktadır. Eğitimin yukarıda anılan sorunlarının yanı
sıra, toplumsal cinsiyet eşitliğiyle ilgili sorunları da PIAAC sonuçlarına
yansımaktadır (örneğin, sözel okuryazarlık puanında kadın ve erkek arasındaki
fark on bir puan, sayısal okuryazarlık sonuçlarında ise aradaki fark yirmi
yedidir). PIAAC sonuçları ülkedeki örgün eğitim sisteminin -gerek eğitime
erişimin sağlanması, gerekse sosyal eşitlik vb. diğer nitelikleri itibariyle-
yeniden ele alınması, mevcut eksikliklerin saptanması ve giderilmesi için bir
zorunluluk olarak görülmelidir.
PIAAC temel eğitim temel eğitime katılım toplumsal cinsiyet yetişkin eğitimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Derleme Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 51 Sayı: 2 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License