Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İngilizce Öğretiminde Kullanılan Öğrenci Merkezli Yöntem ve Tekniklerin Akademik Başarıya Etkisi: Bir Meta Analiz Çalışması

Yıl 2021, Cilt: 54 Sayı: 2, 599 - 626, 30.07.2021
https://doi.org/10.30964/auebfd.740077

Öz

Alanyazın incelendiğinde, yabancı dil eğitiminde öğrenci merkezli yöntem ve tekniklerin kullanımının öğrencilerin akademik başarıları üzerindeki etkisini inceleyen çok sayıda çalışmanın olduğu görülmüştür. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı, yabancı dil olarak İngilizce öğretiminde kullanılan öğrenci merkezli yöntem ve tekniklerin öğrencilerin akademik başarıları üzerindeki etkisinin incelenmesi amacıyla Türkiye’de 2005-2019 yılları arasında yapılan deneysel çalışmaların meta analizini yaparak etki büyüklüğünü hesaplamak ve bu etki büyüklüğünün çeşitli değişkenler açısından anlamlı bir biçimde farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemektir. Araştırma, meta analitik tarama yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Yapılan alanyazın taraması sonucunda araştırma ölçütlerine uyan 55 çalışma belirlenmiştir. Sonuç olarak, yabancı dil olarak İngilizce öğretiminde kullanılan öğrenci merkezli yöntem ve tekniklerin öğrencilerin akademik başarıları üzerinde pozitif ve yüksek düzeyde bir etkiye sahip olduğu belirlenmiştir. Araştırmada hesaplanan etki büyüklüğü, çalışma türü (tez/makale), örneklemin öğretim kademesi ve sınıf düzeyi, çalışmanın gerçekleştirildiği okul türü gibi moderatör değişkenlere göre analiz edilmiştir. Belirlenen bu etki büyüklüğünün yayın türüne göre makaleler lehine ve kademeye göre ortaöğretim kademesi lehine anlamlı fark olduğu ancak kurum türüne (özel/resmî) göre anlamlı bir farklılık olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • *ile işaretli kaynaklar meta-analize dâhil edilen çalışmalardır. *Akçayır, M. ve Akçayır, G. (2016). Yabancı dil öğretiminde arttırılmış gerçeklik uygulamalarının kelime öğrenimine ve kalıcılığa etkisi. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (18), 331-345. Akdemir, H. ve Karakuş, M. (2016). Yaratıcı drama yönteminin akademik başarı üzerine etkisi: Bir meta-analiz çalışması. International Journal of Active Learning, 1(2), 55-67. *Akçin, S. ve Bektaş Çetinkaya, Y. (2014). The effects of using activities based on Multiple Intelligence Theory on 11th grade students’ learning and retention of English vocabulary. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(9), 71-88. *Akdağ, N. (2010). İlköğretim 4. sınıf İngilizce öğretiminde drama yönteminin erişiye etkisi. Yüksek lisans tezi. Niğde Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalı, Niğde. *Anlamış, Z. ve Akay, C. (2015). Ortaöğretim öğrencilerinin İngilizce kelime öğrenmeleri ve materyal motivasyonları üzerine: Cep telefonu destekli videolar. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(3), 341-360. *Aslandağ Soylu, B. (2008). İngilizce öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde. *Aytaş, A. (2014). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin İngilizce konuşma becerisine etkisinin belirlenmesi. Yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları Anabilim Dalı, Ankara. *Azap, S. (2012). The effect of cooperative learning activities based on multiple intelligences theory on vocabulary learning in EFL classes. Yüksek lisans tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun. *Bahçe, E. B. (2008). Developing oral communication skills of intermediate level students through active learning approach at TOBB ETU. Yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı, Ankara. *Baş, G. (2011a). Investigating the effects of project-based learning on students’ academic achievement and attitudes towards English lesson. The Online Journal of New Horizons in Education, 1(4), 1-15. *Baş, G. (2011b). Effects of computer assisted language learning in English classes on students’achievement levels and attitudes towards the lesson. E-International Journal of Educational Research, 2(1), 44-65. Baş, G. (2011c). Türkiye’de eğitim programlarında yapılandırmacılık: Dün, bugün, yarın. Eğitişim Dergisi, (32). *Baş, G. ve Beyhan, Ö. (2010). Effects of multiple intelligences supported project-based learning on students’ achievement levels and attitudes towards English lesson. International Electronic Journal of Elementary Education, 2(3), 365-386. *Baş, G. ve Beyhan, Ö. (2012). İngilizce dersinde yansıtıcı düşünme etkinliklerinin öğrencilerin akademik başarılarına ve derse yönelik tutumlarına etkisi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 128-142. *Başören, M. T. (2015). Drama öğretim tekniğinin yabancı dil kelime öğretimine ve öğrencilerin kelime öğrenmeye yönelik tutumlarına etkisi. Yüksek lisans tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı, Konya. *Başöz, T. (2013). The effectiveness of computer-assisted instruction on vocabulary achievement. Yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı, İzmir. Batdı, V. (2017). Eğitlence uygulamalarının akademik başarıya etkisi: Meta-analitik bir çalışma. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(1), 47-62. *Birsen, P. (2017). Effect of gamified game-based learning on L2 vocabulary retention by young learners. Yüksek lisans tezi. Bahçeşehir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı, İstanbul. Borenstein, M., Hedges, L. V., Higgins, J. P. T. and Rothstein, H. R. (2009). Introduction to meta-analysis. Chichester, UK: John Wiley & Sons, Ltd. *Bozkurt, Ö. F. (2014). İngilizce kurslarındaki öğrenciler için geliştirilen harmanlanmış öğrenme ortamlarının akademik başarı ve öz yeterlik algısına etkisi. Yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Anabilim Dalı, Ankara. *Bulut, C. (2018). Impact of flipped classroom model on EFL learners’ grammar achievement: Not only inversion, but also integration. Yüksek lisans tezi. Yeditepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı, İstanbul. Card, N. A. (2012). Applied meta-analysis for social science research. New York, London: Guilford Press. Chalmers, I., Hedges, L. V. and Cooper, H. (2002). A brief history of research synthesis. Evaluation and the Health Professions, 25, 12-37. Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, NJ: Erlbaum. Cooper, H. M. (1998). Synthesizing research: A guide for literature reviews. Thousand Oaks, CA: Sage. Cooper, H., Hedges, L. V. and Valentine, J. C. (2009). The handbook of research synthesis and meta-analysis. New York: Russell Sage Foundation. *Çakır, R., Solak, E. ve Tan, S. S. (2016). Artırılmış gerçeklik teknolojisi ile İngilizce kelime öğretiminin öğrenci performansına etkisi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 45-58. *Çay, Y. (2017). Kukla modeli ile İngilizce öğretiminin ders başarısına etkisi. Yüksek lisans tezi. Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalı, Kayseri. *Çelen, İ. (2008). Eğitimde dramada uzman rolü yaklaşımı ve İngilizce öğretimi: İlköğretim dördüncü sınıf öğrencileri üzerine bir araştırma. Yüksek lisans tezi. Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalı, Aydın. *Çırak, D. (2006). The use of project based learnıng in teaching English to young learners. Yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı, Konya. *Çopur, G. (2011). İngilizce hazırlık sınıflarında işbirliğine dayalı öğrenmenin öğrencilerin dört dil becerisine etkisi. Yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı, Ankara. *Dağıstan, G. (2015). İngilizce dersinde kullanılan bellek destekleyici stratejilerden öyküleme yönteminin kelime bilgisine etkisi. Yüksek lisans tezi. Ahi Evran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı, Kırşehir. *Dilek, I. (2010). A quasi-experimental study on the effects of cooperative learning activities in reading classes. Yüksek lisans tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Batı Dilleri ve Edebiyatı Anabilim Dalı, Trabzon. Dinçer, S. (2014). Eğitim bilimlerinde uygulamalı meta-analiz. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Doğançay-Aktuna, S. (1998). The spread of English in Turkey and its current sociolinguistic profile. Journal of multilingual and multicultural Development, 19(1), 24-39. *Donmuş, V. ve Gürol, M. (2015). İngilizce öğrenmede eğitsel bilgisayar oyunu kullanmanın erişiye ve kalıcılığa etkisi. Electronic Turkish Studies, 10(15), 313-332. *Er, M. (2007). Etkin öğrenmenin yabancı dil benlik algısı ve İngilizce okuduğunu anlama başarısı üzerindeki etkililiği. Doktora tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, İzmir. *Gömleksiz, M. N. (2005). Oyun ile İngilizce öğretiminin uygulanması ve öğrenci başarısına etkisi (Elazığ Özel Bilgem İlköğretim Okulu Örneği). Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), 179-195. Gömleksiz, M. N. ve Elaldı, Ş. (2011). Yapılandırmacı yaklaşım bağlamında yabancı dil öğretimi. Electronic Turkish Studies, 6(2), 443-454. Gözüyeşil, E. (2012). Beyin temelli öğrenmenin akademik başarıya etkisi: Bir meta analiz çalışması. Yüksek Lisans Tezi. Niğde Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde. *Güleç, E. (2014). Aktif öğrenme modeliyle oluşturulan öğrenme ortamının ortaokul öğrencilerinin akademik başarısına ve İngilizce dersine yönelik tutumlarına etkisi. Yüksek lisans tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Afyonkarahisar. *Güven, Z. Z. (2007). Öğrenme stillerine dayalı etkinliklerin öğrencilerin dinleme becerisi erişileri, İngilizce dersine yönelik tutumları ve öğrenilenlerin kalıcılığına etkisi. Doktora tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı, Konya. *Güzelsoy, R. (2018). Yaratıcı drama yönteminin İngilizce kelime edinimine etkisi (Dokuzuncu sınıf örneği). Yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Ankara. *Hasra, K. (2007). Beyin temelli öğrenme yaklaşımıyla öğrenme stratejilerinin öğretiminin öğrencilerin okuduğunu anlama becerisi üzerindeki etkisi. Yüksek lisans tezi. Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı, Muğla. Işık, A. (2008). Yabancı dil eğitimimizdeki yanlışlar nereden kaynaklanıyor?. Dil ve Dilbilimi Çalışmaları Dergisi, 4(2), 15-26. *Işık, İ. (2016). İlkokul 3. Sınıf öğrencilerine eğitsel oyunlar ile İngilizce kelime öğretiminin akademik başarıya etkisi. Yüksek lisans tezi. Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Bartın. *İlhan, E. ve Kayabaşı, Y. (2014). Yükseköğretim düzeyindeki özel amaçlı İngilizce derslerinde içerik tabanlı yabancı dil öğretim yaklaşımının öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 35-55. *İyitoğlu, O. (2018). The impact of flipped classroom model on EFL learners’ academic achievement, attitudes and self- efficacy beliefs: A mixed method study. Doktora tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı, İstanbul. İyitoğlu, O. ve Alcı, B. (2015). A qualitative research on 2nd grade teachers’ opinions about 2nd grade English language teaching curriculum. Elementary Education Online, 14(2), 682-696. *İzgi, İ. (2014). Ayırt edicilik ilkesine dayalı İngilizce öğretim tasarımı uygulamasının öğrencilerin akademik başarı ve derse yönelik tutumları üzerine etkisi. Yüksek lisans tezi. Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Antalya. Kablan, Z., Topan, B. ve Erkan, B. (2013). Sınıf içi öğretimde materyal kullanımının etkililik düzeyi: Bir meta-analiz çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1629-1644. *Kadan, Ö. F. (2013). Yaratıcı drama yönteminin ortaokul 7. Sınıf öğrencilerinin İngilizce dersindeki başarı, tutum ve motivasyonlarına etkisi. Yüksek lisans tezi. Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Hatay. Kanadlı, S., Kerim, Ü. ve Karakuş, F. (2015). Kuantum öğrenme modelinin akademik başarıya etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(32), 136-157. *Karakoç, B. (2016). Otantik görev odaklı uygulamaların yabancı dil eğitimine etkisinin incelenmesi. Doktora tezi. Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Gaziantep. *Kartal, Ş. (2014). İşbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin İngilizce dersine yönelik tutumlarına ve başarılarına etkileri (Nevşehir Üniversitesi Örneği). Doktora tezi. İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı, Malatya. Kaşarcı, İ. (2013). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Yüksek lisans tezi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir. *Kılıç, Ö. (2006). Aktif öğrenme tekniklerinin İngilizce dilbilgisi kurallarını uygulama becerisi üzerindeki etkileri. Yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, İzmir. *Kılıç, Ş. ve Tuncel, M. (2009). Yaratıcı dramanın İngilizce konuşmaya ve tutuma etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 55-81. *Kil, G. ve Şahin, H. (2019). 6. Sınıf yabancı dil (İngilizce) dersinde işbirliği öğrenme yönteminin öğrencilerin sözcük dağarcıklarını geliştirmelerine ve derse yönelik tutumlarına etkisi. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(17), 107-127. *Köylüoğlu, N. (2010). Using drama in teaching English for young learners. Yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı, Konya. Lipsey, M. W. and Wilson, D. B. (2001). Practical meta-analysis. Thousand Oaks, CA: Sage. Millî Eğitim Bakanlığı. (2005). İlköğretim 1-5. sınıf programları tanıtım el kitabı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi. Oldfather, P., West, J., White, J. and Wilmarth, J. (1999). Psychology in the classroom. Learning through children's eyes: Social constructivism and the desire to learn. Washington, USA: American Psychological Association. *Öz, H. ve Efecioğlu, E. (2015). Graphic novels: An alternative approach to teach English as a foreign language. Journal of Language and Linguistic Studies, 11(1), 75-90. *Özer, S. (2016). Düşünme stillerine göre farklılaştırılmış öğretim etkinliklerinin öğrencilerin erişilerine, mesleki yabancı dil dersine yönelik tutumlarına ve öğrenilenlerin kalıcılığına etkisi. Doktora tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı, Konya. *Pektaş, R. (2014). The effect of reflective thinking based advanced reading education on student success, attitude and permanence. Yüksek lisans tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı, Konya. *Saday, A. (2007). İlköğretimde aktif öğrenme kuramı destekli İngilizce öğretim yöntemiyle İngilizce konuşma becerisinin geliştirilmesine ilişkin bir araştırma. Doktora tezi. Dicle Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Diyarbakır. *Seçilmişoğlu, C. (2019). The effects of flipped learning model in teaching English grammar. Yüksek lisans tezi. Ufuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı, Ankara. Seidlhofer, B. (2005). English as a lingua franca. ELT Journal, 59(4), 339-341. Semerci, Ç. ve Batdı, V. (2015). A meta analysis of constructivist learning approach on learners’ academic achievements, retention and attitudes. Journal of Education and Training Studies, 3(2), 171-180. Sherman, T. M. and Kurshan B. L. (2005). Constructing learning: Using Technology to Support Teaching for Understanding. Learning & Leading with Technology, 32(5), 10-39. *Selçuk, H. E. (2016). DYNED eğitim yazılımının yabancı dil öğretiminde akademik başarıya etkisinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Adıyaman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Adıyaman. *Su Bergil, A. (2010). İngilizce öğretiminde konuşma becerilerini geliştirmeye yönelik alternatif bir teknik: Yaratıcı drama. Yüksek lisans tezi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Tokat. *Şahinler Albayrak, M. (2015). Kinect kullanılan 3 boyutlu (3D) sanal gerçeklik uygulamalarının ilkokul öğrencilerinin yabancı dilde kelime öğrenimine etkisi. Yüksek lisans tezi. Fatih Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Teknolojileri Anabilim Dalı, İstanbul. *Şen Bartan, Ö. (2013). Yabancı dil öğretiminde model temelli ders işleme sürecinin yazma becerisine etkisi. Doktora tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Dilbilim Öğretim Anabilim Dalı, Ankara. Şen Ersoy, N. ve Kürüm Yapıcıoğlu, D. (2015). İsteğe bağlı İngilizce hazırlık programının öğrenci ve okutman görüşlerine göre değerlendirilmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 3(3), 7-43. Tomakin, E. ve Yeşilyurt, M. (2013). Bilgisayar destekli yabancı dil öğretim çalışmalarının meta analizi: Türkiye örneği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 248-263. *Tümen Akyıldız, S. (2015). Bilişsel koçluk destekli yansıtıcı öğretim yaklaşımının İngilizce öğretiminde öğrencilerin akademik başarısına, kalıcılığa, yansıtıcı düşünme ve üstbiliş becerilerine etkisi. Doktora tezi. Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı, Elazığ. *Türker, M. (2007). Proje tabanlı öğrenmenin yabancı dil kullanımında konuşma yeterliliğine etkisinin değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı, Ankara. Tütüniş, B. (2014). İngilizce öğretiminde yöntem sorunları. Yabancı Dil Eğitimi Çalıştayı Bildirileri (12-13 Kasım 2012), Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları, s. 33-36. *Yıldırım, E. (2013). İlkokul 4. Sınıf İngilizce dersinde kullanılan görsel ve işitsel uyarıcıların İngilizce okuma ve yazma becerilerine etkisi. Yüksek lisans tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı, Konya. *Yumurtacı, N. (2019). Using creative drama in teaching English to young learners: effectiveness on vocabulary development and creative thinking. Yüksek lisans tezi. Bahçeşehir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı, İstanbul. Yurdakul, B. (2011). Yapılandırmacılık. Özcan Demirel (Ed.), Eğitimde yeni yönelimler içinde (ss. 39-65). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.

The Effect of Student-Centred Methods and Techniques on Students’ Academic Achievements in Teaching English: A Meta-Analysis Study

Yıl 2021, Cilt: 54 Sayı: 2, 599 - 626, 30.07.2021
https://doi.org/10.30964/auebfd.740077

Öz

In the existing literature, there are many studies examining the effect of the use of student-centred methods and techniques in teaching English as a foreign language on students' academic achievement. Thus, this study is conducted with meta-analytical review which aims to determine the effect size of student-centred methods and techniques used in teaching English as a foreign language on students’ academic achievement. In accordance with this aim, 55 experimental studies carried out between the years 2005-2019 in Turkey have been included in this study. As a result, it has been determined that student-centred methods and techniques used in teaching English as a foreign language have a positive and high-level effect on students' academic achievement. The effect size calculated in the study was analyzed in terms of moderator variables such as study type (thesis/article), teaching stage and grade level of the sample, type of school where the study was carried out. It was concluded that this effect size was significant in favour of articles according to the type of publication and in favour of the secondary education to the grade, but there was no significant difference to the type of institution (private/public).

Kaynakça

  • *ile işaretli kaynaklar meta-analize dâhil edilen çalışmalardır. *Akçayır, M. ve Akçayır, G. (2016). Yabancı dil öğretiminde arttırılmış gerçeklik uygulamalarının kelime öğrenimine ve kalıcılığa etkisi. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (18), 331-345. Akdemir, H. ve Karakuş, M. (2016). Yaratıcı drama yönteminin akademik başarı üzerine etkisi: Bir meta-analiz çalışması. International Journal of Active Learning, 1(2), 55-67. *Akçin, S. ve Bektaş Çetinkaya, Y. (2014). The effects of using activities based on Multiple Intelligence Theory on 11th grade students’ learning and retention of English vocabulary. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(9), 71-88. *Akdağ, N. (2010). İlköğretim 4. sınıf İngilizce öğretiminde drama yönteminin erişiye etkisi. Yüksek lisans tezi. Niğde Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalı, Niğde. *Anlamış, Z. ve Akay, C. (2015). Ortaöğretim öğrencilerinin İngilizce kelime öğrenmeleri ve materyal motivasyonları üzerine: Cep telefonu destekli videolar. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(3), 341-360. *Aslandağ Soylu, B. (2008). İngilizce öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde. *Aytaş, A. (2014). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin İngilizce konuşma becerisine etkisinin belirlenmesi. Yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları Anabilim Dalı, Ankara. *Azap, S. (2012). The effect of cooperative learning activities based on multiple intelligences theory on vocabulary learning in EFL classes. Yüksek lisans tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun. *Bahçe, E. B. (2008). Developing oral communication skills of intermediate level students through active learning approach at TOBB ETU. Yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı, Ankara. *Baş, G. (2011a). Investigating the effects of project-based learning on students’ academic achievement and attitudes towards English lesson. The Online Journal of New Horizons in Education, 1(4), 1-15. *Baş, G. (2011b). Effects of computer assisted language learning in English classes on students’achievement levels and attitudes towards the lesson. E-International Journal of Educational Research, 2(1), 44-65. Baş, G. (2011c). Türkiye’de eğitim programlarında yapılandırmacılık: Dün, bugün, yarın. Eğitişim Dergisi, (32). *Baş, G. ve Beyhan, Ö. (2010). Effects of multiple intelligences supported project-based learning on students’ achievement levels and attitudes towards English lesson. International Electronic Journal of Elementary Education, 2(3), 365-386. *Baş, G. ve Beyhan, Ö. (2012). İngilizce dersinde yansıtıcı düşünme etkinliklerinin öğrencilerin akademik başarılarına ve derse yönelik tutumlarına etkisi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 128-142. *Başören, M. T. (2015). Drama öğretim tekniğinin yabancı dil kelime öğretimine ve öğrencilerin kelime öğrenmeye yönelik tutumlarına etkisi. Yüksek lisans tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı, Konya. *Başöz, T. (2013). The effectiveness of computer-assisted instruction on vocabulary achievement. Yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı, İzmir. Batdı, V. (2017). Eğitlence uygulamalarının akademik başarıya etkisi: Meta-analitik bir çalışma. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(1), 47-62. *Birsen, P. (2017). Effect of gamified game-based learning on L2 vocabulary retention by young learners. Yüksek lisans tezi. Bahçeşehir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı, İstanbul. Borenstein, M., Hedges, L. V., Higgins, J. P. T. and Rothstein, H. R. (2009). Introduction to meta-analysis. Chichester, UK: John Wiley & Sons, Ltd. *Bozkurt, Ö. F. (2014). İngilizce kurslarındaki öğrenciler için geliştirilen harmanlanmış öğrenme ortamlarının akademik başarı ve öz yeterlik algısına etkisi. Yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Anabilim Dalı, Ankara. *Bulut, C. (2018). Impact of flipped classroom model on EFL learners’ grammar achievement: Not only inversion, but also integration. Yüksek lisans tezi. Yeditepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı, İstanbul. Card, N. A. (2012). Applied meta-analysis for social science research. New York, London: Guilford Press. Chalmers, I., Hedges, L. V. and Cooper, H. (2002). A brief history of research synthesis. Evaluation and the Health Professions, 25, 12-37. Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, NJ: Erlbaum. Cooper, H. M. (1998). Synthesizing research: A guide for literature reviews. Thousand Oaks, CA: Sage. Cooper, H., Hedges, L. V. and Valentine, J. C. (2009). The handbook of research synthesis and meta-analysis. New York: Russell Sage Foundation. *Çakır, R., Solak, E. ve Tan, S. S. (2016). Artırılmış gerçeklik teknolojisi ile İngilizce kelime öğretiminin öğrenci performansına etkisi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 45-58. *Çay, Y. (2017). Kukla modeli ile İngilizce öğretiminin ders başarısına etkisi. Yüksek lisans tezi. Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalı, Kayseri. *Çelen, İ. (2008). Eğitimde dramada uzman rolü yaklaşımı ve İngilizce öğretimi: İlköğretim dördüncü sınıf öğrencileri üzerine bir araştırma. Yüksek lisans tezi. Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalı, Aydın. *Çırak, D. (2006). The use of project based learnıng in teaching English to young learners. Yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı, Konya. *Çopur, G. (2011). İngilizce hazırlık sınıflarında işbirliğine dayalı öğrenmenin öğrencilerin dört dil becerisine etkisi. Yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı, Ankara. *Dağıstan, G. (2015). İngilizce dersinde kullanılan bellek destekleyici stratejilerden öyküleme yönteminin kelime bilgisine etkisi. Yüksek lisans tezi. Ahi Evran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı, Kırşehir. *Dilek, I. (2010). A quasi-experimental study on the effects of cooperative learning activities in reading classes. Yüksek lisans tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Batı Dilleri ve Edebiyatı Anabilim Dalı, Trabzon. Dinçer, S. (2014). Eğitim bilimlerinde uygulamalı meta-analiz. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Doğançay-Aktuna, S. (1998). The spread of English in Turkey and its current sociolinguistic profile. Journal of multilingual and multicultural Development, 19(1), 24-39. *Donmuş, V. ve Gürol, M. (2015). İngilizce öğrenmede eğitsel bilgisayar oyunu kullanmanın erişiye ve kalıcılığa etkisi. Electronic Turkish Studies, 10(15), 313-332. *Er, M. (2007). Etkin öğrenmenin yabancı dil benlik algısı ve İngilizce okuduğunu anlama başarısı üzerindeki etkililiği. Doktora tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, İzmir. *Gömleksiz, M. N. (2005). Oyun ile İngilizce öğretiminin uygulanması ve öğrenci başarısına etkisi (Elazığ Özel Bilgem İlköğretim Okulu Örneği). Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), 179-195. Gömleksiz, M. N. ve Elaldı, Ş. (2011). Yapılandırmacı yaklaşım bağlamında yabancı dil öğretimi. Electronic Turkish Studies, 6(2), 443-454. Gözüyeşil, E. (2012). Beyin temelli öğrenmenin akademik başarıya etkisi: Bir meta analiz çalışması. Yüksek Lisans Tezi. Niğde Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde. *Güleç, E. (2014). Aktif öğrenme modeliyle oluşturulan öğrenme ortamının ortaokul öğrencilerinin akademik başarısına ve İngilizce dersine yönelik tutumlarına etkisi. Yüksek lisans tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Afyonkarahisar. *Güven, Z. Z. (2007). Öğrenme stillerine dayalı etkinliklerin öğrencilerin dinleme becerisi erişileri, İngilizce dersine yönelik tutumları ve öğrenilenlerin kalıcılığına etkisi. Doktora tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı, Konya. *Güzelsoy, R. (2018). Yaratıcı drama yönteminin İngilizce kelime edinimine etkisi (Dokuzuncu sınıf örneği). Yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Ankara. *Hasra, K. (2007). Beyin temelli öğrenme yaklaşımıyla öğrenme stratejilerinin öğretiminin öğrencilerin okuduğunu anlama becerisi üzerindeki etkisi. Yüksek lisans tezi. Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı, Muğla. Işık, A. (2008). Yabancı dil eğitimimizdeki yanlışlar nereden kaynaklanıyor?. Dil ve Dilbilimi Çalışmaları Dergisi, 4(2), 15-26. *Işık, İ. (2016). İlkokul 3. Sınıf öğrencilerine eğitsel oyunlar ile İngilizce kelime öğretiminin akademik başarıya etkisi. Yüksek lisans tezi. Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Bartın. *İlhan, E. ve Kayabaşı, Y. (2014). Yükseköğretim düzeyindeki özel amaçlı İngilizce derslerinde içerik tabanlı yabancı dil öğretim yaklaşımının öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 35-55. *İyitoğlu, O. (2018). The impact of flipped classroom model on EFL learners’ academic achievement, attitudes and self- efficacy beliefs: A mixed method study. Doktora tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı, İstanbul. İyitoğlu, O. ve Alcı, B. (2015). A qualitative research on 2nd grade teachers’ opinions about 2nd grade English language teaching curriculum. Elementary Education Online, 14(2), 682-696. *İzgi, İ. (2014). Ayırt edicilik ilkesine dayalı İngilizce öğretim tasarımı uygulamasının öğrencilerin akademik başarı ve derse yönelik tutumları üzerine etkisi. Yüksek lisans tezi. Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Antalya. Kablan, Z., Topan, B. ve Erkan, B. (2013). Sınıf içi öğretimde materyal kullanımının etkililik düzeyi: Bir meta-analiz çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1629-1644. *Kadan, Ö. F. (2013). Yaratıcı drama yönteminin ortaokul 7. Sınıf öğrencilerinin İngilizce dersindeki başarı, tutum ve motivasyonlarına etkisi. Yüksek lisans tezi. Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Hatay. Kanadlı, S., Kerim, Ü. ve Karakuş, F. (2015). Kuantum öğrenme modelinin akademik başarıya etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(32), 136-157. *Karakoç, B. (2016). Otantik görev odaklı uygulamaların yabancı dil eğitimine etkisinin incelenmesi. Doktora tezi. Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Gaziantep. *Kartal, Ş. (2014). İşbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin İngilizce dersine yönelik tutumlarına ve başarılarına etkileri (Nevşehir Üniversitesi Örneği). Doktora tezi. İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı, Malatya. Kaşarcı, İ. (2013). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Yüksek lisans tezi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir. *Kılıç, Ö. (2006). Aktif öğrenme tekniklerinin İngilizce dilbilgisi kurallarını uygulama becerisi üzerindeki etkileri. Yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, İzmir. *Kılıç, Ş. ve Tuncel, M. (2009). Yaratıcı dramanın İngilizce konuşmaya ve tutuma etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 55-81. *Kil, G. ve Şahin, H. (2019). 6. Sınıf yabancı dil (İngilizce) dersinde işbirliği öğrenme yönteminin öğrencilerin sözcük dağarcıklarını geliştirmelerine ve derse yönelik tutumlarına etkisi. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(17), 107-127. *Köylüoğlu, N. (2010). Using drama in teaching English for young learners. Yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı, Konya. Lipsey, M. W. and Wilson, D. B. (2001). Practical meta-analysis. Thousand Oaks, CA: Sage. Millî Eğitim Bakanlığı. (2005). İlköğretim 1-5. sınıf programları tanıtım el kitabı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi. Oldfather, P., West, J., White, J. and Wilmarth, J. (1999). Psychology in the classroom. Learning through children's eyes: Social constructivism and the desire to learn. Washington, USA: American Psychological Association. *Öz, H. ve Efecioğlu, E. (2015). Graphic novels: An alternative approach to teach English as a foreign language. Journal of Language and Linguistic Studies, 11(1), 75-90. *Özer, S. (2016). Düşünme stillerine göre farklılaştırılmış öğretim etkinliklerinin öğrencilerin erişilerine, mesleki yabancı dil dersine yönelik tutumlarına ve öğrenilenlerin kalıcılığına etkisi. Doktora tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı, Konya. *Pektaş, R. (2014). The effect of reflective thinking based advanced reading education on student success, attitude and permanence. Yüksek lisans tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı, Konya. *Saday, A. (2007). İlköğretimde aktif öğrenme kuramı destekli İngilizce öğretim yöntemiyle İngilizce konuşma becerisinin geliştirilmesine ilişkin bir araştırma. Doktora tezi. Dicle Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Diyarbakır. *Seçilmişoğlu, C. (2019). The effects of flipped learning model in teaching English grammar. Yüksek lisans tezi. Ufuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı, Ankara. Seidlhofer, B. (2005). English as a lingua franca. ELT Journal, 59(4), 339-341. Semerci, Ç. ve Batdı, V. (2015). A meta analysis of constructivist learning approach on learners’ academic achievements, retention and attitudes. Journal of Education and Training Studies, 3(2), 171-180. Sherman, T. M. and Kurshan B. L. (2005). Constructing learning: Using Technology to Support Teaching for Understanding. Learning & Leading with Technology, 32(5), 10-39. *Selçuk, H. E. (2016). DYNED eğitim yazılımının yabancı dil öğretiminde akademik başarıya etkisinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Adıyaman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Adıyaman. *Su Bergil, A. (2010). İngilizce öğretiminde konuşma becerilerini geliştirmeye yönelik alternatif bir teknik: Yaratıcı drama. Yüksek lisans tezi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Tokat. *Şahinler Albayrak, M. (2015). Kinect kullanılan 3 boyutlu (3D) sanal gerçeklik uygulamalarının ilkokul öğrencilerinin yabancı dilde kelime öğrenimine etkisi. Yüksek lisans tezi. Fatih Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Teknolojileri Anabilim Dalı, İstanbul. *Şen Bartan, Ö. (2013). Yabancı dil öğretiminde model temelli ders işleme sürecinin yazma becerisine etkisi. Doktora tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Dilbilim Öğretim Anabilim Dalı, Ankara. Şen Ersoy, N. ve Kürüm Yapıcıoğlu, D. (2015). İsteğe bağlı İngilizce hazırlık programının öğrenci ve okutman görüşlerine göre değerlendirilmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 3(3), 7-43. Tomakin, E. ve Yeşilyurt, M. (2013). Bilgisayar destekli yabancı dil öğretim çalışmalarının meta analizi: Türkiye örneği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 248-263. *Tümen Akyıldız, S. (2015). Bilişsel koçluk destekli yansıtıcı öğretim yaklaşımının İngilizce öğretiminde öğrencilerin akademik başarısına, kalıcılığa, yansıtıcı düşünme ve üstbiliş becerilerine etkisi. Doktora tezi. Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı, Elazığ. *Türker, M. (2007). Proje tabanlı öğrenmenin yabancı dil kullanımında konuşma yeterliliğine etkisinin değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı, Ankara. Tütüniş, B. (2014). İngilizce öğretiminde yöntem sorunları. Yabancı Dil Eğitimi Çalıştayı Bildirileri (12-13 Kasım 2012), Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları, s. 33-36. *Yıldırım, E. (2013). İlkokul 4. Sınıf İngilizce dersinde kullanılan görsel ve işitsel uyarıcıların İngilizce okuma ve yazma becerilerine etkisi. Yüksek lisans tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı, Konya. *Yumurtacı, N. (2019). Using creative drama in teaching English to young learners: effectiveness on vocabulary development and creative thinking. Yüksek lisans tezi. Bahçeşehir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı, İstanbul. Yurdakul, B. (2011). Yapılandırmacılık. Özcan Demirel (Ed.), Eğitimde yeni yönelimler içinde (ss. 39-65). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hüseyin Şimşek 0000-0001-7455-3706

Dildar Özaslan 0000-0002-9733-2276

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 54 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şimşek, H., & Özaslan, D. (2021). İngilizce Öğretiminde Kullanılan Öğrenci Merkezli Yöntem ve Tekniklerin Akademik Başarıya Etkisi: Bir Meta Analiz Çalışması. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 54(2), 599-626. https://doi.org/10.30964/auebfd.740077

Creative Commons LicenseThe content of the Journal of Faculty of Educational Sciences is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License