Makale Değerlendirme Süreci

Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi'ne başvurusu yapılan makaleler, yazar ve hakem kimliklerinin gizlendiği, yazarların hakemlerin kim olduğunu hakemlerin yazarların kim olduğunu bilmediği iki yönlü kör hakemlik süreciyle şu aşamalarda değerlendirilmektedir.

Ön İnceleme ve Ön Değerlendirme Süreci

Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi'ne gönderilen makaleler ön incelemede editörlerce değerlendirilir. Bu adımda, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi’nin amaçlarına, kapsamına ve yayın politikalarına uymayan, yazıldığı dil ve anlatım kurallarına uygun olmayan, yöntem açısından hata bulunan, özgün olmayan, benzerlik oranı yüksek olan makaleler reddedilir.

Benzerlik-Özgünlük Denetimi

Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi’nin yayın etiği, başvurusu yapılan makale ile yayım aşamasına gelen her makalenin benzerlik-özgünlük durumunu belirlemek amacıyla intihal denetiminden geçirilmesini zorunlu tutar. Benzerlik-intihal denetimi iThenticate programıyla Dergi elemanlarınca yapılır, raporu alınır. Editörler Kurul’unca makalede saptanan hataların yazar(lar)ca düzeltilmesi de istenebilir, ancak benzerlik oranı % 10’dan fazla olan makaleler reddedilir ve yazar(lar)ı bilgilendirilir. Benzerlik oranı raporu saklanır.

Ön Değerlendirme

Uygun bulunan makalelerin ön değerlendirmesi için makalenin konusu ile ilgili olan alan editörüne iletilir.
Alan editörüne gönderilen makale, makalede yer alacak başlıklar; girişte alanyazın, yöntem, bulgular ve yorum, tartışma-sonuç ve öneriler bölümleri, derginin kapsamı ve yayın politikaları, özgünlük ve güncellik açısından incelenir. Alan editörü, inceleme sonucunu bir rapor ile editöre bildirir. Bu incelemede uygun bulunmayan makaleleri editör reddeder. Alan editörünün Dergiye uygun bulduğu makaleler için hakem önerilerini de inceleme raporuyla editöre iletmesi gerekir.

Hakem Süreci

Alan editörünün hakem önerileri, editörlerce değerlendirilir ve gerektiğinde başka hakemler göz önünde bulundurularak makale, üç hakeme iletilir. Yazar(lar)ın görev yaptığı kuruluştan, yazar(lar)la çatışma ve çıkar birliği bulunanlardan, alanı makaleyle ilgili olmayanlardan, tez danışmanı ya da tezin jüri üyelerinden hakem atanmamasına özen gösterilir. Derginin bir sayısında aynı hakeme değerlendirmesi için bir makaleden fazla makale gönderilmez.
Hakem değerlendirmesi; makalenin alanyazın açısından incelenmesi, özgünlüğü, yöntemi, etik ilkelere uygunluğu, sonuçlarının tutarlı biçimde sunumuna, yollamaların (atıfların) ilkelere uygunluğu, kaynakça ile yollamaların tutarlığına dayanır.
Hakem değerlendirme süreci için hakemlere bir ay süre verilir, hakemin istemi doğrultusunda gerektiğinde süre uzatılabilir. Hakemler makaleyi değerlendirdikten sonra, makaleyle birlikte gönderilmiş olan, araştırma makalesi için “Araştırma Makalesi Değerlendirme Formu”nu, derleme makale için ise “Derleme Makalesi Değerlendirme Formu”nu doldurmaları gerekir. Hakemler, makaleyle ilgili değerlendirmelerini tamamladıktan sonra Makale Değerlendirme Formunu dergi sistemine yüklerler. Hakemler, makaleyle ilgili verdikleri kararın (kabul, düzeltme, red) gerekçelerini, Makale Değerlendirme Formunun ilgili yerine ayrıntılı olarak yazmalıdırlar. Ayrıca hakemlerin, üzerinde düzeltme önerilerini belirttikleri makaleyi de dergi sistemine yüklemeleri gerekir. 
Hakemlerden ve/ya da editörlerden gelen düzeltme önerileri doğrultusunda yazarlarca üç hafta içinde “Makale Düzeltme Raporu” hazırlanması gerekir. Yazarlar bu raporda, yapılması önerilen düzeltmelerden yaptıklarını ve yapamadıklarını gerekçeleriyle bir çizelge biçiminde belirtirler, sonra düzeltilmiş makaleyle birlikte elektronik başvuru sistemine yüklerler. Düzeltmeleri görmek isteyen hakemlere, düzeltilmiş makale gönderilir. Hakemler ya da editörlerce, yazarlardan birden fazla düzeltme istenebilir. Yazar(lar)ın bu düzeltmeleri yapmaları beklenir.

Değerlendirme Sonucu ve Editörler Kurulu Kararı

Hakemlerden gelen görüşler ile varsa yazarlardan gelen düzeltme raporu, editör tarafından incelenir. Bu inceleme sonucunda, editör, makalelerle ilgili kararı oluşturmak üzere Editörler Kurulu’nu toplantıya çağırır. Editörler Kurulu, alan editörü ve hakemlerin görüşleri doğrultusunda makaleleri görüşerek son kararını verir. Editör, yayımlanmasına karar verilen makalelerle ilgili Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yönetim Kurulu’na yazılı olarak bilgi verir.
Yayımlanmasına karar verilen makalelerin sayfa düzenlemesi (mizanpajı), Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi elemanlarınca yapılır. Böylece yayımlanacak makalelerin biçim açısından birörnek ve birbiriyle tutarlı olmaları sağlanır.
Sayfa düzenlemesi yapılan makaleler dil editörlerince (Türkçe, İngilizce) incelenir, gerekliyse yazarlardan düzeltme istenir. Düzeltmeleri tamamlanarak yayım aşamasına gelen makalelerin son kez benzerlik- intihal denetimi yapılır, makale genel olarak bir kez daha gözden geçirilerek yazarlarından “basılabilir” onayı alınır.
Hakem değerlendirmesine gönderilmesi uygun bulunan makalelerin altı ay içinde sonuçlandırılmasına çalışılır.

Değerlendirmeye İtiraz Hakkı

Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi Editörler Kurul'nca bir makale ile ilgili verilen karara, yazar(lar)ın itiraz hakkı vardır. Yazar(lar), Editörler Kurulu kararına yönelik itiraz gerekçelerini kanıtlarıyla ve kaynak göstererek ebfd@ankara.edu.tr adresine bir iletiyle bildirebilirler. Yazar(lar)ın itirazı, Editörler Kurul’unca incelenerek yazar(lar)a yanıt verilir. İtiraz haklı bulunursa, Editörler Kurulu yeni hakemlerle değerlendirmeyi yeniden başlatır.

Yollama (Atıf) ve Kaynakça Denetimi

Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi yayın etiğine göre, makalelere yollamaların (atıfların) doğru ve eksiksiz verilmesi zorunludur. Bu denetim, önce değerlendirme sırasında hakemlerce, sonra benzerlik-intihal (iThenticate) programı sonucuna göre editörlerce yapılır.
Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi’ne gönderilen makalelerde yollama (atıf) ve kaynakça denetimi şöyle yapılır:
• Kaynakça, APA 7. Sürümünde yer alan biçime uygun olmalıdır.
• Metinde yararlanılan kaynakların, kaynakçada eksiksiz ve doğru biçimde verilip verilmediği denetlenir. Kaynakçadaki her kaynağa ilişkin metin içindeki yollamalar (atıflar) uygun biçimde yapılmadıysa düzeltilir.
• Metin içindeki yollamaların (atıfların), yollama ilkelerine uygun biçimde yapılıp yapılmadığı denetlenir, eksik ya da hatalı olanlar düzeltilir.
• Türkçe makaleler için Türkçe, İngilizce makaleler için İngilizce kaynak gösterme ilkeleri temel alınır.

Makalenin Erken Görünümü ve Yayımlanması

Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi'nde sayfa düzenlemesi (mizanpajı) yapılan makalelerin elektronik ortamda önce “Erken Görünüm”de sonra elektronik derginin ilgili sayısında yayımlanmasında gereken Dijital Nesne Kimlik Numarasının (Digital Object Identifier, DOI) verilmesi zorunludur. Dijital Nesne Kimlik Numarası (DOI) elektronik ortamda yayınlanan her makaleye özgü, o makalenin tanımlanmasına ve erişilmesine olanak sağlayan bir numaradır. Dijital Nesne Kimlik Numarası (DOI) alınması için Editörce, Derginin elektronik sayfasında işlem başlatılır. Dijital Nesne Kimlik Numarası (DOI) alınan makale üzerinde makalenin türü (araştırma-derleme), Dijital Nesne Kimlik Numarası (DOI), başvuru, kabul ve erken görünüm tarihleri ile her sayfasına çapraz olarak filigranla “ERKEN GÖRÜNÜM” yazıldıktan sonra, bu makale elektronik ortamda tam metin olarak yayımlanır. Erken görünümdeki makaleler dergide yayımlanırken gerekli olduğunda küçük düzenlemeler yapılabilir. Erken görünümdeki makaleler Editörler Kurulu’nun belirlediği cilt ve sayıda, üzerindeki “ERKEN GÖRÜNÜM” filigranı kaldırılarak yayımlanır.
Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi elektronik dergisi yayımlandıktan sonra, aynı ay içinde aynı makalelerin yer aldığı Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Basılı Dergisi de sınırlı sayıda yayımlanır.

Makaleyi Geri Çekme

Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi Editörler Kurulu, bilimsel özgün araştırma makalelerini yayınlamaya büyük çaba gösterir; yayın politikaları kapsamında, başvurusu yapılan ya da elektronik dergide yayımlanan bir makalenin geri çekilmesi söz konusu olduğunda Editörler Kurulu’nun ve yazar(lar)ın aşağıdaki sorumlulukları yerine getirmesini öngörür.

Editörler

Değerlendirme sürecindeki, erken görünümdeki ya da yayımlanmış elektronik makalede telif hakkı ve etik ilkelere aykırılık ya da intihal kuşkusu oluştuğunda Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi Editörler Kurulu, ivedi olarak inceleme başlatmakla yükümlüdür.
Editörler Kurulu yaptığı incelemede, değerlendirme aşamasındaki bir makalenin etik ilkelere aykırılık taşıdığı, intihal yapıldığı ya da telif haklarına uyulmadığını saptaması durumunda makaleyi geri çeker. Makaleyle ilgili gerekçeleri de içeren Editörler Kurulu kararı, yazar(lar)a ve Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yönetim Kurulu’na bildirilir.
Editörler Kurulu, erken görünümdeki ya da elektronik dergide yayımlanmış bir makalede etik ilkelere aykırılık, intihal ve telif haklarına uyulmadığını saptaması durumunda, en kısa sürede kanıtlarıyla birlikte kararını yazar(lar)a, yazar(lar)ın kurumlarına, makalenin bir tez olması durumunda ilgili Enstitüye ve varsa diğer kuruluşlara yazılı olarak bildirir.
Editörler Kurulu, değerlendirme sürecindeki bir makaleyi yazar(lar)ının geri çekme istemini aldığında, kısa sürede inceleyerek yazar(lar)a yazılı yanıt verir.

Yazar(lar)

Yazar(lar), değerlendirme ve erken görünümdeki ya da elektronik dergide yayımlanmış makalesiyle ilgili bir hata fark ettiğinde, makaleyi çekmek için editörle işbirliği yapmakla yükümlüdür.
Başvurusu yapılmış bir makalenin geri çekilme istemi Editörler Kurulu’nca onaylanmadıkça, yazar(lar) makalesini başka bir dergiye gönderemez.
Değerlendirme sürecindeki bir makalenin geri çekilme isteminde bulunmak isteyen yazar(lar), “Makale Geri Çekme Dilekçesi”ni doldurur, imzalar, tarayarak ebdfd@ankara.edu.tr ileti adresiyle Editörler Kurulu’na iletir. Editörler Kurulu, makale çekme istemini kısa sürede inceleyerek kararını yazar(lar)a bildirir.

Gizlilik Bildirimi

Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi’ne yapılan makale başvuruları ve yazışmalarda kullanılan kişisel bilgiler, Derginin bilimsel amaçları dışında başka bir amaç için kullanılmaz, üçüncü kişilerle paylaşılmaz.
Hakemler, değerlendirdikleri makalelerle ilgili süreci ve hiçbir belgeyi paylaşmayacakları konusunda güvence vermek zorundadır.
Derginin bir sayısında yayımlanan makaleler ile yayım sürecinde kabul edilmeyen makalelerin hakemlerinin isimleri, makalelerin yayımlandığı dergide toplu olarak verilir.


Son Güncelleme Zamanı: 11.11.2021 11:04:43

Creative Commons LicenseThe content of the Journal of Faculty of Educational Sciences is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License