Bu çalışmanın temel amacı, Türkiye’de bulunan y kuşağı üyesi bireylerin siber zorbalık, siber mağduriyet ve siber zorbalık farkındalığına ilişkin algılarını ortaya koymaktır. Aynı zamanda, farklı demografik faktörlere bağlı olarak bireylerin siber zorbalık ve siber mağduriyet konularındaki farkındalıkları arasındaki farklılaşmayı anlamak hedeflenmektedir. Bu demografik faktörler arasında cinsiyet, yaş, sosyoekonomik durum, günlük internet kullanım süresi, internet kullanımının amacı, sosyal medya alışkanlıkları, aile yapısı ve eğitim düzeyi bulunmaktadır. Araştırmada 244 katılımcıya “Kişisel Bilgi Formu”, “Revize Edilmiş Siber Zorbalık Envanteri”, “Siber Mağduriyet Envanteri” ve “Siber Zorbalığa İlişkin Duyarlılık Ölçeği” anketleri yöneltilmiştir. Araştırma bulguları IBM SPSS Statistics 27 programı kullanılarak incelenmiş ve bulgular yorumlanmıştır. Elde edilen sonuçlar, siber zorbalık farkındalığı ve siber zorbalığa maruz kalma arasında pozitif ve düşük düzeyde bir korelasyon, siber zorbalık yapma ve siber zorbalığa maruz kalma arasında ise pozitif ve orta düzeyde bir korelasyon olduğunu göstermektedir. Katılımcıların siber zorbalık davranışları, cinsiyet, yaş ve baba eğitim seviyesi faktörlerine bağlı olarak değişkenlik gösterirken sanal zorbalığa maruz kalma durumları ise yaş, anne eğitim seviyesi, baba eğitim seviyesi ve sahip olunan sosyal ağ sayısı gibi faktörlere göre çeşitlilik arz etmektedir. Bunun yanı sıra, sanal zorbalık farkındalığı ise sadece anne eğitim seviyesine bağlı olarak farklılaşmaktadır.
The main purpose of this study is to reveal the perceptions of Generation Y individuals in Turkey regarding cyberbullying, cyber victimization, and cyberbullying awareness. Simultaneously, the aim is to understand the variation in individuals’ awareness of cyberbullying and cyber victimization issues based on different demographic factors. Among these demographic factors are gender, age, socioeconomic status, daily internet usage duration, purpose of internet usage, social media habits, family structure, and educational level. In the research, 244 participants were administered the “Personal Information Form”, “Revised Cyberbullying Inventory”, “Cyber Victimization Inventory” and “Cyberbullying Sensitivity Scale” questionnaires. The research findings were analyzed using IBM SPSS Statistics 27 software and interpreted. The obtained results indicate a positive and low-level correlation between cyberbullying awareness and exposure to cyberbullying, and a positive and moderate-level correlation between engaging in cyberbullying and being exposed to cyberbullying. While participants’ cyberbullying behaviors vary depending on factors such as gender, age, and father’s education level, their experiences of virtual victimization show diversity based on factors like age, mother’s education level, father’s education level, and the number of owned social networks. Additionally, awareness of cyber bullying varies only based on mother’s education level.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Suçun Sosyolojik Çalışmaları, Bilim ve Teknoloji Sosyolojisi ve Sosyal Bilimler, İletişim Sosyolojisi, Sosyoloji (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 23 Sayı: 4 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.