Bu çalışmanın amacı, İngilizce dersinde öğrencilerin sözcük dağarcıklarını
geliştirmelerinde ve derse yönelik tutumlarında işbirlikli öğrenme yönteminin öğretmen merkezli
yöntemlerden Düz Anlatım yöntemine göre etkili olup olmadığını ortaya koymaktır. Çalışma ön
test-son test kontrol gruplu yarı deneysel modele göre yürütülmüştür.
Araştırmanın çalışma grubunu, 2016-2017 eğitim öğretim yılı Bahar döneminde Burdur
ilinin Bucak ilçesindeki bir ortaokulda öğrenim gören iki şube 6. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır.
Sınıflardan biri deney, diğeri kontrol grubu olarak şans yolu ile atanmıştır. Deney grubunda işbirlikli Öğrenme tekniklerinden Birleştirme I (Jigsaw I) tekniği uygulanılarak ders işlenirken
kontrol grubunda Düz anlatım yöntemi ile ders işlenmiştir.
Araştırmanın verileri, öğrencilerin akademik başarılarını saptamak amacıyla 37 soruluk
“Sözcük Öğrenimine ilişkin Başarı Testi” ve öğrencilerin İngilizce dersine yönelik tutumlarını
belirlemeye yönelik 30 maddelik “İngilizce Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” ile toplanmıştır. Başarı
testinin KR-20 güvenirlik katsayısı 0,88 olarak bulunmuştur. Veriler SPSS 22 paket programından
yararlanılarak analiz edilmiştir. Verilerin normallik dağılımı Shapiro-Wilk Testi ile hesaplanmıştır.
Bağımsız iki grubun verileri normal dağılım gösteriyorsa Bağımsız Gruplar t-Testi, normal dağılım
göstermiyorsa Mann Whitney- U Testi ile analiz edilmiştir. Aynı grubun ön test-son test
karşılaştırmasında normal dağılım gösteren veriler ilişkili Örneklemler t-Testi ile analiz edilmiĢtir.
AraĢtırma sonucunda, başarı testi ile ilgili analizlere göre uygulamalar sonrasında her iki
grup öğrencilerinin başarılarının istatistiksel olarak anlamlı şekilde arttığı görülmüştür. Ayrıca iki
grubun ön test-son test fark puanları arasında deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı fark
olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu durum işbirlikli öğrenme yönteminin düz anlatım yöntemine göre
öğrencilerin akademik başarılarını artırmada daha etkili olduğunu göstermektedir.
Araştırmada uygulanan tutum ölçeğinden elde edilen verilerin analizinde, her iki gruptaki
öğrencilerin ön test-son test puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmamıştır. Aynı
zamanda her iki grup öğrencilerinin ön test-son test fark puanları arasında da istatistiksel olarak
anlamlı bir fark bulunmamıştır. Nitekim, öğrencilerin İngilizce sözcük öğrenmelerinde işbirlikli
Öğrenme yöntemi ve düz anlatım yönteminin öğrencilerin tutumlarında benzer etkiye sahip
oldukları görülmüştür.
Bu bağlamda, İngilizce sözcük öğretiminde işbirlikli Öğrenme yöntemi ve Birleştirme I
tekniğinin kullanılması önerilebilir
Birleşme Tekniği İngilizce İşbirlikli Öğrenme Sözcük Öğretimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 27 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası