Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

The Registered Gastronomic Taste: Tokat Kebab

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 1, 133 - 143, 21.01.2023

Öz

Tokat cuisine, rich in gastronomy with its wide variety and appetizing dishes, offers memorable experiences to the residents, visitors, guests, and tourists in Tokat. The most well-known taste of Tokat cuisine is Tokat kebab. ‘Tokat kebab’, made in the Tokat province, takes its name from the fact that it has been made in Tokat region for years with its unique preparation methods. It can be defined as a kebab prepared by combining its ingredients, shaping them according to its unique preparation methods and cooking it on a particular Tokat kebab stove. The current study aims to evaluate in a scientific framework the product definition, distinctive features, preparation methods, and registered features of Tokat kebab, one of the local and gastronomic products with geographical indication, by highlighting the significance of geographical indications and their contribution to tourism.

Kaynakça

  • Agrawal, J., Kamakura, W. A. (1999). Country of origin: A competitive advantage? International Journal of Research ın Marketing, 16(4), 255-267. Doi: 10.1016/S0167-8116(99)00017-8
  • Akyol, C. (2018). Boyabat mutfak kültüründe Sırık kebabının gastronomi açısından önemi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2 (Ek Sayı 1), 142-156. https://dergipark.org.tr/en/pub/guntad/issue/38617/447903
  • Algan Özkök G., Aydinli F. (2022). Yöresel bir ürün olan Konya Furun kebabi ve genel özellikleri hakkinda nitel bir araştirma. Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 5(1) 83 - 94. Doi: 10.33083/joghat.2022.115
  • Arslan, E. (2020). Çevrimiçi gastronomik turist deneyimlerinin içerik analiziyle incelenmesi. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 23 (2), 442-460. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ahbvtfd/issue/58426/817302
  • Arslan, E., Kendir, H., Bozkurt, H. Ö. (2021). Gastronomi turizmi kapsamında ziyaretçilerin yöresel yiyecek tercihleri: Tokat ili. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2021, Special Issue 5, 261-275. Doi:10.21325/jotags.2021.954
  • Canbolat, E., Çakıroğlu, F. P. (2020). Gastronomi turizmi ve coğrafi işaretleme: Samsun mutfağına yönelik bir değerlendirme. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8 (2), 937-957. Doi: 10.21325/jotags.2020.588
  • Çekal, N., Aslan, B. (2017). Gastronomik bir değer olarak tarhana ve coğrafi işaretlemede tarhananın yeri ve önemi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 1 (2), 124-135. https://dergipark.org.tr/tr/pub/guntad/issue/33598/358291
  • Çam, O., Çılgınoğlu, H. (2021). Yöresel mutfakların gastronomi turizmindeki önemi: Kastamonu mutfağı örneği. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 6 (1), 176-192. Doi: 10.37847/Tdtad.885081
  • Dogan, B., Gokovali, U. (2012). Geographical indications: the aspects of rural development and marketing through the traditional products. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 62, 761-765. Doi: 10.1016/j.sbspro.2012.09.128
  • Erdem, B. (2015). Contribution of the tourism on economy: Tokat sample. Journal of International Management Educational and Economics Perspectives, 3 (1), 29-38. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jimeep/issue/32347/356504
  • Everett, S., Aitchison, C. (2008). The role of food tourism in sustaining regional identity: a case study of Cornwall, South West England. Journal of Sustainable Tourism, 16(2), 150-167. Doi: 10.2167/jost696.0
  • Gök, S.A., Sezgin, A.C., Yıldırım, F. (2017). Gastronomi alanında Maraş tarhanasının değerlendirilmesi. Aydın Gastronomy, 1 (1), 61-70. https://dergipark.org.tr/en/pub/aydingas/issue/31743/348003
  • Gökovalı, U. (2007). Coğrafi işaretler ve ekonomik etkileri: Türkiye örneği. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 21 (2), 141-160. https://dergipark.org.tr/en/pub/atauniiibd/issue/2692/35424
  • Güllü, M., Karagöz, Ş. (2019). Yöresel bir gastronomik ürün incelemesi: Zile kömesi. Journal of Academic Value Studies (Javstudies), 5 (3), 367-375.
  • Gün, A. Bucak, T. (2022). Coğrafi işaretli Ortaklar Çöp Şiş kebabınınüretim standartlarına uygunluğu üzerine bir araştırma. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 6 (1), 199-230. Doi: 10.32958/gastoria.1033840
  • Harrington, R. J., Ottenbacher, M. C. (2010). Culinary tourism-a case study of the gastronomic capital. Journal of Culinary Science & Technology, 8(1), 14-32.
  • Jay, T., Taylor, M. (2013). A case of champagne: a study of geographical indications. Corporate Governance eJournal, 29, 1-31.
  • Kan, M., Gülçubuk, B., Küçükçongar, M. (2012). Coğrafi işaretlerin kırsal turizmde kullanılma olanakları. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2012 (1), 93-101. https://dergipark.org.tr/en/pub/kmusekad/issue/10214/125533
  • Kara, A. (2017). A traditional Turkish palate taste: Cağ Kebab. Open Access Library Journal, 4, e4120. Doi: 10.4236/oalib.1104120
  • Kendir, H., Arslan, E. (2020). Gastronomi turizmi açısından yöresel lezzetlerin duygusal değer boyutunda incelenmesi Tokat ili örneği. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, Sonbahar Özel Sayısı I/II, 130-138. https://Dergipark.Org.Tr/En/Pub/Gopsbad/İssue/57502/789444
  • Kızılaslan, N., Tayfur, U. (2014). Tokat ilinin ekoturizm/kırsal turizm potansiyeli ve swot analizi. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, (9), 45-61.
  • Lee, K.-H., Packer, J., Scott, N., (2015). Travel lifestyle preferences and destination activity choices of Slow Food members and non-members. Tourism Management, 46, 1-10. Doi: 10.1016/j.tourman.2014.05.008
  • Polat Üzümcü, T., Denk, E. (2019). Erzurum ile özdeleşmiş bir lezzet: Oltu Cağ Kebabı. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7 (1), 463-483. Doi: 10.21325/jotags.2019.373
  • Mankan, E. Özçelik, A. Ö. (2016). Yabanci turistlerin Türk mutfağındaki et yemeklerine ilişkin görüşleri. Kesit Akademi Dergisi, 2(6), 164-177. https://dergipark.org.tr/en/pub/kesitakademi/issue/59840/864758
  • Sadaklıoğlu, H., Aşık, A. K. (2019). Şehir pazarlaması kapsamında şehir imajının ölçümü: Tokat örneği. Enderun, 3 (1), 1-15. https://dergipark.org.tr/tr/pub/enderun/issue/44778/493271
  • Sağır, A. (2012). Bir yemek sosyolojisi denemesi örneği olarak Tokat mutfağı. Electronic Turkish Studies, 7(4), 2675-2695. Doi: 10.7827/Turkishstudies.3834
  • Shenoy, S. S. (2005). Food tourism and the culinary tourist. Doktora Tezi, Clemson Universitesi, Güney Karolina, ABD.
  • Şimşek, A., Güleç, E. (2020). Gastronomi turizmi kapsamında coğrafi işaretli ürün: Elazığ Orciği. Aydın Gastronomy, 4 (2), 73-81. https://Dergipark.Org.Tr/En/Pub/Aydingas/İssue/56175/703550
  • Tokat Provincial Directorate of Culture and Tourism (2022). Tokat. https://tokat.ktb.gov.tr/tr-60574/genel-bilgiler.html
  • Tanrikulu, M., Doğandor, E. (2021). Coğrafi işaretleri ve coğrafi işaret potansiyeliyle Bolu ili. Journal of Institute of Social Sciences, 12 (1), 223-257.
  • Topbaş, N. T. (2019). Yerel ve kırsal kalkınmada coğrafi işaret: Zile pekmezi araştırması. Yüksek Lisans Tezi, Tokat Gaziosmanpasa Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
  • Turkish Patent and Trademark Office (2022). Geographical indication and traditional product name. https://www.turkpatent.gov.tr/cografi-isaret
  • Yaylacı, S., Mertol, H. (2021). Coğrafi işaretli ürünler ve gastronomik lezzetler: Tokat örneği. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (1), 313-334.
  • Yıkmış, S., Ünal, A. (2016). The importance of geographical indication in gastronomy tourism: Turkey. International Journal of Agricultural and Life Sciences- IJALS, 2 (4), 73-79. Doi: 10.22573/spg.ijals.016.s12200069

TESCİLLİ GASTRONOMİK LEZZET: TOKAT KEBABI

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 1, 133 - 143, 21.01.2023

Öz

Gastronomi açısından zengin, çok çeşitli ve lezzetli yemekleri ile Tokat mutfağı, burada yaşayanlara, ziyaretçilerine, misafirlerine ve turistlere unutulamayacak deneyimler sunmaktadır. Tokat mutfağının en çok bilinen lezzeti Tokat Kebabıdır. Tokat yöresinde yapılan “Tokat Kebabı”, adını yıllardır Tokat ilinde kendine has üretim yöntemiyle yapılmasından dolayı almaktadır. Tokat Kebabı, malzemelerini oluşturan gıda ürünlerinin kendine has üretim yöntemine göre bir araya getirilip, şekillendirilmesi ve kendine özgü Tokat kebabı ocağında pişirilmesiyle elde edilen kebap olarak tanımlanabilir. Bu çalışmada, coğrafi işaretler ve turizme sağladığı katkının önemine değinilip, Tokat’ın yöresel ürünlerinden coğrafi işaret tesciline sahip gastronomik bir ürün olan Tokat kebabının yapılış sürecinin bilimsel bir çerçevede değerlendirilmesi amaçlanmıştır.

Kaynakça

  • Agrawal, J., Kamakura, W. A. (1999). Country of origin: A competitive advantage? International Journal of Research ın Marketing, 16(4), 255-267. Doi: 10.1016/S0167-8116(99)00017-8
  • Akyol, C. (2018). Boyabat mutfak kültüründe Sırık kebabının gastronomi açısından önemi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2 (Ek Sayı 1), 142-156. https://dergipark.org.tr/en/pub/guntad/issue/38617/447903
  • Algan Özkök G., Aydinli F. (2022). Yöresel bir ürün olan Konya Furun kebabi ve genel özellikleri hakkinda nitel bir araştirma. Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 5(1) 83 - 94. Doi: 10.33083/joghat.2022.115
  • Arslan, E. (2020). Çevrimiçi gastronomik turist deneyimlerinin içerik analiziyle incelenmesi. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 23 (2), 442-460. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ahbvtfd/issue/58426/817302
  • Arslan, E., Kendir, H., Bozkurt, H. Ö. (2021). Gastronomi turizmi kapsamında ziyaretçilerin yöresel yiyecek tercihleri: Tokat ili. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2021, Special Issue 5, 261-275. Doi:10.21325/jotags.2021.954
  • Canbolat, E., Çakıroğlu, F. P. (2020). Gastronomi turizmi ve coğrafi işaretleme: Samsun mutfağına yönelik bir değerlendirme. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8 (2), 937-957. Doi: 10.21325/jotags.2020.588
  • Çekal, N., Aslan, B. (2017). Gastronomik bir değer olarak tarhana ve coğrafi işaretlemede tarhananın yeri ve önemi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 1 (2), 124-135. https://dergipark.org.tr/tr/pub/guntad/issue/33598/358291
  • Çam, O., Çılgınoğlu, H. (2021). Yöresel mutfakların gastronomi turizmindeki önemi: Kastamonu mutfağı örneği. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 6 (1), 176-192. Doi: 10.37847/Tdtad.885081
  • Dogan, B., Gokovali, U. (2012). Geographical indications: the aspects of rural development and marketing through the traditional products. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 62, 761-765. Doi: 10.1016/j.sbspro.2012.09.128
  • Erdem, B. (2015). Contribution of the tourism on economy: Tokat sample. Journal of International Management Educational and Economics Perspectives, 3 (1), 29-38. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jimeep/issue/32347/356504
  • Everett, S., Aitchison, C. (2008). The role of food tourism in sustaining regional identity: a case study of Cornwall, South West England. Journal of Sustainable Tourism, 16(2), 150-167. Doi: 10.2167/jost696.0
  • Gök, S.A., Sezgin, A.C., Yıldırım, F. (2017). Gastronomi alanında Maraş tarhanasının değerlendirilmesi. Aydın Gastronomy, 1 (1), 61-70. https://dergipark.org.tr/en/pub/aydingas/issue/31743/348003
  • Gökovalı, U. (2007). Coğrafi işaretler ve ekonomik etkileri: Türkiye örneği. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 21 (2), 141-160. https://dergipark.org.tr/en/pub/atauniiibd/issue/2692/35424
  • Güllü, M., Karagöz, Ş. (2019). Yöresel bir gastronomik ürün incelemesi: Zile kömesi. Journal of Academic Value Studies (Javstudies), 5 (3), 367-375.
  • Gün, A. Bucak, T. (2022). Coğrafi işaretli Ortaklar Çöp Şiş kebabınınüretim standartlarına uygunluğu üzerine bir araştırma. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 6 (1), 199-230. Doi: 10.32958/gastoria.1033840
  • Harrington, R. J., Ottenbacher, M. C. (2010). Culinary tourism-a case study of the gastronomic capital. Journal of Culinary Science & Technology, 8(1), 14-32.
  • Jay, T., Taylor, M. (2013). A case of champagne: a study of geographical indications. Corporate Governance eJournal, 29, 1-31.
  • Kan, M., Gülçubuk, B., Küçükçongar, M. (2012). Coğrafi işaretlerin kırsal turizmde kullanılma olanakları. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2012 (1), 93-101. https://dergipark.org.tr/en/pub/kmusekad/issue/10214/125533
  • Kara, A. (2017). A traditional Turkish palate taste: Cağ Kebab. Open Access Library Journal, 4, e4120. Doi: 10.4236/oalib.1104120
  • Kendir, H., Arslan, E. (2020). Gastronomi turizmi açısından yöresel lezzetlerin duygusal değer boyutunda incelenmesi Tokat ili örneği. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, Sonbahar Özel Sayısı I/II, 130-138. https://Dergipark.Org.Tr/En/Pub/Gopsbad/İssue/57502/789444
  • Kızılaslan, N., Tayfur, U. (2014). Tokat ilinin ekoturizm/kırsal turizm potansiyeli ve swot analizi. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, (9), 45-61.
  • Lee, K.-H., Packer, J., Scott, N., (2015). Travel lifestyle preferences and destination activity choices of Slow Food members and non-members. Tourism Management, 46, 1-10. Doi: 10.1016/j.tourman.2014.05.008
  • Polat Üzümcü, T., Denk, E. (2019). Erzurum ile özdeleşmiş bir lezzet: Oltu Cağ Kebabı. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7 (1), 463-483. Doi: 10.21325/jotags.2019.373
  • Mankan, E. Özçelik, A. Ö. (2016). Yabanci turistlerin Türk mutfağındaki et yemeklerine ilişkin görüşleri. Kesit Akademi Dergisi, 2(6), 164-177. https://dergipark.org.tr/en/pub/kesitakademi/issue/59840/864758
  • Sadaklıoğlu, H., Aşık, A. K. (2019). Şehir pazarlaması kapsamında şehir imajının ölçümü: Tokat örneği. Enderun, 3 (1), 1-15. https://dergipark.org.tr/tr/pub/enderun/issue/44778/493271
  • Sağır, A. (2012). Bir yemek sosyolojisi denemesi örneği olarak Tokat mutfağı. Electronic Turkish Studies, 7(4), 2675-2695. Doi: 10.7827/Turkishstudies.3834
  • Shenoy, S. S. (2005). Food tourism and the culinary tourist. Doktora Tezi, Clemson Universitesi, Güney Karolina, ABD.
  • Şimşek, A., Güleç, E. (2020). Gastronomi turizmi kapsamında coğrafi işaretli ürün: Elazığ Orciği. Aydın Gastronomy, 4 (2), 73-81. https://Dergipark.Org.Tr/En/Pub/Aydingas/İssue/56175/703550
  • Tokat Provincial Directorate of Culture and Tourism (2022). Tokat. https://tokat.ktb.gov.tr/tr-60574/genel-bilgiler.html
  • Tanrikulu, M., Doğandor, E. (2021). Coğrafi işaretleri ve coğrafi işaret potansiyeliyle Bolu ili. Journal of Institute of Social Sciences, 12 (1), 223-257.
  • Topbaş, N. T. (2019). Yerel ve kırsal kalkınmada coğrafi işaret: Zile pekmezi araştırması. Yüksek Lisans Tezi, Tokat Gaziosmanpasa Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
  • Turkish Patent and Trademark Office (2022). Geographical indication and traditional product name. https://www.turkpatent.gov.tr/cografi-isaret
  • Yaylacı, S., Mertol, H. (2021). Coğrafi işaretli ürünler ve gastronomik lezzetler: Tokat örneği. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (1), 313-334.
  • Yıkmış, S., Ünal, A. (2016). The importance of geographical indication in gastronomy tourism: Turkey. International Journal of Agricultural and Life Sciences- IJALS, 2 (4), 73-79. Doi: 10.22573/spg.ijals.016.s12200069
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Derleme
Yazarlar

Esra Esin Yücel 0000-0003-0470-0015

Cemal Kaya 0000-0001-8354-9565

Mustafa Bayram 0000-0002-8232-226X

Yayımlanma Tarihi 21 Ocak 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Esin Yücel, E., Kaya, C., & Bayram, M. (2023). The Registered Gastronomic Taste: Tokat Kebab. Aydın Gastronomy, 7(1), 133-143.



Aksi belirtilmediği sürece, bu sitedeki içerik Creative Commons Attribution 4.0 International lisansı ile lisanslanmıştır. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png