Öğrencilerin bilgi, görgü, becerilerini geliştirmek ve müfredat kazanımlarını pekiştirmek için okul gezileri düzenlenir. Okul gezileri öğrencilere farklı öğrenme ortamları sunar. Ancak öğrencileri okul dışına çıkarmak için belli resmi prosedürleri izlemek gerekmektedir. Çünkü onları dışarıda bekleyen pek çok olası tehlikeler mevcuttur. Araştırmanın amacı; okul gezilerinin barındırdığı risklere ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerini belirlemektir. Araştırma sınıf öğretmenlerinin okul gezilerine ilişkin görüşleri ve olası risklere ilişkin farkındalık düzeylerini belirlemek açısından önem taşımaktadır. Araştırmaya, 2023-2024 eğitim öğretim yılının 2. Döneminde Eskişehir İl merkezinde görev yapan 12 sınıf öğretmeni katılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum araştırması deseni kullanılmıştır. Araştırma verileri araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış veri toplama aracılığıyla ve amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilirlik yöntemi ile toplanmıştır. Veriler betimsel analiz tekniği ile yorumlanmıştır. Araştırma bulgularına göre; öğretmenler en çok öğrenci yönetimi ve ihtiyaçları konusunda sorunlar yaşamaktadır. Bu sorunlar; öğrenci takibi, temel ihtiyaçları ve giderilmesi, kaybolmalar veya gruptan ayrılmalar, gezi düzenine uyulmaması ve gözetim yetersizlikleridir. Öğretmenlerin yaşadıkları bir diğer sorun ise izin ve onaylarda olmaktadır. Öğretmenler daha çok kurumsal önlemler almaktadır. Aldıkları kişisel hazırlık ve önlem ise gezi deneyimlerine bağlı olmaktadır. Öğretmenlerin okul gezileri konusunda interdisipliner (hukuki, idari, yol güvenliği, sağlık ve ilkyardım, gezi/müze rehberliği vb) bir şekilde eğitilmeleri, gezi öncesi uygulamaları gereken prosedürleri eksiksiz olarak tamamlamalarında idari desteğin verilmesi, gezi süresince gezi ve öğrenme verimliliği için akademik desteğin sağlanması, gezi takip sisteminin kurulması, gezi esnasında yaşanacak olumsuzluklara müdahale konusunda uzman desteğinin sağlanacağı yönetsel sistemlerin geliştirilmesi önerilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çevre Eğitimi ve Programlarının Geliştirilmesi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 13 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 27 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 15 Sayı: 3 |