Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lisansüstü Öğrenciler “Çevre Kirliliği ve Elektromanyetik Kirlilik” Konusunda Yeterince Bilinçli mi?

Yıl 2015, , 165 - 183, 24.06.2015
https://doi.org/10.17522/nefefmed.36630

Öz

Bu çalışmanın başlıca amacı, günümüzün gelişen bilimsel ve teknolojik koşulları sonucu ortaya çıkarak çevre kirliliğinin önemli bir bölümünü oluşturan elektromanyetik kirlilik hakkında, lisansüstü eğitim almakta olan öğrencilerin bilinç durumunu ortaya çıkarmaktır. Bu kapsamda, Türkiye’deki 5 farklı üniversitede, lisansüstü eğitimlerini sürdürmekte olan toplam 24 öğrenci ile bir durum çalışması yürütülmüştür. Veriler, yarı yapılandırılmış mülakatlar yoluyla toplanmış olup bu amaçla 7 adet açık uçlu sorudan oluşan bir form kullanılmıştır. Veri analizinde, içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre; fen bilimleri alanında lisansüstü eğitim almakta olan öğrencilerin, sosyal bilimler alanında eğitim alanlara göre bu konuda, gerek bu durumun öneminin farkında olma gerekse bu duruma yönelik önlem alma açısından daha bilinçli oldukları bulunmuştur. Öğrencilerin bilinç seviyesini arttırmak için, üniversite bünyesinde, çevre konularıyla ilgili projelerin yürütülmesi ve çeşitli seçmeli derslerin içeriğinde elektromanyetik kirlilik gibi daha spesifik konulara yer verilmesi faydalı olabilir.

Kaynakça

  • Beyhun, N.E., Vaizoğlu S.A., Mete, A., Okur, S., Ongun, M., Orçan, S. & Güler, Ç. (2007). Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi 2005-2006 Öğretim Dönemi Son Sınıf Öğrencilerinde Çevresel Risk Algılama Düzeyi. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 6(5), 345-350.
  • Birinci Konur, K. & Konur, B. İlköğretim Öğretmenlerinin Kullandıkları Ölçme Değerlendirme Metotlarına İlişkin Görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 138-155.
  • Boyes, E., Myers, G., Skamp, K., Stanisstreet, K. & Yeung, S. (2007). Air quality: a comparison of students’bconceptions and attitudes across the continents. Compare, 37 (4), 425–445.
  • Çabuk, B. & Karacaoğlu, Ö.C. (2003). Üniversite öğrencilerinin çevre duyarlılıklarının incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1-2), 189-198.
  • Kenar, I., Turgut, S. & Gokalp, M.S. (2013). Electromagnetic pollution awareness scale. International Journal of Educational Science, 5(3), 173-177.
  • Lorenzini , G. & Nali, C. (2004). Bio-monitoring of ozone by young students. Journal of Biological Education, 38(4), 158-162.
  • Maes, A., Collier, M., Vandoninck, S., Scarpa, P. & Verschaeve, L. (2000). Cytogenetic effects of 50 Hz magnetic fields of different magnetic flux densities. Bioelectromagnetics, 21(8), 589–596.
  • Mortavazi, S.M.J., Ahmadi, J. & Shariati, M. (2007). Prevalence of subjective poor health symptoms associated with exposure to electromagnetic fields among university students. Bioelectromagnetics, 28, 326-330.
  • Otto, M. & von Mühlendahl, K.E. (2007). Electromagnetic fields (emf): Do they play a role in children’s environmental health (ceh)?. Internatioanl Journal of Hygiene and Environmental Health 210, 635–644.
  • Röösli, M., Moser, M., Baldinini, Y., Meier, M. & Braun-Fahrländer, C. (2004). Symptoms of ill health ascribed to electromagnetic field exposure – a questionnaire survey. International Journal of Hygiene and Environmental Health, 207, 141-150.
  • Serway, R.A. & Beichner, R.J. (2009). Fen ve Mühendislik için Fizik 2, Elektrik ve Manyetizma – Işık ve Optik (K. Çolakoğlu, Çev. Ed.). Ankara: Palme. (2000).
  • Sunay, Ç. (2000, Ocak). Teknolojiyle Gelen Sorun Elektromanyetik Kirlilik. Bilim ve Teknik, 386, 66-71.
  • Tuncer , G., Sungur, S., Tekkaya, C. & Ertepinar , H. (2004). Environmental attitudes of the 6th grade students from rural and urban areas: a case study for Ankara. Hacettepe University Journal of Education, 26, 167-175.
  • Tuncer, G., Tekkaya, C., Sungur, S., Çakıroğlu, J., Ertepınar, H. & Kaplowitz, M. (2009). Assessing pre-service teachers’ environmental literacy in Turkey as a mean to develop teacher education programs. International Journal of Educational Development, 29, 426–436 .
  • Tuncer , G., Ertepinar , H., Tekkaya, C. & Sungur, S. (2005). Environmental attitudes of young people in Turkey: effects of school type and gender. Environmental Education Research, 11(2), 215-233.
  • Tuncer , G., Sungur, S., Tekkaya, C. & Ertepinar, H. (2007). A Comparative Study on PreService Teachers' and Elementary Students' Attitudes towards the Environment. International Research in Geographical and Environmental Education, 16(2), 188-198.
  • Valentina, S.E., Zizi, R.C., Elena, C., Violeta, A. & Anca, P. A. (2010). Electromagnetic Pollution of Environment. Latest Trends on Engineering Mechanics, Structures, Engineering Geology Full Textbook, 130-135.
  • Yılmaz, A., Morgil, İ., Aktuğ, P. & Göbekli, İ. (2002). Ortaöğretim ve üniversite öğrencilerinin çevre, çevre kavramları ve sorunları konusundaki bilgileri ve öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 156-162.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Seçkin Yayıncılık: Ankara, 94-228.
  • Yılmaz-Tüzün, Ö., Teksöz Tuncer, G. & Aydemir, M. (2008). An investigation on the elementary teachers’ knowledge about air pollution issues. Hacettepe University Journal of Education, 35, 374-385
  • WHO. (2005). Fact sheet 296. Electromagnetic fields and public health. Electromagnetic Hypersensitivity. <http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs296/en/index.html>

Are Graduate Students Sufficiently Aware of “Environmental and Electromagnetic Pollution”?

Yıl 2015, , 165 - 183, 24.06.2015
https://doi.org/10.17522/nefefmed.36630

Öz

The main aim of this study is to find out the awareness level of graduate students about electromagnetic pollution which is responsible for an important part of environmental pollution in today’s developing science and technological conditions. For this reason, a case study was conducted with a total of 24 graduate students from 5 different universities in Turkey. Data was collected via individual interviews with the help of a form involving 7 open ended questions and analyzed in terms of content analysis. According to the results; natural science students were found to be more conscious about electromagnetic pollution both in terms of its significance and the precautions that should be taken when compared to the social sciences students. To improve this consequence, all students should be made aware of the significance of this issue. The conduction of projects about environmental pollution and giving place to this issue in several elective course contents might be useful at this aspect for all university students

Kaynakça

  • Beyhun, N.E., Vaizoğlu S.A., Mete, A., Okur, S., Ongun, M., Orçan, S. & Güler, Ç. (2007). Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi 2005-2006 Öğretim Dönemi Son Sınıf Öğrencilerinde Çevresel Risk Algılama Düzeyi. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 6(5), 345-350.
  • Birinci Konur, K. & Konur, B. İlköğretim Öğretmenlerinin Kullandıkları Ölçme Değerlendirme Metotlarına İlişkin Görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 138-155.
  • Boyes, E., Myers, G., Skamp, K., Stanisstreet, K. & Yeung, S. (2007). Air quality: a comparison of students’bconceptions and attitudes across the continents. Compare, 37 (4), 425–445.
  • Çabuk, B. & Karacaoğlu, Ö.C. (2003). Üniversite öğrencilerinin çevre duyarlılıklarının incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1-2), 189-198.
  • Kenar, I., Turgut, S. & Gokalp, M.S. (2013). Electromagnetic pollution awareness scale. International Journal of Educational Science, 5(3), 173-177.
  • Lorenzini , G. & Nali, C. (2004). Bio-monitoring of ozone by young students. Journal of Biological Education, 38(4), 158-162.
  • Maes, A., Collier, M., Vandoninck, S., Scarpa, P. & Verschaeve, L. (2000). Cytogenetic effects of 50 Hz magnetic fields of different magnetic flux densities. Bioelectromagnetics, 21(8), 589–596.
  • Mortavazi, S.M.J., Ahmadi, J. & Shariati, M. (2007). Prevalence of subjective poor health symptoms associated with exposure to electromagnetic fields among university students. Bioelectromagnetics, 28, 326-330.
  • Otto, M. & von Mühlendahl, K.E. (2007). Electromagnetic fields (emf): Do they play a role in children’s environmental health (ceh)?. Internatioanl Journal of Hygiene and Environmental Health 210, 635–644.
  • Röösli, M., Moser, M., Baldinini, Y., Meier, M. & Braun-Fahrländer, C. (2004). Symptoms of ill health ascribed to electromagnetic field exposure – a questionnaire survey. International Journal of Hygiene and Environmental Health, 207, 141-150.
  • Serway, R.A. & Beichner, R.J. (2009). Fen ve Mühendislik için Fizik 2, Elektrik ve Manyetizma – Işık ve Optik (K. Çolakoğlu, Çev. Ed.). Ankara: Palme. (2000).
  • Sunay, Ç. (2000, Ocak). Teknolojiyle Gelen Sorun Elektromanyetik Kirlilik. Bilim ve Teknik, 386, 66-71.
  • Tuncer , G., Sungur, S., Tekkaya, C. & Ertepinar , H. (2004). Environmental attitudes of the 6th grade students from rural and urban areas: a case study for Ankara. Hacettepe University Journal of Education, 26, 167-175.
  • Tuncer, G., Tekkaya, C., Sungur, S., Çakıroğlu, J., Ertepınar, H. & Kaplowitz, M. (2009). Assessing pre-service teachers’ environmental literacy in Turkey as a mean to develop teacher education programs. International Journal of Educational Development, 29, 426–436 .
  • Tuncer , G., Ertepinar , H., Tekkaya, C. & Sungur, S. (2005). Environmental attitudes of young people in Turkey: effects of school type and gender. Environmental Education Research, 11(2), 215-233.
  • Tuncer , G., Sungur, S., Tekkaya, C. & Ertepinar, H. (2007). A Comparative Study on PreService Teachers' and Elementary Students' Attitudes towards the Environment. International Research in Geographical and Environmental Education, 16(2), 188-198.
  • Valentina, S.E., Zizi, R.C., Elena, C., Violeta, A. & Anca, P. A. (2010). Electromagnetic Pollution of Environment. Latest Trends on Engineering Mechanics, Structures, Engineering Geology Full Textbook, 130-135.
  • Yılmaz, A., Morgil, İ., Aktuğ, P. & Göbekli, İ. (2002). Ortaöğretim ve üniversite öğrencilerinin çevre, çevre kavramları ve sorunları konusundaki bilgileri ve öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 156-162.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Seçkin Yayıncılık: Ankara, 94-228.
  • Yılmaz-Tüzün, Ö., Teksöz Tuncer, G. & Aydemir, M. (2008). An investigation on the elementary teachers’ knowledge about air pollution issues. Hacettepe University Journal of Education, 35, 374-385
  • WHO. (2005). Fact sheet 296. Electromagnetic fields and public health. Electromagnetic Hypersensitivity. <http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs296/en/index.html>
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gamze Dolu Bu kişi benim

Handan Ürek

Yayımlanma Tarihi 24 Haziran 2015
Gönderilme Tarihi 24 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015

Kaynak Göster

APA Dolu, G., & Ürek, H. (2015). Are Graduate Students Sufficiently Aware of “Environmental and Electromagnetic Pollution”?. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 9(1), 165-183. https://doi.org/10.17522/nefefmed.36630