Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin Geometriye Yönelik İnanç ve Tutumlarının Başarıları ile Olan İlişkisi

Yıl 2020, , 1222 - 1277, 31.12.2020
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.782321

Öz

Bu çalışmada ortaokul öğrencilerinin geometriye yönelik inanç ve tutumlarının matematik başarıları ile olan ilişkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Geometriye yönelik inanç ve tutumun matematik başarısını hangi düzeyde yordadığı da araştırılan bir diğer konudur. Çalışma nicel yöntemli, tarama modeliyle tasarlanmıştır. Araştırma, Türkiye’nin Akdeniz Bölgesi’nde bulunan orta büyüklükteki bir ildeki ortaokullar arasından basit seçkisiz örnekleme yöntemiyle seçilmiş 2019-2020 bahar döneminde öğrenim gören 490 (255 kız ve 235 erkek) ortaokul öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak ortaokul öğrencilerine araştırmacılar tarafından geliştirilmiş “Kişisel Bilgi Formu”, Ünlü ve Ertekin (2018) tarafından geliştirilen “Geometriye Yönelik İnanç Ölçeği” ve Bulut, Ekici, İşeri ve Helvacı (2002) tarafından geliştirilen “Geometri Tutum Ölçeği” uygulanmıştır. Verilerin analizinde t-testi, ANOVA, Cohen’s f ve Cohen’s d etki büyüklüğü değerleri, korelasyon ve çoklu regresyon analizi yöntemleri kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda ortaokul öğrencilerinin geometri inanç ve tutumları ile matematik başarısı arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, geometri inanç ve tutumunun matematik başarısının anlamlı birer yordayıcısı olduğu bulunmuştur.

Kaynakça

  • Ajzen, I. (1988). Attitudes, personality and behavior. Milton Keynes: Open University Press.
  • Altun, M. (2015). Matematik öğretimi (19. Baskı). Bursa: Aktuel Alfa Akademi.
  • Ambrose, R. (2004). Initiating change in prospective elementary school teachers’ orientations to mathematics teaching by building on beliefs. Journal of Mathematics Teacher Education 7(2), 91-119.
  • Bakırcıoğlu, R. (2006). Ansiklopedik psikoloji sözlüğü. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Berkant, H.G., & Çadırlı, G. (2019). Ortaokul öğrencilerinin geometri öz-yeterlik inançlarının ve geometrik düşünme becerilerinin incelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 6(3), 29-52.
  • Bindak, R. (2004). Geometri tutum ölçeği güvenirlik ve geçerlik çalışması ve bir uygulama, (Yayımlanmış Doktora Tezi). Dicle Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Bulut, S., Ekici, S., İşeri A.İ., ve Helvacı, E. (2002). Geometriye yönelik bir tutum ölçeği. Eğitim ve Bilim, 27(125), 3-7.
  • Burrus, J., & Moore, R. (2016). The incremental validity of beliefs and attitudes for predicting mathematics achievement. Learning and Individual Differences, 50, 246-251.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Data analysis handbook for social sciences (18th edition). Ankara: Pegem Academy Publishing.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Scientific research methods (11th edition). Ankara: Pegem Academy Publishing.
  • Can, A. (2013). Quantitative data analysis in the scientific research process with SPSS. Ankara: Pegem Academy Publishing. Cohen, J. (1988). Statistical power analysis fort he behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Çanakçı, O. (2008). Matematik problemi çözme tutum ölçeğinin geliştirilmesi ve değerlendirilmesi, (Yayımlanmamış doktora tezi) Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Dede, Y. (2012). Students’ attitudes towards geometry: A cross-sectional study. International Journal for Studies in Mathematics Education, 5(1), 85-113.
  • Erdoğan, A., Baloğlu, M., & Kesici, Ş. (2011). Gender differences in geometry and mathematics achievement and self-efficacy beliefs in geometry. Eurasian Journal of Educational Research, 43, 188-205.
  • Fidan, B. (2019). Üç boyutlu geometrik şekillerin ortaokul öğrencilerine yağlı boya resimler ve dinamik görsellerle öğretilmesinin başarıyla tutuma etkisi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Fidan, Y. (2009). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin geometrik düşünme düzeyleri ve buluş yoluyla geometri öğretiminin öğrencilerin geometrik düşünme düzeylerine etkisi, (Yayımlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Furinghetti, F. & Pehkonen, E. (2002). Rethinking characterizations of beliefs. In G.C. Leder, E. Pehkonen & G. Törner (Eds.), Beliefs: A hidden variable in mathematics education? (Vol. 31, pp. 39-57). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
  • Goldin G.A. (2002). Affect, meta-affect and mathematical belief structures. In: Leder G, Pehkonen E, Torner G, editors. Beliefs: a hidden variable in mathematics education. Dordrecht: Kluwer.
  • Grootenboer, P. & Brian H. (2007). Mathematics performance and the role played by affective and background factors. Mathematics Education Research Journal, 19(3), 3–20.
  • Gül, B. (2014). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin üçgenler konusundaki matematiksel başarıları ile Van Hiele geometrik düşünme düzeyleri ilişkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hall, W., Davis, N.,Bolen, L., Chia, R. (1999). Gender and racial differences in mathematical performance. the Journal of Social Psychology. 139(6),677-689.
  • Hortaçsu, N. (1995). Parents’ education levels’, parents’ beliefs, and child outcomes, The Journal of Genetic Psychology, 156(3), 373-383.
  • İnceoğlu, M. (2010). Tutum algı iletişim. Ankara: Elips Yayıncılık.
  • Jones, K. (2002). Issues in the teaching and learning of geometry. In. Aspects of teaching secondary mathematics: perspectives on practice (pp. 121-39). London: Routledge.
  • Kajander, A. (2007). Unpacking mathematics for teaching: A study of preservice elementary teachers’ evolving mathematical understandings and beliefs. Journal of Teaching and Learning, 5(1), 33-54.
  • Karasar, N. (2011). Scientific research method (22nd Edition). Ankara: Nobel Publication Distribution.
  • McLeod, D.B. (1992). Research on affect in mathematics education: A reconceptualization. In D. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 575- 596). New York: Macmillan.
  • Mogari, D. (2003). A relationship between attitude and achievement in Euclidean geometry of Grade 10 pupils. African Journal of Research in Mathematics, Science and Technology Education 7(1), 63-72.
  • Napitupulu, B. (2001). An exploration of students’ understanding and Van Hieles of thinking on geometric constructions, (Unpublished Master These’s). Simon Fraser University, Institute of Education Sciences, Canada.
  • Ozkal, N. (2019). Relationships between Self-Efficacy Beliefs, Engagement and Academic Performance in Math Lessons. Cypriot Journal of Educational Sciences, 14(2), 190-200.
  • Özdişçi, S. ve Katrancı. (2019). Ortaokul düzeyinde geometriye yönelik bir tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(4), 1563–1573.
  • Özkeleş Çağlayan, S. (2010). Lise 1. sınıf öğrencilerinin geometri dersine yönelik özyeterlik algısı ve tutumunun geometri dersi akademik başarısını yordama gücü, (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Pajares, M.F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332.
  • Paksu, A.D. (2008). Comparing teachers’ beliefs about mathematics in terms of their branches and gender. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35), 87-97.
  • Philipp, R.A. (2007). Mathematics teachers’ beliefs and affect. In: Lester FK, editor, Second handbook of research on mathematics teaching and learning. Charlotte (NC): Information Age Publishing (pp. 257–315).
  • Purnomo, Y.W., Didi, S. & Sutawanir D. (2016). Examining pre-service elementary school teacher beliefs and instructional practices in mathematics class. International Electronic Journal of Elementary Education 8(4), 629–642.
  • Ramdhani, M.R., Usodo, B. & Subanti. S. (2017). Discovery learning with scientific approach on Geometry. In. Journal of Physics: Conference Series. C. 895. IOP Publishing.
  • Ruffell, M., Mason, J. & Allen, B. (1998). Studying attitude to mathematics. Educational Studies in Mathematics, 35(1), 1-18.
  • Schoenfeld, A. (1983). Beyond the purely cognitive: Belief systems, social cognitions and metacognitions as driving forces in intellectual performance. Cognitive Science, 7(1), 329-363.
  • Soni, A. & Kumari, S. (2017). The role of parental math anxiety and math attitude in their children’s math achievement. International Journal of Science and Mathematics Education, 15(2), 331-347.
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Thompson, A.G. (1992). Teachers' beliefs and conceptions: A synthesis of the research. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 127-146). New York: Macmillan Publishing Co, Inc.
  • Triandis, H.C. (1971). Attitude and Attitude Change. Wiley and Sons Inc, New York.
  • Utley, J. (2007). Construction and validity of geometry attitude scales. School Science and Mathematics, 107(3), 89-93.
  • Ünlü, M. ve Ertekin, E. (2018). Ortaokul öğrencileri için geometriye yönelik inanç ölçeği geliştirme çalışması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 39-48.

The Relationship Between Secondary School Students' Beliefs and Attitudes Towards Geometry and Their Achievements

Yıl 2020, , 1222 - 1277, 31.12.2020
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.782321

Öz

In this study, it is aimed to investigate the relationship between the beliefs and attitudes of the secondary school students towards geometry and their mathematical achievements and general success scores. The extent to which the belief and attitude towards geometry predicts mathematics achievement and overall success is another subject. The study was designed with a quantitative method, screening model. Research, located on Turkey's Mediterranean Coast from secondary schools in the province chosen by simple random sampling 6 medium sized secondary school in 2019-2020 spring semester studying 490 (255 boys and girls 235) was carried out by secondary school students. As a data collection tool, “Personal Information Form tarafından developed by the researchers, Belief Scale for Geometry Ünlü developed by Ünlü and Ertekin (2018) and “Geometry Attitude Scale developed by Bulut, Ekici, İşeri and Helvacı (2002) were applied to secondary school students. Data were analyzed using t-test, ANOVA, Cohen’s f and Cohen’s d effect size values, correlation and multiple regression analysis methods. As a result of the data analysis, a significant positive relationship was found between the geometry beliefs and attitudes of middle school students and mathematics achievement and general success averages. In addition, geometry beliefs and attitudes were found to be significant predictors of mathematics achievement.

Kaynakça

  • Ajzen, I. (1988). Attitudes, personality and behavior. Milton Keynes: Open University Press.
  • Altun, M. (2015). Matematik öğretimi (19. Baskı). Bursa: Aktuel Alfa Akademi.
  • Ambrose, R. (2004). Initiating change in prospective elementary school teachers’ orientations to mathematics teaching by building on beliefs. Journal of Mathematics Teacher Education 7(2), 91-119.
  • Bakırcıoğlu, R. (2006). Ansiklopedik psikoloji sözlüğü. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Berkant, H.G., & Çadırlı, G. (2019). Ortaokul öğrencilerinin geometri öz-yeterlik inançlarının ve geometrik düşünme becerilerinin incelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 6(3), 29-52.
  • Bindak, R. (2004). Geometri tutum ölçeği güvenirlik ve geçerlik çalışması ve bir uygulama, (Yayımlanmış Doktora Tezi). Dicle Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Bulut, S., Ekici, S., İşeri A.İ., ve Helvacı, E. (2002). Geometriye yönelik bir tutum ölçeği. Eğitim ve Bilim, 27(125), 3-7.
  • Burrus, J., & Moore, R. (2016). The incremental validity of beliefs and attitudes for predicting mathematics achievement. Learning and Individual Differences, 50, 246-251.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Data analysis handbook for social sciences (18th edition). Ankara: Pegem Academy Publishing.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Scientific research methods (11th edition). Ankara: Pegem Academy Publishing.
  • Can, A. (2013). Quantitative data analysis in the scientific research process with SPSS. Ankara: Pegem Academy Publishing. Cohen, J. (1988). Statistical power analysis fort he behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Çanakçı, O. (2008). Matematik problemi çözme tutum ölçeğinin geliştirilmesi ve değerlendirilmesi, (Yayımlanmamış doktora tezi) Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Dede, Y. (2012). Students’ attitudes towards geometry: A cross-sectional study. International Journal for Studies in Mathematics Education, 5(1), 85-113.
  • Erdoğan, A., Baloğlu, M., & Kesici, Ş. (2011). Gender differences in geometry and mathematics achievement and self-efficacy beliefs in geometry. Eurasian Journal of Educational Research, 43, 188-205.
  • Fidan, B. (2019). Üç boyutlu geometrik şekillerin ortaokul öğrencilerine yağlı boya resimler ve dinamik görsellerle öğretilmesinin başarıyla tutuma etkisi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Fidan, Y. (2009). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin geometrik düşünme düzeyleri ve buluş yoluyla geometri öğretiminin öğrencilerin geometrik düşünme düzeylerine etkisi, (Yayımlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Furinghetti, F. & Pehkonen, E. (2002). Rethinking characterizations of beliefs. In G.C. Leder, E. Pehkonen & G. Törner (Eds.), Beliefs: A hidden variable in mathematics education? (Vol. 31, pp. 39-57). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
  • Goldin G.A. (2002). Affect, meta-affect and mathematical belief structures. In: Leder G, Pehkonen E, Torner G, editors. Beliefs: a hidden variable in mathematics education. Dordrecht: Kluwer.
  • Grootenboer, P. & Brian H. (2007). Mathematics performance and the role played by affective and background factors. Mathematics Education Research Journal, 19(3), 3–20.
  • Gül, B. (2014). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin üçgenler konusundaki matematiksel başarıları ile Van Hiele geometrik düşünme düzeyleri ilişkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hall, W., Davis, N.,Bolen, L., Chia, R. (1999). Gender and racial differences in mathematical performance. the Journal of Social Psychology. 139(6),677-689.
  • Hortaçsu, N. (1995). Parents’ education levels’, parents’ beliefs, and child outcomes, The Journal of Genetic Psychology, 156(3), 373-383.
  • İnceoğlu, M. (2010). Tutum algı iletişim. Ankara: Elips Yayıncılık.
  • Jones, K. (2002). Issues in the teaching and learning of geometry. In. Aspects of teaching secondary mathematics: perspectives on practice (pp. 121-39). London: Routledge.
  • Kajander, A. (2007). Unpacking mathematics for teaching: A study of preservice elementary teachers’ evolving mathematical understandings and beliefs. Journal of Teaching and Learning, 5(1), 33-54.
  • Karasar, N. (2011). Scientific research method (22nd Edition). Ankara: Nobel Publication Distribution.
  • McLeod, D.B. (1992). Research on affect in mathematics education: A reconceptualization. In D. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 575- 596). New York: Macmillan.
  • Mogari, D. (2003). A relationship between attitude and achievement in Euclidean geometry of Grade 10 pupils. African Journal of Research in Mathematics, Science and Technology Education 7(1), 63-72.
  • Napitupulu, B. (2001). An exploration of students’ understanding and Van Hieles of thinking on geometric constructions, (Unpublished Master These’s). Simon Fraser University, Institute of Education Sciences, Canada.
  • Ozkal, N. (2019). Relationships between Self-Efficacy Beliefs, Engagement and Academic Performance in Math Lessons. Cypriot Journal of Educational Sciences, 14(2), 190-200.
  • Özdişçi, S. ve Katrancı. (2019). Ortaokul düzeyinde geometriye yönelik bir tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(4), 1563–1573.
  • Özkeleş Çağlayan, S. (2010). Lise 1. sınıf öğrencilerinin geometri dersine yönelik özyeterlik algısı ve tutumunun geometri dersi akademik başarısını yordama gücü, (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Pajares, M.F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332.
  • Paksu, A.D. (2008). Comparing teachers’ beliefs about mathematics in terms of their branches and gender. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35), 87-97.
  • Philipp, R.A. (2007). Mathematics teachers’ beliefs and affect. In: Lester FK, editor, Second handbook of research on mathematics teaching and learning. Charlotte (NC): Information Age Publishing (pp. 257–315).
  • Purnomo, Y.W., Didi, S. & Sutawanir D. (2016). Examining pre-service elementary school teacher beliefs and instructional practices in mathematics class. International Electronic Journal of Elementary Education 8(4), 629–642.
  • Ramdhani, M.R., Usodo, B. & Subanti. S. (2017). Discovery learning with scientific approach on Geometry. In. Journal of Physics: Conference Series. C. 895. IOP Publishing.
  • Ruffell, M., Mason, J. & Allen, B. (1998). Studying attitude to mathematics. Educational Studies in Mathematics, 35(1), 1-18.
  • Schoenfeld, A. (1983). Beyond the purely cognitive: Belief systems, social cognitions and metacognitions as driving forces in intellectual performance. Cognitive Science, 7(1), 329-363.
  • Soni, A. & Kumari, S. (2017). The role of parental math anxiety and math attitude in their children’s math achievement. International Journal of Science and Mathematics Education, 15(2), 331-347.
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Thompson, A.G. (1992). Teachers' beliefs and conceptions: A synthesis of the research. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 127-146). New York: Macmillan Publishing Co, Inc.
  • Triandis, H.C. (1971). Attitude and Attitude Change. Wiley and Sons Inc, New York.
  • Utley, J. (2007). Construction and validity of geometry attitude scales. School Science and Mathematics, 107(3), 89-93.
  • Ünlü, M. ve Ertekin, E. (2018). Ortaokul öğrencileri için geometriye yönelik inanç ölçeği geliştirme çalışması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 39-48.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aziz İlhan 0000-0001-7049-5756

Serdal Poçan 0000-0001-6901-0889

Muharrem Gemcioğlu 0000-0001-6875-0500

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 18 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA İlhan, A., Poçan, S., & Gemcioğlu, M. (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Geometriye Yönelik İnanç ve Tutumlarının Başarıları ile Olan İlişkisi. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 14(2), 1222-1277. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.782321