Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Geometrik Cisimler Konusunun Dinamik Geometri Yazılımı ile Öğretimi

Yıl 2016, Cilt: 10 Sayı: 2, 339 - 366, 30.12.2016
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.278069

Öz

Alan yazında yer
alan çalışmalar ve çalışma kapsamında iki matematik öğretmeninden alınan
görüşler, geometrik cisimler konusunun öğretimi sürecinde zorluklar yaşandığına
ve  konuya ait başarının düşük olduğuna
işaret etmektedir. Bu çalışma; 3 boyutlu (3B) geometrik cisimler konusunun
öğrenme ve öğretme sürecini iyileştirmek amacıyla yapılan bir eylem
araştırmasıdır. Çalışmada 8. sınıf matematik öğretim programında yer alan
geometrik cisimler konusuna yönelik olarak, 3 boyutlu çizim ve hesaplama gibi
özelliklere sahip Cabri 3D dinamik geometri yazılımı ile etkinlikler
geliştirilmiştir. Etkinlikler hakkında üç matematik eğitimi alan uzmanından ve
bir matematik öğretmeninden görüş alınmış, gerekli düzeltmeler yapılmıştır.
Güncellenen etkinlikler 18 sekizinci sınıf öğrencisine, 3 hafta boyunca
uygulanmıştır. Uygulama sonrasında öğretmenin görüşleri alınmış ve analiz
edilmiştir. Öğretmen, etkinliklerin öğrencilerin geometrik şekilleri
kavramasını kolaylaştırdığını belirtmiştir. Etkinliklerin ilgi çekerek
öğrencilerin motivasyonunu yükseltmesini, sınıf içinde öğretim sürecinde zaman
kazandırmasını ve etkinliklerin evde de aktif şekilde tekrar edilebilmesini
uygulamanın olumlu yönleri olarak dile getirmiştir. Öte yandan bazı
durumlarda Cabri 3D kullanımı ile ilgili sıkıntılar yaşandığını da ifade
etmiştir. Öğretmenin getirdiği öneriler dikkate alınarak etkinlikler
güncellenmiş, çeşitli uygulama ve araştırma önerileri getirilmiştir.

 geometri öğretimi, geometrik cisimler, Cabri 3D, BİT, teknoloji destekli
matematik öğretimi.

Kaynakça

  • Accascina, G. & Rogora, E. (2006). Using Cabri 3D diagrams for teaching geometry. International Journal for Technology in Mathematics Education, 13(1), 1-12.
  • Akçay, S., Aydoğdu, M., Yıldırım, H. İ. & Şensoy, Ö. (2005). Fen eğitiminde ilköğretim 6. sınıflarda çiçekli bitkiler konusunun öğretiminde bilgisayar destekli öğretimin öğrenci başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 101-116.
  • Alakoç, Z. (2003). Matematik Öğretiminde Teknolojik Modern Öğretim Yaklaşımları. The Turkish Online Journal of Educational Technology TOJET, 2(1), 43-49.
  • Altaylı, D., Konyalıoğlu, A., Hızarcı, S. & Kaplan, A. (2014). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının üç boyutlu cisimlere ilişkin pedagojik alan bilgilerinin incelenmesi. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 10, 4-24.
  • Baki, A. (2000). Bilgisayar donanımlı ortamda matematik öğrenme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 186-193.
  • Baştürk S. & Yavuz İ. (2008). Öğretmen Adaylarının İnteraktif Geometri Programı Kullanarak Ders Etkinliği Hazırlamadaki Zorlukları. VIII. International Educational Technology Conference. 6-9 May, Anadolu University, Eskişehir.
  • Ben-Chaim, D., Lappan, G. & Houang, R. (1989). Adolescent’s ability to communicate spatial information: Analyzing and effecting students’ performance. Educational Studies in Mathematics, 20, 121-146.
  • Berg, B. L. (2001). Qualitative research methods for the social sciences (4. baskı). Boston: Allyn and Bacon.
  • Bintaş, J. & Bağçıvan, B. (2007). İlköğretim yedinci sınıfta bilgisayar destekli geometri öğretimi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 33-45.
  • Botana, F. (2014). A parametric approach to 3D dynamic geometry. Mathematics and Computers in Simulation, 104, 3–20.
  • Bozkurt, A. & Koç, Y. (2012). İlköğretim matematik öğretmenliği birinci sınıf öğrencilerinin prizma kavramına dair bilgilerinin incelenmesi. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(4), 2941-2952.
  • Çekbaş, Y., Yakar, H., Yıldırım, B. & Savran, A. (2003). Bilgisayar destekli eğitimin öğrenciler üzerine etkisi. The Turkish Online Journal of Educational Technology (TOJET), 2(4), 11.
  • Erbaş, A. K. & Yenmez, A. A. (2011). The effect of inquiry-based explorations in a dynamic geometry environment on sixth grade students’ achievements in polygons. Computers & Education, 57(4), 2462–2475.
  • Fidan, Y. & Türnüklü, E. (2010). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin geometrik düşünme düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 185-197.
  • Forsythe, S. (2007). Learning geometry through dynamic geometry software. Mathematics Teaching Incorporating Micromath, 202, 31-35.
  • Gökkurt, B., Şahin, Ö., Başıbüyük, K., Erdem, E. & Soylu, Y. (2014, Mayıs). Öğretmen adaylarının koni kavramına ilişkin pedagojik alan bilgilerinin bazı bileşenler açısından incelenmesi. 13. Matematik Sempozyumunda sunulan sözlü bildiri. Karabük: Karabük Üniversitesi.
  • Gürbüz, R. & Gülburnu, M. (2013). 8. sınıf geometri öğretiminde kullanılan Cabri 3D'nin kavramsal öğrenemye etkisi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 4(3), 224-241.
  • Güven, B. & Karataş, İ. (2003). Dinamik geometri yazılımı Cabri ile geometri öğrenme:Öğrenci görüşleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(2), 67-78.
  • Karaarslan, E., Boz, B. & Yıldırım, K. (2013). Matematik ve geometri eğitiminde teknoloji tabanlı yaklaşımlar, Türkiye İnternet konferansında sunulan sözlü bildiri. İstanbul Üniversitesi.
  • Karakuş. Ö. (2008). Bilgisayar destekli dönüşüm geometrisi öğretiminin öğrenci erişisine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Katona, J. (2008). Solving 2 and 3- dimensional problems with help of dynamical geometry software. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik.
  • Koçak, M., Gökkurt, B. & Soylu, Y. (2014, Mayıs). Matematik öğretmeni adaylarının silindir kavramıyla ilgili pedagojik alan bilgilerinin incelenmesi. 13. Matematik Sempozyumunda sunulan sözlü bildiri. Karabük: Karabük Üniversitesi.
  • Kösa, T. (2011). Ortaöğretim öğrencilerinin uzamsal becerilerinin incelenmesi. Doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Kurt, A. A. (2013). Eğitimde teknoloji entegrasyonuna kavramsal ve kuramsal bakış. İçinde I. K. Yurdakul (Ed.) Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı (ss.1-37). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Li, Q. & Ma, X. (2010). A meta-analysis of the effects of computer technology on school students’ mathematics learning. Educational Psychology Review, 22(3), 215-243.
  • Lincoln, Y. S. & Guba, E. G. (1985).Naturalistic inquiry. Beverly Hills, CA:Sage.
  • Marrades R. & Gutiérrez Á. (2000). Proofs produced by secondary school students learning geometry in a dynamic computer environment, Educational Studies in Mathematics, 44, 87-125.
  • MEB. (2013). Ortaöğretim Matematik Dersi Öğretim Programı http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx?islem=1&kno=215 (Erişim Tarihi: 16.01.2015)
  • NCTM. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Oral, I. & McGivney, E. (2013). Türkiye’de Matematik ve Fen Bilimleri Alanlarında Öğrenci Performansı ve Başarının Belirleyicileri. TIMSS 2011 Analizi. Eğitim Reformu Girişimi. Sabancı Üniversitesi.
  • Önal, N. Demir, & Güloğlu C. (2013). Yedinci sınıflarda bilgisayar destekli geometri öğretiminin öğrenci başarısına etkisi, Turkish Journal of Education, 2(1), 19-28.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri (Çev Edt. M. Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir) Ankara: Pegem Akademi.
  • Pesen, C. (2006). Matematik öğretimi (3. baskı). Ankara: Pegem yayıncılık.
  • Roberts, P., Priest, H., & Traynor, M. (2006). Reliability and validity in research. Nursing standard, 20(44), 41.
  • Şimşek, E. & Yücekaya, K. G. (2014). Dinamik geometri yazılımı ile öğretimin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin uzamsal yeteneklerine etkisi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 65-80.
  • Toptaş, V. (2008). Geometri öğretiminde sınıfta yapılan etkinlikler ile öğretme-öğrenme sürecinin incelenmesi. Elementary Education Online, 7(1), 91-110.
  • Tutak, T. & Birgin, O. (2008). Geometri öğretiminde bilgisayar destekli öğretimin öğrenci başarısına etkisi. 8th International Educational Technology Conference (s. 1058-1061). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Twycross, A., & Shields, L. (2005). Validity and reliability–What’s it all about? Part 3 Issues relating to qualitative studies, Paediatric Care, 17(1), 36-36.
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. İlköğretim Online, 9(1), 79-92
  • Yıldırım, A. & Şimşek H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Basım). Ankara.
  • Yıldız, Z. (2009). Geometrik cisimlerin yüzey alanları ve hacimleri konularında bilgisayar destekli öğretimin ilköğretim 8. sınıf öğrenci tutumu ve başarısına etkisi. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yılmaz, S., Turgut, M. & Kabakçı D. (2008). Ortaöğretim öğrencilerinin geometrik düşünme düzeylerinin incelenmesi: Erdek ve Buca Örneği. Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi 8(1).
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bengüsu Uğur Bu kişi benim

Selin Urhan Bu kişi benim

Selay Arkün Kocadere Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 31 Mart 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Uğur, B., Urhan, S., & Arkün Kocadere, S. (2016). Geometrik Cisimler Konusunun Dinamik Geometri Yazılımı ile Öğretimi. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 10(2), 339-366. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.278069